NG 900 Cabriolet

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

NG 900 Cabriolet

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Cabriolet:in omistajat !
On alkanut himoittamaan perheen "kakkos"auton vaihto ng900 cab:iin
eli:
Kuinka katon kanssa pärjää talvella ( auto tulisi "käyttö"autoksi ei siis "kesäautoksi") kun lunta oikein pyryttää ja pakkanen puree.
Muut auton ominaisuudet (lämpö ym...) taitavat riittää talvikäytöön ??
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Atte Sirén
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 00:44
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Atte Sirén »

.
Viimeksi muokannut Atte Sirén, Su Joulu 20, 2015 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Condalator
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52

Viesti Kirjoittaja Condalator »

Atte Sirén kirjoitti: Ainoaksi varsinaiseksi eroksi kovakattoiseen verrattuna näkisin
lumen (ja loskan) harjaamisen auton katolta. Tuota riepua ei viitsi
niin kovin hinkata harjalla, kuin peltikattoa.
Katospaikka olisi aivan loistava.
Kuinka kauan Saabin rättikatto kestää käyttöä? Olen lukenut jostain, että käytännössä katto menee vaihtoon 6-7 vuoden jälkeen. Pitääkö tämä paikkansa?

Olen ostamassa avoa täällä Amerikassa, joten vois kuvitella että autoa on ajettu ympäri vuoden. Tosin pakkasta/loskaa/suolaa täällä ei ole yhtä paljon kuin Suomessa. Onko NG900:n tai 9-3:sen rättikatolla jotain tiettyä paikkaa, mistä se alkaa vuotaa? Miten tiivis se on sateella, voinko luottaa siihen, ettei maantienopeuksissakaan ala tulla etureunasta vettä silmille?
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Jos kattoa hoitaa asianmukaisilla aineilla (puhdistus, suojaus) niin katto voi kestää vaikka kuinka kauan. Katon kestävyys riippuu myös ajosta. Hiekkateillä ajossa katto voi mennä piankin huonoon kuntoon.

Itsellä on katon etureunasta pienestä kohtaa kangas rispaantunut ja ikkunoiden yläreunoista voi tulla muutama pisara vettä sisään kun autoa pesee. Katto on rakennettu niin, että edestä ei vettä voi taatusti tulla silmille jos katto on kunnolla salvalla kiinni.

Katto haalistuu ajan mittaan, mutta senkin voi uudistaa värjäämällä. Hydrauliikka kestää kunhan pitää huolen, että öljyä on riittävästi. Mikrotunnistimia on kuulemma kattosysteemissä useita. Yksi on itsellä mennyt vaihtoon, mutta taas asiaan vaikuttaa esim. se kuinka usein kattoa laskee ja nostaa jne.

Itse en näe kattoa mitenkään ongelmallisena Saabissa.

Talvella pärjää mainiosti, mutta itselle yksi talvi riitti ja nyt auto on vain kesäkäytössä. Ei sitä vain raaskinut enää ajaa suolateillä ja peseminen jokaikisen ajon jälkeen alkoi rasittamaan.

PS. Avosaab lämpenee nopeammin ja pitää lämpönsä paremmin kuin kovakattoinen.Tämä on jossain ihan testattukin. Myös omat kokemukset puhuvat tämän puolesta. Eli erinomainen talviauto siis.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

HMK kirjoitti:PS. Avosaab lämpenee nopeammin ja pitää lämpönsä paremmin kuin kovakattoinen.Tämä on jossain ihan testattukin. Myös omat kokemukset puhuvat tämän puolesta. Eli erinomainen talviauto siis.
Näin myös kaverin 325 avobemussa. Siinä asia on hoidettu kovakattoista suuremmasta lämpöpuhaltimella. Pystyi syksyllä vielä lähellä nollarajaa ajamaan katto auki. Takapenkillä ei lämmitinkään enää auttanut. Onkohan avo Saabissa myös tehokkaammat puhaltimet vai miten muuten tuon nopeamman lämpenemisen voisi toteuttaa.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
V6Cabrio
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2004 14:51
Paikkakunta: Espoo

Cabrio

Viesti Kirjoittaja V6Cabrio »

Olen ajellut 1995 vuosimallin (Suomi) Cabriolla koko talven eikä ole ollut mitään ongelmia. Minulla ainakin katto on vielä huippukunnossa eikä ole minkään näköistä kulumista näkyvissä. Ko. autolla ei kyllä muuten ole paljon talvella ajettu. Lämmintä piisaa ja lohkoläppärihän on ihan hyvä olla. -25 pakkasella kun istuu nahkapenkeille niin pitää kyl myöntää et meinaa per... jäätyä, mut onneksi penkinlämmittimet toimii nopeesti.

Verrattuna vaikka samanvuosimallin Bemariin, niin on Saabissa vähän eriluokan äänieristys yms. :) nm. kokemusta molemmista.

Ikävä kyllä...joudun luopumaan kaunottarestani keväällä :(
Perhe kasvaa=Cabrio vaihtoon
Ei oo riemulla rajaa kun Saabilla ajaa...
frenzy
"Aero"
Viestit: 356
Liittynyt: To Elo 12, 2004 10:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja frenzy »

#2599
Audi A6 -17
MB ML320 -07
Ex-93SS
TiDS -08 Ex-ng900SE T
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

On niin kallis (mutta täytyyhän kauppiaidenkin elää :lol: )

auton saa saksasta noin 5-6 tuhannella ja verot max 6 t e + matkat ja rek 1 t e eli max 13 t e= kannataa hakea itse.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
V6Cabrio
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2004 14:51
Paikkakunta: Espoo

Valtteri

Viesti Kirjoittaja V6Cabrio »

Ei millään pahalla, mutta mielestäni tuo auto on hyvin sopivassa hinnassa. Mitä olen tutkiskellut saksan tuonti avosaabbeja, niin uskon että et tule mistään löytämään tuon vuosimallin autoa 5-6 tuhanteen. Alle 8-9t jos löydät 1997v normaalin saksan kunnossa niin hyvä on. Jos palkkaat välittäjän niin tonttu lisää.

Mutta loppujen lopuksihan hinta määräytyy myös varusteiden mukaan. Itse olen vaatinut avoautolta aina automaattivaihteistoa, joka on kruisailussa ihan ehoton. Ilman ilmastointilaitetta ei pärjää kesällä mitenkään kun aurinko paahtaa suoraan ottaan.
Älä osta avoautoa sen vuoksi, että sen on avo. Osta sellainen missä viihyt :) ts. oikea väri+oikeat varusteet

Jos lähet saksaan, niin älä osta sikaa säkissä...tulee kalliiksi, sen on moni kokenut! Teoreettisia hintoja on helppo laskea :)

Onnea etsintään!
Ei oo riemulla rajaa kun Saabilla ajaa...
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Valtteri

Viesti Kirjoittaja valtteri »

V6Cabrio kirjoitti:Ei millään pahalla, mutta mielestäni tuo auto on hyvin sopivassa hinnassa. Mitä olen tutkiskellut saksan tuonti avosaabbeja, niin uskon että et tule mistään löytämään tuon vuosimallin autoa 5-6 tuhanteen. Alle 8-9t jos löydät 1997v normaalin saksan kunnossa niin hyvä on. Jos palkkaat välittäjän niin tonttu lisää.

Mutta loppujen lopuksihan hinta määräytyy myös varusteiden mukaan. Itse olen vaatinut avoautolta aina automaattivaihteistoa, joka on kruisailussa ihan ehoton. Ilman ilmastointilaitetta ei pärjää kesällä mitenkään kun aurinko paahtaa suoraan ottaan.
Älä osta avoautoa sen vuoksi, että sen on avo. Osta sellainen missä viihyt :) ts. oikea väri+oikeat varusteet

Jos lähet saksaan, niin älä osta sikaa säkissä...tulee kalliiksi, sen on moni kokenut! Teoreettisia hintoja on helppo laskea :)

Onnea etsintään!
Ei ole tarkoitus ostaa sikaa säkissä, niitä sikoja saa täältäkin 8)
Useita kertoja siellä käyneenä systeemit tiedossa, ja ei kaikki siellä myytävät autot ole netissä. Toisaalta ei kaupiaatkaan ihan huvin vuoksi saksasta autoja tänne rahtaa , autokauppiaan suusta olen kuulut että kyllä 15.000 e autosta pitää jäädä käteen 2500-3500 e että kannattaa tuoda.
Oikessa olet ton vuosimallin kanssa en huomannut että oli -97 ja niitä ei nopealla haulla löytynyt montaa alle 7000 e ,itse olen katsellut -95:sta ja niitä piisaa ilmoittamaani hintaan.
Kuume on onneksi jäissä joten antaa kevät auringon tulla esiin niin saapa nähdä miten käy.
Tämä aihe oli näköjään aloittettu 4/2004 joten 4/2005 voi taas alkaa himoittamaan :lol: jos ei mp kelit sitten tule heti keväästä ja saa alkaa käynistellä perheen ainoata saksalaista "luxus tourinkia".
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
liki
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 10:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja liki »

Katselin tuossa itsekin '97-cabrion hintoja. (Kevättä ilmeisesti jo rinnassa...)

Tuollaisen hankinnassa voi kyllä saada ikävän muistutuksen tullin toiminnasta, heti en ainakaan tullin päätöksistä löytänyt yhtään verotettua mihin verrata ja käytettyjä on kotimaassa todella nihkeästi tarjolla. Eli joko on täysin "arvontalautakunnan" päätöksen armoilla tai jos esim. eräs nimeltä mainitsematon pohojanmualainen autoliike tarjoaa yhden myyntiin tyypillisen törkeään ylihintaan niin sitä käytetään referenssinä.

Ehkä onnistun kuitenkin pitämään itseni sen verran kurissa että oma valinta kohdistuu järkevämpään käyttöautoon. :)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Täällä pohditaan myöskin tuota ng-cabriolet -asiaa. Auto tulisi vaimolle ajoon, työpaikalla on lämmin autohalli ja kotipihaan täytyisi värkätä autokatos sille (koska 99-projektin kuuluu olla lämpöisessä tallissamme :lol: ).
Eli kunnon hoidolla riepu mahtanee pärjätä Suomen talvet ihan ok.

Itseäni kiinnostaisi vm 1996-> koska silloin oli jo isommat jarrut, parempi vaihteensiirto (ja lootassakin eroja, uudempi paljon kestävämpi), ja taisi etutolpatkin olla erilaiset jne. Hydraulikytkin ei ole niinkään pakollinen.

Itse asiassa kiinnostaisi tietää että kuinka mahdoton homma tuollaisen muuttaminen automaattivaihteiseksi olisi? Lootahan on sähköohjattu joten jonkimmoisia sähköasennuksia pääsisi tekemään.
Avon luonteeseen kuuluisi mielestäni ehdottomasti automaattivaihteisto, eikä ng:n takkuava vaihteensiirto pitkine välityksineen (liikkuu varmaan yli 100km/h kakkosella :D)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin