Kolkkikaupat tehty

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Kolkkikaupat tehty

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Tänään tuli sitten tehtyä kaupat kolkista :D.

Minullahan oli jo pitkään ollut suunnitelmissa siirtyminen "oikeasta Saabista" "ooppeliin"; alunperin suunnitelmissa oli ollut karvalakki-NG edulliseksi käyttöautoksi (http://saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=44030), mutta ajan myötä nälkä kasvoi ja ensin alkoi tekemään mieli ilmastoitua mallia, sitten totesin, että kolkkeja saa jo lähes samaan hintaan kuin ilmastoituja NG-satkuja, joten päädyin etsimään edullista peruskolkkia, kunnes pian totesin, että kun matalapaineturbojakin saa lähes samaan hintaan, niin kai se pitää panostaa vielä vähän lisää ja hankkia ahdettu versio, jne jne... Tällä kaavalla kun ajatteluprosessi ehtii aikansa laukata, niin tietäähän lopputuloksen :lol: .

Olin jo jonkin aikaa ihaillut nettiautossa kaupan ollutta 99-vuosimallista täyspaineturboa pienillä kilsoilla, vaaleilla nahoilla, automaatti-ilmastoinnilla ja kaikilla muilla edulliselta käyttöautolta vaadittavilla välttämättömyysvarusteilla (:lol:) . Hinta oli vain ollut hieman yläkanttiin budjettiin nähden enkä näin ollen ollut ryhtynyt mihinkään toimenpiteisiin, kunnes äskettäin huomasin auton olevan edelleen kaupan ja pyyntihinnankin laskeneen suorastaan edulliseksi. Soitin alkuviikosta myyjälle, tämä kehui autoa lähes virheettömäksi ja sovimme sitten, että tulen tutustumaan autoon paikan päälle. Tänään lähdimme sitten foorumilla "tuomas"-nimimerkillä esiintyvän herrasmiehen kanssa matkaan (n. 180 km suuntaansa) ja paikan päällä totesimme, ettei myyjä ollut juurikaan liioitellut, vaan auto vaikutti oikeasti hyvältä. Auto oli siisti niin sisältä kuin päältä, moottori kehräsi kauniisti ja kytkin sekä laatikko pelasivat napakasti ja moitteettomasti. Kaikki oheislaitteetkin toimivat eikä edes SID:n näytöllä havainnut ensimmäistäkään puuttuvaa pikseliä. Koeajossa auto pelasi nitinöittä ja natinoitta ja hevosetkin tuntuivat olevan hyvin tallella konepellin alla. Alustakin oli positiivinen yllätys, auto tuntui tukevalta ja hyvältä ajettavalta sekä asvaltilla että lyhyellä soratietaipaleellakin. Onko täyspaineturbossa muuten vakiona parempi alusta vai lieneekö sille joskus tehty jotakin?

Ainoaksi epävarmuustekijäksi osoittautui auton huolto- ym. historia. Kyseessä on siis Saksan tuonti eikä muita dokumentteja huoltokirjan lisäksi ollut. Se vaikutti kuitenkin asialliselta, leimoja ainakin oli useammalta kuin yhdeltä korjaamolta eikä kaikkia ollut kirjoitettu samalla kynällä ja käsialalla. Viimeinen huoltoleima oli kuitenkin 90tkm huolto, joka oli tehty jo mittarilukemalla 85 tkm ja nyt autolla oli ajettu 114tkm eikä 110tkm huoltoa ollut vielä tehty (myyjä pahoitteli sen"vain jääneen" tekemättä). Myyjän mukaan ainakin öljyt oli kuitenkin vaihdettu Saksassa huoltoleimojen välissä eikä öljy tikussa mitenkään poikkeuksellisen pahalta näyttänyt. Yleisesti ottaen sain muuten myyjästä varsin positiivisen kuvan, ei yrittänyt myydä väkisin vaan kertoili autosta asiallisesti ja antoi auton kunnon puhua puolestaan, minkä se kieltämättä tekikin.

Pohdin hieman tilannetta ja totesin, että vaikka epävarmuustekijänsä tässäkin autossa on, niin olisiko järkeä jättää se näiden huoltopuutteiden takia ostamatta ja ostaa samalla rahalla vaikkapa aito SUOMI-auto varttimiljoonalla takuukilometrillä, takuusuolatulla pohjalla ja ilman mitään varusteita? Yleiskunnon perusteella auto vaikutti oikeasti vähän ajetulta tai jos kilometrejä on kuitenkin enemmän, niin on kyllä autosta pidetty huolta, että on tuossa kunnossa säilynyt... Kun siis kahdenkaan silmäparin voimin autossa ei merkittäviä puutteita havaittu, ja myyjä lupasi pyyntihintaan teettää siihen vielä puuttuvan 110 tkm huollon, löin myyjän kanssa kättä päälle ilman enempiä tinkimisiä, hain automaatista käsirahan ja teimme paperit valmiiksi :D. Pyysin myös varmistamaan, että pieni ohjausrulla vaihdetaan käyttöhihnan vaihdon yhteydessä ja lupasin maksaa osan itse, jollei vaihto muuten kuuluisi normaalihuoltoon.

Ensi viikolla auto sitten menee huoltoon ja seuraavan viikon alussa käyn hakemassa sen uuteen kotiinsa 8) . Siihen asti:

Kuva


Lopuksi vielä julkiset kiitokset Tuomakselle avusta ostoreissulla. Nettiauton selaamista harrastaneet ovat auton ehkä siellä huomanneetkin ja kyllähän se sieltä vieläkin löytyy, vaikkakin varmaan kohta siirtyy myytyjen puolelle :)
#1970
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Re: Kolkkikaupat tehty

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

ah79 kirjoitti:Tänään tuli sitten tehtyä kaupat kolkista :D.

Minullahan oli jo pitkään ollut suunnitelmissa siirtyminen "oikeasta Saabista" "ooppeliin"; alunperin suunnitelmissa oli ollut karvalakki-NG edulliseksi käyttöautoksi (http://saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=44030), mutta ajan myötä nälkä kasvoi ja ensin alkoi tekemään mieli ilmastoitua mallia, sitten totesin, että kolkkeja saa jo lähes samaan hintaan kuin ilmastoituja NG-satkuja, joten päädyin etsimään edullista peruskolkkia, kunnes pian totesin, että kun matalapaineturbojakin saa lähes samaan hintaan, niin kai se pitää panostaa vielä vähän lisää ja hankkia ahdettu versio, jne jne... Tällä kaavalla kun ajatteluprosessi ehtii aikansa laukata, niin tietäähän lopputuloksen :lol: .
Kuulostaa tuo tarina niin tutulta :wink: . Enää puuttuu lausunto että "ei siihen lisää tehoja tarvita"... Ja höpöhöpö :wink:
Onnea uudelle autolle! En usko että tulet katumaan.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mulla on Saksan täyspaine, ja siinä on kotimaan autoja jäykempi alusta. Joku autobaanaversio vissiin kyseessä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Nyt on auto sitten pihassa :D . Kokemuksia ensimmäisen päivän jälkeen: nahkasisustus tuntuu todella kivalta, ilmastointi ja muut härpäkkeet toimivat ongelmitta, audiojärjestelmänä ilmeisesti AS3 ja melko mukavasti kuulostaisi soivan. Tehoa on kivasti eikä rekkojen takana tarvitse pitkään seisoskella 8). Alusta ei ole pahinta keinumallia, mitä kolkeissa on ollut, mutta melko uraherkkä auto silti "oikeisiin saabeihin" verrattuna on. Keskikulutus ensimmäisten 250 km jälkeen SID:in mukaan 8,4l eli melko kohtuullinen ottaen huomioon, ettei autolla ole ajeltu millään bensansäästötyylillä ja mukaan mahtuu kaupunkiajoakin. Ainoat havaitut viat: ilmastoinnin näytössä yksi lämpötilanäytön palkki katosi kerran ja palasi uudelleen seuraavan käynnistyksen yhteydessä. Takaluukun pumput lopussa, tämä oli tiedossa jo kaupantekotilanteessa ja ne vaihdan heti huomenna.Lisäksi käsijarru ottaa edelleenkin aivan liian ylhäältä, vaikka oli kuulemma huollossa juuri säädetty. Korjausmanuska on jo tilattu Alfamerilta, pitää sen kanssa hieman selvitellä, mikä kässärissä mättää. (Tai joku viisas voi heti kertoa, tapahtuuko säätö vain vaijerista vai onko myös kenkämekanismissa jotain säätöjä?)

Kokonaisuutena auto tuntuu todella hienolta vanhoihin romuihin tottuneelle, pienet puutteet mallin ajo-ominaisuuksissa olivat tiedossa jo etukäteen ja muuten autosta on tähän mennessä vain hyvää sanottavaa. Kässäri toki pikkuisen harmittaa, mutta tuskinpa sen kuntoonlaitto iso operaatio on ja mikäli vikalista ei vähään aikaan tästä kasva, niin tyytyväinen voi olla :D .
#1970
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Käsijarrukenkien kireyden säätö tapahtuu rummussa olevaa kiristysruuvia pyörittämällä. Kiristysruuvi (siipimutteri) on rummun sisällä rummun alaosassa ja sen näkee lampun kanssa pyöränpultin reiästä, kun reikä on alimmassa kohdassa. Ruuvia pystyy kiristämään ja löysäämään ruuvitaltalla. Molemmat puolet säädetään yhtä tiukalle. Säätö siten, että kun käsijarruvivusta on nostettu kolme varttia, ts. muutama "napsu" on jäljellä, jarrun pitäisi ottaa kiinni. Vaijerien säätöön ei pidä koskea, jos ne eivät ihan selkeästi ole venyneet tai eripituiset.

Eski
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

Jos sen käsijarrun saat kunnolla ja lopullisesti kuntoon niin voit pitää itseäsi onnekkaana... :roll: Ehdottomasti "heikoin lenkki" koko laitoksessa. Ei tunnu auttavan säädättämiset eikä vaijerinvaihdot. Aina sama juttu. Muutama kuukausi/viikko ajoa ja käsijarru on sama lerputin mitä aikaisemminkin. Eli siis alapäästään lyö tyhjää ja ottaa kiinni vasta kunnolla kiskomalla. Ihme homma. Lieneekö vikaa vaijereissa vaiko auton kiinteämmän tekniikan päässä. :D Tämä kaikki siis olettaen että tuon ikäisessä kolkissa on vielä sama käsijarruviritelmä mitä NG:ssä.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
ysikolme
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 22:13
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ysikolme »

VVV kirjoitti:Muutama kuukausi/viikko ajoa ja käsijarru on sama lerputin mitä aikaisemminkin. Eli siis alapäästään lyö tyhjää ja ottaa kiinni vasta kunnolla kiskomalla. Ihme homma.
Pitää paikkansa.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

ysikolme kirjoitti:
VVV kirjoitti:Muutama kuukausi/viikko ajoa ja käsijarru on sama lerputin mitä aikaisemminkin. Eli siis alapäästään lyö tyhjää ja ottaa kiinni vasta kunnolla kiskomalla. Ihme homma.
Pitää paikkansa.
Sama vika täälläkin...
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mulla reilu 160tkm ajettu -98 ei ole vielä kaivannut säätöä ja pitää erinomaisesti. Eli ei ne IHAN kaikki IHAN paskoja ole :)

Muutaman kerran on tosin jäätynyt talvella...ei pidä leikkiä sillä kunnon pakkasilla :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
pertti666
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:47
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pertti666 »

peinu kirjoitti:Mulla reilu 160tkm ajettu -98 ei ole vielä kaivannut säätöä ja pitää erinomaisesti. Eli ei ne IHAN kaikki IHAN paskoja ole :)

Muutaman kerran on tosin jäätynyt talvella...ei pidä leikkiä sillä kunnon pakkasilla :)
mulla pelasi kanssa 03 mallissa neljä vuotta ja 85tkm, no ehkä sitä määräaikaishuollossa säädettiin vaikken koskaan pyytänytkään(kuulunee huolto-ohjelmaan?)..toi jäätyminen olikin sitten tutumpaa..jäätyi ekan kerran jo kun auto oli n 7 kk vanha...mäkin suutuin, käärin hihat ja lopetin talvileikit kässärin kanssa :lol:
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Vajaa pari viikkoa ja n. 1500 km takana, pistetään vähän lisää kokemuksia ja huomioita:

Hieman pikkuvikoja on löytynyt, kun autoa on ehtinyt tarkemmin tutkia: vas. etusisälokari revennyt edestä alhaalta, pieni pala puuttuu. Ilmeisesti ottanut vähän osumaa joskus, ei kuitenkaan merkkejä muista vaurioista eikä palan puuttuminen haittaa menoa mitenkään. Konepelti ei istu aivan moitteettomasti, edessä vasen laita muutaman millin ylempänä kuin oikea. Muuten sovitus virheetön niin loksuihin kuin keulaankin nähden. Oikean etuvilkun lasi ei istu aivan täysin kiinni etuvalon umpioon ja heiluukin hieman painaessa eli ilmeisesti jokin kiinnike vähän löysällä. Takalasille ei alussa tullut pesunestettä, viaksi löytyi irronnut liitos konehuoneen puolella ja nyt toimii taas.

Ainahan ostohetkellä jotain pientä jää huomaamatta ja mitään muita puutteita en ole löytänyt, eli edelleenkin voin olla tyytyväinen, jos vikalista tähän jää :).

Autona 9-3 on ollut suorastaan positiivinen yllätys, hallintalaitteet ja käsittely tuntuvat tonnariin tottuneellekin välittömästi tutun saabimaisilta. Kuskin penkin mitoitus ja ajo-asento ovat ainakin minun mitoilleni hyvät. Ajettavuus pitkällä matkallakin on erinomainen, mallia kuulemma toisinaan vaivaavasta vetelystä, puoltamisesta ja muista kummallisuuksista ei ole tässä yksilössä puhettakaan, vaan ohjaamiseen riittää maantielläkin melkein yhden käden pikkusormi. Jonkinasteista uraherkkyyttä on tosin havaittavissa, mutta edes kohtuukuntoisella tiellä ei haitaksi asti.

Siistillä ajolla kulutuskin menee kohtuulukemiin, mutta kaasua syvemmälle painaessa voi lähes kuulla, kun tankissa käy pyörre. Se siististi ajaminen on vain yllättävän vaikeaa; kun ohituskiihtyvyyttä kerran löytyy, niin eihän sitä malta olematta edes vähän (ja välillä vähän enemmänkin :roll:) käyttämättä hyväksi :P. Käytännössä kulutus on ollut samaa luokkaa kuin entisellä tonnarinromullakin, mutta kolkin kulutuksesta on kyllä varaa vielä nipistää pois kun oppisi sisäistämään, että kyllä se ahdin siellä pellin alla pysyy ilmankin, että sen toiminta pitää testata jokaisessa kiihdytyksessä. Sinänsä olen urakalla polkemista päättänyt välttää, kunnes olen saanut öljyt vaihdettua pariin kertaan lyhennetyllä öljynvaihtovälillä, koska sakemannien käyttämistä öljyistä ja vaihtoväleistä on kerrottu sen verran tarinoita, että varmuuden vuoksi katson turvallisemmaksi huuhdella parilla lyhyellä öljynvaihtovälillä ja luonnollisesti laatuöljyillä mahdolliset epäpuhtaudet pois koneesta ennen kaikkien tehojen kaivamista edes koekäyttöön.

Kässärin säätö ei muuten vaikuttanut Haynesin perusteella pahaltakaan hommalta, mutta autosta ei vain tunnu löytyvän yhtään järjellistä nostopistettä takapäästä, että sen saisi siististi pukeille :?. Pitänee joko hankkia vetokoukku tai harkita säädön teettämistä jossain, missä on asialliset nostolaitteet käytössä. Kai tuon jollakin patentilla pukeillekin saisi, mutta mielelläni en tätä ostosta alkaisi ensi töiksi millään kovin kyseenalaisilla menetelmillä räpeltämään.

Ja pahinta kaikista, ilmiö mistä Psychocowboy jo tässäkin ketjussa varoitti ja muutama muu tuttu myös ja jolle minä vain naureskelin: nyt, parin viikon jälkeen, alkaa jo välillä tuntua, että voisi auto paremminkin kiihtyä, hyvä kun nykyisellään edes liikenteen mukana pysyy :oops:. Aika monta vuotta ja kilometriä on kuitenkin tullut sahattua ahtamattomilla karvalakeilla eikä kertaakaan ole siltä tuntunut, etteivätkö tehot riittäisi :roll:. Ennustaako tämä nyt sairauden etenemistä fataaliin turbosaabismi-vaiheeseen vai mistä on kyse 8O :?:
#1970
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Joko olet alkanut ihmettelemään, että minkä takia kaikki ei aja turboautoilla? Eikö ne vaan tajua? :)

Itse muistan joskus liikenteessä pyöritelleeni päätä, ja tuntevani melkein sääliä valtaosaa liikenteen kulkijoista, kun eivät ole vielä kokeneet turbovalaistumista :) :roll: :wink: :lol: :lol: :cry:

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

ah79 kirjoitti:...Ja pahinta kaikista, ilmiö mistä Psychocowboy jo tässäkin ketjussa varoitti ja muutama muu tuttu myös ja jolle minä vain naureskelin: nyt, parin viikon jälkeen, alkaa jo välillä tuntua, että voisi auto paremminkin kiihtyä, hyvä kun nykyisellään edes liikenteen mukana pysyy :oops:. Aika monta vuotta ja kilometriä on kuitenkin tullut sahattua ahtamattomilla karvalakeilla eikä kertaakaan ole siltä tuntunut, etteivätkö tehot riittäisi :roll:. Ennustaako tämä nyt sairauden etenemistä fataaliin turbosaabismi-vaiheeseen vai mistä on kyse 8O :?:
Helteet ovat syvältä, ei siinä autä mitkään stegitkään, kun vakionakin pikkuturbo hehkuu kilpaa auringon kanssa ja vakiocooleri lähinnä koriste. Kaikenmaailman Primera geeteet kepittää ohi näillä helteillä :? :(
Ootas, kun tulee korkeintaan tuollaiset +10 asteen kelit, johan herää.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

patse kirjoitti:Kaikenmaailman Primera geeteet kepittää ohi näillä helteillä :? :(
No ei varmaan kepitä ohi...oli sää mikä tahansa...tossa on pakko olla jo kuskissa vikaa... :twisted:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

patse kirjoitti:Helteet ovat syvältä, ei siinä autä mitkään stegitkään, kun vakionakin pikkuturbo hehkuu kilpaa auringon kanssa ja vakiocooleri lähinnä koriste.
Turbon hehkumisesta tuli mieleen: onko normaalia, että näin kuumilla keleillä ahtopaineet menevät täysillä kiihdyttäessä välillä jopa hieman punaisen puolelle? Manuaalin mukaan ei pitäisi yleensä nousta punaiselle, mutta "joissain sääoloissa" mittari voi nousta punaisen alueen ensimmäiselle neljännekselle eikä se mulla kovin paljoa punaisen puolella ole käynytkään. Käytöstä viileämmällä ilmalla en ole vielä päässyt kokeilemaan :roll: .
#1970
Vastaa Viestiin