Ostamassa NG900 vm-94

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Penkin säädöt manuaalisäätöisissä aika huonot, sähkösäätöisissä paremmat (sama vika tonnareissakin). Siis tarkoitan lähinnä penkin korkeussäätöä ja istuinosan kallistusta jotka ovat aika huonot manuaalipenkeissä, sähköjakkaroissa saa jopa reisitukea säätämällä penkin etureunan ylös.
Itse en ole löytänyt juurikaan yhtäläisyyksiä OG:n ja NG:n väliltä, valovuosi eroa.
NG:ssä harmittaa säilytystilan puute, ovissa pienenpienet lokerot, ja samoin keskikonsolissa, ei voi oikein mitään roipetta laittaa mihinkään. Tonnarissa taasen voi pinkata kännytän ja lompakon vaikka päällekäin mittariston päälle ja silti näkee oleellisimmat mittarit, ja keskikonsolissa kunnon tilat, ja ovissa samoin.
NG:ssä taasen pipon ja hanskat + kännykän joutuu melkein viemään peräkonttiin saakka :lol:
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja Talladega »

tehot vakioina noin perstuntumalla (onko ng ihan vätys, etenkin automaattina)
ng900 stage3 ja vakio Aero/Jubilee 9000 menee rinta rinnan.

Tonnarissa on pitemmät vaihteet kuin satkussa. Kumpi on sitten parempi riippuu käyttöympäristöstä.

Satkussa on virtalukko oikeassa paikassa... :wink:
9-3 Viggen #1487
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7352
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tonppa kirjoitti:Näin perstuntumalla näyttäisi siis siltä, että ng vehkeisiin suhtaudutaan täällä hieman suosiollisemmin em. aspektien valossa, kuin matalakeulatonnareihin. Ja näkemykset oli juurikin niin subjektiivisia, kuin toivoa sopi. :P
Huomaa toki millä alueella kysymys on esitetty.
Detaljekysymys: onkos ng satkussa ratissa sekä korkeuden että syvyyden säätö,
Pelkkä syvyys, nousee tosin aika ylös kun säätää ulos.
Satkussa joudun säätään penkin melko liki että yletyn polkimille verrattuna tonnariin toisin sanoen tonnarissa oon aina joutunut pitään ratin uloimmassa asennossa mutta toi ei selvii kuin kokeilemalla.

NGn ajotuntuman vertaaminen og satkuun lienee varsin positiivinen asia, sillä mitä ogta olen ajellut, niin varsin mukavia ja tunnokkaitahan nuo kasarivehkeet tuntuvat olevan!
Kuten ng900aero tuossa sanoi niin mitään oikein samaa noissa ei ole mutta ainakin omasta mielestä fiilis on samankaltainen, tosin edellyttäen että alustalle on tehty jotain. :D

Satkun vaijerikytkin on ainakin noin vanhemmiten aika melko raskas, onneks tuon V6:sen ei juuri tarvii vaihdella. Toisaalta satkun automaatti taitaa olla melko paljon nykyaiksempi, tosin ihan loppupään tonnareissahan on eri laatikko ja se toimii jo sujuvammin mutta ng:n tomaatista ei ole omia kokemuksia.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Kiitokset näkemykistänne. :P Tonnariakin on joskus tullut koitettua og satkun ohessa, mutta tuo ng satku on ihan uusi tuttavuus. Pitänee siis käydä koittamassa, jos saumaa moiseen sattuu.
jasi
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ke Huhti 26, 2006 20:52
Paikkakunta: Turku

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja jasi »

Osta pois, ei huono.
SAABismi, ei ole sairaus, vaan hyvä elämäntapa.
speeder
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 20:12
Paikkakunta: kemi

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja speeder »

Ostin joulukuussa rouvalle "mulle" kakkos-autoksi -94 900 S:än, oikeesti kun vertaa Saabin hintaa Nettiautossa muihin autoihin niin Saabin saa jo aika halvalla. Meidän pelistä löytyy s.lasit, vak.nopeudensäädin, kesk.lukko ja kaikki vielä toimiikin ja noita tyyppivikoja on aivan samanlailla muissakin autoissa.
Kyllä sillä ajelee mutkaista tietä näkymättömiin.
Kyllä sillä ajelee mutkaista tietä näkymättömiin.
-94 900S 2,0
-00 9-3 2,0t (myyty)
FreeZ
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Tammi 14, 2004 18:07
Paikkakunta: Hamina

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja FreeZ »

Uudemmissa NG:ssä on nestekytkin, joka mielestäni on paaaaaljon parempi kuin vastaava vaijeri-malli. Kokemukset rajoittuvat tosin 2:teen vaijeri-malliin ja omaan nestvehkeeseen. Ja ehdoton lisäys autoon on speedpartsilta saatava kyynärnoja. :) Eikös nuissa Ng:ssä tapahtunut jotain muutoksia MY1997-->...?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7352
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja tetammi »

FreeZ kirjoitti:Ja ehdoton lisäys autoon on speedpartsilta saatava kyynärnoja. :) Eikös nuissa Ng:ssä tapahtunut jotain muutoksia MY1997-->...?
Hieman OT mutta onko jollain kokemuksia miten toimii manuaalissa?

Pistetään ny linkkikin kun en meinannu itse millään löytää:
http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_i ... stod.shtml
Ruuvataanko noi halvemmat vaan siihen säilytyslokeron kanteen, toisin sanoen onko se lokero edelleen käytettävissä?
Kalliimmissa vaihdetaan ilmeisesti kannen tilalle ja siinä sisällä on oma lokeronsa?

Edit:Etsi-toiminto löysikin noista lisää tekstiä mm. ettei tälläsen tumpin kannata tyytyy pahkaversioon.
Viimeksi muokannut tetammi, Ti Tammi 08, 2008 15:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
FreeZ
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Tammi 14, 2004 18:07
Paikkakunta: Hamina

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja FreeZ »

tetammi kirjoitti:
FreeZ kirjoitti:Ja ehdoton lisäys autoon on speedpartsilta saatava kyynärnoja. :) Eikös nuissa Ng:ssä tapahtunut jotain muutoksia MY1997-->...?
Hieman OT mutta onko jollain kokemuksia miten toimii manuaalissa?

Pistetään ny linkkikin kun en meinannu itse millään löytää:
http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_i ... stod.shtml
Ruuvataanko noi halvemmat vaan siihen säilytyslokeron kanteen, toisin sanoen onko se lokero edelleen käytettävissä?
Kalliimmissa vaihdetaan ilmeisesti kannen tilalle ja siinä sisällä on oma lokeronsa?
Toimii ihan hyvin. Itsellä tuo kalliimpi vaihtehto joka vaihdetaan siis kannen tilalle. Ja säilytyslokerona on sama vanha mikä normi kannenkin kanssa. :)
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Varmasti tätäkin on paljon kysytty vaikka noita kahlasin niin kun olen katsellut NG900:sta sekä 9-3:sta niin ainakin itse pidän NG900 sisustaa yllättävän rumana tosin tuo oli muutenkin karvalakkimalli, mutta onko 9-3 oikeasti paremman näköinen?

Muistissa oli joku yli 100 muutosta verrattuna tuohon NG900:n?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Turbo16 kirjoitti:Varmasti tätäkin on paljon kysytty vaikka noita kahlasin niin kun olen katsellut NG900:sta sekä 9-3:sta niin ainakin itse pidän NG900 sisustaa yllättävän rumana tosin tuo oli muutenkin karvalakkimalli, mutta onko 9-3 oikeasti paremman näköinen?

Muistissa oli joku yli 100 muutosta verrattuna tuohon NG900:n?
Omasta mielestä taas NG900:n sisusta on etenkin aikalaisiinsa verrattuna yllättävän moderni ja hieno jo karvalakkina eikä tuon tarvi hävetä uudempienkaan verrokkien vierellä. Karun käytännöllinenhän se on mutta omaa silmää miellyttää.

Saman tempun teki jo OG900 aikoinaan.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
mjava
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja mjava »

Tonppa kirjoitti: Detaljekysymys: onkos ng satkussa ratissa sekä korkeuden että syvyyden säätö, ja kuinkas penkin säätöjen laita on?
Vain syvyyssäätö löytyy ratista, TM:n testissä vuonna 94 todettiin, että Saabin näkemys on se, että airbag ja korkeussäätö ei sovi yhteen...

Penkissä on vakiona etäisyys- kaltevuus- ja korkeussäätö, eli kaikki tarpeellinen. Ajoasento löytyy varmasti

Oma kokemukseni ajettavuudesta OG:n ja NG:n välillä kallistuu niin, että OG on ainakin matka-ajossa vakaampi ja menee suoraan.

NG:llähän on monesti tapana puoltaa ja takapää on vähän huojuvaa sorttia.

Ruostevikoja näkee harvoin, mutta 94 ja 95 mallissa ovien alareunat saattavat rupsahtaa

Lämppäri on melko tehoton (perus lämppäri) ja säätimet usein iän myötä jäykät. Talveksi kannattaa ottaa raitisilman suodin pois, ettei ikkunat ole aina huurussa.

Kokonaisuutena olen sitä mieltä, että NG900:ssa on hinta/laatusuhde kohdallaan ja se soveltuu ensiautoksi. Joskin totuttaudut heti liian hyvään autoon, etkä osaa sitten ajella huonolla ;)

Talvisin tosin ei kannata kokeilla pitokyvyn rajoja (milään saappaalla), on sen verran kokoa, että kun perä irtoaa tiestä, niin on hinurille tilausta.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78

Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
saabtraining
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Joulu 25, 2007 14:40
Viesti:

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja saabtraining »

Itellä NG900 1997, juuri tuli 250 000km mittariin. Tosin ostin sen kun mittarissa oli 244 000km.. no joka tapauksessa ajan elämäni ensimmäisellä, omalla, Saabilla. Tiedän jo nyt että ostan todennäköisesti vielä toisenkin...
Nuorempana kaverilla on OG900 ja klassinen 99 compi coupe ja täytyy myöntää etten silloin todellakaan ymmärtänyt mikä Saabissa viehättää. En tiedä tosin vieläkään mikä siinä viehättää mutta todella vahva vetovoima sillä nykyään meikäläiseen on.. Mulla tosin on muitakin intressejä Saabia kohtaan mutta siitä ei sen enempää.
Ostin auton kesällä itselleni, edellinen "oma" autoni oli Audi A4 joka vaihdettiin tila-autokompleksiin, joten jäin ilman "omaa" autoa...

Yli kymmenen vuoden ja tosiaan neljännes miljoonan jälkeen Saab tuntuu edelleen todella tukevalta, suht modernilta ja ulkonäöltään on omalla tavallaan edelleen suhteellisen, no jos ei moderni niin, raikas.. Ruostetta ei sen kummemin ole, sisusta on siisti ja ehjä. Melkein kaikki härpäkkeet toimii (S-lasit, keskuslukko (tosin ajoittain kontaktihäiriötä)), ainoastaan lämppärin (manuaalinen) säätimet ovat todella jäykät ja olen saanut säätimen siihen kuntoon niitä säädellessäni että sisuskalut pitää vaihtaa ja vaijerit rasvata (uusi osa odottaa jo asentamista tallin hyllyllä).

Yksi asia jäi kaivelemaan... Tässä mun autossa kun ei ole Turboa... No se on sitten seuraavassa ja EI ole matalapaineinen...
Yhdestä Saabin mallista en pidä, ysi-vitonen on hirvittivä tossale... En ostais...tai no jos sopivasti sais Aeron tms niin ehkä sitten...
Hyvästä Saabista kannattaa aina vähän maksaa
F.L.B. = Finnish Lazy Bastards
Pieru tuuletti kiveksiäni kuin tuuli pyykkiä narulla.

SAAB 900 S 2.0 1997
m.e
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 15:40

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja m.e »

Terve olen uusi kaveri saabi foorumilla ja tarkoitus on ostaa kakkosautoksi 900
saabi.Hinnat ovat varsin sopivia kun vertaa esim saman ikäiseen volvoon.
Mulla kyseinen auto olisi lähinnä työmatka ajoon sekä joskus kärryn kuskaamista
vähän pidempiä matkoja.Luin tämän topicin läpi ja pari asiaa jäi askarruttamaan.
Eli pakkivaihde sekä lämpö ongelmat,eli pakki ei siis pysy päällä ja tarvike termostaattia ei kannata ostaa?
Mitä muuta tulisi oston yhteydessä huomioida? Ai niin meinasi unohtua että auton vuosimalli olisi 95-97.
BaConi
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 20:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja BaConi »

itellä on -94 ng900 ajettu 195tkm... omassa autossa ei oo ruostetta juurikaan missään mutta vieressä myyjällä oli toinen vuotta uudempi samanlainen jossa oli ovilistat, loksut ja takakontti aika pahasti ruostunu eli kandee vilkasta.
Sähköongelmia oli ostettaessa jonkinverran mutta sulakerasialla käynti autto 90% niistä :lol: fiksu automyyjä ku ei oo rasiaa kattonu :roll:
Kannattanee varmaa vilkasta mite auto käynnistyy "puolilämpimänä" eli jos käynnistys kestää niin k-akselin asentoanturi menee uusiin puihin, tosin osa ei oo kallis (~35e) mutta aika yleinen vika tuntuu olevan, samaten öljynpaineen merkkivalo jos ei pala käynnistäessä niin todnäk öljynpaineanturi vaatii vaihdon, uus maksaa ~6e
Konehha näissä pitäs aika hyvä olla että sen suhteen harvemmin on ongelmia :)
#4113
Ng900 -94
Vastaa Viestiin