tasapainoakselin ketju

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Re: tasapainoakselin ketju

Viesti Kirjoittaja deportivo »

TD04 kirjoitti:Joo-o kyllä alko se tärinä vituttamaan niin paljon että meni ketju takasin.
Oletko tosissasi? Mä en pistänyt merkille mitään erityistä tärinää ketjun poiston jälkeen.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: tasapainoakselin ketju

Viesti Kirjoittaja TD04 »

No olen..Kyllä niin herkkä nahkanen että jokainen ylimääränen tärinä/räminä
tuntuu persauksessa tai käy korvaan..Ja jos tietyllä kierrosalueella varsinkin
moottori jarrutuksissa jopa taustapeilin huomas tärisevän ni riitti mulle..
Oli turhin remotti minkä tein..Samalla onneks vaihtu myös kytkin ettei ihan harakoille menny
mutta joutu koneen ottaa
kerran vielä alas..Kyllä vitutti siinä vesisateessa..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: tasapainoakselin ketju

Viesti Kirjoittaja arttu »

Tuosta tasapainoakseleiden ketjun poistosta voi olla kahta eri mieltä.
Tehköön jokainen omat ratkaisunsa jota ei myöhemmin joudu katumaan... :roll:

Auto josta poistin ketjun -> Saab 900S 2.3 -94 (ajettu n.370 000)
Auto jossa ketju paikallaan -> Saab 900S 2.0T -97 (ajettu n.201 000)

Eipä noissa koneiden käynnissä paljon eroa tärinöissä vaikka luulis tuon tuon ketjun poiston vaikuttavan enempi tuohon 12mm pitempi iskusempaan moottoriin. Tuossa vanhemmassa ysisatkussa vaihdan nokkaketjun ensikesänä niin loppuu pieni rallatus ja muutaman vuoden päästä vaihtuu tekniikka jostain tuonti autosta tai vastaavasta turbolla varustetusta elinten luovuttajasta. Kori säilynyt pirskatin hyvänä niin ei ole mitään järkeä laittaa vaihdossa, koska ei tuosta mitään kuitenkaa saa, vaikka on mitä hilpakkeita, alustasarjaa, lasista kattoluukkua ja aeron siipeä... :(

Onpahan samalla näppärä laitella virisatsia ja moottorin maalausta yms. unohtamatta, kun kasaa tekniikan alusta loppuun itse.:twisted:


Lisätäänpä tänne vielä tälläinen jutska noitten jorinoitten lisäksi...
http://www.kyankton.net/images/enlarged ... 00_051.jpg
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: tasapainoakselin ketju

Viesti Kirjoittaja peinu »

TD04 kirjoitti:No olen..Kyllä niin herkkä nahkanen että jokainen ylimääränen tärinä/räminä
tuntuu persauksessa tai käy korvaan..Ja jos tietyllä kierrosalueella varsinkin
moottori jarrutuksissa jopa taustapeilin huomas tärisevän ni riitti mulle..
Oli turhin remotti minkä tein..Samalla onneks vaihtu myös kytkin ettei ihan harakoille menny
mutta joutu koneen ottaa
kerran vielä alas..Kyllä vitutti siinä vesisateessa..
Tuohon automaattikoneeseenko sen remontin teit? Itse kanssa tullut siihen tulokseen, että automaattiautossa pitää tasapainohilut olla, kun ei ole edes vauhtipyörää tasapainottamassa konetta... :roll:

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: tasapainoakselin ketju

Viesti Kirjoittaja TD04 »

En,sen tein entisee ng900 manuaali askilla..
Tässä nykysessä 9-5:ssa on mittarissa 386tkm ja kaikki hilut paikallaan..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: tasapainoakselin ketju

Viesti Kirjoittaja MrG »

Mun saabissa rupes kuuluun joku kalakatus tuon ketjun poiston jälkeen. Kuulostaa pahasti männätapilta, mutta kun se nyt on kohta 30tkm kuulunut samanlaisena, en oikein usko siihenkään.
Voiko tp-ketjun kiristin aiheuttaa tuon kolinan?


Kyllä sen ylimääräsen tärinän huomaa, jonka tasapainoakselien eliminointi aiheuttaa. :(
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Re: tasapainoakselin ketju

Viesti Kirjoittaja deportivo »

En tiedä paljonko ketjun poistolla oli vaikutusta nokkapyörän kiinnityspultin löystymiseen..Piti aika rapinan ja eräästä virifirmasta oli hyötyä tuon paikantamisessa. Ois leiponut aika lahjakkaasti kiinni.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: tasapainoakselin ketju

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Viime viikolla poistin 2.0l vajaastihengittävästä manuaalisatkusta m-98, ketjun.

Ei tullut sitten yhtään mitään tärinää tai värinää, mutta automaatti ja pitempi-iskuinen kone voikin olla eri juttu, mene ja tiedä.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: tasapainoakselin ketju

Viesti Kirjoittaja wesku »

Ei se automaatti 2.3:ssakaan missään tunnu
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: tasapainoakselin ketju

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

turhaa säätööö :)
9-3.1972
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: tasapainoakselin ketju

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Jatketaanpa samaa aihetta vanhaan ketjuun. Potilas on 9-3 2,0t -01, eli T7. Periaatteessa käy melko nätisti, eikä yläpuolelta juuri kuulu mitään erikoista. Vertailuautokin on pihassa. Sen sijaan kampiakselin hihnapyörän suunnalta, tai auton alta kuuntelemalla kuuluu kuumasta moottorista sellainen hieman sirisevä kropina - voiko enää vaikeammin sanoa? Ääni on erilainen ja pienempi, mitä venynyt jakoketju tekee, kun kylmänä kolisee - siis noin yleensä, tässä autossa ei jakoketju ääntele. Kylmänä ei mielestäni kuulu mitään epänormaalia. Kilometrejä on 236000, mahd.ketjun vaihdosta ei ainakaan tietoa. On myös kuunneltu ilman hihnaa, ja hihnapyörän torxit on kiinni. Mielestäni mikään ei resonoi, ja ääni on ainakin tyhjäkäynnillä tasainen ja jatkuva. Ajattelen, että tasapainoakselienketju olisi alkanut ääntelemään, mutta vielä melko vähän? Onko tyypillistä, että tämä ketju ääntelee enemmän kuumana? Jos vika nyt siinä on, korjausvaihtoehtoja on lähinnä ketjun poistattaminen. Mitä nyt olen lueskellut, moottori toimii normaalissa ajossa ilman sitä suht normaalisti. En oikein muutakaan lähdettä äänelle keksi, öljypumpusta ei ilmeisesti ääniä juuri tule. Eikä tuo nyt ainakaan kampiakselin laakerivialta kuulosta, sekin on erikoista, että ylhäältä päin ääni on minusta aivan normaali.
Vastaa Viestiin