Alatukivarsien puslien vaihto urataanisiin.
Alatukivarsien puslien vaihto urataanisiin.
Katsastuksessa tuli huomautus alatukivarren väljästä puslasta. Koska alapallonivelet on vielä ihan särmät, tilasin uudet puslat uretaanista. Aattelin ruveta jonain kauniina päivänä vaihtamaan puslia. Käväsi mielessä että mahtaakohan vaihtoon tarvita prässiä? Uudet puslat sais varmaankin paikalleen ilman prässiä, mutta vanhat on ehkä rikottava ellen kun suostuvat poistumaan? Olis ihan mukava jos vetely taipumuskin vähenis vaikka puslien vaihdon myötä!
Re: Alatukivarsien puslien vaihto urataanisiin.
Samanlainen päivitys edessä joku pimeä talvinen viikonloppu. Valmistelussa olen lueskellut täältä sivulta löytyviä hyviä kuvasarjoja http://photo.platonoff.com/Auto/2005021 ... uspension/
Viilapenkissä ajattelin puristaa puslat ulos sopivankokoisilla putkenpätkillä mutta jos ei siten onnistu niin pitää hakea jonkinlainen ulosvedin kuten esimerkissä + rautasahaa.
Vetelyyn tarvittaneen clamppi jota kaikki on järjestään kehuneet todelliseksi tilanteen parantajaksi, sekin on ensi talven projekti ja vähätöisin niistä. Pitää vaan väijyä tehdäänkö niitä taas omatuotantosarja kevättalvella (esim. haku "clampit 07")vai meneekö tilaukseen elkpartsilta. Hintaero on melkoinen
Viilapenkissä ajattelin puristaa puslat ulos sopivankokoisilla putkenpätkillä mutta jos ei siten onnistu niin pitää hakea jonkinlainen ulosvedin kuten esimerkissä + rautasahaa.
Vetelyyn tarvittaneen clamppi jota kaikki on järjestään kehuneet todelliseksi tilanteen parantajaksi, sekin on ensi talven projekti ja vähätöisin niistä. Pitää vaan väijyä tehdäänkö niitä taas omatuotantosarja kevättalvella (esim. haku "clampit 07")vai meneekö tilaukseen elkpartsilta. Hintaero on melkoinen
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Alatukivarsien puslien vaihto urataanisiin.
Olipas aika hyvät kuvat. Jos ens viikonloppuna sais vaikka puslat vaihdettua. Olis pitänyt vaihtaa jo kesällä samalla kun laitoin konin sport kitin. Konin sarjassa oli eräs mielenkiintoinen yksityis kohta asennus ohjeessa. Käskettiin laittamaan jäähdytin nestettä iskarin putkeen. En kylläkään itse laittanut mutta olisikohan tuolla tarkoitus estää kolinaa jos jää väljää iskun vaimentimen ja putken väliin??
Re: Alatukivarsien puslien vaihto urataanisiin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... i&start=35Eemeli kirjoitti:Olipas aika hyvät kuvat. Jos ens viikonloppuna sais vaikka puslat vaihdettua. Olis pitänyt vaihtaa jo kesällä samalla kun laitoin konin sport kitin. Konin sarjassa oli eräs mielenkiintoinen yksityis kohta asennus ohjeessa. Käskettiin laittamaan jäähdytin nestettä iskarin putkeen. En kylläkään itse laittanut mutta olisikohan tuolla tarkoitus estää kolinaa jos jää väljää iskun vaimentimen ja putken väliin??
Monroet kun laitoin alle, niin ohjeissa opastettiin laittamaan pari desiä moottoriöljyä.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Re: Alatukivarsien puslien vaihto urataanisiin.
Itse käytin puslan asennuksessa kierretankoa, sopivia prikkoja, kuparitahnaa ja muutterilla kiristäen.
Re: Alatukivarsien puslien vaihto urataanisiin.
Apuja haetaan pitkittäis tukivarren irroitukseen,siis apurungosta tai "kelkasta"?
Poikittaisen varren kanssa ei ongelmia,mutta sen pitkittäisen takahela,lähteekö
vaan vääntämällä vai miten?
Pitääkö puslan sisään tulevat 2 helaa niin lujasti ettei se irtoa.Luulin sen lähtevän
pultin irroituksen jälkeen samoin kuin poikittainenkin,mutta eipäs lähtenyt.
Olisi nimittäin uretaanit mielessä ja korjaamot antoivat pyörryttäviä asennus
tarjouksia.
Poikittaisen varren kanssa ei ongelmia,mutta sen pitkittäisen takahela,lähteekö
vaan vääntämällä vai miten?
Pitääkö puslan sisään tulevat 2 helaa niin lujasti ettei se irtoa.Luulin sen lähtevän
pultin irroituksen jälkeen samoin kuin poikittainenkin,mutta eipäs lähtenyt.
Olisi nimittäin uretaanit mielessä ja korjaamot antoivat pyörryttäviä asennus
tarjouksia.
900 2.1 9-3 2.3 9-3T-02matalap.
Re: Alatukivarsien puslien vaihto urataanisiin.
Se eräänlainen "pallonivel" saattaa hieman kiilautua apurunkoon, mutta kyllä se pitäisi sieltä lähteä. Ihan reilusti kannattaa käyttää voimaa kun yrittää vääntää jonkinlaisella tangolla.
Re: Alatukivarsien puslien vaihto urataanisiin.
Kiitos rohkaisusta.En vaan uskaltanut vääntää tarpeeksi kovaa.
900 2.1 9-3 2.3 9-3T-02matalap.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 112
- Liittynyt: Ma Syys 25, 2006 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Alatukivarsien puslien vaihto urataanisiin.
Itelläki olis sama homma edessä eli jäykempää puslaa kolkin etupäähän... Minkä merkkisiä puslia suosittelette? Mistä kannattaa hankkia ja mitä niistä joutuu yleensä maksamaan?
edit: Mites kolkin takapää? Kannattaako sinne alkaa noita uretaanipuslia survomaan?
edit: Mites kolkin takapää? Kannattaako sinne alkaa noita uretaanipuslia survomaan?
Volvo V50 1.6D Drive Kinetic Business -09
Re: Alatukivarsien puslien vaihto urataanisiin.
Powerflex on merkki, Elkparts tai Parts for Saabs ostospaikka. Hintaa tulee yhteensä reilu 200 euroa.masamatalapaine kirjoitti:Itelläki olis sama homma edessä eli jäykempää puslaa kolkin etupäähän... Minkä merkkisiä puslia suosittelette? Mistä kannattaa hankkia ja mitä niistä joutuu yleensä maksamaan?
edit: Mites kolkin takapää? Kannattaako sinne alkaa noita uretaanipuslia survomaan?
http://www.elkparts.com/saab-93-m9802/s ... 5_666.html
Tuolta -301, -302, -303, -315.
Takapään puslat kannattaa myös ehdottomasti vaihtaa.
Re: Alatukivarsien puslien vaihto urataanisiin.
Pelkkien puslien hintaaen tiiä, kun otin poikittaiset tukivarret uudet pallonivelien
takia ja laitatin niihin uretaanit PCS-Jyväskylässä.Ohjaus vaihteen puslat taisi
olla jotain 60:euron luokkaa.
takia ja laitatin niihin uretaanit PCS-Jyväskylässä.Ohjaus vaihteen puslat taisi
olla jotain 60:euron luokkaa.
900 2.1 9-3 2.3 9-3T-02matalap.
Re: Alatukivarsien puslien vaihto urataanisiin.
Onkos kenelläkään ilmennyt kolkissa powerflexien kanssa samanlaisia ongelmia kuin 9-5 puolella? :
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=88604
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=88604
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Re: Alatukivarsien puslien vaihto urataanisiin.
Morjens!Ilkka R kirjoitti:Powerflex on merkki, Elkparts tai Parts for Saabs ostospaikka. Hintaa tulee yhteensä reilu 200 euroa.masamatalapaine kirjoitti:Itelläki olis sama homma edessä eli jäykempää puslaa kolkin etupäähän... Minkä merkkisiä puslia suosittelette? Mistä kannattaa hankkia ja mitä niistä joutuu yleensä maksamaan?
edit: Mites kolkin takapää? Kannattaako sinne alkaa noita uretaanipuslia survomaan?
http://www.elkparts.com/saab-93-m9802/s ... 5_666.html
Tuolta -301, -302, -303, -315.
Takapään puslat kannattaa myös ehdottomasti vaihtaa.
Mitkä noista on ne etualatukivarren isot uloimmat puslat. Itse olen niistä kiinnostunut, koska ne näköjään hajoavat todella nopeasti.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Alatukivarsien puslien vaihto urataanisiin.
http://www.elkparts.com/saab-gm900-m94- ... p1335.html
Eli -301. Nuo kannattaa ehdottomasti olla polyuretaania eikä ole edes pahat vaihtaa.
Eli -301. Nuo kannattaa ehdottomasti olla polyuretaania eikä ole edes pahat vaihtaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Alatukivarsien puslien vaihto urataanisiin.
Ise olisin kiinnostunut noista 301 puslista. Onko kukaan tilaamassa? Onnistuisko kimppatilaus? Tai olisko jollain jääny tarpeettomaksi? Voisin ostaa ne pois.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-