Ilmastointi ei toimi ( puhaltaa/ei puhalla )

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
infidel
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2006 15:17

Ilmastointi ei toimi ( puhaltaa/ei puhalla )

Viesti Kirjoittaja infidel »

-94 saab ng 900 ja nyt jonkin aikaa on ilmastointi ollut pääasiassa hissukseen. Joskus kesken ajon se alkaa puhaltaa. Silloin kun puhaltaa niin puhalluksen nopeudensäätö toimii sekä puhalluksen vaihto keskelle/alas/tuulilasiin eli käytännössä ihan normaalisti. Yleensä jos alkaa puhaltamaan, niin ei se muutamaa minuuttia kauemmin puhalla. Kalibroinnissa näkyy 0, eli ei ainakaan löydä virheitä.

Onko siellä vain aineet lopussa vai jotain rikki?
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ilmastointi ei toimi ( puhaltaa/ei puhalla )

Viesti Kirjoittaja rr »

Samanlaiset oireet 9-3:ssa viime kesänä. Puhaltimen moottorin hiilet ja liukurenkaat oli täysin lopussa. Uusi moottori Motonetista (oli GM:n alkuperäisosa) ja taas pelaa.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
infidel
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2006 15:17

Re: Ilmastointi ei toimi ( puhaltaa/ei puhalla )

Viesti Kirjoittaja infidel »

rr kirjoitti:Samanlaiset oireet 9-3:ssa viime kesänä. Puhaltimen moottorin hiilet ja liukurenkaat oli täysin lopussa. Uusi moottori Motonetista (oli GM:n alkuperäisosa) ja taas pelaa.

Muistatko mitä hintaluokkaa moottori oli?

edit: Ilmeisesti tästä kyse:

LÄMMITYSL MOOTTORI/ESIVASTUS SAAB 900 "GM" 94-- JA 9-3 --02
Sisätilan lämmityslaitteen puhaltimen moottori (ei siipiä). Puhaltimessa
myös siivet mukana.
GM-900 Puhallin+moottori. . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-1786 88.50 e



Ja kiitokset vastanneille.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Ilmastointi ei toimi ( puhaltaa/ei puhalla )

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

9-3 -98 puhallin ei toimi ollenkaan. Vanhoja viestejä lukemalla voisi ajatella itse moottorin (hiilien) olevan loppu. Varaosaauto NG900 -93/94 löytyy 30 km päästä. Onko sen puhallin erilainen? Motonet myy kahta mallia, mutta mitä eroa niissä on. Tämä on nyt alustavaa kyselyä, mutta tietäis, että kannattaako varaosa-autosta edes kokeilla.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Ilmastointi ei toimi ( puhaltaa/ei puhalla )

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Vastaampa itse...nyt kun tarkemmin luin vanhoja juttuja, alan melkein uskomaan vian olevan siinä fetissä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ilmastointi ei toimi ( puhaltaa/ei puhalla )

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos haluaa varmistella, niin avaa sen verran puhallinmoottorin koteloa, että saat mitattua tuleeko moottorille jännitettä. Jos tulee, vika moottorissa, jos ei, todennäköisesti syy fetissä.

Itse tilasin tällaisen paketin viime kuussa: http://www.ebay.com/itm/140891844480

Toimitus saapui paljon nopeammin kuin mitä arvioivat, noin viikossa.

Tuossa tulee kaksin kappalein, eli jää toinen varalle, tai jos mokailee kolvin kanssa niin ei mene uusintatilaukseksi. Nuo olivat fyysisesti alkuperäisen kokoisia, mikä helpittaa hommaa. Jostain on nimittäin tullut pienempiä fettejä, jolloin joutuu taittelemaan jalkoja, ja fetti ei välttämättä asetu oikein alumiinilevyä vasten, jolloin jäähdytys ei välttämättä toimi oikein.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Ilmastointi ei toimi ( puhaltaa/ei puhalla )

Viesti Kirjoittaja ippe »

Kun niitä puhaltimen sähköjä mittailee, niin ainakin mun muistinin sanoo että automaatti-ilmastoinnin nopeudensäädin pätkii maata ja jännitettä tulee puhaltimelle vaikka fetti olisikin päästänyt savut pihalle...

Kannattaa ihan ensin kurkistella sinne puhaltimelle, kun purkaa pyyhkijäkoneiston irti ja ottaa ratisilmansuodattimen pois, niin alkaa jo jotain näkymään, koska muovinen runko-osa on sama sekä automaatti-ilmastoinnilla varustetuissa ja käsisäätöisissä, niin siellä on sellainen valkoinen muovirunkoinen osa esivastuksen paikalla ja siinä muutama liitin, nämä liitokset kannattaa puhdistaa, ne ovat todenäköisesti hapettuneet, samalla voi kokeilla moottorin toimintaa syöttämälle sille sähköä suoraan akusta.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Vastaa Viestiin