9-3 outo pätkiminen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
perkeekkele
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 10:16
Paikkakunta: helsinki

9-3 outo pätkiminen

Viesti Kirjoittaja perkeekkele »

Moi,

vm. 2000 9-3s 2.0t A takkuaa edelleen. Mittarissa n. 125000 km.

Auto käynnistyy mainiosti säässä kuin säässä, ei köhi eikä ihmettele, ennen kuin moottorin lämpötilamittari asettuu vaakataasoon. Kuin nakutettuna hetken kuluttua kone sammuu. Ei köhi eikä varoittele vaan sammuu suoraan. Tänään aamulla olin valoissa ja auto ei päässyt sammuksiin asti vaan dippasi puolessa sekunnissa kierrokset melkein nolliin ja heti takaisin ylös. Kuului vaan sellainen kurahdus kun kojelauta tärisi...

Omituista mielestäni on se, että tämä tapahtuu vain, kun kone lämpenee kylmästä normaaliin käyttölämpötilaan. Onko kenelläkään samanlaisia oireita?

Autoa käytin aikaisemmin Länsi-Autossa Espoossa, sekä Hertsikassa. Espoossa löivät Techin kiinni eivätkä löytäneet mitään. Hertsikassa laittoivat kampiakselin asentoanturin vaihtoon. Sen jälkeen muuten pelittikin kivasti vähän aikaa, kunnes jälleen alkoi sammahdella.

Itse olen tehnyt sen verran, että masinoolia & 98:a on pari kertaa ollut tankissa. Samoin puhdistin kaasuläppäkotelon ja vaihdoinpa vielä on ilmansuodattimenkin. Tulpat laitoin vaihtoon viime viikonloppuna. Pätkiminen vain kiihtyi.

Tuntuu aika systemaattiselta vialta. Saabini tekee jonkun *tärkeän päätelmän* siinä kohden, kun lämmöt ovat tietyssä arvossa. Tämän päätelmän lopputuloksena kone sammuu tai vähintään dippaa kiekat lähes nolliin. Ikävää, kun sattui esim. moottoritiellä vedon päätteeksi. Onneksi oli kiva levike saatavilla. Sammutin koneen ja starttasin uudelleen. Toimi loistavasti loppupäivän.

Kaikki ideat & spekulointi tervetullutta.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6494
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Veikkaan DI-kasettia syylliseksi.
perkeekkele
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 10:16
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja perkeekkele »

Varoitteleeko DI-kasetti tuolla lailla? Mulla on se punainen ja olen täällä foorumeilla kuullut vain tapauksista, joissa se kosahtaa kerralla.

Kokemuksia kellään?
perkeekkele
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 10:16
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja perkeekkele »

Voipi varoitella siis. Voi piru. Eikös sen DI-kasetin hinta pyöri siinä 200 euroan hujakoilla?

Tulisko kelleen mitään muuta mieleen näistä oireista? Ei viittis heti laittaa kasettia hankintaan. Mulla loppuu rahat
= duunarilla mennyt jo 600 euroa Saabin laittoon parin kuukauden aikana, Länsi-Auton & Motonetin suosiollisella avustuksella.
perkeekkele
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 10:16
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja perkeekkele »

Tuli kysymys mieleeni:

Miksi tuo DI-kasetti takkuilisi juuri tuossa moottorin tietyssä lämpötilassa? Miksei lainkaan silloin, kun kone on kylmä? Ja miksei koskaan, kun kone on jo reippaasti lämmin? Onko tähän jotain järjellistä selitystä?
perkeekkele
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 10:16
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja perkeekkele »

Mimmi kirjoitti:Kasetin hinta on siinä nurkilla, PCS taitaa olla halvin paikka ostaa se.

Heiluuko tyhjäkäynti normaalilämpöisellä koneella :?: Mites tyhjäkäyntimoottori, oletko puhdistanut sen :?:
PCS täytyy tsekata. Olen kuullut heistä vain hyvää.

Tyhjäkäynnin en ole huomannut seilaavan missään lämpötilassa. Tyhjäkäyntimoottori? Ajaako tämä saman asian kuin tyhjäkäynnin säätöventiili? Onko ysikolmosessa erikseen tyhjäkäyntimoottori? En kuitenkaan ole tuohon vielä koskenut. Se voisikin muuten olla seuraava tsekattava kohde.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Punainen Trionic 5:n sytytyskasetti voi oirehtia, ennen kuin menee rikki. Itse huomasin viime kesän helteillä, että kun auto oli lämmennyt jonkin verran, mutta ei vielä ihan kokonaan, moottori kävi välillä kolmella pytyllä. Tätä ei koskaan tapahtunut moottorin ollessa täysin kylmä, eikä täysin lämmin. Niinpä kävin sitten ostamassa uuden sytytyskasetin, joka on muuten suurin piirtein samanhintainen (noin 194-195 euroa), osti sen sitten Saabin huoltofirmalta (esim. Laakkonen, Länsiauto) tai sitten PCS:ltä.

Noissa Saabin huoltokorjaamoissa sinulle yritetään vielä tyrkyttää sytytyskasetin mukana siihen kuuluvaa johtosarjaa (noin 40 euroa), mutta en ole koskaan kuullut, että kenelläkään olisi ollut vikaa siinä johtosarjassa, joten se kannattaa jättää ostamatta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
perkeekkele
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 10:16
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja perkeekkele »

Täytyypä seuraavaksi hoonata tuo tyhjäkäynnin säätöventtiili. Jos ei ala asettua, niin täytyy miettiä tuon DI-kasetin vaihtoa. Mikäli olen oikein ymmärtänyt ei varakasetti takakontissa ole ikinä huono sijoitus... ;)

Mitenkäs muuten on, antaako pätkivä DI-kasetti mitään vikakoodia? Toinen kyssäri, voiko tuon säätöventtiilin irroittaa ilman tyräämisen vaaraa, vai kannattaako koettaa huoltaa/putsata paikoilleen asennettuna?
perkeekkele
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 10:16
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja perkeekkele »

Mimmi kirjoitti:Tervetuloa vain varakasettikööriin :wink:
Heh heh, kiitos vaan :)

Raportoin myöhemmin lisää tilanteen kehtittymisestä. Kiitokset tähän mennessä kommentoineille Saabisteille.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Siis hei haloo, kellä EI OO varakasettia takaluukussa :wink: :lol:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

_0/

Ei oo! Pitää kerätä kaikkien varakasettimiesten puhelinnumerot talteen niin voi sitten lokittaa :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
perkeekkele
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 10:16
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja perkeekkele »

peinu kirjoitti:_0/

Ei oo! Pitää kerätä kaikkien varakasettimiesten puhelinnumerot talteen niin voi sitten lokittaa :)
Eikös Saab-klubilaisten yhteystiedot ole julkaistu klubin omassa lehdykässä. Sinnehän voisi korvamerkata kaikki varakasetin kanniskelijat meitä kasetittomia ajatellen ;) Heh heh.
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mordai »

Siis ooko mä jäänyt jostain suuresta paitsi kun ei kasettia löydy poksista...? Onko hazardia lähteä perheen kanssa Tanskaan autolla ilman kassua? Auto 78 tkm 2.0T vm 2001....
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ehei!!! Sytytyskasetit menee vain niillä, kellä on huono tuuri. Ei se sulta mene, eikä multa! :)

Ei vaan, kai sen varmuuden varalta voisi hankkia.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Niin että mullakin toi nykiminen . Kesti tasan sen kun polkasin pohjaan ja nostin pois (kone kylmänä) kosteekeli oli vain normaalista poikkeavaa ilmanalaa. Kun lämmöt nousi niin oppi taas uusia ahtoja. Tykkää kosteesta ilmasta. "Vesiruisku"
9-3.1972
Vastaa Viestiin