9-3 TiD -99 sammui kesken ajon

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

9-3 TiD -99 sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Nyt olisi hyvät ohjeet/vinkit paikallaan.

Tilanne oli seuraavanlainen: autolla (9-3 tid, -99, mittarissa vasta 390000km)ajettu koko päivä ja käynnistynyt normaalisti. moottorin toiminnassa ei mitään erikoista. check-valokin vilkuttanut normaalisti :), vaimo lähti kauppaan, auto käynnistyi normaalisti ja sillä pääsi n. 3km kun auto sammui vaihdetta vaihtaessa. Auto starttaa normaalisti mutta ei käynnisty. Valot ja sähkövermeet toimii ok. Konetilassa näyttää "normaalilta". Tänään tankattu tankki täyteen NeX:n dieseliä. PA-suodatin vaihdettu syksyllä.

1. Miten ruiskutuspumpusta tietää että se on rikki (muuten kuin että auto ei lähde käyntiin), pystyykö sitä jotenkin mittailemaan?
2. Linkkivinkki niiden inhottavien polttoaineletkujen vaihtoon?! Olen joskus bongannut sellaisen jutun täällä mutta nythän sitä ei tietenkään löydy.
2.1. Miten vika ilmenee jos vika on pa-letkuissa? Sammuuko heti vai lupaileeko vielä startatessa?
3. Ihan mitä vaan ohjeita otetaan vastaan.
4. Kiirekin olisi..
5. kiitos taas jo etukäteen :)
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 TiD -99 sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Tyypillinen vp44:n hajoaminen. Pumpun testeukseen löytyy ohjeet opel-foorumista, siellä hakusanaksi vp44. Käytönnössä testaus menee siten, että pumpun ohjausboksille menevä sähköliitin irti ja pumpulle sähkö suoraan akulta. Tarvittavat kaksi nastaa löytyy ohjeesta. Mikäli pumppu on risa ei auto käynnisty edelleenkään, jos käy tyhjäkäyntiä niin pumppu on ehjä. Mikäli vika löytyy pumpusta niin se on 99,9% varmuudella mekaanisilta osiltaan ehjä ja vika pumpun päällä olevassa ohjausyksikössä. Ohjausyksikön voi vaihtaa autossa paikoillaan.

Oma autoni hyytyi aivan samalla tavalla. Huomasin myös vikaa etsiessä, että polttoainelijoihin kertyi ilmaa kun yritti startata.

Kannattaa myös luetuttaa vika koodit tech 2:lla. Vika voi myös olla monessa muussakin paikassa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 TiD -99 sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Kiitoksia vinkistä!
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: 9-3 TiD -99 sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Eiköhän kannattane ensin tarkistaa ja vaikka vaihtaa se polttoainesuodatin.
Myös polttoaineen paluuletkut kannattaa vaihtaa samalla, helppo ja halpa homma.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 TiD -99 sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Onkos tästä tullut tolkkua?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 TiD -99 sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

VP44 pumppuvika. Irrotin pumpun ja vein sen torstaina Tammer Dieseliin. Soittivat eilen että joku kulma-anturi (tai joku sen tapainen) on vikakoodien mukaan rikki. Heillä sattui olemaan osia joten saan pumpun takaisin ensi tiistaina. Hintaa korjaukselle 950e. Aika kallis anturi :). Nopeeta ja asiallista toimintaa!

Kyselin heiltä myös että kun pumpun laittaa takaisin niin onko moottori heti käyntikunnossa. Eivät osanneet vakuuttavasti sanoa, joten täytyy selailla foorumisivustoa.

Sinullahan Kimmo on kokemuksia ko asiasta. Oliko ajonesto päällä tai vaatiko muuta ohjelmointia ennenkuin lähti käyntiin? Pumppu ja ohjainyksikkö pysyy samana.

Maanantaina marssin Metro-Autoon ostamaan nipun tiivisteitä, pultteja ja paluuletkuja.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 TiD -99 sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Toimii sellaisenaan kun laitat sen paikalla. Voit jopa vaihtaa toisesta Saabista napatun ohjausyksikön paikoilleen ja käynnistää ilman mitään koodauksia. Jos taas vaihtaisi uuden ohjausyksikön niin sitten joutuisi techillä ajamaan ohjelman uudelleen.

Toivotan, että kulma-anturin vaihdolla tulee kuntoon. Opeli miesten kokemusten mukaan vikakoodi osuu kyllä anturiin, mutta 90% tapauksista vika onkin ohjausyksikön piirilevyllä poikki palaneissa folioissa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 TiD -99 sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

No just. Tuo foliohommahan kuulostaa mukavalta. Pystyykö noita foolioita mittailemaan jotenkin? Ei viitsisi ihan vaan huvikseen irroitella pumppua, vaikka mukavaa hommaa onkin :)
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 TiD -99 sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Joissakin (harvoissa) tapauksissa vika on löytynyt ihan silmällä etsien. Minun tapauksessa taas vaati jo elektroniikka-ammattilaisen tarkempaa tutkimusta. Vielä tosin en ole testannut toimiiko oma korjattu ohjausyksikkö.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 TiD -99 sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Onko katkos siellä mustan mömmön sisässä, vai meneekö se ohkanen liuska, joka menee pumpusta ohj.yksikköön, poikki? Onko kokemuksia?
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 TiD -99 sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Tuosta ei aivan tarkkaa tietoa ole. Käsittääkseni vika itse lattakaapeli on useimmiten ehjä ja vika piirilevyllä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 TiD -99 sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

ookoo. kiitoksia tähänastisista vinkeistä ja neuvoista. Palaan astialle kun tiedän miten tässä kävi. täytyy opiskella aihetta sillä aikaa..
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 TiD -99 sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Lupasin palata aiheeseen kun homma on ohi. Eli VP44 ruiskupumppu on nyt vaihdettu autoon ja hienosti toimii taas. Ei ollut ihan perushomma mutta pumpun pystyy näköjään itsekin vaihtamaan :D

Annan mielläni vnkkejä jos joku haluaa tehdä pumppurempan.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: 9-3 TiD -99 sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Jos vaan aikaa ja tupakkia piisaa, niin ei muuta kuin tekemään ropausohjeet ja postaat tänne ;)
Grendel
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 15:35

Re: 9-3 TiD -99 sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Lento katkesi yhtäkkiä ja varoittamatta keskellä Hämeenlinnan moottoritietä.
Länsiautossa sanoivat jakajapumpun tulleen tiensä päähän.
Onko suosituksia minne kannattaa viedä korjattavaksi pääkaupunkiseudulla?
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
Vastaa Viestiin