Olka-akselin (lue: ruosteen) pesä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Olka-akselin (lue: ruosteen) pesä

Viesti Kirjoittaja peinu »

Onko autostani on tulossa Oopeli?

Käytin autoni PCS:llä 170tkm huollossa. Big mistake. Pojat löysivät lähestulkoon puhki ruostuneet olka-akselin pesät molemmin puolin. Ruostuminen on tapahtunut iskarin alapään ja olka-akselin yläpään liitoskohdasta jopa niin voimakkaasti, että kierre paistaa läpi joistain kohdin. Kävin jännäkakka housuissa saman tien katsastuksessa, missä näin itsekin tuon kohdan. Inssisetä ei kiinnittänyt niihin mitään huomita. "Turvallista matkaa". Ei merkintöjä, joten kun olette ostamassa, niin tutkailkaa, myös nuo kohdat tarkasti, ja tonni pois saman tien jos eivät ole reilassa.

Osat maksavat n. 400€/kpl ja laitetaan siihen vielä työt päälle, joten remontille tulee hintaa toista tonnia. Asiassa valoisina puolina nähtäköön, että hyvä kun huomasivat ajoissa ennen kuin osa sortuu alla esim. ohitustilanteessa, lisäksi eipä ole enää ongelmaa, minkä taulu-TV:n hankkisi.

Riku kertoi, että noita tapauksia on huomattu muutamissa 9-3:ssa, mutta ngsatkuissa ei ainoatakaan.

ngsatkussa ja 9-3:ssa näyttävät osat olevankin eri osanumerolla, samoin kuin pesään tuleva laakerikin.

Tässä räjäytyskuva

Tuleepahan samalla vaihdatettua sitten uudet etuiskarit, jarrulevyt, -palat, madallussarja ja kääntölaakerit.

noh..elämä on edelleenkiin, olisipahan vaantuollekin rahalle ollut muutakin käyttöä.

Mainittakoon, nyt vielä sekin, että juuri tuli 5 vuotta (ja kilometrit välillä 83-170tkm) täyteen onnellista yhteiseloa kyseisen auton kanssa ilman suurempia murheita. Murhelistalla normaalien huoltotoimenpiteiden lisäksi mainittakoon:
- takajarrupalat ja -levyt,
- sähköantenni (vaihdettu lasiantenniksi)
- pakoputkea,
- akku 5v. sitten, taas saisi alkaa kohta vaihtamaan.
- ilmastoinnin täyttö 2 kertaa,
- holkkiremppa,
- sumuvalo, lisäksi toinen on taas halki
- hanskalokeron valo,
- kannen jälkikiristys (taas on tihkuttanut)
- magneettiventtiilin kiinnitys (ei se venttiilikään aina ole toiminut)
- sytkäkasetti
- valojen pesimet pois käytöstä
- pissapojan takaiskuventtiili kahdesti.

Lisäks tulevaisuuden vaihtolistalla ovat tuulilasi ja käsijarruvaijeri.

Kyllähän tuota listaa loppujen lopuksi kertyi, mutta silti tuntuu, että ei ole murheita ollut ja meno on ollut huoletonta :)

Ja jatkuu........

:saab:


EDIT:
Osat on jo tilattu ja korjausaika varattu. Aikaisemmin mainitut jarralevyt, -palat, madallusjouset ja iskarit on hankittu jo aikapäivää sitten odottelemaan inspiraatiota.

Romisilmotukset katoin läpi Suomesta ja Ruotsista, katoin läpi speedparts, partsforsaabs, elkparts ja parhaana: http://www.thesaabsite.com , sieltä ois tullut kuluineen ja tulleineen ja alveineen pikkasen reilu 700€. Toimjitusajasta ei toki mitään hajua.
Lagabasenissa ainoa missä oli pyyntihinta oli viggenin ja siitäkin pyynti yli 200e. Muutama oli muutakin, mutta ei käytetystä ruosteisesta viitti puoltakaan uudesta maksaa.
(hernesmaan auton Kuisman ja PCS:n Rikun kanssa käymieni) keskustelujen perusteella tosiaan on niin, että vanhempien ngsatkujen olka-akselit eivät mene pahaksi koskaan, -97 on ensimmäinen huono.
Ngsatkusta koko tolppia on vahdettu, mutta pelkkä olka-akseli ei käy. Eli jos laittaa olka-akselin, jousen ja yläpään kääntölaakerin ja pesän ngsatkusta, niin sitten voi vaihtaa. Tuohon hommaan ei meitsi kuitenkaan lähde.

vinoilua: taitaa olla tuo uudentyyppinen jousijalka/olka-akseli yksi niistä yli tuhannesta parannuksesta, mitä tehtiin ng900 -> og9-3 :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin