Vanha radio pois.
3mm rautapuikot. Vaikka hitsauspuikot. Myös meisselit, sopivat naulat, virkkuukoukut jne. käy hyvin, jos ei aitoja irroituspuikkoja ole. Lykkää reikiin ja tuntuu nytkähdys kun on tarpeeksi pohjassa. Lukitusklipsit painuvat auki ja muljuttelemalla ja samalla vetämällä irroitustyökaluista radio tulee helposti sen verran pihalle, että sormilla saa kiinni.
Normaalisti radio tulee ilman ongelmia pois, mutta kuten itselläni kävi, tökkäsi radion ulos tuleminen lyhyeen, kun radion kauluksessa oleva klipsi tökkäsi radion rungon takareunassa olevaan pykälään.
Jos näin käy ota SID irti. Lähtee mukavasti kun ottaa litteän ja tylpän esineen, jonka lykkää SID:n ja koelaudan väliin ja kiertää liu'uttaa sen kanssa SID toiselle puolen. Sitten saakin jo kynsin kiinni. Liitin lähtee irti helposti klipsua ulospäin taivuttamalla ja vetämällä liitin irti. SID:n aukosta pitäisi nyt saada kädellä tunnusteltua keskellä olevaa klipsiä radion kauluksen yläreunassa ja jos omaa sormenkynsiä vähän, kaikkein helpoin on kynsillä kevittää klipsiä ja vetää radio pihalle ja irroittaa liittimet.



SID pois.
Katso edellinen kohta. Sidin kaulus lähtee vääntämällä vasemmalla ja oikealla olevat lukitusväkäset auki ja ylhäältä kaulusta vääntämällä saa yläreunan tulemaan ohi kojelaudan reunan. Oikealla alhaalla on vielä yksi lukitusväkänen piilossa jonka ohi pääsee lievää väkivaltaa käytteän kaulusta heilutellen ja vetäen.
Radion kaulus pois. Pienellä meisseillä saa väänneltyä kauluksen lukituksen ylä- tai alapuolelta auki. Sen jälkeen kaulus lähtee jo hieman vääntämällä pois.

Kaikkein pahin homma. SID:n kaulauksen modifoiminen. Kauluksessa on ikäänkuin kaksoispohja, ainakin autoissa, joissa ei ole mukitelinettä, vaan pelkkä 10mm peitelevy SID:n ja radion välissä. Esim Dremelillä on hyvä hioa messinkiset holkit auki. Näin putoaa muovinen peitelevy irti kauluksesta ja kaksoispohjan toinen kerros. Jäljelle jääneen pohjan takareunassa on pokkauksia jotka osoittavat alaspäin. Leikkaa nämä pois tai suorista muun pohjan suuntaiseksi. Reunassa olevat "yksinkertaiset" pokkauksen pitää väännellä irti poikki. Viilaa vähän ettei jää teräväksi. Reunoissa oleville paksuille pokkauksille riittää pieni levitys auki päin. Muuta niille ei oikein voi tehdä, kun kaulus on siitä pistehitsattu kasaan. Älä levitä liikaa, tai kaulus ei mahdu enään kojelaudan reiästä sisään.


Kojelaudan puukotus.
Nyt SID:n ja radion välisen muoviväliseinän kimppuun. Tähän voi kukin käyttää keinoa mitä haluaa. Dremeli on myös täällä hyvä, jos haluaa auton siivota homman jälkeen. Itse nirhasin terävällä mattopuukolla harmaan muovin poikki päistään ja mustan leveän muovin leikkasin keskeltä sivuleikkureilla katkipoikki, jonka jälkeen vedin mattopuukolla viivat aivan reunoille. Tämän jälkeen muovi katkesi siististi aivan viivaa myöden kun vähän taivutti. Harmaan muovisuikaleen jämiä kannattaa siistiä mahdollisimman paljon. Ottavat mielellään kiinni uuden soittimen kaulukseen.


Nyt voit alkaa sovittamaan uuden soittimen kaulusta. Hienosäädä jos ei mahdu. Ei pitäis ottaa muualle kiinni kuin katkomiisi muovijämiin, jos ottaa. SID:n kaulus tulee nyt tukevasti soittimen kauluksen päälle, vaikkei muovivälipohjaa olekaan. Voit asentaa molemmat kaulukset kohdilleen ja lukita ne siihen. Koita toki ensin, että soitin mahtuu kauluksen sisään, ettei purista mistään. SID:n kauluksen pohjan reunapokkaukset tulisi olla levitetty sen verran, että radion kaulus mahtuu niiden väliin. Uusi radio sisään. Johtoja voit koittaa SID:n aukosta jelpata ennen kuin laitat sen paikoilleen. Itse jouduin vielä pikkiriikkisen hiomaan vasenta ylänurkkaa pois uuden soittimen kauluksesta, kun otti kiinni SID:n kauluksen reunapokkaukseen.


Toivottavasti tästä joku hyöty jollekin on. Itselläni hommaan meni noin 2 tuntia, kun olin aiemmin jo tuon orkkisradion irroituksen ongelman ratkaissut.
Muutuipa ääni jo pelkällä soittimella. Jäämme odottamaan erillissarjan ja vahvistimen asennusta sekä ovien vaimentamista

