Saab 9-3 2.2 TID Savutus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
klempo
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2008 19:10

Saab 9-3 2.2 TID Savutus

Viesti Kirjoittaja klempo »

Tervehdys

Olen tuore saabin omistaja ja tuli ostettua Saab 9-3 2.2 TID. Mittarissa ruhtinaalliset 312 tkm. Huoltokirja on täydellinen ja öljynvaihdon välillä ei tarvitse lisäillä öljyä.

Nyt kuitenkin kun ajelen esimerkiksi kaupungissa ja tulee ns. moottorijarrutuksia. Tämän jälkeen kun lähtee kiihdyttämään niin löy putkesta melko reilusti sinistä savua. Tämä ilmenee vain näissä tilanteissa. Muuten ei savutusta ole laisinkaan?

Osaatteko neuvo vasta-alkajaa että mitä tuolle voisi tehdä

Kiitos ja kumarrus

Terv Mika K
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 9-3 2.2 TID Savutus

Viesti Kirjoittaja rr »

Turbon öljyvuoto saattais aiheuttaa tuota. Savuttaako samalla tavalla paikallaan polkaistaessa?

Jos polttaa öljyä, savu on vaaleaa. Jos taas polttoainepuolen ongelma, enemmän sinistä pistävää hajua.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
klempo
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2008 19:10

Re: Saab 9-3 2.2 TID Savutus

Viesti Kirjoittaja klempo »

Tervehdys

Siis paikallaan kun polkee ei tule putkesta mitään vain tuossa moottorijarrutuksen jälkeen kun painaa kaasua.

Onko tähän mitään nopeaa huoltotoimenpidettä tai tuon savutuksen vähentämistä?

Terv Mika K
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 9-3 2.2 TID Savutus

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Jatketaan vanhaan aiheeseen vaikka ei alkuperäiseen kysymykseenkään ole löytynyt tyhjentävää vastausta.

Minulla tuo -99 tid on alkanut pöläyttelemään mustaa/tummaa savua rivakammissa kiihdytyksissä. Äskenkin tulin n. 40km cruisella 80km/h peräkärry perässä. Risteyksestä sitten kiihdytin ravakammin ja työnsi kyllä sellaiset savut, että kärry hävisi hetkeksi peileistä. Savutusta on kyllä esiintynyt ilman kärryäkin, mutta monesti pidemmän tasaisen ajon jälkeen rivakammin kiihdyttäessä. Tasaisesti ajaessa eikä paikallaan polkiessa savua ei ole havaittavaa määrää. savutus tuntuisi alkavan kierrosten noustessa yli 3000. Jos vetää useamman kiihdytyksen tai vaihteen peräkkäin ei pöläytys ole niin selvä kuin ensimmäisessä kiihdytyksessä.
Savutus on selkeästi lisääntynyt nyt parin viikon aikana. Alkaako turbo hajoamaan vai putsaamaton egr aiheuttamaan savutusta, vai johtuuko vain kesäisistä keleistä. Kesälomareissukin edessä, uskaltaako?

Auto toimii muuten moitteetta, ylimääräisiä ääniä ei kuulu, eikä öljyä kulu, ainakaan selkeästi. Ainut on jo pitkään ollut "vika", Täyskaasukiihdytyksessä jossain 3000-4000kierroksen välissä tuntuva hetkellinen "uinahdus" jonka jälkeen vetää taas hienosti koko kierrosalueen.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
kmik
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 12:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Saab 9-3 2.2 TID Savutus

Viesti Kirjoittaja kmik »

Itsellä halkesi välijäähdyttimeltä tuleva ahtoilmaletku omia aikojaan muutaman sentin matkalta ja kyllä savutti kiihdyttäessä! Osan ahtoilmasta karatessa syöttöä olikin suhteessa aivan liikaa. Ahtopaineen noustessa kuului myös pöhinää konehuoneesta. Tein metalliputkesta jatkoksen vikapaikkaan, mutta kohta halkesi muualta. Myös välijäähdyttimelle tuleva letku alkoi oireilla ja vaihdoin molemmat. Eivät olleet T:reen Metro-Autossa kuulleet letkuvioista ennen.

En oikein käsitä miten letku hajoaa noin vain ellei jostakin syystä ahtopaine nouse liikaa. Nyt on toiminut moitteetta 15tkm.
9-5 Aero '11
9-3 SC TiD '09
Jaguar XJ-6 '94
Ex: 3 kpl 900, 9K, 9-3 TiD, OG 9-5 Vector
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Saab 9-3 2.2 TID Savutus

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Teukka.k kirjoitti: Auto toimii muuten moitteetta, ylimääräisiä ääniä ei kuulu, eikä öljyä kulu, ainakaan selkeästi. Ainut on jo pitkään ollut "vika", Täyskaasukiihdytyksessä jossain 3000-4000kierroksen välissä tuntuva hetkellinen "uinahdus" jonka jälkeen vetää taas hienosti koko kierrosalueen.
myös viallinen maf voi aiheuttaa ylimääräistä savutusta ja puutumisia. Ei jätä välttämättä vikakoodia vaikka "arvot" hieman pielessä. Itse kokeilisin toista mafia. Vanhempaan malliin käy motonetin mittari, uudemmassa mallissa se ei toiminut kunnolla --> aiheuttaa tehokuopan n. 2500rpm.
Pienikin ahtovuoto aiheuttaa jo paikallaakin polkiessa kovaa savutusta, eikä auto kulje mihinkään.

Mitenköhän pitkälle sun tidi vetää...?? :D
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Saab 9-3 2.2 TID Savutus

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Teukka.k kirjoitti:
Auto toimii muuten moitteetta, ylimääräisiä ääniä ei kuulu, eikä öljyä kulu, ainakaan selkeästi. Ainut on jo pitkään ollut "vika", Täyskaasukiihdytyksessä jossain 3000-4000kierroksen välissä tuntuva hetkellinen "uinahdus" jonka jälkeen vetää taas hienosti koko kierrosalueen.
Samanlainen kohta löytyy myös omasta TID:stä. Hiukan 3000 jälkeen notkahtaa meno. 1:llä ja 2:lla ei huopmaa, mutta kolmosella ja nelosella selvästi.

Tosin bensaturbon jälkeen ei voi puhua vetämisestä vaan rauhallisesta kiihtymisestä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 9-3 2.2 TID Savutus

Viesti Kirjoittaja rr »

Täällä myös havaittu lievää savuttelua kiihdytyksissä 2000rpm jälkeen. Myös kulutus on ollut vähän koholla. Äsken avasin 'imusarjan' ja havaitsin läppien juuttuneen kiinni. Karstaa oli sen verran paljon. Putsaus ja uudet tiivisteet molempiin väleihin (Motonet 8,30e) ja taas tuntuu pelittävän kuin ennenkin. Seuraava kulutusmittaus kertoo jotain. Ainakin vedot paranivat havaittavasti. Nyt EGR:n alipaineletku on tulpattu ja MAF:in johdossa (1) on vastus. Laitoin varalta vielä suutinten paluuletkut uusiksi. Olivat jo aika hyvin kovettuneet :)

Huomenissa moniuraremmi uusiksi, laatikko-, tehostin-, jarru- ja jäähdytysliemet vaihtoon. Sitten vain lisää kovaa ajoa :D
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 9-3 2.2 TID Savutus

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Minäkin avasin imusarjan, aikahan tuo olikin puhdistaa. Puhdistus on tosin vielä tekemättä, huomenna ajattelin kokeilla kuumavesipainepesurilla irtoaisikohan paska sillä, pääsisi vähemmällä. Nyt mietityttääkin pitääkö pyörreläppiä olla 4 vai 8. Yritin etsiä kuvia mutta en löytänyt kuin putsaamattoman imusarjan kuvia ja niistä ei yksiselitteisesti voinut todeta montako niitä pitää olla. Minulla on siis 4 läppää joka toisessa kanavassa.

P.S. Vaihtakaa ne paluuletkut ajoissa, ei ole kiva homma poistaa katkenneita letkunpätkiä niistä montuista. :oops:
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Saab 9-3 2.2 TID Savutus

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Teukka.k kirjoitti:Minäkin avasin imusarjan, aikahan tuo olikin puhdistaa. Puhdistus on tosin vielä tekemättä, huomenna ajattelin kokeilla kuumavesipainepesurilla irtoaisikohan paska sillä, pääsisi vähemmällä. Nyt :
Liuotinaine, kuumavesi ja pulloharja toimii.
Mun kokemuksen mukaan imusarja paskaantuu auton ensimmäisillä 100tkm aikana. Toki varmaan ajotapa vaikuttaa. Muistaakseni avasin oman kolkin imusarjan 110tkm kohdalla ja oli aivan hirveessä töhnässä. 260tkm kohdalla avasin toisen kerran ja paskaa ei ollut juuri nimeksikään.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 9-3 2.2 TID Savutus

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Teukka.k kirjoitti:Minäkin avasin imusarjan, aikahan tuo olikin puhdistaa. Puhdistus on tosin vielä tekemättä, huomenna ajattelin kokeilla kuumavesipainepesurilla irtoaisikohan paska sillä, pääsisi vähemmällä. Nyt mietityttääkin pitääkö pyörreläppiä olla 4 vai 8. Yritin etsiä kuvia mutta en löytänyt kuin putsaamattoman imusarjan kuvia ja niistä ei yksiselitteisesti voinut todeta montako niitä pitää olla. Minulla on siis 4 läppää joka toisessa kanavassa.
Neljä niitä oli mullakin, tässä topiikissa myös kuva putsatusta
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=73005

Ooppeli-puolella joku jättäny noi kokonaan pois ilman isompaa vaikutusta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 9-3 2.2 TID Savutus

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Teukka.k kirjoitti:ajattelin kokeilla kuumavesipainepesurilla irtoaisikohan paska sillä,
Kuumavesipesurilla noki kyllä irtosi ja helpotti hommaa merkittävästi. Ei tarvinnut kaapia millään. Pintaan jäi vaan ikään kuin noen väri. Sitä joutui hiukan rätillä putsaamaan. Etanolipohjainen (Etanoli 88,3% Asetoni 1,8%
Metyyli-isobutyyliketoni2.7% ) puhdistusaine tuntui purevan hyvin tuohon likaan. Noki lähti ja alumiinin väri löytyi.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 9-3 2.2 TID Savutus

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Teukka.k kirjoitti:Täyskaasukiihdytyksessä jossain 3000-4000kierroksen välissä tuntuva hetkellinen "uinahdus"
Ei uinu enää. Tänään koeajolla vedin useamman rivakan kiihdytyksen eikä enää tunnu katkosta vedossa. Eri asia on sitten mikä siihen auttoi mutta joku näistä:

Imusarja puhdistettu
paluuletkut vaihdettu
Ahtoletkuja käytetty irti (imusarjan putsauksen yhteydessä)
Maf:ilta turbolle tuleva kumiletku puhdistettu huohottimen liasta. (Samalla nyvitty turboa siipipyörästä--> ei tuntuvaa välystä suuntaan eikä toiseen.)

Veikkaisin, että liittyy tuohon imusarjan paskaisuuteen. Ei välttämättä kanavissa oleva lika tuota aiheuta, mutta tuleehan siinä puhdistaessa räplättyä egr venttiiliä ja pyörreläppien säätöä. Miten lie myös ahtopaineanturin puhdistus 3 cm nokikerroksen alta vaikuttanut sen tuottamiin arvoihin.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Vastaa Viestiin