TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7356
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tulipa ostettua tuollainen vm.99 diisseli joka toimis koeajon ja koko kotimatkan ihan nätisti.
Sitten syttyi CE-valo ja meno on kuin vanhal 200D mesel, no tyhjäkäynti on viel pahempaa, melkoista ryskytystä.

Aika paljon haulla löytyy juttua mutta ei kuvia joten juttujen seuraaminen on hieman hankalaa.
Saa toki laittaa linkkejä jossa nää osat on käsitelty, itselle ei vaan osunu kohalle.

EPC:stä löysin jotain:
Kuva
https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... 1C13D!1376

Pyörreläpät on kansikuvassa numeron 1 sisällä olevat pyöreet lätkät joita ohjataan alipaineella. Numero 6

Kannesta kuva:

https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... 1C13D!1378

Digikuva johon laittelin numeroita niihin osiin joilla kuvittelisin olevan merkitystä CE-jahdissa
Kuva
https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... 1C13D!1379

Numero 1:nen on ilmeisesti ilmamassamittari, ainakin epc:stä sellasen löysin.Tässä topiikissa mainitaan MAF ja lämpöanturi(imuilman?) eli tarkoittaako noi kaikki tuota immua?
Kolvataanko näihin johtoihin se vastus jolla huijataan egr pois pelistä?

2.EGR-venttili?

3.Ahtopainetunnistin?

4.Kampiakselin asentotunnistimen liitin, itse anturi on öljynsuodattimen alapuolella lohkon etureunassa kiinni ja maksaa noin 70e

Tuon viimeisen siis vaihdoin kun vikakoodit herjas sitä ja ilmeisesti tuota 3:sta, en huomannu pyytää koodeja mutta eipä tuolla muovin alla imusarjassa montaa anturia ole, vasemmassa reunassa on sitten vissiin veden lämpötilan anturi ja onko siinä jopa kaksi joista toista ei ole kytketty mihinkään.

Toivottavasti joku noihin perehtynyt jaksaa kommentoida vaikka ei näitä ekaa kerta käsitellä.

Koeajolla en ole vielä käynyt enkä taida käydäkkään, jos se valo kumminkin syttyy niin saattaa juhlamieli olla kortilla kun huomen aamuste pitäisi lähteä häihin mutta jos sitten maanantaina voisi sivistää ittensä tästä topiikista.

Alipaineletkujen uusinta ja imusarjan putsaus on varmaan myös tehtävälistalla mutta toivottavasti ne voi lykätä kesäpäivien jälkeiseen aikaan jolloin ehkä pääsis tekeen hommia kahdella kädellä jos ranne rupeis oleen luutunut.

EDIT 3.11:muokattu kuvalinkit
Viimeksi muokannut tetammi, La Marras 03, 2012 10:14. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Harri M.
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 22:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Viesti Kirjoittaja Harri M. »

9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7356
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Harri M. kirjoitti:Moro!

Katos tuota: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ce+harri+m.

-Harri-
Oli näemmä sama topiikki johon tuossa omassa tekstissä linkkasin.
Toimintoihin tosiaan löytyy hyvin vinkkii mutta kun vielä tietäis mikä osa on minkäkin niminen. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Marko
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2004 18:08
Paikkakunta: Karkkila

Re: TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Viesti Kirjoittaja Marko »

Vaikuttaa pelkältä kampiakselin asentoanturin vialta?
Olisko se toinen vikakoodin antanut anturi ollut imusarjan paineanturi?
Ei muuta kuin koeajolle, kun vikakin taitaa olla jo korjattu.
niitä.varmoja.kotimaisia. ja tids. ja ttid.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Viesti Kirjoittaja snuggles »

tetammi kirjoitti: Onko varsinainen egr-venttiili toi ufon näköinen osa mikä on ruuvilla 10 kiinni?
Se on just se.
tetammi kirjoitti: Onkoa numero 1 sitten niinku kaasuläpät?
Mitkäs on sitten pyörreläpät?
Tuota koko hoitoa, jossa on 8 reikää, olen kuullut kutsuttavaksi ainakin imusarjan laipaksi tai läppälaipaksi. Virallisesta nimestä ei ole tietoa.
Pyörreläpät ovat nuo 4 läppää jokatoisessa noista kahdeksasta reijästä.
Juuri ne läpät, jotka joillakin ovat tangosta irronneet ja aiheuttaneet enemmän tai vähemmän harmia.
tetammi kirjoitti: Numero 1:nen on ilmeisesti ilmamassamittari, ainakin epc:stä sellasen löysin.
Juuri se.
tetammi kirjoitti: Tässä topiikissa mainitaan MAF ja lämpöanturi(imuilman?) eli tarkoittaako noi kaikki tuota immua?
Kolvataanko näihin johtoihin se vastus jolla huijataan egr pois pelistä?
Olen itse ainakin käsittänyt, että imuilman lämpötilamittaus on juurikin ilmamassamittarissa ja, että vastuksen kolvaaminen tätä lämpötilamittausta huijaa.
Tuossa kuva ilmamassamittarilta irroitetusta liittimestä.

Kuva

Vastus kolvataan siis ykköspiuhaan, jos aiot sen laittaa.
Kuvassa vastus suojasukassa ja liitin paikallaan.

Kuva

tetammi kirjoitti: 2.EGR-venttili?
Se on myös siinä.

Tuossa nyt nuo, mitä satuin tietämään vaikka varmaan joskus olleetkin jo vanhoissa treadeissä.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7356
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No jo rupee selkiin että mitä tuolta tidin pellin alta löytyy. :o)
On aiemmissakin mainittu mutta ei näin kootusti kaiketi ja vähän vaihtelevin nimityksin.

Oon nyt ajanu pari lyhyttä lenkkiä ja vielä mennään täysil tehoil, täytyy varmaan ottaa kuopioon kaasukolvi ja vastus mukaan varoiksi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7356
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Johan se puoltoist tonnia pysy pimeänä. :evil:
Nyt on oireet erilaiset, tyhjäkäynti ei tällä kertaa häiriinny-> pystyy sentään kohtuudella ajaan.
Kai se on otettava imusarja vaan joku päivä auki ja putsaukseen mutta kuopiota varten on kai kolvattava vastus paikoilleen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7356
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Nyt se myrkyn lykkäs. Äsken lähin liikenteeseen ja ei meinaa ottaa millään kierroksia, jurraa alle kahden tonnin ja pitää aikamoista ropinaa kun antaa enempi kaasua ja lykkää sauhua riittävästi. Kun kierrokset saa lähemmäs kolmea tonnia niin rupee kulkeen taas, ehkä mielestäni sauhuta niin paljoa.
Ny ei pala ce-valo.
Käytin eilen egr-venttiilin auki ja vähän putsailin.
Olisiko se voinu jumia siten että tekis tuollaista.
Entä voiko vuotava alipaineletku tehdä tuollaista?
Kohta joutuu lähteen corollalla kuopioon.... Ei hyvä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Viesti Kirjoittaja rr »

Ota suosiolla imusarja auki ja putsaa töhnät pois. Siellä saattaa olla mielettömät nokikokkareet tukkimassa kanavia. Ruiskuputket pois (2kpl 17mm kiintoavaimia), suuttimien paluuletkut samalla uusiksi ja tiivisteet imusarjaan. Motonet myy tiivisteitä Vectraan ja sopii suoraan Saabiin. Juuri nuot EPC:n tiivisteet 3 ja 11:

2,2DTi 96--02. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27-2360 3.90
2,2Dti 96--02 Imusarjan ylä/alaosan väliin. . . . . 27-2361 4.40

Rempan ajaksi akkukaapeli irti, niin nollautuu mahdolliset CE-ongelmat...
Ilmasin systeemin omasta jättämällä ruiskuputket suuttimen päästä löysälle. Sitten startilla muutaman kerran, että alkaa valua kaikista polttoainetta. Putket kiinni, vähän sahausta ja kohta käy :wink:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7356
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kyllä se varmaan täytyy ottaa vaan auki ja putsata, mutta huomiseksi jää tekemättä. Älkää sitten kivittäkö corollaa tai kuskii. :oops:

Sellanen lisähavainto että uudella koeajolla sytytti CE-valon ja silloin kulku oli kohtuu normaalia eli voisi kuvitella että jostain syystä seokset tai jotain on ihan mettäs ja sitten kun CE-valo syttyy niin mennään jollain vakioasetuksilla ja värkki toimii kohtuu normaalisti, ei ees oikeastaan savuta.
Saattais ehkä viitata MAF-vikaan mutta ehkä pitää toi putsaus tehä vaan ensiks ku on vielä halvinkin.

Savutustopiikissa http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=72263 on näemmä kanssa jotain vinkkejä mutta en sitä kännyn kanssa heti bongannu.

Ei oo oikein hyvin alkanu diisselismi. Bonuksena tuli vielä huomattua että holkkiremppaki tarttis tehdä...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Viesti Kirjoittaja rr »

Täälläkin pukkasi CE-valoa tauluun :D

Tutkinnan ja testaamisen tuloksena MAF osoittautui vialliseksi. Oireet: Vaisuhko käynti 1000-2000 ja sen jälkeen hemmetinmoinen kalina ja savutus. Kokeilin hyllystä alkuperäistä viallista porattua Boschin MAFia, jolla kävi oikein (tehot vain kateissa). Kauan tuo Motonetin Pierburg toimikin, parisataatuhatta kilsaa.

Jos laittaisi tälläkertaa aidon ja alkuperäisen, saa myllyn toimimaan juuri niin kuin sen pitääkin.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

rr kirjoitti: Jos laittaisi tälläkertaa aidon ja alkuperäisen, saa myllyn toimimaan juuri niin kuin sen pitääkin.
Nyt olet asian ytimessä. Olen tätä muutaman kerran sanonutkin.
Maksaa rapiat 200egee ( tulee imuputken osa mukana ), mutta siinä on huomioitava 2vuoden varaosatakuu.
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Mimmi kirjoitti:Pikkudieselin MAF maksaa 90e merkkiliikkeessä ja sama osa (MAF) on käytössä myös traktorikoneessa. MAFin saat tilattua varaosanumerolla: 5342951. Putken joudut heivaamaan mäkeen, mutta itse MAF käy, jos kyseessä on kolkki.
Mun pikkudiiseliin vaihdettiin juuri takuuseen MAF, listahinta 103,96eur.
Aikoinaan kun ostin traktorikolkkiin alkup. mafin ihmettelin ääneen miksi imuputki mukana. Olin vielä yhteydessä Bochin edustajaan ja niitä ei todellakaan saanut silloin irralisena ja hinta karvan päälle 200eur.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7356
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mimmi kirjoitti:Pikkudieselin MAF maksaa 90e merkkiliikkeessä ja sama osa (MAF) on käytössä myös traktorikoneessa. MAFin saat tilattua varaosanumerolla: 5342951. Putken joudut heivaamaan mäkeen, mutta itse MAF käy, jos kyseessä on kolkki.
Tämä on kyllä hyvä vinkki, pitäiskös oikein pistää varuiks tilaukseen et jos vaikka ees turun potkiaisiin pääsis perille asti. :roll:

Homma on edenny sen verran että sain tuon imusarjan auki.
Ei mikään ihme jos takkuaa, hieman likainen.
kuvaa klikkaamalla isommaksi.

Putsattuna
Taisin tuosta vielä vähän bräkleenin kanssa tahkota mutta pääasiassa putsaus puukon kanssa, kertakäyttöhanskat on jees.

Päälikotelokin vaati pientä rapsutusta, toi paineanturin kolo oli vielä enemmän ummessa ennen kuvausta.

Opel-sivuil on hyvä kuvitettu ohje, melkein ois faq-kamaa täälläkin:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=147602

Huomion arvoisia tuolta on ainakin pumpun puolen ruiskuputkien pään suojaus ennen kuin ruvetaan koteloita irroittaan, itse käytin vanhaa sukkaa.
rr:n vinkki ilmauksesta myös paikoillaan, tuossa toisen saabistin avulla startattiin kunnes tuli putkien välistä naftaa ja sitten vasta ahtoputket sun muut paikkaan ja kolmannella tai neljännellä startilla jäi käymään.

Vähän on jääny ajelut vähiin vielä vaikka PVI:n avustuksella auto tulikin läjään jo eilen, kiitokset siitä. Pari kertaa kone on jo kumminkin lämmenny käyntilämpöseksi ja toimii toistaseksi, herkkyys tuntuis muutenki parantuneen mutta kuopion reissu corollalla tässä välissä saattaa antaa vääriä persdynotuloksia. :mrgreen:

Tiivisteet hain merkkiliikkeestä kun se oli paremmin matkan varrella, maksoivat 14euroa. Tosin saabin puolella näytti saldot nollaa mutta ooppelin puolelta löyty(oliskohan varasto-ohjelmas parantamisen varaa).

Edit:korjattu kuvalinkit
Viimeksi muokannut tetammi, Ma Marras 23, 2009 09:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Viesti Kirjoittaja rr »

Mimmi kirjoitti:Pikkudieselin MAF maksaa 90e merkkiliikkeessä ja sama osa (MAF) on käytössä myös traktorikoneessa. MAFin saat tilattua varaosanumerolla: 5342951. Putken joudut heivaamaan mäkeen, mutta itse MAF käy, jos kyseessä on kolkki.
Onko tuo yllämainittu uudempaan 125hp variaatioon?

Kyseinen auto on 115hp vm -99
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vastaa Viestiin