Jäähdytysnestettä kuluu.. Onko kannentiiviste mennyt?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
mvalopaasi
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 13:46

Jäähdytysnestettä kuluu.. Onko kannentiiviste mennyt?

Viesti Kirjoittaja mvalopaasi »

Jäähdytysnestettä on kulunut loppusyksystä alkaen jonkun verran ja nyt viimeviikkoina tahti on kiihtynyt. Ei näy märkää maassa tai konehuoneessa, joten oisko kannentiiviste mennyt?
Mitä olette maksaneet ko. remontista? Ei viitsisi tuossa parkkipaikalla itse ruveta väkertämään.
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Jäähdytysnestettä kuluu.. Onko kannentiiviste mennyt?

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Jos pakokaasut haisee glykoolia tai jos pakoputkesta tuleva vesi maistuu edes vähän makeeta, niin on luultavasti kannentiiviste mennyt.

Viisaimmat kertokoon lisää.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Re: Jäähdytysnestettä kuluu.. Onko kannentiiviste mennyt?

Viesti Kirjoittaja palle »

Omassani (OG900) tuonäkyi myös pakokaasupöllyn määrässä. Pöllyytti silminnähden enemmän kuin normaalisti, ja sauhu haisi glykolille.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2150
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Jäähdytysnestettä kuluu.. Onko kannentiiviste mennyt?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

palle kirjoitti:Omassani (OG900) tuonäkyi myös pakokaasupöllyn määrässä. Pöllyytti silminnähden enemmän kuin normaalisti, ja sauhu haisi glykolille.
Joo mulla sama tonnarissa, eli käynnistettäessä pöläytteli yleensä enemmän. Tyhjäkäynnillä kun seisoi jonkin aikaa niin lumelle tuli putkesta kuin koira olisi ruikkinut ja tuoksui imelältä.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Jäähdytysnestettä kuluu.. Onko kannentiiviste mennyt?

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Minun entisestä kolkista vuoti nesteettä lämmityskennon letkuliitosten tiivisteistä. Vuoto ilmeni vain talviaikaan. Kesällä tiivisteet piti nesteet sisällä. Vuoto oli kuitenkin niin vähäinen, että varsinkaan alkuun en huomannut lätäkköä auton alla lainkaan. Ensimmäisen kerran huomaisin pienen lätäkön kuivalla betonilattialla auton seistua useamman päivän paikoillaan. Jos vika on tuossa sen voi testata esim. virittelemällä yön ajaksi pienen kipon rintapellissä olevan vedenpoistoletkun alapuolelle. Ko. vedenpoistoletku on melko matalalla rintapellissä, joten sen löytäminen yläkautta vaatii hieman akrobatiaa :D Itse en löytänyt letkua ennen kun pääsin kurkkimaan alakautta auton ollessa nosturilla. Ulkonäöltään tuo letku muistuttaa sitä rintapellissä ylempänä olevaa isompaa vedenpoistoletkua.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Rexi
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: To Loka 04, 2007 12:13

Re: Jäähdytysnestettä kuluu.. Onko kannentiiviste mennyt?

Viesti Kirjoittaja Rexi »

Mulla oli näköjään auto tiputellut viikonlopun mittaan autokatokseen lätäköllisen glykolia. Aikaisemmin ei ole vuotoja näkynyt, olisin kyllä huomannut, kun auto on aina jossain betonilattian päällä parkissa. Lätäkön sijainnista arvelisin että jostain sieltä rintapellin paikkeilta olis lirutellut. Jos vuoto on lämppärin kennon letkuissa, niin miten se sitten korjataan? Tai löytyyhän se tieto varmaan kun haeskelee tältä foorumilta... Pakkastahan oli jopa 15 astetta lauantaina, joten saattaa liittyä kylmiin keleihin tämäkin vuoto. Auto on vasta 100 tkm ajettu, ei sen vielä tarttis alkaa vuotaa. Muuten on mennyt hyvin Saabin kanssa.
ex: 9-3 2.0t Coupe aut. vm. 2001
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Jäähdytysnestettä kuluu.. Onko kannentiiviste mennyt?

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Rexi kirjoitti:Mulla oli näköjään auto tiputellut viikonlopun mittaan autokatokseen lätäköllisen glykolia. Aikaisemmin ei ole vuotoja näkynyt, olisin kyllä huomannut, kun auto on aina jossain betonilattian päällä parkissa. Lätäkön sijainnista arvelisin että jostain sieltä rintapellin paikkeilta olis lirutellut. Jos vuoto on lämppärin kennon letkuissa, niin miten se sitten korjataan? Tai löytyyhän se tieto varmaan kun haeskelee tältä foorumilta... Pakkastahan oli jopa 15 astetta lauantaina, joten saattaa liittyä kylmiin keleihin tämäkin vuoto. Auto on vasta 100 tkm ajettu, ei sen vielä tarttis alkaa vuotaa. Muuten on mennyt hyvin Saabin kanssa.
Sisäkautta purkamalla. Lattiakonsoli, keskikonsoli ja ilmakanavat pois. Lämppärinkenno sijaitsee keskikonsolissa ilmakanavien takana olevassa muovikotelossa. Normaaleilla perustyökaluilla pärjää, mutta lämmin talli on kyllä hyvä olla jos talvella hommaan ryhtyy. Kesällähän tuo onnistuu vaikka parkkipaikalla. Tiivisteet maksoi marmoritiskiltä muistaakseni 6 €, joten itse tehtynä remppa ei paljoa kustanna. Aikaa sen sijaan palaa sen verran, että jos huoltoon vie niin useamman tunnin lasku sieltä todennäköisesti tulee.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
kalle-ivar
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32

Re: Jäähdytysnestettä kuluu.. Onko kannentiiviste mennyt?

Viesti Kirjoittaja kalle-ivar »

Auttaako mikään markkinoilla oleva jäähdytyssysteemin korjausaine jos vuoto on sisäilman lämppäri kennossa?
Rexi
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: To Loka 04, 2007 12:13

Re: Jäähdytysnestettä kuluu.. Onko kannentiiviste mennyt?

Viesti Kirjoittaja Rexi »

Luultavasti paikkausaine auttaa myös lämppärin kennon kanssa. Itse olen joskus 20 vuotta sitten korjannut paikka-aineella ison reiän jäähdyttimestä hyvällä menestyksellä. Huonona puolena paikka-aineista mainitaan usein, että se saattaa tukkia myös joitakin pieniä kanavia, joita ei pitäisi tukkia. Voi siis tukkia vaikka jonkun kanavan kennosta ja vähentää lämppärin tehoja. Tälläkin foorumilla oli joku vanha juttu, jossa asiaa sivuttiin. Löysin jutun kun etsin näitä glykolivuotoon liittyviä aiheita. Toimiikohan se aine silleen, että se kovettuu joutuessaan ulkoilman kanssa tekemisiin?
Nyt oma saappini ei enää tiputtele, vaikka en tehnyt mitään. Oliskohan kovempiin pakkasiin liittyvä oire? Jos se O-rengastiiviste vaikka tihkuu vain kunnon pakkasella? Nyt täällä on vain pari pakkasastetta, ja autokatos pysyy kuivana.
ex: 9-3 2.0t Coupe aut. vm. 2001
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Jäähdytysnestettä kuluu.. Onko kannentiiviste mennyt?

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Rexi kirjoitti:Luultavasti paikkausaine auttaa myös lämppärin kennon kanssa. Itse olen joskus 20 vuotta sitten korjannut paikka-aineella ison reiän jäähdyttimestä hyvällä menestyksellä. Huonona puolena paikka-aineista mainitaan usein, että se saattaa tukkia myös joitakin pieniä kanavia, joita ei pitäisi tukkia. Voi siis tukkia vaikka jonkun kanavan kennosta ja vähentää lämppärin tehoja. Tälläkin foorumilla oli joku vanha juttu, jossa asiaa sivuttiin. Löysin jutun kun etsin näitä glykolivuotoon liittyviä aiheita. Toimiikohan se aine silleen, että se kovettuu joutuessaan ulkoilman kanssa tekemisiin?
Nyt oma saappini ei enää tiputtele, vaikka en tehnyt mitään. Oliskohan kovempiin pakkasiin liittyvä oire? Jos se O-rengastiiviste vaikka tihkuu vain kunnon pakkasella? Nyt täällä on vain pari pakkasastetta, ja autokatos pysyy kuivana.
Vaikuttaa juurikin tuolta O-rengas vialta. Jos antaa pari vuotta kulua alkaa vuoto esiintyä pienemmilläkin pakkasilla, kokemusta on :D Ensin meni ihmetellessä reilu puoli vuotta kun kesä tuli väliin ja vuoto lakkasi. Laiskuuttani tuo korjaus viivästyi ja vihdoin viime syksynä sain sen tehtyä kun luovuin autosta. Auto jäi sukuun, joten kuntoonhan se piti laittaa. Paikkausainetta en menisi laittamaan juurikin tuon tukosriskin takia.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Rexi
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: To Loka 04, 2007 12:13

Re: Jäähdytysnestettä kuluu.. Onko kannentiiviste mennyt?

Viesti Kirjoittaja Rexi »

Tiputtelu jatkui taas kun auto seisoi vuorokauden verran pikkupakkasessa. En jaksanut ryhtyä askartelemaan, vaan vein auton ihan merkkihuoltoon hoidettavaksi. Osaavat varmaan purkaa ja koota rikkomatta mitään, ainakin paremmin kuin minä. Huollossa uskoivat asiakasta vianmäärityksen suhteen, ja sain sinne kolmen tunnin veloituksella uudet O-renkaat. Hintaa koko hoidolla aika tarkkaan 300 euroa, josta osat (tiivisteet ja vähän glykolia) noin 13 euroa.

Oireina oli siis, että ilmastoinnin kondenssiveden poistoletkusta alkaakin tiputella jäähdytysnestettä, kun auto on kunnolla kylmä, eli seisonut pakkasessa vuorokauden verran. Ja uhri oli vm 2001 9-3 2.0t, ajettu 100 tkm.
ex: 9-3 2.0t Coupe aut. vm. 2001
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
jack the ripper
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2009 11:50

Re: Jäähdytysnestettä kuluu.. Onko kannentiiviste mennyt?

Viesti Kirjoittaja jack the ripper »

Joo itte törmäsin tänään motarilla aika lailla samaan vikaan tosin mulla ilmeni vuoto vaan isommassa mittakaavassa halkes letkumootorin ja rintapellin väliltä 3cm matkalta. Ihmettelin että mikä perskele höyryää tuolla takana vauhtia oli silloin 120km kunnes huolto valo ilmoitti (FILL COOLANT LEVEL LOW)
Kävi muutama äärräpää mielessä. Laitoin lämppärin puhaltaan täysillä kuumaa sisälle ja sain kuitenkin auton huoltamon pihalle ja siellä paikkasin letkun sähköteipillä ja rupes pitään nyt vaan uutta osaa metsästämään jotta meno pääsee jatkumaan ( E onneks kansi mennyt)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7380
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Jäähdytysnestettä kuluu.. Onko kannentiiviste mennyt?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ja tässä linkki mistä löytyy digikuva o-rengaista ja suurpiirteiset ohjeet keskikonsolin purkuun.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=92659
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin