100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Hannu_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 21:10

Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci

Viesti Kirjoittaja Hannu_J »

Viina tekee muuallakin kuin kuljettajassa ihmeitä 8O

80-120km/h 2,5sek (98E 2,8sek)
100-150km/h 3,5sek (98E 4,1sek)
Suurempiin nopeuksiin ei kuoppainen mökkitie antanut vielä periksi.

Mitattu Racechrono + bluetooth gps-loggeri
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Kehtaako jannu j kertoa kokoonpanoa noille ajoille :wink:
Hyviä aikoja..
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Hannu_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 21:10

Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci

Viesti Kirjoittaja Hannu_J »

aero t7 kirjoitti:Kehtaako jannu j kertoa kokoonpanoa noille ajoille :wink:
Hyviä aikoja..
Ahtimena pottu eli GT28RS.
Softana maptun.

Potun entinen nuhaisuus yli 6000 kierroksella on nyt tipotiessään.
Pitkässäkin vedossa imuilman lämpötila pysyi hyvänä, ainakin +20 asteen ulkolämpötilassa.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci

Viesti Kirjoittaja SonmH »

Hannu_J kirjoitti: Potun entinen nuhaisuus yli 6000 kierroksella on nyt tipotiessään.
Pitkässäkin vedossa imuilman lämpötila pysyi hyvänä, ainakin +20 asteen ulkolämpötilassa.
Miten olet saanut vetämään yli 6krpm?
Miten pitkässä vedossa ja mikä on hyvä imuilman lämpötila?
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Hannu_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 21:10

Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci

Viesti Kirjoittaja Hannu_J »

Rajoitin on 6700rpm.
Pitkäveto oli luokkaa 60-220.
Lämmöt olivat alempana kuin vastaavassa tilanteessa bensalla, vaikka hönkää oli enemmän. Pakolämmöistä ei tietoa, niitäkin voisi tutkia.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tarkoitatko, että jos ahtopaine ja ilmamäärät ovat suunnilleen samoja kuin bensalla, että imulämmöt on tullut alas kun on vaihtanut bensan e85:seen?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Hannu_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 21:10

Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci

Viesti Kirjoittaja Hannu_J »

Tarkoitin että ahtopaineen ollessa suurempi imulämmöt eivät ole karanneet ylös.
Voi toki olla sattumaakin. Mutta niinkuin sanoin, pakolämpöjä voisi katsoa kun niihin tuo re85 taitaa vaikuttaa hyvinkin suotuisasti. Nakuja koneesta ei ole löytynyt.

Jos nyt jotain kiinnostaa niin muita huomioita etanolista kun ei niitä kokemuksia niin paljon ole foorumilla (voisi olla muussakin topicissa):

-Ensimmäinen tankkauväli mennyt 13,2L/100km. Ei pysty vielä sanomaan mitään onko se paljon vai ei. Bensaa mennyt normaalisti 11-12L väliltä.

-Vääntö 2000-3000rpm välillä noussut, varsinainen potku tulee noin 200rpm aikaisempaa alempana. Pintakaasulla kulkee erittäin herkästi, esim ilmastoinnin ylimääräistä jarrutusta ei huomaa toisin kuin ennen.

-Ahtopaine nousee vetoalueella nopeammin kuin bensalla.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4573
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

E85 on kiva aine, sitä ei voi kieltää. Softien sisältöjä ei ole vielä kukaan tänne kertonut mutta aivan varmasti oikein tehty E85 biopowerisofta sisältää 5-10 astetta kovempia ennakoita jopa tehopäässäkin. Sekin auttaa pakolämmöissä sekä tuo vääntölisää.
T5 autoissa bensa/E85 softien sytkäerot nousee jopa 15 asteeseen. Nakuja ei saa esiin kiduttamallakaan. Vääntöä tulee tarjolle niin paljon lisää että vakiokytkin luovuttaa.

Se että auto kulkee kivasti nyt pintakaasulla johtunee enemmänkin pohjasoftan muutoksesta, ei niinkään polttoaineesta. Kaasuläppään vaikuttavia karttoja kun voi säätää reagoimaan herkemmin pieneen polkaisuun ja myöhemmissä pohjasoftissa sekä bensalla että bp yleisesti tuo käyttäytyminen on tullut myönteisemmäksi kokemukseksi.
Ahtopaineen nousuunkin voi vaikuttaa softa enemmän kuin polttoaine sinänsä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci

Viesti Kirjoittaja Hook »

Hannu_J kirjoitti:Tarkoitin että ahtopaineen ollessa suurempi imulämmöt eivät ole karanneet ylös.
Voi toki olla sattumaakin.

Taitaa tuossa olla hieman sattumaa ja viinahöyryjen tuomaa fiilistä imulämmöissä, mikäli ulkolämpötila ei ole pudonnut testivetojen välillä.
Pursistettaessa tietynlämpöistä ilmaa tietyn verran ilma lämpenee fysiikan lakien mukaan. Samoin jos keulilla on sama kuuleri ja ympäröivän ilman lämpötila ja nopeus on sama kuin aikaisemmin, niin saman ilmamäärän jäähtyminen on sama. Sillä että pyörittääkö saman hyötysuhteen omaavaa ahtimen akselia ydinvoima, bensan vaiko viinan palamiskaasut ei olevaikutusta ahtimen kuumentaman ilman jäähtymiseen. Jos jollain on muita teknisiä teorioita, niin avatkaa suune. ;)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sylinterikannen lämpötila varmaan jonkin verran laskee ajettaessa etanolilla, jolloin samalla sekä imusarja, läppäkotelo että läppäkotelon mutka ja siinä oleva ahtoilman lämpöanturi jäähtyvät. Vaikutus tuskin valtavan suuri kun ottaa huomioon ilmamassan ja virtausnopeuden, mutta on olemassa kuitenkin.

Itse ahtoilman lämpötila ahtimen jälkeenhän tosiaan pitäisi olla kuitenkin vähintään sama, kun kompressori pysyy kartalla samassa toimintapisteessä. Käytännössä jos ahtoja on enemmän niin ei pysy vaan kompressorin hyötysuhde menee huonompaan suuntaan painesuhteen kasvaessa ja tietenkin jo pelkkä korkeampaan paineeseen puristaminen nostaa ahtoilman lämpötilaa ideaalikaasulain mukaisesti.

Mitä pintakaasulla ja AC päällä ajamiseen tulee, niin itse T5 kolkissa huomasin suurimman eron tulevan huomattavasti ennakkoa lisäämällä vakiokarttaan nähden alipainealueella ja matalilla kierroksilla. Päästösyistä mapattu turhan myöhäiselle alunperin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Taikina
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Syys 05, 2012 19:38

Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci

Viesti Kirjoittaja Taikina »

Moro!

Vähän tässä olen miettinyt joskos jostain sais pikkusen lisää tehoa (nyt 0,85 bar paineet) 99 2.0 9-3. Onko hyvä vinkkiä mitä tehdä. Paineita en viittis nostaa ehkä kun ajettu jo 280 000 ja halusin että auto kestää. Onko jotain muuta edullista jippoa?
Saint
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Su Heinä 23, 2017 11:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci

Viesti Kirjoittaja Saint »

Taikina kirjoitti:Moro!

Vähän tässä olen miettinyt joskos jostain sais pikkusen lisää tehoa (nyt 0,85 bar paineet) 99 2.0 9-3. Onko hyvä vinkkiä mitä tehdä. Paineita en viittis nostaa ehkä kun ajettu jo 280 000 ja halusin että auto kestää. Onko jotain muuta edullista jippoa?
Rajottimet ja välitykset
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Välijäähdyttimen voit toki vaihtaa isompaan, niin tehot nousee ilman ahtojen nostoa. Onko sitten vaivan väärti, kun ohjelman päivityksellä ecuun saat paremmin vastinetta rahalle? Tosin silloin ahtopaineet nousee...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1428
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci

Viesti Kirjoittaja HEV »

Eikös tuo välijäähdyttimen parantaminen nosta tehollista keskipainetta ja huippupainetta sylinterissä parantaessaan täytöstä samalla tavalla kuin ahtopaineenkin nosto ja lisää esim laakereiden rasitusta ja siten konevaurion riskiä - niinkuin mikä tahansa tehonnosto.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Paljoa aeros teho ja ahtopaine? Jos enempi ku tuo 0.85bar niin sen softaha on tehdasvalmiste :D joten sen lykkääminen omaan itseasiassa ei kieli poskella ajatellen olisi edes viritys :wink:

T5 kone kestää enempi tehon nostoa, useampaa t5 (ng900 ja tonnareja) viilattu jonkun verran steg1 - steg5 välillä ja yli 340tkm ajettujakin niistä pari eikä yhdessäkään kone ole hajonnut vaan jotain muuta kuten kytkin, laatikko jne menny lähinnä vanhuuttaan.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin