og-93 kytkin ongelma

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Miihkali
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: To Kesä 24, 2004 22:41
Paikkakunta: Nakkila

og-93 kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja Miihkali »

Autoon ilmaantunut seuraavanlainen ongelma:
Vaihteita ei meinaa saada kunnolla päälle ajaessa (varsinkaan auton ollessa kylmänä), ja pakki pitää aina melko ikävän rusahduksen (auton ollessa käynnissä). Myös poljin on painaessa puoleen väliin lähes "tunnoton".

Jostain luin että pakin rusahtelu on merkki siitä ettei kytkin enää irrota kunnolla? Onko tiedossa siis kytkinremontti? Mitähän moiselle mahtaisi kertyä hintaa teetettynä? og-93 ilmeisesti nestekytkimellä, eli säädöstä ei pitäisi olla kiinni

Autona siis 9-3 2,0t vm. 99 ja mittarissa ~250 tkm
-9-3 -99 2.0 lpt
-2. polven saabisti-
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: og-93 kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Diagnoosia ei löydy, mutta kytkin löytyy halvimmalla tuolta:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... cts_id=546

8-10 tunnin homma kuulemma.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
jasi
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ke Huhti 26, 2006 20:52
Paikkakunta: Turku

Re: og-93 kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja jasi »

Jäjestelmässä ilmaa, tai pääsylinterin stefat loppu, elikkäs siellä polkimen
puoleisessa sylinterissä.
Ei kovin paha vaihtaa ite, eikä kallis.
Toki työsylinterikin voi antaa peräks, mut harvemmin.
SAABismi, ei ole sairaus, vaan hyvä elämäntapa.
masamatalapaine
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Syys 25, 2006 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: og-93 kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja masamatalapaine »

Omassa tid:ssä alkoi toissapäivänä kytkin oireilla vähän samalla tavalla. Polkimeen alkoi pikkuhiljaa tulla lisää vapaaliikettä ja alkoi irrottaa koko ajan vaan alempana ja viimesellä alko jo vaihteetkin antaa kynsille vaikka varovasti yritin vaihtaa. Myös poljin lopetti palauttamisen puoleenväliin ja piti aina vaihdon jälkeen nostaa kengänkärjellä takaisin. No sain ajettua pihalle ja seisoi yön siinä. Aamulla auton ollessa sammuksissa tutkittiin velimiehen kanssa pikaisesti ja parin pumppauksen jälkeen kytkin palautui normaaliksi. Tänään toimi normaalisti reilut 30 km, mut sit alkoi taas tulla vapaaliikettä lisää ja alkoi irrottaa vasta lähellä lattiaa...

Kertokaapas viisaammat et voisko tuo johtua siitä pääsylinteristä? Mistä tuo sylinteri tarkalleen ottaen löytyy ja millanen homma tuo tiivisteitten vaihto on?
Volvo V50 1.6D Drive Kinetic Business -09
jull3
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 08:13

Re: og-93 kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja jull3 »

Itsellä edellisessä kopperossa (ford fiesta) käyttäytyi kytkin juuri edellä kuvatun kaltaisesti, eli välillä piti poljinta jalan kärjellä nostella kun jäi kytkin ihan pohjaan eikä poljin palautunut. Muutaman kerran aina polkimen nostamisen jälkeen irroitti kytkin kunnolla kunnes rupesi käyttäytymään huonommin.

Kokemuksen perusteella suosittelen, että kannattaa ainakin ensin koittaa tarkastaa se kytkinpolkimen luona oleva sylinteri koska liikkeessä teetetyn n. 800€ kytkinrempan jälkeen vika jatkui jälleen parin viikon päästä samanlaisena ja syynä oli lopulta juuri tuo kytkinpedaalin päässä oleva sylinteri jonka hita oli se n. 20 € :evil: Liike ei luonnollisestikaan suostunut tulemaan asiassa milliäkään vastaan koska heidän mukaan alunperin kytkin "oli loppu" ja syyllinen k.o. vikaan, vaikka lopulta sen vaihtaminen ei mitään auttanutkaan.
9-3 2.0T SE E85
vm -99 B204R
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: og-93 kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

KAPU2 kirjoitti:Diagnoosia ei löydy, mutta kytkin löytyy halvimmalla tuolta:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... cts_id=546

8-10 tunnin homma kuulemma.
jyväskylästä procarservicestä viggenin kytkin 270e+painelaakeri 30e,
tänään juurikin hain matkahuollosta noi :D
#2285
Vastaa Viestiin