Uretaanipuslien ostoslista

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Pitäisi myös tehdä alustaremonttia, kolkki hakee uria turhan paljon.
Koska alustan puslat näyttäisivät olevan alkuperäisiä kumisia, ajattelin lähteä liikkeelle skruvatin uretaanitukivarsilla ja taka-akselin isoilla uretaanipuslilla. Näitä on näköjään useampikin täällä asentanut, onkos ilmennyt mitään pahaa sanottavaa tähän mennessä?
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja tturku »

Oma tid mihin asensin noi skruvatit lähti veljelle. 30tkm meni ilman ongelmia ainakin. Enbosaa sanoa paljon nyt on mittarissa. Jonkun puslan tais viimekatsastukseen joutua vaihtaa jos muistan oikein.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Kolmekymppiä Stage 1-kolkilla ajeltuani (nyt 225tkm taulussa) laitoin hammastangon puslan PFS:n uretaaniseksi. Eli tämän näin. Ihmettelin suuresti, miten voi niin pienestä auton ajettavuus parantua niin paljon. Vaikka monelta olin lukenutkin, niin en ollut ymmärtänyt asian vakavuutta. Vetely lähestulkoon loppui ja auto on paremmin hallittavissa joka tilanteessa.

Vaihdossa kesti noin 20 minuuttia, apumies oli mukana. Lievää väkivaltaa joutui käyttämään - siis puslaan, ei apumieheen - jotta sai palaset solahtamaan paikalleen.

Nippu muita puslia odottaa paikalleenmenoa, mikään niistä tuskin on yhtä helppo laittaa kuin tuo. Toivotaan, että iloiset yllätykset jatkuvat.
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Tulipa myös vaihdettua tuo apumiehenpuolen hammastangon pusla Powerflexiin. Homma ei ollut tosiaan vaikea. Alamutteri oli sen verran tiukassa, että meinasi jännittää, katkeaako se korissa kiinni oleva ruuvi. Kuolonuhreilta kuitenkin säästyttiin ja pusla vaihtui suht vähällä kiroilulla.

Ajossa huomasi selkeän eron vanhaan, itsekseenohjailutaipumus väheni selvästi. Vaan eipä yksi pusla voi ihmeitä tehdä, takapuslat ja tukivarret sekä muuta hilpettä menee vielä vaihtoon, kunhan osat saapuvat maailmalta.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Vaihdoin myös oikean taka-akselin puslan. Muka helppoa. Poraamista, kiroilua, rautasahaamista, ulosvetäjäntapaista kierretangosta ja prikoista.

Pois lähti lopulta vasta sitten, jahka sain metalliputken irti kumeista ja sitten nailonholkin sahattua halki. Varmaan osaamisen puute kyseessä. Toinen syy oli se, että en tajunnut nailonholkin olevan silinterihattumallinen, eli nailonholkki kanitti ulosvetäjässä. Aina sitä oppii uutta.

Uuden PFS:n puslan paikalleen laitto ei kyllä käynyt mitenkään pukkaamalla, vedätin sen melkein paikalleen ja rekyylittömällä vasaralla loput. Sama homma, käytti lubrikaatiota vai ei. Tämän seurauksena aika loppui kesken ja vasen puoli jäi vielä vaihtamatta. Yhdelläkin on kyllä jo selkeä vaikutus kulkusuuntaan.
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Tuli vaihdettua muutama osa Saapin etupäähän:

-uretaanitukivarret (Pro Parts Sweden)
-jousijalat, yläpäät, pyöränlaakerit, sinkkiprikat ym. hilut, joita jousitolppaan kuuluu (PPS)
-navat (mitkähän lie olivat)
-ulommat raidetangonpäät (TRW ja Lemförder)
-koiranluut (TRW)
-ABS-anturien kehät

Tilasin Skruvatin erikoistarjouksesta kokonaiset jousitolpat, jotka sisälsivät kaiken pyöränlaakerin ja yläpään väliltä. Vain napa ja jarruosat puuttuivat siis. Vaihdoin näihin tolppiin autossa olleet madallusjouset ja -iskarit ja asensin navat. Takapuslat jäivät vielä odottamaan laittoa.

Ajotuntuma parani melkoisesti, nyt kaistanvaihdot sujuvat ilman ylimääräistä sinkoilua, eikä suoralla tiellä tarvitse ohjailla. Saapa nähdä, miten paljon paranee vielä takapuslien vaihdolla ja kulmien säädöllä. Rengasmelun lisäystä en huomannut, mutta kaikenlaiset värinät ja tien epätasaisuudet välittyvät nyt koriin jonkin verran selvemmin kuin aikaisemmin. Jarrutkin lakkasivat kolisemasta ja hakkaamasta hiljaisessa vauhdissa, kun katkenneet kehät vaihtoi. Vanhojen tukivarsien isot puslat olivat jo revenneet, kuskinpuoleisen keskiosa oli melkein irti. Eipä ihme, että muljui ja haki uria. Olisivatko olleet peräti auton alkuperäiset, Saabin logot niissä ainakin oli. Mittarissa oli vaihtohetkellä 242 Mm.

Homma oli kokonaisuutena yllättävän helppo, joskin aikaa meni enemmän kuin olin ajatellut. Ainoa oikeasti hankala osuus hommassa oli saada iskarin jousijalan kiinnitysmutterit auki. Mutteri on upea yhdistelmä heikkoa rakennetta ja reipasta kiristysmomenttia kierrelukitteen kera. Kun jousijalan sai riittävän tukevasti kiinni ruuvipenkkiin, alkoi mutterin kanta antamaan periksi. Oli tunnustettava tappio ja käytävä läheisellä autokorjaamolla tolppien kanssa. Korjaamolla tolppia lämmitettiin hitsipillillä, jolloin iskarimutteri aukesi putkitongeilla vääntämällä. Rajulta kuulostava toimenpide tehtiin varovasti ja järjen kanssa, kaikki iskarit säilyivät ehjinä, eikä kukaan kuollut :D Muuten homma oli melko suoraviivaista ruuvaamista, ainoastaan jarrukilpien ruuvit yrittivät hieman vastustaa.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
MiccoK
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ke Touko 06, 2015 17:42
Paikkakunta: Sievi

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja MiccoK »

Varmaan joku jo keksinyt tämän kikan, mutta vinkkaan että nuo taka-akselin vanhat orkkismalliset puslat lähtevät irti näppärästi jos on käytössä kaasupilli/induktio-lämmitin. Puslan pesälle antaa vaan sopivasti yhdeltä sivulta lämpöä niin pusla oikeen hyppää pois pesästään kun paineilmapärrällä avustaa :D Saa varoa vaan niitä tulikuumia kumin roiskeita ja sitä käryä. Sitte vaan jäähdyttelee paikat ja uusi paikoilleen.
#6723
9-3 Aero
9-5 Sentronic
9-5 Aero
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

MiccoK kirjoitti:Varmaan joku jo keksinyt tämän kikan, mutta vinkkaan että nuo taka-akselin vanhat orkkismalliset puslat lähtevät irti näppärästi jos on käytössä kaasupilli/induktio-lämmitin. Puslan pesälle antaa vaan sopivasti yhdeltä sivulta lämpöä niin pusla oikeen hyppää pois pesästään kun paineilmapärrällä avustaa :D Saa varoa vaan niitä tulikuumia kumin roiskeita ja sitä käryä. Sitte vaan jäähdyttelee paikat ja uusi paikoilleen.
Myönnän tyhmyyteni, mutta en operaation suorittaneenakaan ymmärtänyt, mitä paineilmapärrällä pitäisi tuolle puslalle tehdä (tai sitten ymmärrän pärrä-sanan eri tavalla).

Viitsitkö vähän avata tuota juttua lisää?
MiccoK
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ke Touko 06, 2015 17:42
Paikkakunta: Sievi

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja MiccoK »

RokRoland kirjoitti:
MiccoK kirjoitti:Varmaan joku jo keksinyt tämän kikan, mutta vinkkaan että nuo taka-akselin vanhat orkkismalliset puslat lähtevät irti näppärästi jos on käytössä kaasupilli/induktio-lämmitin. Puslan pesälle antaa vaan sopivasti yhdeltä sivulta lämpöä niin pusla oikeen hyppää pois pesästään kun paineilmapärrällä avustaa :D Saa varoa vaan niitä tulikuumia kumin roiskeita ja sitä käryä. Sitte vaan jäähdyttelee paikat ja uusi paikoilleen.
Myönnän tyhmyyteni, mutta en operaation suorittaneenakaan ymmärtänyt, mitä paineilmapärrällä pitäisi tuolle puslalle tehdä (tai sitten ymmärrän pärrä-sanan eri tavalla).

Viitsitkö vähän avata tuota juttua lisää?
Juu pärrä on ehkä väärä nimi kyseiselle vehkeelle, tarkoitin paineilmavasaraa :roll:
Sillä kun täryttää sulaneen puslan irti niin lähtee nätisti.
#6723
9-3 Aero
9-5 Sentronic
9-5 Aero
Saabium196
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Vaihdoin vihdoin takapään puslat uretaanisiksi, kolmatta kesää odotellut. Kyllä on iso ero, loppui ravistus/vispaus kun asfalttikatkon tms yli ajoi. En uskonut vaikka aiemmin oli täällä tästä mainittu. Edessä suurin osa ienemmistä puslista oli jo uretaanilla. Ehkä tekisin seuraavan kertan toisinpäin, taka-akselille ensin?

12mm kierretankoa, muttereita, isoja prikkoja, 60mm pakoputken jatke, noilla irtos ilman kuumennusta.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuplavaakajatanko takana muuten on toinen melko hämmästyttävä niksi. :-D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja ValPe »

Tuplatakavakaaja on takauretaanien jälkeen varmaankin se toiseksi kovin sana, kahden kolkin kokemuksella. Vähän offtopic, mutta mitä leimasetä tykkää kahdesta vakaajasta? Vai pitääkö olla pioneeri ja käydä koettamassa onneaan tuplavakaajalla ja 3" putkistolla? :lol:
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Enpä aikonut vakaajaa irroittaa leimalle mennessä enskeväänä. Katotaan sitten.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

https://www.maptunparts.fi/alusta/sport ... 98-02.html

Onkos kukaan ostellu täydellisenä kittinä?

Olis ainaki kaikki valmiina :)
#5824
93 B204
KKB1
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Touko 24, 2013 13:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Uretaanipuslien ostoslista

Viesti Kirjoittaja KKB1 »

Skruvatin puslista sen verran että kun tehtiin puslaremppa (osa Powerflex ja osa mallia Skruvat) niin paljastui tuossa että alatukivarsien sisemmät puslat jotka tilattu Skruvatin kautta (nro.2) eivät istu. Ovat väljät ja tästä tuli leimalla noottia.

Auton ollessa ylhäällä väljys ei tunnu, mutta kun laskee alas ja heiluttelee tuntee tukivarressa väljyyden. Täytynee tilata Powerflexit tilalle. Toivonmukaan sillä paranee...
Vastaa Viestiin