Monta tuntia laskuttivat paluuletkun vaihdosta?tturku kirjoitti:Auto menee ensi maanantaina Hyvinkäällä vähämaan autopalveluun, jossa vaihdetaan paluuletku ja parit puslat. Ton letkun hintaa en kysellyt mutta maanantaina saan tietää.
9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
eipä näyttänyt olevan erikseen eriteltynä letkun vaihdon osuutta. 170 eskoo oli työt ja luulen että suurin osa ajasta meni noiden puslien vaihtoon. Soita ja kysy?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Uri kirjoitti:Monta tuntia laskuttivat paluuletkun vaihdosta?tturku kirjoitti:Auto menee ensi maanantaina Hyvinkäällä vähämaan autopalveluun, jossa vaihdetaan paluuletku ja parit puslat. Ton letkun hintaa en kysellyt mutta maanantaina saan tietää.
Oulun päässä tuhrasivat 1,5h paluuletkun vaihdossa...
Viimeksi muokannut rassaus, Ke Loka 20, 2010 21:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 aero
ex OG 9-3 RE85
#4557
ex OG 9-3 RE85
#4557
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
juuri eilen laitoin yhteen 9-3:een hydrauliletkusta tuon pätkän mika kulkee syylärin alta, ainaki tähän mennessä pelannu hyvineth0 kirjoitti:Purin äsken ohjaustehostimen paineputken pumpulta tehostimelle eräässä vanhemmassa ketjussa olleiden ohjeiden mukaan. Vajaan parin tunnin homma tosiaan, kun purin keulaa vähän vähemmän, eli tein pujottelun vaikeammaksi...
Nyt ongelma on se, että putki näyttää suhteellisen huonolta, eikä sen pujotteleminen takaisin letkuosien vaihdon jälkeen houkuta. Siksi kysyn, onko joku:
a) korvannut koko putken hydrauliletkulla? ja/tai
b) siirtänyt putken kulkemaan suoraan tulipellin kautta?
Missään muussa autossa tehostinöljyä ei mielestäni kierrätetä puskurin kautta, eli onkohan öljyn mahdollinen lauhtuminen käytännössä merkityksellistä.?
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Hyvin on mullakin pelannut nyt viikon. Koko letku pumpulta ohjausvaihteelta nousevalle käyrälle letkusta. Uusi reitti ilmanputsarin vierestä, vakaaja(?)tankoja pitkin moottorin takaa. Pituutta tasan 2 metriä, vähän lyhyempikin olisi riittänyt.juuri eilen laitoin yhteen 9-3:een hydrauliletkusta tuon pätkän mika kulkee syylärin alta, ainaki tähän mennessä pelannu hyvin
Ilmeisesti alkuperäisellä reitityksellä on haettu äänettömyyttä, koska ainakin tällä asennuksella letku resonoi, ja tehostimen "vouvaus" kuuluu samalla tavoin kuin vanhoissa japseissa. Ei haittaa, mutta pienillä nopeuksilla sen huomaa.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
# 4916
-
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: Pe Maalis 05, 2010 20:28
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Itsellä ei letkun vaihdot riittäneet, koska hydrauliletku vuoti lopulta sellasesta kohtaa,että en itse sitä saanut vaihdettua. Tilasin uuden hydrauliputken, jossa oli mukana se metallinen putki myös, merkkiliikkeestä. Sille tuli hintaa 230€.
Vaihdatin sen muualla kuin merkkiliikkeessä, jossa meni aikaa muistaakseni 2h koko hommaan. Vaihtoivat samalla myös paluuletkun.
Vaihdatin sen muualla kuin merkkiliikkeessä, jossa meni aikaa muistaakseni 2h koko hommaan. Vaihtoivat samalla myös paluuletkun.
Saab 9-3 2.0 SE vm-99
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Ite katkasin pumpulta lähtevän metalliputken ja lähdin siitä kulmaliittimellä ja letkulla syylärin yläreunaa myöten hammastangolle.
Hammastangon puoleisen liittimen joutui ottaa vanhasta letkusta, muuten kaikki standardi kamaa.
Sen alkuperäisen metalliputken vaihtaminen olisi varmasti ollut iso urakka kyllä se niin monelle mutkalle menee.
Hammastangon puoleisen liittimen joutui ottaa vanhasta letkusta, muuten kaikki standardi kamaa.
Sen alkuperäisen metalliputken vaihtaminen olisi varmasti ollut iso urakka kyllä se niin monelle mutkalle menee.
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Paluuletku tuli tänään uusittua ja korvaavan letkun sai Biltemasta 10mm sisähalkais. pa-letkuna. Tehostimen päätyyn meni letku hyvin mutta säiliön pääty oli aika nafti tuolla 10mm sisähalkaisijalla,lämmitin hieman kuumapuhaltimella ja tyrkkäsin kii. Kustannukset 4euroa+klemmarit
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Eilen kylmällä alkoi kuulumaan ääntä kääntäessä rattia. Tarkistin öljyn ja lisäsin sitä.
Tänään toistui sama ulina vain vasemmalle kääntäessä, vaikka ohjaustehostimen öljyä on riittävästi. Auton lämmettyään ääni loppui. Kuskinpaikalta kuunnellessa, ikäänkuin ääni ei tulisi pumpulta vaan vasemmallta puolen. Oli vaan niin saakelin kylmä ja pimeä sekä kiire, niin jäi tarkemmat tutkimukset tekemättä.
Mitä tehtävissä?
Kesäkeleillä ei kulunut öljyä vaikka olin edellisenä talvena joutunut lisäämään sitä, eikä tullut siten letkuja vaihdettua.
Tänään toistui sama ulina vain vasemmalle kääntäessä, vaikka ohjaustehostimen öljyä on riittävästi. Auton lämmettyään ääni loppui. Kuskinpaikalta kuunnellessa, ikäänkuin ääni ei tulisi pumpulta vaan vasemmallta puolen. Oli vaan niin saakelin kylmä ja pimeä sekä kiire, niin jäi tarkemmat tutkimukset tekemättä.
Mitä tehtävissä?
Kesäkeleillä ei kulunut öljyä vaikka olin edellisenä talvena joutunut lisäämään sitä, eikä tullut siten letkuja vaihdettua.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
-
- "Turbo"
- Viestit: 253
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 23:30
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Ulinaa, kun rattia kääntää.... Eukko ratin taakse ja itse konepellinalle kurkistaa
No hydrauliikka letkuhan se sielä suihkii aina rattia kääntäessä
Kyse siis tästä letkusta.
itsellä suihkasee jarruneste säiliön kohdalta suoraan Di kasetin kylkeen. Pikaisen tarkastelun jälkeen huomasin letkun toisen pään olevan jollakin puristusliittimellä kiinni putkessa. (laskee hydeletku alas heti akun takaa)
Mahtaisikohan tuohon putkeen saada jonkin sortin helmiliittimen, jolloin voisi teettää tuohon uuden letkun, eikä tarvitsisi koko putkee vaihtaa?
Ps: lainasin vähän tuota kuvaa
No hydrauliikka letkuhan se sielä suihkii aina rattia kääntäessä
Kyse siis tästä letkusta.
itsellä suihkasee jarruneste säiliön kohdalta suoraan Di kasetin kylkeen. Pikaisen tarkastelun jälkeen huomasin letkun toisen pään olevan jollakin puristusliittimellä kiinni putkessa. (laskee hydeletku alas heti akun takaa)
Mahtaisikohan tuohon putkeen saada jonkin sortin helmiliittimen, jolloin voisi teettää tuohon uuden letkun, eikä tarvitsisi koko putkee vaihtaa?
Ps: lainasin vähän tuota kuvaa
Saabismi- Sairaus johon ei saa KELA-kortilla alennusta.
Jäsen 2953 Saab 9-3 SE 2.0t BSR steg 1 -01
Jäsen 2953 Saab 9-3 SE 2.0t BSR steg 1 -01
-
- "Turbo"
- Viestit: 253
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 23:30
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Vaihdoin ainoastaan ton hydrauliikkaletkun...
Toisesta päästä hydrauliikkaletku lähtee ihan avaimella, mutta toinen pää on puristusliittimellä kiinni metalliputkessa
Putkileikkurilla sai kuitenkin katkaistua tuon putken siististi heti puristusliittimen jälkeen.
Joutui tosin purkaa ohjaustehostimen säiliön telineineen ja irroittamaan jäähdytinneste säiliön, jotta sai siististi metalliputken poikki heti puristusliittimen juuresta.
Tämän jälkeen marssin paikalliseen raskaskoneita huoltavaan liikkeeseen letkun kanssa.
Tekivät uuden liittimineen ja antoivat vielä ohjeetkin asennukselle.
Huomioitavaa on kuitenkin se, ettei ole ihan perusletku tuo alkuperäinen. Ainakin tuo kierreosa on ihan omaa kokoaan. Joutuivat purkamaan vanhan hydrauliikkaletkun kierreosan ja puristamaan sen uuteen letkuun, kun ei kuulemma ole ihan standardi kierre... Putki sentään on ja tähän päähän tuli helmiliitin. Kuviakin tapahtumasta tarvittaessa löytyy... Hommaan kului noin 2,5h ulkona muutaman asteen pakkasessa, sekä lumisateessa.
Letkulle hintaa tuli reilu parikymppiä.
Toisesta päästä hydrauliikkaletku lähtee ihan avaimella, mutta toinen pää on puristusliittimellä kiinni metalliputkessa
Putkileikkurilla sai kuitenkin katkaistua tuon putken siististi heti puristusliittimen jälkeen.
Joutui tosin purkaa ohjaustehostimen säiliön telineineen ja irroittamaan jäähdytinneste säiliön, jotta sai siististi metalliputken poikki heti puristusliittimen juuresta.
Tämän jälkeen marssin paikalliseen raskaskoneita huoltavaan liikkeeseen letkun kanssa.
Tekivät uuden liittimineen ja antoivat vielä ohjeetkin asennukselle.
Huomioitavaa on kuitenkin se, ettei ole ihan perusletku tuo alkuperäinen. Ainakin tuo kierreosa on ihan omaa kokoaan. Joutuivat purkamaan vanhan hydrauliikkaletkun kierreosan ja puristamaan sen uuteen letkuun, kun ei kuulemma ole ihan standardi kierre... Putki sentään on ja tähän päähän tuli helmiliitin. Kuviakin tapahtumasta tarvittaessa löytyy... Hommaan kului noin 2,5h ulkona muutaman asteen pakkasessa, sekä lumisateessa.
Letkulle hintaa tuli reilu parikymppiä.
Saabismi- Sairaus johon ei saa KELA-kortilla alennusta.
Jäsen 2953 Saab 9-3 SE 2.0t BSR steg 1 -01
Jäsen 2953 Saab 9-3 SE 2.0t BSR steg 1 -01
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Tänään kotipihaan kurvatessani huomasin tämän sivuäänen selkeästi. Mieleen tuli oitis tämä threadi
Kurkkaus tehostimen säiliöön, juu matalalla oli taso, pohjalla oleva levy oli jo lähes kuivilla.
Kiireen vilkkaa sit kakkosautolla ...teemaan ja hyllystä löytyi Power Steering Oil, CHF 11S, eli samaa kuin
ohjekirjassa neuvottiin. Litkua meni lähes 2,5 dl, ylämerkkiin. h. 12€ litra.
Lievää tihkumista näkyi ylemmässä letkussa, sekä toisessa pari vinoittaista hiusmurtumaa, ne tosin aivan kuivat.
No täytyy seurata miten tuo aine siellä pysyy. Korkki oli kyllä niin lujassa että epäilen onko sitä koskaan edes
huollossa katsottu.
Kiitti kuitenkin että tämä aihe on täällä foorumilla, muuten saisin ihmetellä mikä siellä konehuoneessa ulvoo
EDIT:
Mikä mahtaa olla tuon järjestelmän kokonaistilavuus ?
Kurkkaus tehostimen säiliöön, juu matalalla oli taso, pohjalla oleva levy oli jo lähes kuivilla.
Kiireen vilkkaa sit kakkosautolla ...teemaan ja hyllystä löytyi Power Steering Oil, CHF 11S, eli samaa kuin
ohjekirjassa neuvottiin. Litkua meni lähes 2,5 dl, ylämerkkiin. h. 12€ litra.
Lievää tihkumista näkyi ylemmässä letkussa, sekä toisessa pari vinoittaista hiusmurtumaa, ne tosin aivan kuivat.
No täytyy seurata miten tuo aine siellä pysyy. Korkki oli kyllä niin lujassa että epäilen onko sitä koskaan edes
huollossa katsottu.
Kiitti kuitenkin että tämä aihe on täällä foorumilla, muuten saisin ihmetellä mikä siellä konehuoneessa ulvoo
EDIT:
Mikä mahtaa olla tuon järjestelmän kokonaistilavuus ?
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
piti upata tämä hieman.
Ulina palasi noin 35km lenkin jälkeen, katsoin säiliöön, pinta laskenut merkittävästi.
Katsoin letkut, putket, pari kohtaa jossa pikku tihkuminen mutta ei niin että tulvisi ja litimärkää.
Alempi putki tehostimen päässä näytti pahimmalta, sinne ei tietysti pääse roplaamaan purkamatta
muuta tavaraa tieltä.
Lisäsin öljyä taas, tein pari ohjauskääntöä laidasta laitaan. Kun katsoin säiliöön, öljy vaahtosi.
Onko raadilla ehdotusta, Ilmavuoto + suurempi vuoto jossain ?
Ulina palasi noin 35km lenkin jälkeen, katsoin säiliöön, pinta laskenut merkittävästi.
Katsoin letkut, putket, pari kohtaa jossa pikku tihkuminen mutta ei niin että tulvisi ja litimärkää.
Alempi putki tehostimen päässä näytti pahimmalta, sinne ei tietysti pääse roplaamaan purkamatta
muuta tavaraa tieltä.
Lisäsin öljyä taas, tein pari ohjauskääntöä laidasta laitaan. Kun katsoin säiliöön, öljy vaahtosi.
Onko raadilla ehdotusta, Ilmavuoto + suurempi vuoto jossain ?
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: 9-3:sen ohjaustehostin ulisee.
Olisiko tästä ratkaisusta tarkempia speksejä? Missä liikkeessä tuollaisen SS:ään prässätyn hydrauliletkun saisi teetettyä, mitkä ovat mitat jne? Ajattelin laittaa nykyiset metalliputket sekä alhaalta että ylhäältä (mikäli tuolla kierreliittimellä ei ole muuta virkaa) poikki, ja sitten helmiliitoksilla kiinni teetettyyn putkeen.Vaihdoin ainoastaan ton hydrauliikkaletkun...
Toisesta päästä hydrauliikkaletku lähtee ihan avaimella, mutta toinen pää on puristusliittimellä kiinni metalliputkessa
Putkileikkurilla sai kuitenkin katkaistua tuon putken siististi heti puristusliittimen jälkeen.
Joutui tosin purkaa ohjaustehostimen säiliön telineineen ja irroittamaan jäähdytinneste säiliön, jotta sai siististi metalliputken poikki heti puristusliittimen juuresta.
Tämän jälkeen marssin paikalliseen raskaskoneita huoltavaan liikkeeseen letkun kanssa.
Tekivät uuden liittimineen ja antoivat vielä ohjeetkin asennukselle.
Huomioitavaa on kuitenkin se, ettei ole ihan perusletku tuo alkuperäinen. Ainakin tuo kierreosa on ihan omaa kokoaan. Joutuivat purkamaan vanhan hydrauliikkaletkun kierreosan ja puristamaan sen uuteen letkuun, kun ei kuulemma ole ihan standardi kierre... Putki sentään on ja tähän päähän tuli helmiliitin. Kuviakin tapahtumasta tarvittaessa löytyy... Hommaan kului noin 2,5h ulkona muutaman asteen pakkasessa, sekä lumisateessa
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314