Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Faijan autossa sama letku alkoi myös vuotaa. Otin sunnuntaina irti ja aikaa meni yllättävän vähän. Kiitos edellä olleiden ohjeiden.

Täällä Forssassa paikallinen firma sanoi ettei pysty korjaamaan kun ei ole vastaavia päitä letkuun.... :(
Taitaa olla huomenna soitto jyväskylään...
Vesa Pohjalainen kirjoitti:Mulla paikallinen hyrdrauliikkafirma pisti koko letkun päreiksi. Spiraali oli ehjänä kiinni toisessa karassa. Uusi letku siihen väliin entisen mittaisena ja hintaa kertyi 10 euroa ja aikaa noin 15 min. Hyvin on pelannut, eikä ääntele.
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Otetaanpa tämä aihe esiin uudelleen.
Sama letkujumppa on edessä uudelleen. Ilmeisesti letkuun käytettiin korjauksessa sellaista tavaraa, joka ei ole tehostinöljyä varten tehty ja liitos porsi.
Uudet osat koko painepuolelle on hankittuna ja jumppa alkaa, kunhan saamme auton kotitalliin.

Onko se etummaisen osan ja hammastangolle menevän osan liitos helpommin avattavissa, kun puskuri yms. osat ovat edestä pois. Oli aika hankala avata ja kiinnittää viime kerralla.

Edit: Auto saatiin nätisti kotiin ongelmitta pienen pikakorjauksen avulla, joten remppaa pääsemme aloittelemaan.
# 419 Vesa Pohjalainen
MaLossi
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja MaLossi »

Terve!
Huomasin, että tehostinöljyä alkoi pikkuhiljaa menemään.
Tutkittuani löytyi seuraavat kohdat mitkä alkoivat huolestuttaa.
http://i11.aijaa.com/b/00562/10285361.jpg

Eli eka kuva vasemmalta: Letkussa halkeamia, mutta ei kuitenkaan vuoda siitä.
Paljonko kustantaa uusi?
Keskimmäinen kuva: Nuolella osoitettu pienenpieni reikä mistä öljyä vuotaa.
Tämä taisi olla se kallis letkunpätkä?
Mitäs tässä on nyt tehtävissä?
Tuli kietastua nippu teippiä reikäisen letkun ympärille näin aluksi :lol:
Saab 9-3 Aero -01
Ford Escort Cabriolet -92
Ex:
Ford Escort CLX -91
Volvo 440 GL -91
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Juuri nuo samat letkut meilläkin porsi. Uusiksi vain. Tuo paluuletku ei ollut kovin kallis ja tuon painepuolen letkun saa nykyään tarvikkeena PCS:stä, mustaakseni hinta oli joku 85€. Painletkun vaihtaminen on "kiva" homma, mutta menee.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Eilen illalla punnerrettiin pojan kanssa painepuolen linjat uusiksi. Sen akun alle menevän kanssa tapeltiin hieman vähemmän aikaa kuin edellisellä kerralla. Sen sijaan se edestä kulkeva vaihtui yllättävänkin helposti, kun purimme välijäähdyttimen kokonaan pois. Sai sen viimeisen mutkan sieltä kuskin puolelta sitten paremmin pois. Tänään kasataan romppeet takaisin. Onneksi vaihdettiin se pumpullekin menevä letku, kun siinäkin oli vuotoa ja olisi teettänyt homman sitten lähiaikoina, nyt meni samoilla rähinöillä. Tosin eihän sitä tiedä, jos onnistuimme samalla ryssimään jotain muuta. :mrgreen:
# 419 Vesa Pohjalainen
kake_
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 26, 2012 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja kake_ »

Hei!

Ihan vaan ilmoitusluontoinen asia, itsellä poksahti -00 9-3 kuupasta ohjaustehostimen paineputki (ensimmäisen sivun kuvassa nro 5061833) ja tänään kävin Tikkurilan metroautosta uuden alkuperäisvaraosan hakemassa, eli sieltä niitä saa! Tosin en tiedä kuinka monta kappaletta enää jäljellä.. :(
Saab 9-3 -00
#5685
kirkkis
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Joulu 19, 2008 12:17
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja kirkkis »

HEI
Kävin autotalo Laakkosella kysyy letkujen hintoja.
5330451 = 385€
5061833 = 199€
et kyl on hinnat kohdallaan :lol:
Onneksi löytyi hyvä käytetty 50€
zepeteus
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Syys 12, 2011 06:33

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja zepeteus »

Ja sitten toivot vaan että se hyvä käytetty todellakin on hyväkuntoinen. Siltä omakin vaihdokki näytti tuossa viime joulun alla, mutta nyt porsii taas. No, menipä se pitempikin paineletku/putki juuri niin kuin ehdin jo odotellakin, saa vaihtaa taas koko painepuolen. :lol:
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

On sen verran työläs vaihdettava tuo painelinja, että uudet osat tuntuivat olevan viisain vaihtoehto, mutta PCS:n hinnoilla molemmat sai alle kahden sadan yhteensä.
# 419 Vesa Pohjalainen
kirkkis
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Joulu 19, 2008 12:17
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja kirkkis »

Pcs oli kesälomalla silloin sen takia käytetty.No ei vaihto niin kauhee oo mut aikaa tietysti menee.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Juu, nimenomaan aikaa vievä homma, tosin nyt toisella kertaa aikaakin meni huomattavasti vähemmän.
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Kovalla vääntämisellä yläletku meni melkein, kun tuli helpoin osuus, missä rintapellin luona oleva metalliputki osa nro 10 http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... nrattning/ piti letku ruuvata siihen korkkas alkukierre siittä metalliputkesta. :(
Airossa on tiellä tuo poikkituki joka olisi pitäny löysätä ja nostaa ylemmäs, kun se hiukan väänsi letkua alaspäin. Nyt joutuu jostain etsimään ihmeellistä kierretyökalua tuolle, taitaa olla sama kierre kuin letkun alaosassa 15,8mm ja nousu 1,5. Jos ei saa työkalua mistään pitää jostain saada metalliputkinro 10 ja jotenkin sinne ahtaaseen väliin rintapellin tykö ruuvata ilman koneen irrotusta.

Vaihdossa tein:
- akku pois(13mm lenkki akun kenkiin ja olikohan 10mm hylsy akun kiinnikkeeseen)
- akkuteline pois (tais olla 2kpl 10mm pultilla)
- tehostimen säiliön panta(10mm pultti), jolloin säiliötä sai liikutettua tieltä pois
- tunkilla kulma ylös ja alakautta kumikäsillä alaliitos(16mm) auki ja kiinni
Kun alaliitos on irti tulee öljyä yläletkusta ja alaletkusta, sain talteen ehkä puolisen litraa, mutta alle litra ehkä pulppusi kaikenkaikkiaan.
- tässä vaiheessa kun putki ei meinannut tulla pois irrotin akkutelineen alustassa kiinni olevan kaapelipidikkeen(10mm hylsy) irti. Metalliputkea pitelee 2kpl kumista putkipidäkettä, jotka saa auki ruuvarilla vääntämällä.
Vanhaa putkea joutui vääntämään voimalla että sai kieputeltua poispäin akkutelineen alustan tienoilta ja yläosan vedin ohjaustehostimen säiliön paikkeilta alas.
Uuden letkun ohjaustehostimen säiliön paikkeilta pujotin rintapellille. Letkun metallisen putkiosan joutuu kikkaileen takaisin akkutelineen alaosan viertä alas.
Kumipidäkkeet kiinni ja alakautta auton alla makaamalla 16mm kiintoavaimella vääntämällä ja pienellä jakoavaimella vastaan(jos ei ole pientä ja sopivaa kiintoavainta).
Yläosa pitää olla täysin suorassa linjassa ja sormilla varmistaa, että lähtee kierteille. Kiinnipito 22mm ja vääntäminen 17mm.
Loput edellämainitut rojut kiinni päinvastasessa järjestyksessä
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Rintapellistä lähtevän putken irroitus olisi vaatinut 22mm nivelöidyn lenkkiavaimen tai hieman taivutettu lyhennetty lenkki -itse tehden. Mätänetissä ja Biltemassa ei ollut 22mm nivelöityä avainta ja IKH:lla sanoivat ettei moisia edes valmisteta vaan 21mm, 24 ja 27mm.
Joten ostin 45€ IKH:lta MF16x1,5 eli hienokierteinen pakka työkalulla. Pakkaa ei mahtunut pyörittään, joten pyöritin putken pulttia avaimella ja onnistuin tekeen toimivat kierteet. :)
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Hätä keinot keksii! :D
# 419 Vesa Pohjalainen
mmäki
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2011 17:05

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja mmäki »

Toimiiko toi PCS:n tarvikepaineputki 5330451 ilman mitään ylimääräisiä murinoita? Hinta ainakin houkutteleva alkuperäseen verrattuna.. Nyt on vajaa puol vuotta tullu ajettua hydrauliikkaliikkeessä teetetyn 15e maksaneen letkun kanssa ja alkaa pikkuhiljaa kyrsimään ne örähdykset rattia pyöriteltäessä :lol:
Vastaa Viestiin