Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7547
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Nyt on ylempi tehostajan paineletku tehty, harmi vaan että tein tuon asennelman 1/2":n ( 12,7mm ) letkusta.
Alkuperäisessä letkussa sisähalkaisija on 10mm, ja sisäputki on pehmeä kumiputki.
Tästä letkun sisämitan erosta johtuen se spiraali on siellä putken sisällä toimeton.
Ja ohjauksen ääripäissä kuuluu selvä narahdus, joskus jopa keskiasennossa.
3/8" ( 9,5mm ) letku olisi oikein mainiota tähän tarkoitukseen,mutta liittimet ovat mahdottomia tunkea tuohon kovaan hydrauliikkaletkuun.


Tuon vanhan letkun saa kyllä purettua helposti ( holkit sahattua ) ja uuden letkun teko on helppoa.
Tästä viisastuneena seuraava tällainen letku valmistetaan esim näin:
Katkaistaan sopiva 1/2" hydrauliikkaletku,letkun sisään uitetaan PUR12/9 letku ( tämän letkun sisälle vanhat liittimet menevät melkolailla kivuttomasti ) vanhat päät työnnetään PUR letkun sisälle.
Ja nyt asennelma voidaan prässätä normaalisti, ja letkussa on tällöin n.9mm reikä koko matkalla ja spiraalikin on taas hommissa.

https://www2.codan.com/node/28341
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7547
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Nyt on originaali paineputki paikallaan, ja narinat hävisivät samantien.
Tehostinöljy vaihtui myös oikean laatuiseksi, samalla tuli putsattua öljysäiliö ja paluuletku vaihtui myös uuteen.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
TSuni
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Maalis 27, 2013 19:36

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja TSuni »

Cona kirjoitti:Kyllä kait se siinä pysyy. Eri asia on kuinka kauan. :roll: Kait tuo kannake on lähinnä varmistus, ettei liitokseen tule vetoa, jos kone heiluu.
Myöskään PCS:ltä tilatussa putkessa kannake ei passannut, on noin 90 astetta väärässä kulmassa ja oikeaan kulmaan taitettaessakin jää liian kauas. Tyypillistä, että tarvikevaraosa ei käy täysin paikalleen. Joskus vaikuttaa siltä, että vastaavuutta esikuvaansa nähden ei ole viitsitty edes testata, jolloin osa on pahimmassa tapauksessa täysin käyttökelvoton.

Nyt on tosielämän testipenkki kyseessä, eli kannakoimaton paineputki + löystyneet moottorin tukikumit.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7547
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Täällä sama juttu,tarvikeputken kiinnike on n.1cm liian alhaalla.
Jätin kiinnittämättä sen siihen pumpun pultin alle,toisaalta voisihan siihen jonkun raudan käpöstellä.
Mutta n.vuoden jo se on siinä ollut.
Kuva ei ole omasta autosta.
Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jema
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Loka 01, 2017 20:21

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Jema »

Moikka,

Itse tuli hankittua 2000 vuoden Saab 93 ja ohjaustehostin pitelee maireata ääntä. Öljyt tulevat aikalailla suoraan läpi eli putkessa lienee kunnon vuotokohta. Itselläni ei vain ole minkäänlaisia tiloja/työkaluja saatika taitoa alkaa moiseen projektiin. Päätin siis nuo molemmat paineputket netistä tilata ja toinen jo tulikin. Nyt olisi mietinnässä että minne tuon veisi putkien vaihto operaatioon täällä pk-seudulla/itä-uudenmaan alueella? Onko kellään kokemuksia paikoista jossa tuo saattaisi suht huokealla onnistua? Myös mielelläni maksan jollekkin arvon jäsenelle korvauksen jos kiinnostusta olisi lähteä vaihtamaan putket :wink:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eilen laitoin, vai pitäisikö sanoa murjoin PCS :n toimittaman Speedparts - putken paikalleen. Tuo samainen kiinnike ei käynyt ja tein pienen vääntelyoperaation sekä reikäkiskosta sovitinpalan. Ajatus oli, että kannakkeen tarkoitus lienee estää liitoksen aukeaminen. Tämä oli se helppo juttu. Toinen pää taasen oli väärässä kulmassa ja n. 4cm väärässä kohtaa. Piti ruuvipenkissä käydä vääntelemässä mutkia lisää ja lopulta sain tuon paikalleen. Sittenkään ne originaalit kannakkeet ei lukkiutuneet ja piti tehdä halkaistusta letkusta vielä pehmikkeitä putken ja etupalkin väliin.

Onpahan nyt puskurin irrotus hallussa. Se on loppupelissä aika helppo juttu. Ehkä vähemmän olisi tullut siivoa, jos olisin imaissut vaikka isolla lääkeruiskulla öljysäiliön tyhjäksi ennen liitosten avaamista. Pumpun puolelta avatessa öljy valui kivasti vesipumpun ja AC-kompuran päälle ja siitä runkopalkille. :?

Pääasia kuitenkin on että tämä vuoden toinen tehostinöljyvuoto on korjattu. (Ensimmäinen oli pakkasilla pettänyt säiliön ja hammastangon välinen letku.) :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja stara »

vaihdatutin sen, joka lähtee pumpulta ja kiertää keulan alitse. oli vissiin ruostunut puhki mun vm 2000: ssa.
pumppu kirskui voimakkaasti ajoon lähtiessä, kun neste oli häipynyt säiliöstä, ajaessa kirskunta poistui aika nopeasti ( ilmeisesti putkissa oli vielä jonkin verran litkua, koska vuoto oli vain tihkumista). en heti arvannut mistä ääni johtui, mutta aika nopeasti keksin syyn ja täytin säiliön. ilmeisesti ei pumppu ehtinyt vammautua.
ostin putken procarservicen kautta, n. 100 halvempi kuin merkkiliikkeessä, eli 80 € matkahuoltokuluineen.
Korjaamoni pani uuden putken sopivasta kohdin raakasti poikki ( pujottaminen jostain raosta siten onnistui), koska muuten olisi kuulemma ollut paljon enemmän asennustyötä.
Käyttivät liitoksen tekemiseen puserrusliitintä, aika näppärää. laskuttivat siten vain 1,5 h, merkkiliikkeessä jos pitkän kaavan mukaan olisivat laittaneet, niin varmaan n. 4 tuntia olisivat ainakin laskuttaneet??, eli kokonaisero kustannuksissa olisi ollut luokkaa 300-> 400€, arvelisin. kaiken kukkuraksi n. 3 viikon jono oli merkkiliikkeeseen, nyt sain 3 päivässä.
uusi putki taisi olla kuparia, ainakin sen väriseltä maalin alta paistoi.
Viimeksi muokannut stara, La Kesä 16, 2018 12:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Putki oli ruosteessa koko matkalta keulassa, joten ihan fiksusti siinä mielessä rakentuu tuo putki. Valot, maskin puskurin ja ic:n joutui irroittamaan. Ei ne mitenkään hankalat ole näin jälkikäteen ajateltuna.

Edit: juuri kun lähetin viestin, hoksasin ajatuksen. Eli tekivät lisäliitoksen putkeen ja vaihtoivat sen kokonaan kuitenkin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja stara »

Mertmi kirjoitti: Edit: juuri kun lähetin viestin, hoksasin ajatuksen. Eli tekivät lisäliitoksen putkeen ja vaihtoivat sen kokonaan kuitenkin?
--------------
juu, silleen tekivät.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Sledge
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Su Syys 09, 2007 19:32
Paikkakunta: Turku

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Sledge »

Ähersin tämän homman, alateitse (ei sektiokaan kaukana ollut...). Voi jessus mikä homma ja tarvike putki tosiaan ei heittämällä istu. Pohjoismainen hydr. liike nosti kädet pystyyn joustavan osan uusimiselle vanhasta letkusta (syy 9.5mm putki on no-go), metalliosa oli hyväkuntoinen. Uuden otin PCS:ltä.

Uusin samalla sen "räkiltä" säiliölle paluun, pitkästä tavarasta leikkasin. Hiukan hölläsi sulakekoteloa niin mahtui näpit sinne.

Prätkän jarruneste pumpulla imin säiliön ja letkuista niin meni vähällä sotkulla.

Huomenna nesteet, välijäähy akku ja puskuri takaisin ja tulille.

Vien vanhan korjattavaksi johonkin pikkupajaan niin on varalla yksi
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja wesku »

5330451 aloituspostauksen kuvassa, onko tuo helppo vaihtaa, onnistuuko yläkautta ?

Viikonloppuna olisi tarkoitus katsoa vuotoa OG 9-3 2.2 dieselissä, kaverin mukaan vuotaa lähempää raidetankoa, jarrutehostimen alapuolelta. Niinpä toivo elää ettei olisi tuo etummainen putki :)
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Hook »

Yläpuolelta kaikki muut onnistuu, paitsi yleensä tiukassa oleva putki liitos, jonka olen alapuolelta vääntänyt auki/kiinni. Helpointa tietty jos vielä puskuri irti. (esim. alemman putken vaihdon yhteydessä).
Kannattaa painaa reitti mieleen mistä saat sen ulos, että saa uuden tilalle samaa reittiä. Aika kenkku se on sinne muilutella.

Siellä vuotaa todennäköisesti se ohjaus akselilta säiliölle menevä paluu letku, joka hapertnut. Paine letku kun menee tuossa jarru tehostimen päällä.
Sen vaihto on melko helppo kun irroittaa&purkaa sulakerasian kuorestaan, niin pääsee kiinni ohjaus akselin letku lähtöön.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja wesku »

Kuva

Kuva

Otin pari kuvaa, ainakaan paluuletkusta ei näyttäisi suurta vuotoa olevan. Voisiko vuoto olla ohjausvaihteen tiivisteissä eikä putkissa/letkuissa ?
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja wesku »

wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja wesku »

Vastaa Viestiin