Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Jave3
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 22:53
Paikkakunta: Uusimaa

Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Jave3 »

Vuoden -98 mallisen 9³:n ohjaustehostin rupesi pitämään meteliä ja totesin, että tehostinöljy oli melkein loppu säiliöstä. Kävin sitten seuraavana päivänä hakemassa Vantaan Magneetista purkillisen (14,9€) ja lisäsin merkkiin asti. Aluksi kaikki näytti olevan kunnossa pienen testin jälkeen mutta seuraavalla ajokerran jälkeen oli taas säiliö tyhjä vaikka ohjaus ei koville joutunutkaan. Tehostimen pumpun alapuolella olevien palkkien päälle oli vuotanut aika reippaasti. Otettiin sitten veljeni kanssa pohjan muovilevyt pois ja sieltähän se vuotokohta löytyi. Paineputki oli aivan muhjua coolerin pelkääjän puoleisen pään mutkista. (lähtee pumpulta putkena 180° mutkalla, välissä letkua, menee putkena jäähdyttäjän ja coolerin edestä/alta ja nousee n. 15 cm kuskin puolelta ylös, missä on liitos).

Tuossa kuvassa numero 32.
Kuva
Edit 28.5.2012: linkki vaihdettu kuvaan.

Tältä näytti oma.
Kuva

Sitten vaan foorumia jälleen kerran selaamaan, että selviäisi millaisesta projektista olisi kysymys. Aivan seikkaperäistä kuvausta operaatiosta ei tahtonut löytyä ja siksi tätä oikeastaan kirjoittelenkin.
Aika monet kirjoittelivat foorumeilla, että olivat teettäneet hydrauliikkaliikkeessä letkusta, mutta putki menee etukautta, jotta toimisi samalla jäähdytyksenä. Mun mielestäni ei hyvä idea. Haulla lisätietoa, jos kiinnostaa.
Putken /letkun (9-3:ssa 5061833, ng900:ssa 4247185) hinta on ilmeisesti marmorilla n. 200-250 € ja työveloitus 2,5 h:sta. Just nyt en oikein moista summaa ollut innokas asiaan sijoittamaan. Toisaalta mitään ranetuksia en autooni halua.

Eeuropartsilla oli hintana 129$ http://www.eeuroparts.com/Main/PartDeta ... id=5061833, PartsForSaabilla http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1626 94€ ja Elkillä ei tainnut olla ollenkaan. Speedpartsilla oli sopivin hinta, mitä löysin 690 sek. Sen innoittamana soittelin sitten PCS:lle ja 77€ hintaan lupasivat toimittaa. Samaan kyytiin GM:n ohjaustehostinöljyä (ja saab-merkit konepeltiin ja takakonttiin). Matkahuolto otti n. 20€ (bussiennakko).

Putki/letku näytti ihan asialliselta.
Kuva


Öljy oli täysin samanlainen harmaa litran purkki, kuin Magneetista ostettu (93160548). Löytyy muuten Motonetistäkin Opel-1940715 12,90€. Ohjekirjassa on suositeltu tehostinöljyksi CHF11S mutta suositus on jossakin vaiheessa muuttunut. Ng 900:seen suositellaan käsittääkseni edelleen tuota CHF11S. Sille on Motonetissä korvaava mutta hukkasin koodin.

Asennus kerrostalon parkkipaikalla perustyökalusarjalla (sis. Torx):
Irrotettiin maski, edestä pohjan suojalevyt (muutama ruuvi per levy), Ilmansuodatinkotelon bypassilta (3 mutteria ja pari letkukiristintä, suojat aukkoihin, ettei mene roskia), ajovalot (3 torxruuvia/lamppu, 2 liitintä, joista isommassa punainen muovi pienellä ruuvarilla sivun), vilkut (1 torxruuvi ajovaloon, kanta kiertäen irti) ja puskurin (1 ruuvi lokasuojan sisäreunasta molemmilta puolilta ja 2 isoa puskurin kiinnitysruuvia). Edellinen omistaja on poistanut lampunpesimet kokonaan (tyyning), joten en tiedä, mitä niille pitää tehdä. Tähän asti ihan helppoa uusavuttomallekin (allekirjoittanut). Oli jo kohde hyvin näkösällä. Vielä putken mutterit auki molemmista päistä.

Kuva
Kuva aika alkuvaiheessa. Lampun piuhat vielä kiinni

Ongelmana oli se, miten putken saa houkuteltua kolostaan. Jäähdyttäjän vierestä pelkääjän puolelta otettiin pois kaksi ja kuskin puolelta yksi muovinen peitelevy. Coolerin alla tehostimen putken edessä menee toiset putket (öljyn jäädytys?), joka on aika pahasti edessä, eikä tehostinputki paljoakaan liiku, vaikka on irrotettu. Harmi, ettei tullut kuvaa siitä.Otettiin cooleri irti kiinnikkeistään (ruuvi molemmissa päissä) ja ylempi coolerin letku. Sitten löysättiin sen edessä olevan putken (öljyn jäähy?) ruuveja reilu sentti. Tämän jälkeen tehostimen putki saatiin taivuteltua ulos ehjänä ja uusi paikoilleen lievää väkivaltaa käyttäen. Lopuksi tehtiin muut käänteisessä järjestyksessä.

Aikaa kului taitamattomalta paljon (ihmettelyyn), mutta säästöä tuli n. 300€. Itse en ainakaan niin paljon päivässä tienaa leipätyössäni. Voisin kuvitella, että muutamassa tunnissa tekee, kun tietää, mitä tekee. Kokonaisuudessaan ensihavainnoista n. viikko. Paketti oli perillä alle 2 päivässä tilauksesta.
Samalla tuli vaihdettua uudet ajovaloumpion lasit, jotka olivat kaapissa vuoden verran. Samalla olisi mennyt myöskin esim. coolerin vaihto isompaan, jos jotakuta sellainen kiinnostaa. Itelläkin joskus ollut mielessä.

Positiivinen yllätys oli keulan kunto maskin ja puskurin takana. Ei ollut hirveästi ruoste muuten päässyt tekemään tuhoja. Edellisessä og 900:ssani yllätyin, kun pidikkeitä oli paksussa ruosteessa.

Melkein voisin suositella ng900/9³:n omistajia jossain vaiheessa tarkistamaan tuon ohjaustehostajan putken kunnon. Tuo taitaa olla pahimpia paikkoja tuossa pelkääjänpuoleisen mutkan kohdalla. Rasva tai kotelosuoja mutkakohtiin voisi kai antaa peliaikaa, kun ajoissa laittaa. Putkessa on käsittääkseni kääntämisen aikana n. 10bar paine. Ei paljon varoittele vuodosta. Tehostajan pumppu ei kestä kovin paljon käyttöä ilman öljyä. Vanha putki meni poikki aivan pienellä väännöllä ja seinämät siltä kohdalta todella ohuet. Katsastuksessa sanottiin vuosi sitten, että coolerin putki on huonossa kunnossa. Taisi tarkoittaa tätä putkea. Coolerin putket olivat ihan ok.



Laitoin tän rohkaisuksi muillekin avuttomille, joilla peukalo on kasvanut väärään paikkaan. Korjatkaa ihmeessä, jos ilmenee asiavirheitä.

EDIT: Iso kiitos kaikille foorumille kirjoittaneille. Monta satasta on säästynyt.
EDIT2: Ei oikeastaan ole säästynyt. Monta kilkettä on tullut hommattua juttujen perusteella :oops: .
Viimeksi muokannut Jave3, Ma Touko 28, 2012 19:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#3343
Saab 9-3 2.0 Aero -08
EX:ät: 9-3 2.0 Aero -01 coupé, 9-5 2,3 Aero sedan -03 st3RE85, 9-3 SE 2,0T -98 st2, 900 GLi16 -90, 900 GL -83, 99 L 1,85 -74
audiopoika
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2010 20:28

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja audiopoika »

Mulla myös tehostimen letku vuotaa. Letkuun tullut muutama viilto ihan vanhuuttaan. Kävin eräässä liikkeessä kysymässä mitä voisi tehdä. Suosittelivat seuraavaa: Letku pokki terveestä kohdasta, siihen liitospala ja toinen pää normisti säiliöön kiinni. Säiliön pitäisi lähtä pois edestä yhdellä ruuvin irrottamisella.

Kävin tänään hakemassa paineletkua sopivan pätkän kiinnitystarvikkeineen. Hintaa yht 7,80€. Katsotaan nyt onnistuuko homma näin. Oishan se kiva, kun vaihtoehtona on esim Delta-auton muikea 76€/h ( :twisted: )
Saab 9-3 2.0 SE vm-99
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2092
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja patse »

Mistähän löytyisi paineletku 5330451 :?: On ohjausvaihteen ja puskurin taakse menevän putken välissä. Näkyy olevan jarrutehostimen ja ohjaustehostimen öljysäiliön välimaastossa. Metro-autosta tietty, mutta onko edullisempaa vaihtoehtoa :?: Käytettyä ei arvaa ostaa.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5629
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ebaystä löytyy (pistä saab 5330451 googlen hakuun vaikka). Vertaa hintoja kun oot saanut marmoritiskin hinnan. Itse ostin omaan tidiin Englannista Ebayn kautta paikalliselta saabhuollolta ohjaustehostimen paineletkun, maksoi posteineen suomeen 150€, oli jo seuraavana päivänä perillä. Marmoritiskillä olis maksanu 200€ ja toimitusaika yli kuukausi! Ulkomailta tilatessa kannattaa ottaa huomioon, jos tilaa EU:n ulkopuolelta, että kama voi mennä tulliin ja lähetyksissä saattaa kestää...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2092
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja patse »

Nyt ei ehtinyt ihmettelemään. PCS:ltä parit letkut/putket ja litkua, suoraan hyllystä :D Niin tulee kerralla kuntoon. Harmi kun ei tullut päivää-paria aikaisemmin konepeltiä availtua. Olisi päässyt nyt pihalla (sateessa tietty) puljaamaan osia paikalleen.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Kataja
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 19:08
Paikkakunta: Tampere

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Kataja »

Minullakin on tarve vaihtaa paineputki/letku 5330451. Kyseessä on siis Jave3:n mainitsemaan 5061833:een liitoksella tuleva putki/letku, joka menee ohjausventtiilille asti.

Omassani on letku-osassa paha vuoto. Onko kellään kokemusta onko 5330451 asentaminen kuinka työlästä? Ja muitakin vinkkejä otetaan tietysti vastaan. Auto on 93 SE 2002.
96 V4 1975
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja rr »

Tänään viimein vaihdoin tuon paineletkun, joka näkyy muillakin vuotaneen. Irrotukseen meni aikaa toista tuntia, ihmetellessä mitä kautta putken saa pois. Akku irti, akun teline irti, tehostimen säiliön panta irti. Putken liitokset kyllä sai kohtuudella auki, mutta putken ujuttaminen pois paikaltaan olikin hieman työläämpää.

Paikallisessa tarvikeliikkeessä laitatin uuden letkun hajonneen tilalle, aikaa meni 5 minuuttia ja maksoi kokonaiset 10 euroa. Myös toisen ohuemman letkun vaihdoin, joka kulkee säiliön pohjasta tehostimelle. Asennus sujui jo alle tunnissa, koska tiesi mitä kautta putket saa uitettua paikalleen. Liitokset kiinni ja säiliöön öljyt. Taas pelittää.

Osa on ihan standardi hydrauliletkua ja sen voi laitattaa kuntoon alan liikkeessä.

Auto on 9-3 TiD -99, ajettu 628tkm.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Jave3
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 22:53
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Jave3 »

En saanut vastattua Staran YV:iin koska ilmeisesti vastaanottajan laatikko on täysi.

Tarkoitat ilmeisesti alaputkelta tehostintangolle menevää pätkää osanumero 5330451 (kokeile google).

Ei näyttänyt olevan Speedpartsin sivuilla mutta olen monta kertaa yllättynyt, kun olen kysellyt osia Pro-Carsevicestä.
Mulla ei ole kokemusta teettämisestä mutta kai sitä ainakin voi kysyä jostain alan liikkeestä.
#3343
Saab 9-3 2.0 Aero -08
EX:ät: 9-3 2.0 Aero -01 coupé, 9-5 2,3 Aero sedan -03 st3RE85, 9-3 SE 2,0T -98 st2, 900 GLi16 -90, 900 GL -83, 99 L 1,85 -74
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja stara »

jotain 250 € maksoi pelkkä putki eli alaputken liitoksesta tehostintangolle menevä pätkä osanumero 5330451 ja työn ohjetunnit olivat 3 tuntia eli maksoi aika saman verran eli yht n. 500 €.. ( ja minä raukka kun luulin saavani moisella nylkyritaksalla edes KOKO paineputken, mutta eihän sillä saanut kuin sen helpomman ja lyhyemmän pätkän). Suhteutettuna paineputken alaosuus varmaan sitten maksaa 1000 € asennettuna, eli kyllä tässä kannattaa alkaa itse jo henkisesti siihen hommaan varautumaan. Käytännössä asentaja kikkaili sen noin 1 tunnissa varmaankin kokemuksellaan / hommaan virittämillään erikoisavaimilla. Törkeää on minusta, jotta asiakkaalta rokotetaan kaikki ohjeajan mukaan, vaikka erilliset työt edellyttäisivät osittain samoja purkamisiakin. Harvassa ammatissa pystyy päivän ansiot kuittaamaan puolen päivän hommilla. mutta kun merkkiliikkeiden asiakkaat ovat suurelta osin firmoja, vakuutusyhtiöitä ja useimmat asiakkaat eivät osaa arvostella/ valvoa tilannetta, siitä seuraa kontrolloimaton ahneuden kasvu.
Jos joku askartelee itse tuota, niin putkien päiden avainvälit olivat 16 mm ja 22 mm.
Jos esim 16 mm kiintoavaimesta laikkaa sen vääntiöpään ja siihen hitsaa pätkän pitkästä mutterista sopivaan kohtaan ( ja vielä kannattaa mutterin kierrekin hyödyntää eli pultilla se palikka lukitakin räikkälenkin läpi ettei putoa), niin sillä pääsee kiertämään ahtaissakin paikoissa.
Nivelöity räikkälenkki on tietty vielä ketterämpi kuin tavallinen räikkälenkki.
Vaihtoehtoisesti voi kiertää hylsyllä jatkovarren avulla vähemmän ahtaasta paikasta putken suuntaisesti ( tosin tietenkin otetta välillä vaihtaen). Näin saattaa säästää paljon purkutyötä, koska vakio kiintoavainta/ halkaistua lenkkiä ei varmaankaan pääse riittävästi kiertämään sellaisessa letkuviidakossa.
Pyysin vanhan osan itselleni mahdollisia tulevia asiaan liittyviä TI- askarteluja varten.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Tämä mainittu 5330451 näyttäisi meilläkin vuotavan jonkin verran juuri niistä kumiletkun liitoksista.4482741 on jo vaihdettu eli paluuletku oli pahasti pykinyt ja laski nesteitä läpi oikein huolella.

Onko kukaan kokeillut vaihtaa sitä kumiletkun osaa siinä paikallaan? Näkemättä tapausta paikallinen hydrauliliike arveli senkin olevan mahdollista.

Kannattaisiko kerralla uusia kaikki tehostimen letkut ja putket, kun tuon nokan joutuu liki kokonaan purkamaan kuitenkin?
# 419 Vesa Pohjalainen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

rr kirjoitti:Tänään viimein vaihdoin tuon paineletkun, joka näkyy muillakin vuotaneen. Irrotukseen meni aikaa toista tuntia, ihmetellessä mitä kautta putken saa pois. Akku irti, akun teline irti, tehostimen säiliön panta irti. Putken liitokset kyllä sai kohtuudella auki, mutta putken ujuttaminen pois paikaltaan olikin hieman työläämpää.
Sama letku paljastui meilläkin syntiseksi. Suihkutti koneen käydessä oikein kaaressa, vaikkei oikein mitään vikaa näkynyt päälle. Yllättävän heppoisista tarpeista on paineletku tehty.
Onneksi täältä saa myös hyvät ohjeet. Ilmeisesti tässä tapauksessa riittää akun ja sen telineen purku ja sitten putki-letku tsydeemin naaraaminen päivän valoon.

Tilapäisen korjauksen tein vulkanoivalla teipillä, saa nähdä kestääkö yhtään. Useampi kierros vikakohtaan sitä tuli.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Letku on nyt korjattu. Käytin letkun paikallisessa hydrauliikkafirmassa. Liitokset avattiin mutta letkuosan sisällä ollut spiraali jäi paikalleen toiseen liittimeen. Spiraali ei ulotu letkun päähän saakka. Uusi letku työnnettiin spiraalin päälle ja liitokset puristettiin. Aikaa meni about 10-15 min ja hintaa 10€. Uusi osa olisi ollut 250€.

Ainakin nyt heti koekäytettynä pitää hyvin. Homma on alkuun aika haasteellisen tuntuinen, kun mistään ei tahtonut letkua saada ensin pois. Takaisin meni sitten alle puolen tunnin. Tosin sen alaliitoksen kanssa sai tapella hieman aikaa. Välijäähdyttimelle menevä letku piti purkaa pois, että edes jotenkin pääsi liitokseen käsiksi.

Mitään ylimääräisiä ääniä ei ohjauksesta kuulu, kun vanha spiraali on siellä paikallaan.
# 419 Vesa Pohjalainen
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja stara »

kysyitkö letkufirmassa onnistuisiko vanhan letkun purku ja uuden puristaminen paikoillaan autossa.? ( kuten aiemmin arvelit)
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Joppen
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 17:42

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Joppen »

Ostin tässä pari päivää sitten saab 9-3 2.0t -01 (ensimmäinen autoni eva) niin kaupan jälkeen kun olin ajanut auton kotiin (n. 250 km ostopaikasta) niin huomasin että etupuskurin takaa auton apurungon alta vuoti norona öljyä... No sitten havaitsin että ohjaus alkoi tuntumaan kumman jäykältä, joten kurkkasin ohjaustehostimen öljytankkiin ja ylläri se oli tyhjä... Seuraavana päivänä vein autoni paikalliselle pajalle tutkittavaksi ja vuotokohta löytyikin nopeasti... Juurikin etupuskurin takana oleva ohjaustehostimen hydrauliikkaputki (ei letku) oli aivan mössönä... Maahantuojalta ei kuulemma saa kyseistä varaosaa ainakaan kuukauden sisään joten lupasivat teettää uuden putken jossain hydrauliikka puljussa... kustanne-arvio olisi joku 400e pahimmillaan ja lupasivat nyt perjantaiksi saada homman valmiiksi... V-mäinen pommi näin alkuun :(
Saab 9-3 2.0t Sonic
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

stara kirjoitti:kysyitkö letkufirmassa onnistuisiko vanhan letkun purku ja uuden puristaminen paikoillaan autossa.? ( kuten aiemmin arvelit)
On niin ahtaat paikat, etten edes unelmoinut sitä sen enempää. Nyt tuli hyvä letku.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin