Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Joppen kirjoitti:. Maahantuojalta ei kuulemma saa kyseistä varaosaa ainakaan kuukauden sisään joten lupasivat teettää uuden putken jossain hydrauliikka puljussa... kustanne-arvio olisi joku 400e pahimmillaan ja lupasivat nyt perjantaiksi saada homman valmiiksi... V-mäinen pommi näin alkuun :(
Pro-Carserviceltä Jyväskylästä on saanut kaiketi alta satasen samaa osaa. Omani tarkastin myös siltä osin ja se oli ihan OK. Tosin se mutka siitä toiselta paineletkulta alaspäin oli ruosteinen, mutte pehmeä kuitenkaan.

Otitkos yhteyttä myyjään, jos auto on vasta hankittu?
# 419 Vesa Pohjalainen
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Jos auto on hankittu yksityiseltä myyjältä voit vain toivoa että myyjällä on omatunto ja on suostuvainen korvaamaan edes osin vian. Jos taas on liikkeestä ostettu on heillä velvollisuus tulla kuluissa vastaan.

PCS taitaa myös olla heinäkuun ajan sulki, mutta aukeaa taas elokuussa. Kannattaa myös laittaa ostoilmoitus foorumille, koska purkuautoista noita on aika varmasti otettu talteen jälleenmyyntiä ja omia korjauksia silmällä pitäen.
Joppen
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 17:42

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Joppen »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:
Joppen kirjoitti:. Maahantuojalta ei kuulemma saa kyseistä varaosaa ainakaan kuukauden sisään joten lupasivat teettää uuden putken jossain hydrauliikka puljussa... kustanne-arvio olisi joku 400e pahimmillaan ja lupasivat nyt perjantaiksi saada homman valmiiksi... V-mäinen pommi näin alkuun :(
Pro-Carserviceltä Jyväskylästä on saanut kaiketi alta satasen samaa osaa. Omani tarkastin myös siltä osin ja se oli ihan OK. Tosin se mutka siitä toiselta paineletkulta alaspäin oli ruosteinen, mutte pehmeä kuitenkaan.

Otitkos yhteyttä myyjään, jos auto on vasta hankittu?
Enpä ole vielä ottanut mutta ajattelin kyllä soitella jos se vähän pystyis kuluissa tulemaan vastaan (myyjä oli siis yksityinen)... Vikahan ilmeni vasta kaupan jälkeen, joten myyjä ei ole laillisesti vastuussa kys. viasta... n. tunnin koe-ajo tuli suoritettua sillä... Taajama-ajoa + motarilla ja parkkiksellakin kävin pyörittelemässä rattia ääri asennossa ja eipä se silloin öljyä valuttanut vasta kun sen kotimatkan jälkeen... No helpotus jos selviän vaan putken uusimisella... Ei sentään hammastankoa tai pumppua näillä nakymin tarvitse vaihtaa
Saab 9-3 2.0t Sonic
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2276
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja stara »

Joppen kirjoitti:Ostin tässä pari päivää sitten saab 9-3 2.0t -01 (ensimmäinen autoni eva) niin kaupan jälkeen kun olin ajanut auton kotiin (n. 250 km ostopaikasta) niin huomasin että etupuskurin takaa auton apurungon alta vuoti norona öljyä... No sitten havaitsin että ohjaus alkoi tuntumaan kumman jäykältä, joten kurkkasin ohjaustehostimen öljytankkiin ja ylläri se oli tyhjä... Seuraavana päivänä vein autoni paikalliselle pajalle tutkittavaksi ja vuotokohta löytyikin nopeasti... Juurikin etupuskurin takana oleva ohjaustehostimen hydrauliikkaputki (ei letku) oli aivan mössönä... Maahantuojalta ei kuulemma saa kyseistä varaosaa ainakaan kuukauden sisään joten lupasivat teettää uuden putken jossain hydrauliikka puljussa... kustanne-arvio olisi joku 400e pahimmillaan ja lupasivat nyt perjantaiksi saada homman valmiiksi... V-mäinen pommi näin alkuun :(
---------------
speedpartsilta noita alaletkuja on saanut halvemmalla, en sitten tiedä ovatko lomalla...
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... 4291c5b96d
http://www.pro-carservice.com/index.html Procarilta voisi myös löytyä, mutta ovat kiinni heinäkuun ajan..
----
se on 10 mm putkea, pelimies panee kupariputkien puserrusliittimillä käsin taivuteltavaa pehmää kuparia mädälle osuudelle ainakin "väliaikaisesti"
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Joppen
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 17:42

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Joppen »

speedpartsilta noita alaletkuja on saanut halvemmalla, en sitten tiedä ovatko lomalla...
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... 4291c5b96d
http://www.pro-carservice.com/index.html Procarilta voisi myös löytyä, mutta ovat kiinni heinäkuun ajan..
----
se on 10 mm putkea, pelimies panee kupariputkien puserrusliittimillä käsin taivuteltavaa pehmää kuparia mädälle osuudelle ainakin "väliaikaisesti"
Jotain tällaista ratkaisua tuli jälkeenpäin mietittyäkin mutta koko homma auton hankintoineen tuli niin äkkiä eteen... Paljon on uutta asiaa tullut nyt vastaan ja oma tieto/taito on vielä tässä vaiheessa melko vähäistä... Onneksi sentään foorumit löytyy jossa on fiksua porukkaa ja hyviä niksejä... Antaa nyt tämän homman edetä omalla painollaan ja kattoo mitä ja mihin hintaan ne saa tuon korjauksen tehtyä... Ilmoittelen sitten vaikka tänne miten kävi... Seuraaviin projekteihin sitten pienemmän budjetin kautta liikkeelle mm. SID ja ilmastoinnin näytön korjaaminen luultavasti seuraavana työn alle :P
Saab 9-3 2.0t Sonic
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Tämän ketjun alkupuolella on hyvä tarina kuvineen kyseisen putken vaihdosta. Keula purkuu helposti. Liitos on siellä kuskin puolella pikkuisen hankalassa paikassa. Purin välijäähdyttimen letkun yms. pois, että sopi meikäläisen pikku kätöset jostain sinne sekaan, mutta kyllä sen putken saa vaihdetuksi kuitenkin.
# 419 Vesa Pohjalainen
Joppen
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 17:42

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Joppen »

Hain tänään saapin takas tuossa klo 18 aikoihin... Elikkäs kaiken kaikkiaan homma tuli keventämään kukkaroa 380e edestä... Töistä n. 234e + letku n. 85e + tehostimen öljyt 53e + joku evän liikautus lisä... Melko suolaista mutta kyllähän tuon hinnan nyt mukisemati maksoi kun kerran oli suht ripeää toimintaa (autoa lupailtiin siis pe. valmiiksi) ja eipähän mennyt ainakaan kesälomasuunnitelmat uusiksi tuon pommin takia... Nyt on siis letku putken tilalla jonka luulis kestävän maailman tappiin asti...

Taas moottori ärjyy, turbo viheltää... Niin ja ohjauskin toimii :P
Saab 9-3 2.0t Sonic
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Poy »

Joppen kirjoitti:Hain tänään saapin takas tuossa klo 18 aikoihin... Elikkäs kaiken kaikkiaan homma tuli keventämään kukkaroa 380e edestä... Töistä n. 234e + letku n. 85e + tehostimen öljyt 53e + joku evän liikautus lisä... Melko suolaista mutta kyllähän tuon
Olipa suolainen hinta öljyillä. Viimeksi hain korvaavat öljyt motonetista ja pullo maksoi jotain 12€. No tärkeintä että auto toimii silloin, kun sitä tarvii.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Poy kirjoitti:
Joppen kirjoitti:Hain tänään saapin takas tuossa klo 18 aikoihin... Elikkäs kaiken kaikkiaan homma tuli keventämään kukkaroa 380e edestä... Töistä n. 234e + letku n. 85e + tehostimen öljyt 53e + joku evän liikautus lisä... Melko suolaista mutta kyllähän tuon
Olipa suolainen hinta öljyillä. Viimeksi hain korvaavat öljyt motonetista ja pullo maksoi jotain 12€. No tärkeintä että auto toimii silloin, kun sitä tarvii.
Samaa tuossa mietin. :) Ja eikö se tilavuus ollut suunnilleen sen litran purkin verran?
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Kympin verran taisi maksaa PCS:llä, eikä meillä mennytlikikään purkillista, tosin eipä kai systeemi kokonaa tyhjäksi mennytkään.
Pääasia kuitenkin, että toimii.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7561
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tuohon 10mm metalliputkeen löytyy helmi liittimiä.
Ja tuommoinen 200mm pätkän hinta taitaa olla luokkaa 15-20€.
Tosin letkukin on jo sitten yksi kudos teräsletkua, eikä kuvassa näkyvää
rättiletkua.

Mutta voi sen letkun myös tehdä itse, vaikka parkkipaikalla.
Jos käytät parkerin push-lock liittimiä ja tekstiilikudosletkua.
Tarvitset myös pari kappaletta kiintoavaimia,putkileikkurin, tämä sillä oletuksella että
sen pätkän pystyy vaihtamaan siellä auton alla.

http://www.youtube.com/watch?v=kUcUvASj ... re=related
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Saabinen
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 08:39

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Saabinen »

Mulle tehtiin (Saab 9-3 vm. 2001) merkkikorjaamossa uusi paineletku vuonna 2006 ja siitä alkoi kaksi vuotta jatkunut taistelu ohjaustehostimen ääntelyä vastaan. Viimeisenä keinona ostin vastaavan merkkivaraosan ja asennutin sen paikalleen - ja ääntely loppui siihen. Sen putkessa olevan kierunkan (jota ei omatekemässä ollut) merkitys on ilmeisesti hyvin ratkaiseva paineputken virheettömän toiminnan kannalta. Ja ehkä myös liittimissä olevien reikien koolla.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja core2 »

Saabinen kirjoitti:Mulle tehtiin (Saab 9-3 vm. 2001) merkkikorjaamossa uusi paineletku vuonna 2006 ja siitä alkoi kaksi vuotta jatkunut taistelu ohjaustehostimen ääntelyä vastaan. Viimeisenä keinona ostin vastaavan merkkivaraosan ja asennutin sen paikalleen - ja ääntely loppui siihen. Sen putkessa olevan kierunkan (jota ei omatekemässä ollut) merkitys on ilmeisesti hyvin ratkaiseva paineputken virheettömän toiminnan kannalta. Ja ehkä myös liittimissä olevien reikien koolla.
Ilman kierukkaa öljy vaahtoutuu ja pumppu kerää vaahdosta ilman. Ja se on tää ilma kun kurnuttaa ja pitää sen äänen pumpussa.
Voi myös tehdä niin, että ottaa vanhasta letkusta sen alumiinisen kierukan se on puristettu kiinni letkun ja liittimen väliin. Venyttää sitä hiukan ja työntää sen uuteen letkuun niin ei tule ääniä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
jmm79
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Helmi 12, 2010 21:01
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja jmm79 »

Mulla omassa vm 2000 9-3 ohjaustehostin "kurahtelee"... entinen omistaja kertoi että ääni johtuu koska paineletku (näytti tehostimesta rintapeltiin lähtevää letkua) vaihdettu tarvikemalliin ja ääni tulee siitä...
luin tätä juttuketjua eikä mulle oikein vielä auennut että mikä kierrukka puuttuu että tehostin rupeaa ääntämään? voiko korjata muuten kuin ostamalla alkup. letkun?
Saab 9000 2.0t -97
Saab 9-3 2.0t -00
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja core2 »

jmm79 kirjoitti:Mulla omassa vm 2000 9-3 ohjaustehostin "kurahtelee"... entinen omistaja kertoi että ääni johtuu koska paineletku (näytti tehostimesta rintapeltiin lähtevää letkua) vaihdettu tarvikemalliin ja ääni tulee siitä...
luin tätä juttuketjua eikä mulle oikein vielä auennut että mikä kierrukka puuttuu että tehostin rupeaa ääntämään? voiko korjata muuten kuin ostamalla alkup. letkun?
Tämä kierukka on sen kumiletkun sisällä ja on saman pituinen kuin itse kumiletkukin
ja se on toisesta päästään kiinni puristettu liittimen ja letkun väliin.

Tuskin sinne letkuun enään millään saa sisämitan kokoista alumiinikierukkaa tungettua ellei sitä sieltä jo löydy.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin