Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Sen verran vielä eroa tuohon Vesan rakenteeseen, että minulla tuo alempi kara vaihdettiin myös johonkin vakiomalliin (koska olin katkaissut sen heti liitoksen alta putkileikkurilla). Olisiko mahdollista, että siinä karassa olisi vielä jokin kuristus (?).
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Sitä en osaa sanoa, meille vaihdettiin vain se kumiosa, eikä sen kanssa ole ollut ongelmia. Spiraali oli kiinni alkuperäisessä paikassaan karassa.
# 419 Vesa Pohjalainen
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Pistin suosiolla PCS:n kautta tarvikeosan tilaukseen. Kunhan tuo tulee ja saan asennettua, niin teen tälle epäonnistuneelle kappaleelle "ruumiinavauksen". Voihan olla, että spiraali ei esim. vain pysynyt uudessa karassaan kiinni.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
jmm79
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Helmi 12, 2010 21:01
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja jmm79 »

Mitä maksaa tarvikeosa PCS:llä?
Saab 9000 2.0t -97
Saab 9-3 2.0t -00
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Muistelisin olleen jotain 200€, eli aika hintava letku. Korjaus maksoi 10€ ja on toiminut toistaiseksi moitteettomasti.
# 419 Vesa Pohjalainen
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Tehdasversio olisi ollut 250, tarvike (speedparts-kamaa, katsotaan nyt mitä paketissa lopulta lukee) oli 95.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
jmm79
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Helmi 12, 2010 21:01
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja jmm79 »

ilmoittele miten äänen kävi kun osa saapuu
Saab 9000 2.0t -97
Saab 9-3 2.0t -00
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Jeps. Hetki tuohon voi mennä, toimitusaika ei ollut vielä tiedossa.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
zepeteus
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Syys 12, 2011 06:33

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja zepeteus »

Jep, ehkä hetki jos toinenkin...viides odotteluviikko menossa täällä. Jollei kohtapuoliin tule, pakko testiä tämän topiikin patentteja. Öljyä tihkuu pihalle puoli litraa viikossa. No, pysyypähän tuoreena.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5634
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja tturku »

kattokaapa saabin numerolla ebaystä niitä letkuja. Viime kesänä dieseliin sain päivän! toimitusajalla orkkis paineletkun (jossa tosin eri paineletku kuin näissä bensoissa). Marmorilla myytiin eioota ja toimitusajaksi povattiin silloin joitain kuukausia... Myyjä oli englantilainen Saab diileri. Eikä siinä vielä kaikki, hinta oli kotiin toimitettuna noin 30-50 eskoa pienempi kuin marmorilta alennuksineen...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
zepeteus
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Syys 12, 2011 06:33

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja zepeteus »

Kiitti vinkistä. Osanumerot tuli jo haettua todennäköisesti rempattaviin kohteisiin ja noita eBay-sivujakin on tsekattu. Itse asiassa lämmönjakoakseleita on tullut briteistä jo kahteen kertaan tässä välissä, mutta suuremman tilauksen laitoin Speedpartsille. Paria viikkoa ennakoitiin mutta paineputkilla on ollut näemmä menekkiä enemmän kuin osattiin arvata.
zepeteus
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Syys 12, 2011 06:33

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja zepeteus »

Laitetaas päivitystä omalta osalta, toissaviikkoisessa räntämyrskyssä oli nimittäin kiva ottaa ensituntumaa paineletkun vaihtoon. Sitä lyhyempää kuskin puoleista paineletkua (# 5330451) jota olen kaipaillut ei sitten kolmessa kuukaudessa tänne kuulunut. Jälleenmyyjiltä & eBaystäkin lähimmät löytyivät jenkeistä, hintaa kaikkine kuluineen reilusti yli 300 ja toimitus ennen joulua siinä ja siinä, joten käännyin kotimaisten purkaamoiden puoleen. Jo ensimmäiseltä tärppäsi ja kolmessa päivässä hyväkuntoinen käytetty putki pelipaikalle.

Olin liuottanut liitoksia jo etukäteen ja aloitin vaihtotyön akun ja akkutelineen poistolla. Siihenpä se sitten jäikin. Onneksi tuli aloitettua irroitusyritys vaikeammasta päästä eli sieltä akkutelineen alta. Alemmasta putkesta lenkillä vastaan ja 16mm lenkillä vääntöä, vaan eipä riittänyt vääntövarsi ja yritykseksi jäi putkiliitoksen avaus. Jatkovarrella ja kolistelemalla olisi ehken nitkahtanut auki, mutta kun tuo toinenkaan putkiosuus ei ihan terveeltä enää näyttänyt, en uskaltanut riskeerata sen kuntoa taistelun ohessa. No, saipa paikallinen huoltamo taiteilla sitten vaihdon ja nyt on kiva pyöritellä ympäriinsä ilman öljyhukkaa ja jatkuvaa tarkkailua.

Jaa niin, ilman öljyhukkaa? Näyttää tuo pitempi paineletkun pätkä tehostimelle päin olevan samalla tavoin heikossa hapessa kuin topiikin aloitusviestissä, onneksi kuitenkin vasta hiljaisessa tihkumisvaiheessa. Tuurilla pääsee vielä kevääseen saakka, saa vaihtaa sitten yhdessä paluuletkun kanssa joka sekään ei enää kovin hyvältä näytä, vaikkei vielä ympärilleen suihkikaan.

Eli tehostimen putkista peräti yksi näyttää edelleenkin olevan ok. Liekö sekin kevääseen mennessä risa, 10 vuotta näyttää olevan tarpeeksi näille virityksille... :lol:
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

zepeteus kirjoitti:
Eli tehostimen putkista peräti yksi näyttää edelleenkin olevan ok. Liekö sekin kevääseen mennessä risa, 10 vuotta näyttää olevan tarpeeksi näille virityksille... :lol:
Samanlaisia havaintoja meilläkin, eli puolet uusittu ja painepuolen letku-putkiyhdistelmä lienee seuraava uusittava. Tosin toistaiseksi ovat toimineet hyvin. Se mutka heti siinä liitoksen alla on ruostunut ja kaiketi reuraava vuotokohta.
# 419 Vesa Pohjalainen
zepeteus
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Syys 12, 2011 06:33

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja zepeteus »

Jep, just nuo kulmat näyttävät noissa putkiosuuksissa haperoilta. Omassa tuo kuskinpuoleinen etualakulma oli sen näköinen ettei uskaltanut kovin paljoa töniä ja vänkärin puolella tosiaan tihkuu jo läpi.

No, riittääpähän harrastetoimintaa tulevaisuudessakin. :|
Innolla odotan jo enskesää kun pääsee purkamaan kojelaudan ja irroittamaan lämppärin jotta sais tuon ilmanjaonkin taas pelaamaan. Tuli onneksi arvottua jakorummulle
suht toimiva asento ettei tarvitse kyykkiä joka välissä säätämässä käsin. Vaan nepä on sitten toisia topiikkeja...
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

zepeteus kirjoitti:J
Innolla odotan jo enskesää kun pääsee purkamaan kojelaudan ja irroittamaan lämppärin jotta sais tuon ilmanjaonkin taas pelaamaan. Tuli onneksi arvottua jakorummulle
suht toimiva asento ettei tarvitse kyykkiä joka välissä säätämässä käsin. Vaan nepä on sitten toisia topiikkeja...
Vaihdatin sen rummun suosilla PCS:n Petellä. Nyt on kyllä mukava säädellä, kun pelaa niin, ettei ole säätötanko poikki menemässä. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin