9-3 2001 ja kuskin lukko jumittui täysin. Pahvit helppoa jne., mutta mitenkäs tuo lukko lähtee tuosta ovesta irti, jotta saan sen hukutettua johonkin nesteeseen päiväksi? kahva on jo "irti", muttei taitu ulos mitään kautta...?
Edit: alla ratkaisu, jossa ei kahvaa tarvinnut irroittaa kokonaan & infoa liittyen keskuslukon & kaukosäädön temppuilusta ja ratkaisu tällä kertaa.
9-3 kuskin oven lukkopesän irrotus - KORJAUS ONNISTUI!
9-3 kuskin oven lukkopesän irrotus - KORJAUS ONNISTUI!
Viimeksi muokannut JJVilzu, Ke Touko 19, 2010 22:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: 9-3 kuskin oven lukkopesän irrotus - KORJAUS ONNISTUI!
Lukkopesä ja kahvan runko olivat takaa katsottuna varsin hapettuneet. Eli uittelin lukkoa 50 kertaa WD40 kylvyssä avaimen reiän kautta ja takakautta. Lukkopesän sisältä alkoi valua paksua "sulavaa" hapettumamössöä takapuolelle. Kolkuttelin meisselin kahvalla lukkoa sisältä & ulkoa ja sitten renkkailin avaimella ja alkoi pikkuhiljaa liikkua, sitten aukesi jumitellen. Nyt toimii jo ok ja paranee koko ajan. Nyt käytän lukkoa pelkästään, en kaukosäätöä ainakaan viikkoon ja joka kerta autolle mennessä pesä täyteen WD:tä niin uskoisin palautuvan täysin. Nyt jo tuntui lähes normaalilta.
Tuo aiemmissa keskusteluissa ollut ohje voimankäytöstä on mielestäni vähintäänkin arveluttava; jonkin rikkoutuminen on ERITTÄIN todennäköistä. Mutta pieni alkuvoima kilkuttelun ja RUNSAAN voitelun jälkeen sai tuonkin lukon heräämään, vain hiukan normaalia riuskempi vääntö normaalisti avaimesta ILMAN TYÖKALUJA riitti.
Tuon kaukosäädön ongelma tuntuu olevan se, että lukko jää käyttämättä ja jumii siksi. Sitten kaukosäätökin jumii, kun se mikrokytkin jää -mihinlie- asentoon. Ja sitten kun lukkopesä on jumissa niin auto on KIINNI. Onneksi takaluukun lukko ja keskikonsolin kytkin toimivat. Minulle kävi näin; kaukosäätö herkesi toimimasta, lukko pesä jumissa, ukko ulkona!o)
Nyt kun lukko lähti liikkumaan, myös kaukosäädön toiminta palasi normaaliksi.
Tuo aiemmissa keskusteluissa ollut ohje voimankäytöstä on mielestäni vähintäänkin arveluttava; jonkin rikkoutuminen on ERITTÄIN todennäköistä. Mutta pieni alkuvoima kilkuttelun ja RUNSAAN voitelun jälkeen sai tuonkin lukon heräämään, vain hiukan normaalia riuskempi vääntö normaalisti avaimesta ILMAN TYÖKALUJA riitti.
Tuon kaukosäädön ongelma tuntuu olevan se, että lukko jää käyttämättä ja jumii siksi. Sitten kaukosäätökin jumii, kun se mikrokytkin jää -mihinlie- asentoon. Ja sitten kun lukkopesä on jumissa niin auto on KIINNI. Onneksi takaluukun lukko ja keskikonsolin kytkin toimivat. Minulle kävi näin; kaukosäätö herkesi toimimasta, lukko pesä jumissa, ukko ulkona!o)
Nyt kun lukko lähti liikkumaan, myös kaukosäädön toiminta palasi normaaliksi.
Korjaus onnistui - lukko ei toimi!
Nostetaan uusin aihetta käsittelevä ketju esiin ja jatketaan. Olisiko lukkomurheissa FAQ - ainesta.
Eli:
Tein jokin aika sitten 9-3:n kuskinoveen lukon irrotus- ja rasvausoperaation. Aseöljyä meni n. 10 euron edestä, mutta en saanut lukkoa auki. Vein lukon lukkosepälle, jossa puhdistus + uudet haitat + uusi suojalevy lukonreikään kustansivat 35 euroa. Mielestäni jumittunut lukko kannattaa kyllä tuolla hintaa viedä ammattilaiselle.
Lukon asentaminen takaisin sujui suhteellisen hyvin, mitä nyt pari pientä skraidua oveen tuli . Mikrokytkimen asentaminen sen sijaan ei onnistu. Kytkin toimii sormin molempiin suuntiin, mutta lukkosylinterin kääntäminen ei saa kytkintä napsumaan. Osaatteko siis viisaammat kertoa, tuleeko kytkimen "jousen" ja lukkosylinterin väliin jokin mitätön osa? Kytkin on paikallaan jeesusteipillä , mutta ei näyttäisi heiluvan mihinkään, koska jää osin kahvan korikiinnikkeen alle. Kyseessä on vuosimallin 99 kolmiasentoinen kytkin.
Tällä hetkellä keskuslukko toimii hanttimiehen ovesta ja keskikonsolista, ja kuskin ovi muuten normaalisti, mutta ei avaa tai lukitse keskuslukkoa. Ajattelin kuitenkin palata asiaan kaiutinasennuksen myötä tulevaisuudessa.
Eli:
Tein jokin aika sitten 9-3:n kuskinoveen lukon irrotus- ja rasvausoperaation. Aseöljyä meni n. 10 euron edestä, mutta en saanut lukkoa auki. Vein lukon lukkosepälle, jossa puhdistus + uudet haitat + uusi suojalevy lukonreikään kustansivat 35 euroa. Mielestäni jumittunut lukko kannattaa kyllä tuolla hintaa viedä ammattilaiselle.
Lukon asentaminen takaisin sujui suhteellisen hyvin, mitä nyt pari pientä skraidua oveen tuli . Mikrokytkimen asentaminen sen sijaan ei onnistu. Kytkin toimii sormin molempiin suuntiin, mutta lukkosylinterin kääntäminen ei saa kytkintä napsumaan. Osaatteko siis viisaammat kertoa, tuleeko kytkimen "jousen" ja lukkosylinterin väliin jokin mitätön osa? Kytkin on paikallaan jeesusteipillä , mutta ei näyttäisi heiluvan mihinkään, koska jää osin kahvan korikiinnikkeen alle. Kyseessä on vuosimallin 99 kolmiasentoinen kytkin.
Tällä hetkellä keskuslukko toimii hanttimiehen ovesta ja keskikonsolista, ja kuskin ovi muuten normaalisti, mutta ei avaa tai lukitse keskuslukkoa. Ajattelin kuitenkin palata asiaan kaiutinasennuksen myötä tulevaisuudessa.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
# 4916