Koni + Eibach

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
sininen aero
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Elo 24, 2008 12:06

Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja sininen aero »

kyseessä siis 2003 9-5 Aero wagon

Seuraavanlaista yhdistelmää olen suunnitellut laitettavaksi:
Koni yellow sports dampers (set of four (467euroa+posti)

http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2203

Eibach jouset (215euroa+ posti)

http://www.nh-tuning.de/product_info.ph ... -Saab.html

Mielestäni hinta yhteensä noin 750e ei todellakaan paha huomioden osien laatu.

Sopivatko nämä varmasti autooni?
(Onko siis 9-5 sedaniin ja wagoniin samat iskunvaimentimet ?
Sopivatko samat iskunvaimentimet Aeroon kuin muihin tarkoitetut?)
Sopivatko nämä (Koni ja Eibach) yhteen?
Näkemyksiä millaiseksi alusta tulee?
Haluaisin vain vähän jämäkämmän alustan kuin "perus Aero"

Alustoista olen lukenut monta viestiketjua. Tämä koskee siis Koni + Eibach yhdistelmää
Saab 9-5 Aero wagon 2003
sininen aero
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Elo 24, 2008 12:06

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja sininen aero »

http://www.koni.com/index.php?id=254

Oheisella Konin sivulla sanotaan sama tuotekoodi sedan / estate takaiskareille?

estate = wagon
Saab 9-5 Aero wagon 2003
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja nef »

Sain tämmöisen tarjouksen suomesta, ennenkuin ostin vakio sport sarjan elkpartsilta: (abbot racingilta saa halvalla koni FSD iskareita)
"
Tervehdys!

Saab 9-5 sed. -00, alustasarja = ( madallusjouset + sport-iskarit)

1.) Laadukkaita saksalaisia madallusjousisarjoja

a) H&R - 35mm tarjoushinta 226,- / sarja
(OVH / 368,- )

b) Eibach - 35mm tarjoushinta 275,- / sarja
(OVH / 360,- )

Edullisia vaihtoehtoja

c) Weitec -30mm H. 149,- / srj.

2.) Laadukkaita sport-iskunvaimenninsarjoja

a) Bilstein Sport (B6) tarjoushinta 669,- / sarja
(OVH / 1.121,- )

b) KONI-Sport tarjoushinta 749,- / sarja
(OVH / 1.016,- )

DR WHEELGOODS / Partium-Trading Oy
Arttu Penttonen
arttu@drw.fi
www.drw.fi
puh. 040 - 544 88 99, (09) 34 34 0112 "
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
sininen aero
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Elo 24, 2008 12:06

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja sininen aero »

Mimmi kirjoitti:Iskareille löytyy muutama eri numero, joten miten ne ovat kaikki 1 ja sama tuote?
Esim: 5239066; 5063094; 5238480...
Juu niin näyttää löytyvän montaa eri koodia...
osa on ainakin ominaisuuksiltaan erilaisia iskareita = eri koodit. Käyvät kuitenkin samaan autoon.

Onko täällä muillakin sellainen tieto ettei samat iskarit voi käydä sedaniin ja wagoniin? (ymmärrän, että osa malleista saattaa sopia vain sedaniin)

Konin virallinen sivu tarjoaa yhtä ja samaa sport iskarin koodia:

9-5 Sedan / Estate, incl. 3.0-V6 and Aero
excl. self-levelling systems.....................09.01-08....................80-2754Sport
Saab 9-5 Aero wagon 2003
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja Petter »

Ainakin vakioissa ja H&R farkussa ja sedanissa ihan varmasti erit. Katso vaikka tuolta.
http://www.speedparts.se/
Itsellä H&R ja Bilstein Sprint ja PU-puslat ja ne ainakin hyvä yhdistelmä. Muista ei 9-5:ssä (vakiosportalusta myös) ole kokemusta.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
sininen aero
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Elo 24, 2008 12:06

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja sininen aero »

Kysyin tänään PCS:ltä noista iskareista:

Samat iskarit sopivat sedaniin ja wagoniin.

Jouset on erillaiset (jäykkyys tai vastaava)

Mutta alkuperäiseen aiheeseen...

Kokemuksia Eibach jousista ja Koni iskunvaimentimista?
Saab 9-5 Aero wagon 2003
Alijohtaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
Paikkakunta: A51 Support 81

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja Alijohtaja »

Itselläni alla koni+eibach.Minusta aivan loistava alusta,ei liian kova silti jämäkkä. Ei tarvitse enää syödä merisairaus lääkkeitä.Neli pyörä suuntaus kannattaa tehdä vaihdon jälkeen.SUOSITTELEN.
Eisole poika mikhään.
sininen aero
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Elo 24, 2008 12:06

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja sininen aero »

Alijohtaja kirjoitti:Itselläni alla koni+eibach.Minusta aivan loistava alusta,ei liian kova silti jämäkkä. Ei tarvitse enää syödä merisairaus lääkkeitä.Neli pyörä suuntaus kannattaa tehdä vaihdon jälkeen.SUOSITTELEN.
Muistatko onko noi Konit sportit vai FSD:t?
jos sportit niin miten jäykäksi säädetty?
Sedan vai Wagon?

Olisiko vielä kuvaa? :D
Saab 9-5 Aero wagon 2003
Alijohtaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
Paikkakunta: A51 Support 81

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja Alijohtaja »

Konin sportit.Säädetty noin puoleen väliin,minun mielestä taakse ehkä hiukan tiukemalle.
Eisole poika mikhään.
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja jkotka »

Mulla on toiminu eibac + koni FSD setti helvetin hyvin. Ongelmana alustassa tällähetkellä täysin räjähtäneet puslat, ne pitänee vaihtaa mahdollisimman nopeasti.

Itse alusta toimii turkasen hyvin, auto ei niiaile jarrutuksissa eikä kallistele kurveissa, silti ajotuntuma on pehmeä perseelle. Eli pintakovuus puuttuu mutta jämäkkyyttä löytyy.

tuosta vakiojousijutusta:
Muutamaan muun merkkiseen autoon koni myy itse kittiä missä on eibachin madallusjouset sekä fsd vaimentimet.

Aeron vakio alusta on vain hitusen korkeampi kuin eibachin jousisetti

Koodi: Valitse kaikki

setup Front Back
Aero   36.5    36.5
Eibach 35.6    36
Koni set 34.5 34.5
tuo koni setti tuossa on toi parts for saabsin setti. korkeus laskettu muistaakseni pyörän navan keskeltä kaaren matalimpaan kohtaan.

http://virtuaalitalo.fi/media/difference.jpg ero käytännössä.

suosittelen
-
Janne #2769 stcf #40
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja masas »

Meikäläinen laittoi koni sportit (vakio jouset) viimevuonna ja kierroksen kiristettynä, kyseessä siis wagon, ja se kyllä riitti ahvenistollakin (syyspäivillä) aivan mainiosti.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
sininen aero
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Elo 24, 2008 12:06

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja sininen aero »

Pitkällisen selailun jälkeen olen kallistumassa yhdistelmään Koni FSD + Eibach.

Ne kenellä oli huonoja kokemuksia FSD:stä madalluksen kanssa oli joko laskenut "liikaa" alustaa tai olivat ilmeisesti halunneetkin pintakovan alustan ja siten pettyneet.

Aeron alustaan ei näyttäisi olevan Eibachilla eroa kuin alta 5-10mm (väsyneillä jousilla ei tuotakaan) ja aeron jousilla alkuperäisiin ei pitäisi olla kuin -10mm

= Tuo Eibach -30mm taitaa olla suhteellista.

Jenkkien saabcentral sivuilla joku väitti kysyneensä suoraan Konilta tuota madalluksen kanssa sopivuutta. Olivat "epävirallisesti suositelleet" Eibachia FSD:n pariksi.

Joten ilmoittelen sitten myöhemmin millainen minun mielestä alustasta tuli verrattuna alkuperäiseen...
Saab 9-5 Aero wagon 2003
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Millainen tuli mielestäsi? Vai onko vielä päivitys vaiheessa?
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
sininen aero
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Elo 24, 2008 12:06

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja sininen aero »

Projekti ei ole vielä valmis, vaikka osat on jo autossa alla. Tällä hetkellä selvityksen alla on miksi auto kampeaa oikealle ja autoa saa olla koko ajan ohjaamassa. Pyöränkulmien säädöt eivät ole todennäköisesti kohdillaan. Auto menossa uudelleen nelipyöräsuuntaukseen perjantaina

Siitä käynnistin uuden aiheen...

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=84163

Väliarvosteluna voisin todeta, että Eibachin -30mm jouset madalsivat autoa edestä noin 9-10mm ja takaa 1-2mm. Eli puheet siitä, että AERO:n alusta madaltaa enemmän kuin 10mm pitänee paikkansa. Tämän olemattoman madaltumisen takia uskon, että FSD sopii tuon Eibachin jousen kanssa, koska sen on luvattu toimivan myös AERO:n alustan kanssa. Tuo Eibachin jousihan on progressiivisempi kuin alkuperäinen. Joten alustan madaltuminen, kun autossa on kuormaa, on vieläkin pienempi.

Jos 9-5:een asentaa -30mm alustan, kannattaa huomioida pari asiaa. Camber-kulmien säätöön kannattaa ehdottomasti asennuttaa iskareiden asennuksen yhteydessä sellaiset osat, että säätäminen onnistuu. 9-3:n vanne ei toiminut madalluksen kanssa. Mahtuu ehkä juuri ja juuri alle. Kun camber-kulmat on takaa pystyssä, niin en usko että mahtuu. Väärän offsetin (huonot)vaikutukset ajettavuuteen moninkertaistuu. Suosittelen siis originaalivannetta.

Tämän seurauksena myynnissä on 9-3:n lähes käyttämättömät (alu45) 17" vanteet.

FSD toimii niinkuin on luvattu. Se on todella jäykkä kaarreajoissa ja "heijaavissa" montuissa. Tuntuu että kori antaa ennemmin periksi kuin iskari. Mukulakivilla iskari on pehmeämpi kuin vakio 9-5:n. Eli perheautoon erinomainen valinta. Jos jotain negatiivista voisi sanoa niin pintakovuuden puute normaaliajossa saa minun päänsisällä välillä tuntemaan, ettei iskari voi toimia kaarteissa, montuissa, yms. tehokkaasti.
Saab 9-5 Aero wagon 2003
JiiB
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Loka 16, 2008 16:48

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja JiiB »

onkos monella siis nuo FSD iskarit vakio jousien kanssa? siis ei mikään aero vaan ihan perus 95 jousilla. kun on jo pitkään ollut iskarit hankintalistalla mutta kannattaako maksaa noista FSD koneista vähän enemmä kun esim noista monroen reflexeistä? vai pitäskö noille FSD:lle vaihtaa jouset että saa niistä mitään iloa irti? muutenhan noita koneja on kyllä paljon kehuttu täällä.
Vastaa Viestiin