(Kaikki) EVAPista

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

(Kaikki) EVAPista

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Kun tämän evap-kierron korjauksen tieto on hajanaista niin tein tällaisen.

Kuva

Numeroiden kohdalle siis olisi tarkoitus laittaa lähdön halkaisija ja letkun halkaisija sulkuihin tähän tapaan:
15 = 8mm (6mm)
22 = 10mm (8mm)
(ylläolevat esimerkkejä)

Täydennä siis puuttuvat jos tieto on varmaa, mutuilut saa jättää sikseen.

-Sami
Viimeksi muokannut Tobbana, Su Helmi 19, 2012 12:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: EVAPista (taas)

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

loistava idea!
tälläinen FAQ tai UKK (miten vaan) -osio olisi mainio...vähän niinkun saabcentralin tutorialsin tapaan...
esim.
termostaatin vaihto
koiranluiden vaihto
jne..
lyhyet ketjut kuvineen, mutuilut ja turhat kommentit pois...
omia vinkkejä tietty ja erikoiskikkoja tietysti!
ja helvetisti kuvia!

kyllähän täältä mainiosti tietoa löytyy mutta erittäin hajanaisesti joskus, omat kuvat ja ulkomaan linkit joskus ihan eri paikassa...ja joku pikkunipan halkaisija on mainittu sitten jossain etelä-sudanin saab centrumin sivuilla...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
tiaipe
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 12:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: EVAPista (taas)

Viesti Kirjoittaja tiaipe »

Jep!

Todella hyvä idea....sama mietintä tässä oli juuri äsken itelläkin, että minkäkokoiset nuo evapin takaiskut ja letkut on. Katsotaan saisinko tänään itse nuo mittailtua jos jaksan lähteä duunipaikan talliin.

Muutenkin hyvä idea, että tekisi tästä ja muutamista muista useimmiten esillä olevista asioista kunnon FAQin, niin että aloituspostaukseen muokkaa nuo tiedot kohdalleen. En tiedä onko tällä foorumilla mahdollista, mutta vielä jos laittaisi nämä stickyksi sivun ylälaitaan.
Saab 9-5 Aero automaatti -01
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: EVAPista (taas)

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Siitäpä sitten väsäämään vaikkapa tuohon tyyliin näin alkuun, kellä riittää aika ja hermot? :)
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=30470
tiaipe kirjoitti:Katsotaan saisinko tänään itse nuo mittailtua jos jaksan lähteä duunipaikan talliin.
Olisi hienoa jos jaksaisit. Vielä jos putkien pituudet ja seinämävahvuudet laittaisi, niin sittenpä ei puuttuisi kuin avauspaineet. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: EVAPista (taas)

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

Hieno idea, meinaan tuo tiedon kokoaminen!

Täytyy nyt tunnustaa että piti nyt käytää etsi toimintoa ja ettiä mitä tuo EVAP tarkoittaa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ap#p550097

Monet joillekkin itsestään selvät asiat on "hepreaa" meille vasta WIS:n (oisko tuo sama kuin korjaamokäsikirja?) löytäneille.


Taho Junttu
tiaipe
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 12:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: EVAPista (taas)

Viesti Kirjoittaja tiaipe »

Tobbana kirjoitti: Olisi hienoa jos jaksaisit. Vielä jos putkien pituudet ja seinämävahvuudet laittaisi, niin sittenpä ei puuttuisi kuin avauspaineet. :)
Kokeilinkin vielä ennen purkuhommia takaiskuja, niin täytykin todeta että ehjiä mokomat olikin....tiedä sitten, että miten edellisellä kerralla olin mukamas kokeillut että jumittaisi auki.

Eli jonkun muun pioneerihommiksi vissiin menee, en viitsiny ehjää linjaa ruveta purkamaan :D Katsotaan vaan, että kuinka kauan sitten toimii.
Saab 9-5 Aero automaatti -01
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: (Kaikki) EVAPista

Viesti Kirjoittaja Termos »

Länsinaapuri aikoinaan kirjoitteli ohjeet takaiskujen uusimiseen, mittojen kanssa:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... &p=1973749

Joku kielitaitoisempi vois varmaan referoida :wink:
Harmillisesti asiaa valaisevat kuvat on kadotettu johonkin kuvahostaajan hautausmaalle, mutta koitan vielä penkoa...

Edit: En osaa :|
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: EVAPista (taas)

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

tiaipe kirjoitti:
Tobbana kirjoitti: Olisi hienoa jos jaksaisit. Vielä jos putkien pituudet ja seinämävahvuudet laittaisi, niin sittenpä ei puuttuisi kuin avauspaineet. :)
Kokeilinkin vielä ennen purkuhommia takaiskuja, niin täytykin todeta että ehjiä mokomat olikin....tiedä sitten, että miten edellisellä kerralla olin mukamas kokeillut että jumittaisi auki.

Eli jonkun muun pioneerihommiksi vissiin menee, en viitsiny ehjää linjaa ruveta purkamaan :D Katsotaan vaan, että kuinka kauan sitten toimii.
Vänkärin puolen lokasuojan vierssä oleva takaiskuventtiili oli mulla välillä auki tai oikeastaan lähes aina mutta välillä sulkeutui normaalisti. Aukaisin takaiskun ja sisällä oleva silikooni kalvo oli rikki niin että sen keskellä oleva pieni nippeli oli poikki ja kalvo pääsi välillä liian kauas pinnasta jonka sen piti sulkea ja siksi jää auki..
Vastaa Viestiin