EVAPin T-haaran mitta
EVAPin T-haaran mitta
elikkäs kuka muistaa mikä halkasija on siinä T-haarassa heti C W R letkujen alla.
pitäs uusia siihen letkuntumppi kun entinen halki,oli kiristysklemmari syöny...
nythän siinä on letku joka T haarassa on ohut ja heti paksunee ja siinä itellä pultti tukkeena...aattelin uusia tohon kokonaan pätkän jotain letkua...sisähalkaisijaa haetaan..
ja joo,ei jaksa käydä nyt mittailemaan,huomenna vois hakee sopivan letkunpätkän...
pitäs uusia siihen letkuntumppi kun entinen halki,oli kiristysklemmari syöny...
nythän siinä on letku joka T haarassa on ohut ja heti paksunee ja siinä itellä pultti tukkeena...aattelin uusia tohon kokonaan pätkän jotain letkua...sisähalkaisijaa haetaan..
ja joo,ei jaksa käydä nyt mittailemaan,huomenna vois hakee sopivan letkunpätkän...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: EVAPin T-haaran mitta
Samalla vaivalla tekee 2005 ja uudempien 9-5:sien evap ratkaisun. Jätät sen koko R letkun T haaran pois kuten myös evap venttiilin luona olevan T kappaleen. Vedät siis letkun suoraan evap ventiililtä (joka siis immussa kiinni) siihen ohjaustehostinnestesäiliön ja lokarin välissä olevalle takaiskuventtiilille. (Joka useasti vanhemmissa jo rikki kun ei ahda kuin sen 0,6..0,7).
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: EVAPin T-haaran mitta
Joo siis itellä ohitettu evappi jo tulppaamalla...tosin en tiedä miten tehokas/toimiva tapa itsellä on
Tollanen kuvailemasi ei siis ainakaan...
Tähän vissiinn on sen 1000 tapaa?
Tollanen kuvailemasi ei siis ainakaan...
Tähän vissiinn on sen 1000 tapaa?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: EVAPin T-haaran mitta
joo elinitsellä näin
kaasuläppäkotelosta lähtevä tumppiletku tulpattu
siihen tullut pitkä letku joka siis lähtee kohti auton etuosaa tulpattu
umpion takana pitkän letkun pää tulpattu
r letkun thaara tulpattu
eikös näillä ole evap pois pelistä???
tosin kävin tässä miettimään ku pitkään on ollu sitä että ei ahda ku max19xx eli 2000- alkuista en ikinä oo nähny,että oisko apua tosta ERILAISESTA EVAP-ohituksesta tähän...
EVAP venttiilistähän lähtee 2 letkua,toinen siihen viereen thaaraan mutta toinen alaspäin ja mutkan kautta sivupellinaukosta minne?
hukkista on säädetty ja tehty vaikka mitä...
kaasuläppäkotelosta lähtevä tumppiletku tulpattu
siihen tullut pitkä letku joka siis lähtee kohti auton etuosaa tulpattu
umpion takana pitkän letkun pää tulpattu
r letkun thaara tulpattu
eikös näillä ole evap pois pelistä???
tosin kävin tässä miettimään ku pitkään on ollu sitä että ei ahda ku max19xx eli 2000- alkuista en ikinä oo nähny,että oisko apua tosta ERILAISESTA EVAP-ohituksesta tähän...
EVAP venttiilistähän lähtee 2 letkua,toinen siihen viereen thaaraan mutta toinen alaspäin ja mutkan kautta sivupellinaukosta minne?
hukkista on säädetty ja tehty vaikka mitä...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: EVAPin T-haaran mitta
Toinen letku menee aktiivihiilisäiliöön mihin polttoainesäiliöstä tulevat höyryt "välivarastoidaan" ennen moottoriin syöttämistä.
Jos R-letkuun ja imusarjaan tulevat letkut on tulpattu, niin mahdollinen ahtovuoto on muualla.
Paljonko softassa on ilmamassapyyntiä? Näyttääkö PWM 980?
Jos R-letkuun ja imusarjaan tulevat letkut on tulpattu, niin mahdollinen ahtovuoto on muualla.
Paljonko softassa on ilmamassapyyntiä? Näyttääkö PWM 980?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: EVAPin T-haaran mitta
Hei, en ollut rikkomassa evap systeemiä vaan muuttamassa uudemman tyyppiseksi.mienkoiv kirjoitti:Joo siis itellä ohitettu evappi jo tulppaamalla...tosin en tiedä miten tehokas/toimiva tapa itsellä on
Tollanen kuvailemasi ei siis ainakaan...
Tähän vissiinn on sen 1000 tapaa?
Ko. Kuvailemani evap systeemi toimii alipaineella kuten on tehty 05 ja uudemmissa jo tehtaalta. Saab on siis katsonut myöhemmin tarpeettomaksi hakea ahdoilla imua hiilisäiliöön r letkun kautta turbon etupuolelta. Hyvänä puolena ainakin että takaiskun hajottua pitää ahdot. Samallanpääsee muutamasta turhasta letkusta eroon.
Kurkatkaapa 05 tai uudemman konehuoneeseen..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: EVAPin T-haaran mitta
Ok,liekkö omassa tapauksessa hyötyä jos muuttaisi tulppausviidakon tohon "05" tyyppiseksi?Hook kirjoitti:Hei, en ollut rikkomassa evap systeemiä vaan muuttamassa uudemman tyyppiseksi.mienkoiv kirjoitti:Joo siis itellä ohitettu evappi jo tulppaamalla...tosin en tiedä miten tehokas/toimiva tapa itsellä on
Tollanen kuvailemasi ei siis ainakaan...
Tähän vissiinn on sen 1000 tapaa?
Ko. Kuvailemani evap systeemi toimii alipaineella kuten on tehty 05 ja uudemmissa jo tehtaalta. Saab on siis katsonut myöhemmin tarpeettomaksi hakea ahdoilla imua hiilisäiliöön r letkun kautta turbon etupuolelta. Hyvänä puolena ainakin että takaiskun hajottua pitää ahdot. Samallanpääsee muutamasta turhasta letkusta eroon.
Kurkatkaapa 05 tai uudemman konehuoneeseen..
Jos muuttaa, niin r-letku suoraan jatkumaan alaspäin?
Mitä muutoksia kaasuläpän takana olevalle tulppaukselleni?
-pitää ilmeisesti laittaa takas kiinni kaasuläppään?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: EVAPin T-haaran mitta
http://www.saab-tuners.com/images/stori ... s_saab.png
MY05 mallisessa EVAPissa poistetaan kuvassa näkyvä alempi linja kokonaan. Eli EVAP venttiililtä poistetaan T-haara ja asennetaan suora letku takaiskun kautta kaasuläpän jälkeiseen liitäntään.
Magneettiventtiilin R-letkusta poistetaan myös T-haara ja asennetaan suora letku magneettiventtiilin R-lähdöstä imuputkeen.
MY05 mallisessa EVAPissa poistetaan kuvassa näkyvä alempi linja kokonaan. Eli EVAP venttiililtä poistetaan T-haara ja asennetaan suora letku takaiskun kautta kaasuläpän jälkeiseen liitäntään.
Magneettiventtiilin R-letkusta poistetaan myös T-haara ja asennetaan suora letku magneettiventtiilin R-lähdöstä imuputkeen.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: EVAPin T-haaran mitta
no haittaako tossa jos tuo evapin viereinen takaisku,jonka kautta nyt kaikki kulkee kaasuläpälle, on sitten kaputt?Frostwind kirjoitti:http://www.saab-tuners.com/images/stori ... s_saab.png
MY05 mallisessa EVAPissa poistetaan kuvassa näkyvä alempi linja kokonaan. Eli EVAP venttiililtä poistetaan T-haara ja asennetaan suora letku takaiskun kautta kaasuläpän jälkeiseen liitäntään.
Magneettiventtiilin R-letkusta poistetaan myös T-haara ja asennetaan suora letku magneettiventtiilin R-lähdöstä imuputkeen.
tuohan kuulostaa aika helpolta ja ennekaikkea monia tulppauksia poissulkevalta vaihtoehdolta...omassa siis nyt ainakin 4 pultti/klemmariviritystä jotka ajanmyötä/kokoajan vähän saattavat vuotaa...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: EVAPin T-haaran mitta
Kuten kirjoitin, niin ei paljoa kannata metsästellä uusia t-haaroja yms, kun voi järjestelmää yksinkertaistaa.
Tuo jäljelle jäävä takaisku varmistaa, että ahdot eivät pääse missään olosuhteissa evap säiliölle. Tietty itse evap venttiili on välissä ja päästää läpi vain silloin kuin t7 softa sitä käskyttää. Liekkö sitten -05 ja uudemmissa softissa otettu huomioon, että evap venttiilin avaamisesta ahdoilla ei ole hyötyä? Wis ei kertonut mitään eroa 08 vuosimallisen evap toiminnasta vanhempiin nähden. Letkukuvatkin oli vanhaa mallia.
Vertailun vuoksi t5 autoissa (ng900/og9-3 t5) evap venttiilin välissä ei ole takaiskua
ja avatumis ehtona on, että imusarjan paine on alle 90kpa (0,1bar alipaine ulkoilmaan nähden) ja moottorin lämpötila 60c+. 3bar mapilla voipi käynä niin, että pienellä ahdolla evap venttiili on vielä auki, mutta ei tuosta ole tiettävästi seurannut kenelläkään ongelmia, vaikka ei ole tavoitteiden mukaista.
Tuo jäljelle jäävä takaisku varmistaa, että ahdot eivät pääse missään olosuhteissa evap säiliölle. Tietty itse evap venttiili on välissä ja päästää läpi vain silloin kuin t7 softa sitä käskyttää. Liekkö sitten -05 ja uudemmissa softissa otettu huomioon, että evap venttiilin avaamisesta ahdoilla ei ole hyötyä? Wis ei kertonut mitään eroa 08 vuosimallisen evap toiminnasta vanhempiin nähden. Letkukuvatkin oli vanhaa mallia.
Vertailun vuoksi t5 autoissa (ng900/og9-3 t5) evap venttiilin välissä ei ole takaiskua
ja avatumis ehtona on, että imusarjan paine on alle 90kpa (0,1bar alipaine ulkoilmaan nähden) ja moottorin lämpötila 60c+. 3bar mapilla voipi käynä niin, että pienellä ahdolla evap venttiili on vielä auki, mutta ei tuosta ole tiettävästi seurannut kenelläkään ongelmia, vaikka ei ole tavoitteiden mukaista.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: EVAPin T-haaran mitta
Vois omassakin muuttaa uudemman mallin mukaiseksi,kunhan tässä ymmärtäis mikä letku menee mihinkin....joojoo,oli kuva,silti: (
#2285
Re: EVAPin T-haaran mitta
luepa ajatuksella tuo hookin eka postaus ja sitten vaan pelti ylös ja tutkailemaan...
iisi juttu!
iisi juttu!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: EVAPin T-haaran mitta
kaikki on selvää ja helppoo jos osaa....
antaa olla,mennään vanhalla systeemillä
antaa olla,mennään vanhalla systeemillä
#2285
-
- "Turbo"
- Viestit: 212
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
- Paikkakunta: AKAA
Re: EVAPin T-haaran mitta
frostwindin jälkimmäinen postaus vastaa paremmin oman -06 huohotinjärjestelyä. Joku osaava voisi tuhrata Saab-tunerssin kuvaan tämän uusimman version.
Re: EVAPin T-haaran mitta
no ei täsä itsekään insinööri olla, mutta vähän funtsimista ja tutkailua pelli alla niin selviää melko varmasti:
siis immussa on kiinni metalliliuskalla itse EVAP-venttiili, siitä lähtee letku oikeelle siihen viereen T-haaralle.tästä irti se letku.
no vähän autoon päin löytyy sininen takaiskuventtiili, voi olla eristeen alla.nyt tää irrotettu letku tähän takaiskuun kiinni.(irti takaiskussa kiinni oleva ekana tietty)
seuraa tätä aina sinne kaasuläppäkotelon taa ja siellä pitää laittaa kaasuläppäkoteloon kiinni.
sitten siinä imucobran edessä on mangneettiventtiili, josta lähtee alaspäin 3 letkua.R-merkkisessä alapuolella heti T-haara, joka siis pitää poistaa niin, että siitä ei haaraudu sinne sivulle sitä letkua, vaan letku jatkuu suoraan alas.tää onnistuu jostain hommaamalla liitosputken siihen T-haaran tilalle, samaa kamaa kun itse muovinen T-haara, motonetissa on varmasti.
nyt jää irti kokonaan siis se takaiskulta ennen tullut letku sinne R-letkun T-haaralle
KORJATKAA jos tässä jotain väärin, näin ymmärsin itse, tosin en oo tätä muutosta vielä tehnyt...
niin ja jos tutkailee tota frostwindin kuvaa niin mittasuhteet siinä on päin persettä, ts. esim. takaiskujen etäisyydet toisistaan ja komponenteista...
siis immussa on kiinni metalliliuskalla itse EVAP-venttiili, siitä lähtee letku oikeelle siihen viereen T-haaralle.tästä irti se letku.
no vähän autoon päin löytyy sininen takaiskuventtiili, voi olla eristeen alla.nyt tää irrotettu letku tähän takaiskuun kiinni.(irti takaiskussa kiinni oleva ekana tietty)
seuraa tätä aina sinne kaasuläppäkotelon taa ja siellä pitää laittaa kaasuläppäkoteloon kiinni.
sitten siinä imucobran edessä on mangneettiventtiili, josta lähtee alaspäin 3 letkua.R-merkkisessä alapuolella heti T-haara, joka siis pitää poistaa niin, että siitä ei haaraudu sinne sivulle sitä letkua, vaan letku jatkuu suoraan alas.tää onnistuu jostain hommaamalla liitosputken siihen T-haaran tilalle, samaa kamaa kun itse muovinen T-haara, motonetissa on varmasti.
nyt jää irti kokonaan siis se takaiskulta ennen tullut letku sinne R-letkun T-haaralle
KORJATKAA jos tässä jotain väärin, näin ymmärsin itse, tosin en oo tätä muutosta vielä tehnyt...
niin ja jos tutkailee tota frostwindin kuvaa niin mittasuhteet siinä on päin persettä, ts. esim. takaiskujen etäisyydet toisistaan ja komponenteista...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179