Klappia käsijarrussa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Klappia käsijarrussa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Pyörien vaihtamisessa huomasin, että oikea takapyörä pyörähtää vapaasti n.10cm, vaikka käsijarru on päällä. Tilanne on samanlainen kuin vetävää pyörää yrittäisi pyörittää vaihde päällä. Vasen puoli ei tätä tee.

Asiahan selviää sillä kun avaa ja katsoo, mutta olisiko jollain vinkkiä mihin käsijarrukenkien tuennassa tällainen klappi voisi syntyä?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Klappia käsijarrussa

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

joskus ajettu käsijarru päällä (tai jäätynyt) ja jarrukengästä todennäköisesti kitkapinta irti tai pala/paloja puuttuu. paras avata ja katsoa..
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Klappia käsijarrussa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Kuva
Sanokaa nyt hyvät tietäjät, miten tuon jarrulevyn saa poistettua?
Ei liikahdakkaan vaikka kuinka koputtelisi/hakkaisi takapuolelta - on kuin
yhtä rautaa keskiön kanssa!
Tässä kun ei ole kierrereikiä joihin ruuvit ruuvaamalla voisi ulosvetää levyn
pois. Muissa autoissa ko. reijät ovat tehneet levyn irrottamisen helpoksi!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Harald Hirmuinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03

Re: Klappia käsijarrussa

Viesti Kirjoittaja Harald Hirmuinen »

Laitatko saman levyn vielä takaisin? Pyöritä levyä ja kopauttele vanteen kiinnityspintaan kumivasaralla. Lähtee se :)
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Klappia käsijarrussa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Koputteleminen vanteen kiinnityspintaan ja levyn takapintaan ei irroita vähääkään. Sama levy on tarkoitus laittaa takaisin.

Levyn kiinnitysruuvi on poistettu.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
aero
-
Viestit: 9113
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Klappia käsijarrussa

Viesti Kirjoittaja aero »

Tuossahan on sisäpuolella rumpukäppäri, kannattaa katsoa ettei kengät jankita jos rumpu on päässyt hiukankaan kulumaan. Levyssä lienee reikä, josta käppärin kenkiä pääsee sohimaan (joku tuon jarrun oikeasti tunteva voi vinkata tarkempia toimintaohjeita, jos tästä voi olla kysymys).

Mutunet näköjään huutaa ~kolmekymppiä lätyltä, eli tuskin maailma kaatuu vaikka levyn joutuisi vaihtamaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Klappia käsijarrussa

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Siellähän se, säätö ensin löysälle ja sitten koputtelemaan, eiköhän tuo viimeistään lämmöllä ja voimalla lähtene. :)

http://www.byterapers.com/~tobbana/saab ... ajarru.jpg

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Klappia käsijarrussa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Kenkien säätöruuvia tarvitaan vasta sitten kun levy/rumpu on irti pyörän navasta, mutta ei pääse ulos jos kengät haraa vastaan. Nyt levy pyörii vapaasti, joten kengät ei ainakaan vielä ole esteenä!

CRC muhii nyt navan ja rummun liitoksessa - katotaan...
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
aero
-
Viestit: 9113
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Klappia käsijarrussa

Viesti Kirjoittaja aero »

9-5/2,3LPT kirjoitti:Kenkien säätöruuvia tarvitaan vasta sitten kun levy/rumpu on irti pyörän navasta, mutta ei pääse ulos jos kengät haraa vastaan. Nyt levy pyörii vapaasti, joten kengät ei ainakaan vielä ole esteenä!
Ysifemmaa en ole purkanut, mutta 744:n kanssa törmäsin siihen, että kengät ovat ajan mittaan kuluttaneet rummun sisäpintaa, jolloin rummun reunalle jää kaulus siihen kohtaan, mihin kengät eivät yllä. Lopputuloksena napa ja levy pyöri kiltisti, mutta levy/rumpu ei tullut irti, kun kengät ottivat kiinni tuohon kaulukseen. Siksi tuli mieleen, että ne voivat noinkin haarata vastaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Klappia käsijarrussa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Juuri tästä on kysymys. Napa ja levy/rumpu ovat kuin yhtä rautaa. Sen kuule äänestäkin - sama ääni koputti napaa tai rumpua. On varmaan ruostehitsautunut toisiinsa.
Ei CRC ainakaan vielä auttanut. Lisäsuihkaus ja katotaan taas...
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
hawsaab
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 14:19
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Klappia käsijarrussa

Viesti Kirjoittaja hawsaab »

Puolivuotta sitten sama homma mulla. Käsijarrun levitysmekanismi siellä oli ruostunut jumiin. Ruosteenirrotus ainetta siihen navan juureen ja anna sen vaikuttaa jonkin aikaa. Jarrukenkien säätö on siellä rummun sisällä, noin kello 12 asennossa rummussa on reikä sitä varten. Rumpu oikeaan asentoon ja ruuvimeisselillä siitä reiästä lipsuttelemalla säädät jarrukengät mahdollisimman kauas rummusta, rumpu lähtee vetämällä pois. sitten vain askartelet ruosteet pois siitä levitysmekanismista, se on jarruvaijerin päässä siellä jarrukilventakana.

työn iloa. :D
Saab 9k elämäni auto
9000 CDE 2,3i -94
9-5 SE 2,3t A -01
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Klappia käsijarrussa

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

ota vanha sanonta käytäntöön, eli mitä isompi vika, sitä isompi leka! :D mut ihan oikeesti, yleensä lähtee ilman mitään ongelmia mutta joskus pitää lyödä niin että itseäkin hirvittää.. ja kosaaniakaan ei voi näyttää kun laakeri ei oikeen pidä siitä.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Klappia käsijarrussa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Kuva
Kävin taas tallissa ja olihan CRC tehnyt tehtävänsä.
Mutta ei helposti irronnut vieläkään, mutta kuitenkin.
Varsinaista klapin aiheuttajaa en äkikseltään löytänyt - jatkuu huomenna...

Kiitos kaikille vinkkejä antaneille!
Yhteispelillä se sujuu!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Klappia käsijarrussa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Kuva
Tulihan se klappikin selville.
Eli sehän se on joka ensiksi tulee mieleen!
Nimittäin kun on säädön tarvetta, yläkuva, niin se säätövara siirtyy kenkien alapäähän kun käsijarrukahvasta vedetään, alakuva.
Nyt kun rumpu on paikallaan ja sitä kääntää niin tuo säätövara tuntuu klappina rummun ja pyörän tangentilla.
Aivan klapittomaksihan sitä ei voi säätää, silloinhan jarru on jo päällä...
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
puikti-1
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Joulu 20, 2007 18:28

Re: Klappia käsijarrussa

Viesti Kirjoittaja puikti-1 »

Tein saman homman jokin aika sitten. Meinas usko loppua ennekuin lähti irti.
Kyllä se irtoaa ehjänä >> pyörittää ja "koputtaa" aika isosti!! :)
Vastaa Viestiin