Jakopään tasapainotusakseli sökö
Jakopään tasapainotusakseli sökö
Tuskin oli savuverhon aiheuttanut turbo saatu korjattua kun huollosta ilmoitettiin että sorry Sir, autossanne Saab 9-5 vm 2001, ajettu 177 000, on toinen paha vika, moottori tärisee ja pitää ääntä ja todettu on, että jakopään tasapainotusakseli on sökö. On muuten kuulemma aika kallis juttu. Ihmettelen hirveästi kun kuskin paikalta ei ole ollut mitään huomiota tärinöistä eikä meluista. Mitähän tästä asiantuntijoilla on sanottavaa ?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44
Re: Jakopään tasapainotusakseli sökö
Oliko korjaamo "merkkiliike"? Harvemmin se akseli menee, mutta tasapainoakselin ketju voi kylläkin mennä aika nopeasti. Ratas kuluu ja ketju hyppii yli antaen ääntä.
Ketjun voi ottaa pois alakautta ottamalla öljypohja pois. sitten pienellä hiomakoneella niitti tasaseksi ja ketju irti. Saattaa vähän väristä tyhjäkäynnillä, mutta ei vakavampaa. Älä vielä anna remonttiin. Keulan aukaisusta ei muuten selviä alle 1500€. Arvioitu työaika 8-12 tuntia. Osat 250- 300€ riippuen mistä hankkii.
Ketjun voi ottaa pois alakautta ottamalla öljypohja pois. sitten pienellä hiomakoneella niitti tasaseksi ja ketju irti. Saattaa vähän väristä tyhjäkäynnillä, mutta ei vakavampaa. Älä vielä anna remonttiin. Keulan aukaisusta ei muuten selviä alle 1500€. Arvioitu työaika 8-12 tuntia. Osat 250- 300€ riippuen mistä hankkii.
Re: Jakopään tasapainotusakseli sökö
Joo, "merkkiliike on". Maallikkona tulee mieleen, että jos ratas on kulunut niin eikö sekin pitäisi vaihtaa ketjun lisäksi. Onko tämä iso operaatio ?
Re: Jakopään tasapainotusakseli sökö
Useat jättävät tuon ketjun kokonaan pois. Hyvin tuntuvat koneet pärjäävän ilman tasapainoakselinketjuakin.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Jakopään tasapainotusakseli sökö
onko huoltokirja kunnossa? jos on, ja auto alle 8v vanha ensirekisteröinnistä, niin silloinha "takuu" vielä voimassa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Jakopään tasapainotusakseli sökö
Taas on Saab 9-5 /2.0/2001/automaatti/177000 km kunnossa, ei mennyt 8 v takuuseen kun ensimmäiseltä omistajalta puuttui pari leimaa. Tasapainoakselin tarkempi vika oli kuulemma vioittunut laakeri. Kallista oli silti. Nyt on kunnossa turbo, huohotus, jakopää, puhdistettu öljypohja, aiemmin tänä vuonna on vaihdettu tuulilasi ja levyjarrujen levyt ja joku etupään stefa. Eli korjauskustannukset tänä vuonna suurin piirtein 50 % auton arvosta. Sinänsä auto on tukeva ja mukava ajettava mutta kauanko tälläistä rahareikää kannattaa pitää, kun ei itse ole täysinoppinut Saab-mekaanikko. Mitähän kannattaa tarkkailla seuraavaksi ? Kauankohan automaattivaihteisto kestää ja mitä sen vaurioitumisen estämiseksi voi tehdä, auttaako ylimääräiset öljynvaihdot ?
Re: Jakopään tasapainotusakseli sökö
Se tasapainoakselin laakeri on mennyt samalla kun muukin jakopää huohotuskarstan takia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Jakopään tasapainotusakseli sökö
Nuo tuossahan nuo suurimmat oikeastaan onkin. Ainoa mikä enää tulee mieleen on alustan puslat ja mahdollisesti iskarit (ainakin takana). Jos niitä ei ole vielä vaihdettu, on ne pikkuhiljaa vaihtokunnossa.SirSaab kirjoitti:Taas on Saab 9-5 /2.0/2001/automaatti/177000 km kunnossa, ei mennyt 8 v takuuseen kun ensimmäiseltä omistajalta puuttui pari leimaa. Tasapainoakselin tarkempi vika oli kuulemma vioittunut laakeri. Kallista oli silti. Nyt on kunnossa turbo, huohotus, jakopää, puhdistettu öljypohja, aiemmin tänä vuonna on vaihdettu tuulilasi ja levyjarrujen levyt ja joku etupään stefa. Eli korjauskustannukset tänä vuonna suurin piirtein 50 % auton arvosta. Sinänsä auto on tukeva ja mukava ajettava mutta kauanko tälläistä rahareikää kannattaa pitää, kun ei itse ole täysinoppinut Saab-mekaanikko. Mitähän kannattaa tarkkailla seuraavaksi ? Kauankohan automaattivaihteisto kestää ja mitä sen vaurioitumisen estämiseksi voi tehdä, auttaako ylimääräiset öljynvaihdot ?
Merkkiliikkeessä niitä ei missään nimessä kannata vaihdattaa, jos joskus eteen tulee.
Mutta jos pidät autostasi noiden operaatioiden jälkeen hyvää huolta (riittävät öljynvaihdot jne.) pitäisi nyt edessäsi olla 200 tkm huoletonta ajoa.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower