Vaihteet

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
PaP
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 21:06
Paikkakunta: Oulu

Vaihteet

Viesti Kirjoittaja PaP »

Viime vuoden lopulla alkoi ilmetä seuraavanlaisia ongelmia:

Ykkönen
Pysähdyksestä vapaalta lähettäessä ei vaihdetta meinaa joskus saada päälle, vaihdekeppi ei mene kerralla tarpeeksi eteen. Alle 20 km/h vauhdista on vaihetta myös vaikea saada sujuvasti päälle.

Kakkonen
Toimii aina sekä ylös, että alaspäin vaihdettaessa.

Kolmonen

Vaihdetta kytkettäessä tuntuu hieman vastetta ja porrastusta.

Nelonen
Vaihde menee hyvin päälle, mutta jumittuu joskus jonkin verran moottorijarrutuksen jälkeen vapaalle vaihdettaessa.

Vitonen
Kytkettäessä tuntuu selvä porrastus, vaatii hieman voimaa ja joskus rutisee hieman.
Jumittuu joskus jonkin verran moottorijarrutuksen jälkeen vapaalle vaihdettaessa.

Pakki
Pysähdyksestä vapaalta ei vaihdetta meinaa saada päälle. Vaatii niin paljon voimaa ettei meinaa uskaltaa vetää vaihdetta päälle. Joskus vaihde myös rusahtaa kun se menee päälle. Kylmänä vaihde menee lähes aina hyvin päälle.


Tammikuun alussa noin 1 000 km sitten vaihdettiin vaihteistoöljy. Vanhat olivat väriltään ruskeat. Uudeksi öljyksi laitettiin Saabin synteettiset punaiset nro 400 108 247/8748733 (valkoinen pyöreä pullo). Öljyn vaihdon jälkeen 4:n jumittuminen loppui, mutta 5:n jumittuu vielä harvakseltaan hiukan. Muuten vaihteiston ongelmat ovat entisenlaiset.


Mitä ongelmien suhteen voisi seuraavaksi tehdä? Voidaanko esim. vaihteiston ulkopuolisia vaihteensiirtovipuja säätää?


9-5 2,3t –01, 147 000 km.
#3504
900i 16v -89 ja
9-5 2,3 t -01
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Mulla toimii ykkösen ja pakin kanssa se, että pitää kytkintä pohjassa pari kolme sekuntia ja sitten vasta lykkää vaihteen sisään.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
PaP
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 21:06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja PaP »

Säätö tarkastettiin pajalla ja tappien reiät oli kohdillaan.

Pakin toiminta näyttää olevan suoraan verrannollinen lämpötilaan. Kylmällä laatikolla pakki toimii hyvin, mutta lämmettyään on pakin päälle saaminen jo vaikeaa. Tuntuu kuin jokin (esim. vaihteensiirtäjä) menisi kesken vaihteen siirron jumiin/hakauksiin.
#3504
900i 16v -89 ja
9-5 2,3 t -01
Bart1260
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ti Helmi 28, 2006 13:38
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Bart1260 »

Mulla kaikki muut vaihteet toimii (kuten Saabissa nyt yleensä vaihteet voivat toimia), mutta 2-vaihde toimii omituisesti. Toisin sanoen, tullessa esim. risteykseen 4-vaihteella ja lähtiessä (lue: yrittäessä lähteä) 2-vaihteessa tuntuu, kuin vaihde ei menisi täysin "pohjaan". Kun kytkimen nostaa, vaihdekeppi lumpsahtaa takaisin keskelle. Toisinaan toimii...

Mitäs sämmöiselle voisi tehhä?
Alle kaksilitraiset tulisi rekisteröidä mopoiksi
YSI-VIIS
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Touko 16, 2006 07:18
Paikkakunta: Vantaa

Sama juttu

Viesti Kirjoittaja YSI-VIIS »

Mulla tuli sama homma laakeri rempan jälkeen. Kakkonen menee pois päältä jo ennen kuin nostaa kytkimen varsinkin kylmänä kun vaihtaa kolmoselta kakkoselle. Vein auton takaisin huoltoon ja ne sanoi että vaihtavat laatikkoon paremmat öljyt ja säätää vähän vielä vähän vaihdekepin liikkumista.
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
Bart1260
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ti Helmi 28, 2006 13:38
Paikkakunta: Tampere

Re: Sama juttu

Viesti Kirjoittaja Bart1260 »

YSI-VIIS kirjoitti:Mulla tuli sama homma laakeri rempan jälkeen. Kakkonen menee pois päältä jo ennen kuin nostaa kytkimen varsinkin kylmänä kun vaihtaa kolmoselta kakkoselle. Vein auton takaisin huoltoon ja ne sanoi että vaihtavat laatikkoon paremmat öljyt ja säätää vähän vielä vähän vaihdekepin liikkumista.
Mistä laakereista sulla oli kysymys?

Voisiko asiassa olla jotain yhteyttä sen kanssa, että mun auto oli tossa äskettäin moottoriremontissa (jakopäät, männänrenkaat ja muut) ja jotenkin on semmoinen fiilis, että tän remontin jälkeen vaihteet alkoivat temppuilemaan.

Tossa kun oli yhtenä aamuna oikeesti pakkasta, laatikko tuntui olevan jäässä. Kakkonen ei menny silmään edes lekalla ja muiden vaihteiden kanssa sai tehdä töitä niin, ettei ainakaan kuski ollut kylmissään. Jotenkin miellän 9-5 Saabin kuitenkin autoksi, joka on tehty Suomen keleihin, mutta että ne vaihteet tollee... :|
Alle kaksilitraiset tulisi rekisteröidä mopoiksi
YSI-VIIS
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Touko 16, 2006 07:18
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sama juttu

Viesti Kirjoittaja YSI-VIIS »

Bart1260 kirjoitti:
YSI-VIIS kirjoitti:Mulla tuli sama homma laakeri rempan jälkeen. Kakkonen menee pois päältä jo ennen kuin nostaa kytkimen varsinkin kylmänä kun vaihtaa kolmoselta kakkoselle. Vein auton takaisin huoltoon ja ne sanoi että vaihtavat laatikkoon paremmat öljyt ja säätää vähän vielä vähän vaihdekepin liikkumista.
Mistä laakereista sulla oli kysymys?

Voisiko asiassa olla jotain yhteyttä sen kanssa, että mun auto oli tossa äskettäin moottoriremontissa (jakopäät, männänrenkaat ja muut) ja jotenkin on semmoinen fiilis, että tän remontin jälkeen vaihteet alkoivat temppuilemaan.

Tossa kun oli yhtenä aamuna oikeesti pakkasta, laatikko tuntui olevan jäässä. Kakkonen ei menny silmään edes lekalla ja muiden vaihteiden kanssa sai tehdä töitä niin, ettei ainakaan kuski ollut kylmissään. Jotenkin miellän 9-5 Saabin kuitenkin autoksi, joka on tehty Suomen keleihin, mutta että ne vaihteet tollee... :|

Ykkösen , kakkosen ja kolmosen laakerit vaihdettiin. Kytkinasetelma vaihdettin myös. Mullahan aluksi ei mennyt vitonen kunnolla ollenkaan sisään ja sitten kun sen sai veivattua päälle niin sitä ei saanut pois. Nyt ajan kuluessa on asettunut paikalleen ja toimii. Huomenna hienosäätö ja vaihdetaan paremmat öljyt tilalle. Nyt siellä on mineraali öljy.
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
PaP
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 21:06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja PaP »

Laatikko menee aukaistavaksi perjantaina.

9-5T:llä oli kuva korjaus-sarjasta, jota on käytetty laatikon vaivoihin. Mitä sarja sisältää? Onko sarjan osiin tehty parannuksia vakio-osiin verrattuna, jotta vaihteisto toimisi paremmin? Onko sarjalla oma varaosakoodi?
#3504
900i 16v -89 ja
9-5 2,3 t -01
PaP
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 21:06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja PaP »

Laatikko on avattu. Vikaa löytyi laakereista, akseleista, synkroista ja hammaspyöristä. Osat olisi maksaneet 1750 €.

Paikalleen laitetaan tehdasuusi laatikko. Paja löysi Eteläpohjanmaalta tehdasuuden laatikon. Vuosimallista ei ollut vielä tietoa. Saako laatikon numeroista selvää milloin se on tehty?

Kytinlevy oli kulunut myös noin puoleen. Ilmeisesti kannattanee laittaa uusi levy ja asetelma Saabin tiskiltä.
#3504
900i 16v -89 ja
9-5 2,3 t -01
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Re: Sama juttu

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Bart1260 kirjoitti: Mistä laakereista sulla oli kysymys?

Voisiko asiassa olla jotain yhteyttä sen kanssa, että mun auto oli tossa äskettäin moottoriremontissa (jakopäät, männänrenkaat ja muut) ja jotenkin on semmoinen fiilis, että tän remontin jälkeen vaihteet alkoivat temppuilemaan.

Tossa kun oli yhtenä aamuna oikeesti pakkasta, laatikko tuntui olevan jäässä. Kakkonen ei menny silmään edes lekalla ja muiden vaihteiden kanssa sai tehdä töitä niin, ettei ainakaan kuski ollut kylmissään. Jotenkin miellän 9-5 Saabin kuitenkin autoksi, joka on tehty Suomen keleihin, mutta että ne vaihteet tollee... :|
Kumma juttu, mutta mulla tuli samat ongelmat Treelle tehdyn moottorirempan jälkeen. Olivat vaihtaneet öljyt laatikkoon remontin yhteydessä ja tämän jälkeen kakkosen hyppimiset pois "lokosestaan" alkoi. Laatikolle tehtiin remppa eli "päivitys-paketti" sisään ja paikkojen tarkastua, mutta ei ole senkään jälkeen pelannut, niinkuin kuuluisi.
Laatikko remontin jälkeen vaihdettiin vielä erilaiset öljyt, jolloin tilanne hiukan parani, mutta ei ole vieläkään kunnossa.

Kylmällä säällä saa varautua siihen ettei kakkonen mene päälle ensimmäisellä yrityksellä.

Ettei vaan BARTille vaihdettu öljyjä lootaan kaikessa hiljaisuudessa moottoriremontin yhteydessä?. Eivät ole ilmeisesti ottaneet edellisistä tapauksista opikseen.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Sdanger
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:51

Re: Vaihteet

Viesti Kirjoittaja Sdanger »

Viestiketjun mukaan on vaihdettu erilaiset tai "paremmat öljyt". Eli mitä? Nyt kun hain omaan manuaaliaskiin öljyt sain harmaan GM:n purkin, jossa luki: vaihteistoöljy ja automaattivaihteisto öljy. Viimeksi vaihdettaessa oli nimenomaan tuollainen Saabin oma valkoinen pyöreä pullo, joka kävi vain manuaalilaatikkoon. Uskaltaako tuon harmaassa purkissa olevan GM:n litkun vaihtaa vaihteistoon :roll: .
viides menossa 99,2x900,9-5, 9-5Aero
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vaihteet

Viesti Kirjoittaja Passi »

MTE0063 öljyn laittaminen vanhaan lootaan (<~2002) vaatii huuhtelun.
http://www.genuinesaab.com/psi/files/93-95man-oil.htm


Itselläni tässä on myös öljyjen vaihto edessä ja en kyllä tota uutta MTE0063:sta laita vanhaan -00 askiin. Laitan Saabin vanhempaa orggista tai sitten muuta "oikeaa" manuaaliaskin vaihteistoöljyä.
99T-museopeli
Vastaa Viestiin