Kaivattais apuja iskareiden kanssa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
sarkkju
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marras 24, 2013 20:26

Kaivattais apuja iskareiden kanssa

Viesti Kirjoittaja sarkkju »

Hei!

Oliskohan jollakin foorumilaisella kokemusta samoista ongelmista? Itsellä on 150000 km ajettu 2004 aero farkku ja siihen on entisen omistajan toimesta asennettuna ilmeisesti Eibachin maltillisesti madaltavat jouset ja bilstein b4 iskarit niiden kaveriksi. Tuon kombinaation toiminta ei miellytä itseä ainakaan isommilla kuormilla ajaessa. Tuossa on onneksi sellainen melkein tuplaten kilometrejä saanut alkuperäis yksilö, johon pääsee vertailemaan omaansa.

Aloitetaan se vertailu sellaiseen 100 tuhatta enemmän ajettuun vastaavaan yksilöön alkuperäisillä hiluilla, niin se orkkis on jo näköjään matalampi kuoleutuneiden jousien ansiosta. Alustan toimivuudessa on sitten aika raju ero.

Minun aeron toiminta on kuormalla töyssyyn tullessa: pomppu -> nytkähdus ylöspäin -> pohjaus ylös -> raju pomppu alaspäin -> pohjaus alas -> pomppu ylöspäin ja matka jatkuu.. (matkalaisilta tulee kommentti: "katso, kenguru loikkaa")

Sitten vastaava paljon ajettu aero samassa paikassa samalla kuormalla: pomppu -> nytkähdys ylös -> nytkähdys alas -> nytkähdys ylös ja matka jatkuu...

Onko tuo iskari jotenkin liian alimitoitettu noille jousille, vaikka se alusta ei ole edes madalluksen myötä todellisuudessa laskenut mihinkään? Tuo minun nykyinen alustahan on kyllä todella mahtava yksinään tuolla tasaisilla teillä, mutta kun valitettavasti joutuu ajelemaan kuorman kanssa melko huonoillakin teillä. Iskarit on vaimennus tehoilltaa n. 70-75% luokkaa täristys testissä joka nurkassa. Ei oikein haluaisi lähteä arpomaan koko iskari/jousi palettia uusiksi, varsinkin kun tietää että edellisillä osilla ei ole kuin muutama kymmenen tuhatta ajettu, mutta ne eivät vain toimi ainakaan minun käytössä. Minulla on jotenkin kutina, että nuo iskarit ei toimi noiden jousien kanssa.

Olisko ratkaisuna esim. bilstein b6 iskarit tai mahdollisesti ne orginaalit jouset? Vai käydäänkö marmorilta epätoivossa koko setti alkuperäis osia alle? Onko joku muu paininut saman asian kanssa joskus? Nyt olisi neuvot tarpeen!
Viimeksi muokannut sarkkju, Su Maalis 30, 2014 09:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Kaivattais apuja iskareiden kanssa

Viesti Kirjoittaja nugge »

B4 Iskarit ei ole madallusjousien kanssa yhteensopivat muistaakseni. Tai siis siihen tarkoitetut iskarit. Niin eivät toimi niinku pitäisivät matalilla jousilla.

Jos kuorma mukavuutta haluat niin suosittelen Nivomatit.

Vaihtoehtoisesti B8 ja eibach jouset. Ei pitäis nypyttää enään.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
sarkkju
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marras 24, 2013 20:26

Re: Kaivattais apuja iskareiden kanssa

Viesti Kirjoittaja sarkkju »

Siinähän se hassuus onkin, että nuo jouset ei todellisuudessa madalla edes mitään ja kantaavat kuormaa oikein hyvin. Itse mietin jo tuota b4 iskareiden toimivuutta tuon "madallus" alustan tai yli päätään aeron alustan kanssa. Siihen lähinnä kuuntelisin kokemuksia ja vinkkejä. Itse ainakin omalla kokemuksella hylkäisin nuo b4 iskarit tuon ns. jäykemmän alustan kanssa. En tiedä? Kokemuksia ja vinkkejä kuunnellaan!

Ja vaihtoehtoina ei ole ne "ristiriipunta, korin vääntäjä" nivomatit... :D
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kaivattais apuja iskareiden kanssa

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Mulla taitaa olla vielä jossain varaston perällä erään alle 150tkm ajetut Aeron vakiojouset. Kas kummaa... Isot pojat kertoi että tuossa sinun autossa voisi mahdollisesti olla alla Eibachin jouset ja b4:t. Toimivuudestakin voidaan olla montaa mieltä. ;-)

Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kaivattais apuja iskareiden kanssa

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Ps. Muutos vakio Aeron alustaan ei ole näillä kovinkaan merkittävä. Melkein suosittelisin laittamaan sitten samalla jotkut ei sport setin kokonaan. (Sanoinko tämän juuri ääneen?)

Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
sarkkju
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marras 24, 2013 20:26

Re: Kaivattais apuja iskareiden kanssa

Viesti Kirjoittaja sarkkju »

Tulee näköjään vierailtua foorumilla liian harvaan. Sain alustan toimimaan todella hienosti silleen, että vaihdoin taakse bilsteinin b6 iskarit.. Edessä b4 taas toimii todella mainiosti. Ja jousina edelleen Eibachin jouset. Tuolla kokoonpanolla auto on todella loistava kaikissa olosuhteissa ja kestää kuormaakin ajo ominaisuuksien kärsimättä.
Vastaa Viestiin