RE85 huoltotoimet

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
'onni'
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2014 06:38

RE85 huoltotoimet

Viesti Kirjoittaja 'onni' »

Mitähän muita toimenpiteitä tarvii tehdä kuin öljypohjan pesu? Kyseessä saab 9-5 2,3L -99. Softa asennettu pari vuotta. Ajettu RE85 viimeksi viime kesänä. Nyt tankkasin sitä ja käynnistettäessä 'nykii' hetken aikaa mutta ajossa toimii ok.
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: RE85 huoltotoimet

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

-Öljynvaihto n. 10 tkm välein
-Tulpat n. 10 tkm välein NGK BCPR7ES-11 (ei mitään muita merkkejä!)
-Polttoainesuodatin ainakin jossain vaiheessa, kun ensimmäisen kerran siirrytään retanoliin
-Porsiva PA-pumppu :lol:
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: RE85 huoltotoimet

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Ennakoivasti kannattaa katsella myös kaikkien pienten 4-6mm alipaineletkujen kunto,
ja ehkäpä suoraan vaihtaa kaikki , jos ovat vielä alkuperäiset.

Jos alkaa viinalla ajella enemmänkin, niin silloin tällöin bensaa ajella kanssa, tuohon bensalla ajelun tiheyteen en ota kantaa 8)
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
'onni'
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2014 06:38

Re: RE85 huoltotoimet

Viesti Kirjoittaja 'onni' »

Tämä neiti kiittää! Unohtui vielä mainita että kyseessä automaatti. Aiheuttaakohan se jotain lisähuoltoja?
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: RE85 huoltotoimet

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Etanolin suhteen ei mitään
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: RE85 huoltotoimet

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Kun vaihdat bensasta etanoliin tai päinvastoin niin aja tankkauksen jälkeen esim. 20 kilsaa tai joku vähän pidempi lenkki. Adaptaatio ei kerkiä korjaantua, jos asemalta on parkkiruutuun lyhyt matka. Tämä voi aiheuttaa sitten starttimurheita...

Viisaat korjaa jos meni mistiin :P.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Tommile
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:33
Paikkakunta: Espoo

Re: RE85 huoltotoimet

Viesti Kirjoittaja Tommile »

Moro,

Tässä moottorivaihteistoyhdistelmässä voi esiintyä etanolisoftalla tyhjäkäynnillä pientä soutamista sekä tyhjäkäyntikierrokset voivat jäädä korkealle laitettaessa ajon jälkeen vaihteenvalitsin P tai N-asentoon. Kierrokset putoavat kun näyttää pikkuisen varvasta kaasupolkimelle. Tämä koskee ilmeisesti vain osaa kyseisellä yhdistelmällä varustettuja autoja, mutta itselle on sattunut sellainen.

Huhuja olen kuullut että olisi korjattavissa softaa virittelemällä.

Etanolia käytettäessä, kun moottori on kylmä, on normaalia että joutuu käyttämään hetken aikaa ennen kuin kuormittaa moottoria.

Terv.
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: RE85 huoltotoimet

Viesti Kirjoittaja core2 »

Laitanpa tämän Volvoa ja Fordia kiusanneen E85 käytön tähän vitjaan, Mode saa siirtää jos tavetta:

http://www.svd.se/naringsliv/motor/det- ... 505768.svd

Tässä alla se mitä Svenska Dagbladet lehti tuossa linkissä kirjoittaa moottori osiossaan:

Sju av tio bilverkstäder avråder från att tanka med etanol. Istället rekommenderas att tanka bensin för att undvika de ständigt återkommande problemen med bilarna.

”Ska jag vara ärlig - jag skulle aldrig ha köpt en etanolbil”. ”Bränslepumpar byts normalt mellan 16 000 och 20 000 mil. Men Ford Flexifuel byts efter 4000-6000 mil. Och de är jättedyra”. ”Det är bättre att tanka bensin, som smörjer bättre.” ”Kör på bensin, det skulle jag ha gjort - om jag överhuvudtaget skulle ha köpt en etanolbil.”

Citaten är från olika Volvomekaniker.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////


Seitsemän kymmenestä autokorjaamosta varoittaa tankkaamasta E85:sta Tankatkaa ennemmin bensiiniä säästyäksenne jatkuvista vaikeuksista autojen kanssa.

"Jos olen rehellinen - minun ei olisi kannattanut ostaa etanooli autoa".

"Polttoainepumput vaihdetaan normaalisti 160 000/km ja 200 000/km välimaissa, mutta Fordin flexifuel autossa ne vaihdetaan 40 000/km viiva 60 000/km jälkeen Ja pumput ovat kalliita".

"Se on parempi tankata bensiiniä se voitelee paremmin, näin olisin itse tehnyt jos olisin ostanut etanooli auton".

Sitaatit ovat Volvo Korjaamoiden asentajien lausuntoja.

On paras mainita jotta artikkelissa ei ole mainintaa Saabin BioPowerista missään kohtaa tekstissä, ei vioista eikä muustakaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: RE85 huoltotoimet

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Aika paljon tuntuu olevan vaihtelua yksilöiden välillä.
Jos bensapumppu hajoaa yli 200 tkm ajetussa autossa on paha mennä syyttämään polttoainetta.
Sama pätee minusta moneen muuhunkin etanoliin yhdistettyyn vikaan autoissa.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: RE85 huoltotoimet

Viesti Kirjoittaja core2 »

En ole saanut tätä mistään volvolta kuitattua todeksi, kun juttelin meidän kylän volvo asentajien kanssa niin sain tietää ettei volvo ole satsannut etanooli autoihin kuten saab teki jo 2004 MY05 malliin siten, että osa laitteista on eri materiaalia kuin bensiini moottoreissa.

Volvo ja Ford käyttävät samoja osia kuin bensavehkeissäkin näin kertoo naapuri joka on Volvolla duunissa vaikkei olekaan asentajana vaan varaosa puolella.
Mutta on siinä iso ero kun Fordin polttoainepumput hajoavat jo 40 000 viiva 60 000 välillä. Vaikka normi on vähintään se 160 000.
Eiköhän tässä ole kysymys ei etanolille tarkoitetuista pumpuista?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1436
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: RE85 huoltotoimet

Viesti Kirjoittaja HEV »

Svd:n uutisen jäljessä oli paljon keskustelua, jossa kohdistettiin nuo ongelmat fordeihin ja muutamiin fordin osia käyttäviin volvoihin. Saabistit vakuuttelivat pitkiä viattomia käyttörupeamia. Loppupään (4.5.) kommentissa arvailtiin johtuuko Jonaksen änkyröinti vain surkeasta journalistiikasta ja lähdekritiikittömyydestä vai onko se peräti tilaustyö?!(muistelen taistelleen etanolia vastaan aiemminkin).
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: RE85 huoltotoimet

Viesti Kirjoittaja core2 »

HEV kirjoitti:(muistelen taistelleen etanolia vastaan aiemminkin).
Jees pitää paikkansa hän oli kovasti vauhdissa kun stokiksessa ja mälarinlaakson alueella volvot ja fordit tankkasivat liian paljon sulfaattia sisältävää etanolia ja suuttimet tukkeutuivat, useita kymmeniä volvoja ja fordeja sammuili sinne tänne, oli siinä mukana yksi saabikin. Myöhemmin ilmeni öljy-yhtiöiden taholta jotta he olivat toimittaneet huoltoasemille väärää polttoainetta joka oli tarkoitettu tukholman alueen linja-autoille, muistaakseni öljy-yhtiöt osallistuivat joidenkin autojen huolto kustannuksiinkin kun tämä virhe ilmeni.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: RE85 huoltotoimet

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Tuo pumppuhomma on ihmeellinen. omalla ajettu reipas 270 000km. Etanolilla on käryytetty siitä lähtien kun sitä Hatanpäälttä alkoi saamaan ja bensaa laitettu vain kun on pakko mikä on ollut erittäin harvoin. Varapumpunkin hommasin mutta ei ole ollut tarvetta. Saattaa siis kestää erittäin hyvinkin.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: RE85 huoltotoimet

Viesti Kirjoittaja core2 »

Fakiiri kirjoitti: Jos alkaa viinalla ajella enemmänkin, niin silloin tällöin bensaa ajella kanssa, tuohon bensalla ajelun tiheyteen en ota kantaa 8)
Saab verstaan suositus on noin joka 7:mäs tankillinen bensaa itse tankkaan bensaa vasta 10-11 etanoli tankillisen jälkeen olipa häiriöitä tai ei.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin