Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

ikävästi ainakin vanhemmiten paukahtaa kun välyksiä tullut eripuolelle autoa jos jättää rotiskon p:n varaan.
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

18.5 vuotta ajellu automaattisaabeilla, aina D asennossa liikennevaloissa ym paikoillaan oloissa, ei mitään ongelmia. Tonnarissa oli myytäessä mittarissa 440000 km, laatikko alkuperäisessä kunnossa.
Öljyt vaihdettu 40000 km välein.


Tarkoittaako tämä automaattivaihteiston öljyn vaihtoa. Muistaakseni huoltokirjassa sanotaan 80.000 km
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mistään käyttöohjekirjasta en ole koskaan lukenut, että pitäisi liikennevaloissa vaihtaa N:lle. Ei siitä nyt haittaakaan ole, varsinkin jos joutuu minuuttikaupalla seisomaan, mutta silloinhan kannattaa toki sammuttaa jo moottorikin. Automaattiajelua on takana 16 vuotta eri aikakausien ja eri merkkisillä autoilla.

Tuo P:n varaan mäkeen pysäköiminen voi vähän riippua vaihteistosta. Joissain automaateissa se P-asennon lukitus siellä vaihteistoissa on ilmeisesti kovinkin hento, ja voi hajota helposti jos sen varaan laitetaan paljon kuormaa. Esim. mäkeen pysäköidessä kestää sen kuorman paikallaan, mutta jos edestä parkista lähtevä auto törmää kevyesti auton etupuskuriin, se voi katkaista kamelin selän ja lukitus hajoaa -> auto lähtee omille teilleen.

Tätä en ole itse kokenut, enkä ole mikään automaattilaatikkoteknikko, mutta joku jenkkilaatikoiden kanssa paljon puuhannut kertoi että ei luottaisi pelkkään P-asentoon mäkeen pysäköidessä. Ikävä sitä on ruveta vaihteistoa avaamaan vain sen takia, että ei jaksanut vetäistä käsijarrua päälle.

Eri asia on sitten se, että sen vaihteiston saaminen pois P:ltä voi olla hankalaa, jos on jättänyt auton parkkiin lukitusta vasten. Vähintäänkin siksi käytän aina seisontajarrua mäkeen pysäköitäessä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

Viesti Kirjoittaja core2 »

AZP kirjoitti:Mistään käyttöohjekirjasta en ole koskaan lukenut, että pitäisi liikennevaloissa vaihtaa N:lle. Ei siitä nyt haittaakaan ole, varsinkin jos joutuu minuuttikaupalla seisomaan, mutta silloinhan kannattaa toki sammuttaa jo moottorikin. Automaattiajelua on takana 16 vuotta eri aikakausien ja eri merkkisillä autoilla.
Tämä lukee MY09 käsikirjassa ellei auto ole sentronic mallia.
N-Asento
N-asennossa ei moottorin ja vaihteiston välillä ole
mitään yhteyttä. Moottori voidaan käynnistää.
Seisontajarrun tulee olla päällä, jotta auto ei liikkuisi.
Moottorin ja vaihteiston lämpötilan liiallisen kuumenemisen
välttämiseksi tulee N-asento valita pitempien
pysähdysten ajaksi, esim. liikenneruuhkissa.
Liikennevaloissa tulee vaihdevivun olla D-asennossa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Itse tykkään käytään N:llä esim valoissa, joissa pidempi jonottaminen. Varsinkin 4 lovinen laatikko vaatii reippaampaa jarrun painamista. Tasaisella pysyy Saab paikallan ilman jarrua. Matelu jarrua panamalla lasittaa vaan jarrupaloja :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saapittaja
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2010 18:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

Viesti Kirjoittaja Saapittaja »

D-asennosta R-asentoon vaihtaessa on käsittääkseni syytä auton olla täysin seisahtuneena. Muuten menee turbiini ajan saatossa. Näin on eräs autoasentaja minulle kertonut. Ei tosin silloin ollut Saab kyseessä. Pätenee sentroniciin myös, vai kuinka?
Saab 9-3 sc 1,8t MY08
Ex: Saab 9-5 wagon 2,3t MY07
Ex:Saab 9-5 wagon 2,3t MY04
Ex: Saab 9-3 ss 1,8t MY04 Maptun stage 1
#4792
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 962
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

Viesti Kirjoittaja duuduu »

^ No eiköhän tuo nyt päde ihan aina autosta ja voimansiirtotavasta riippumatta.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Manuaalikaan tuskin innostuu jos auton eteenpäin liikkuessa kiskaisee pakin päälle ja kytkimen ylös..
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Saapittaja kirjoitti:D-asennosta R-asentoon vaihtaessa on käsittääkseni syytä auton olla täysin seisahtuneena. Muuten menee turbiini ajan saatossa. Näin on eräs autoasentaja minulle kertonut. Ei tosin silloin ollut Saab kyseessä. Pätenee sentroniciin myös, vai kuinka?
WIS:sä sanotaan NG9-3 6vaihteisesta automaatista: "Peruutusvaihdetta ei aktivoida, jos auto rullaa nopeammin kuin 7km/h".

Eli tuo kai tarkoittaa sitä että vauhtia saa olla max 7km/h että voi vaihtaa lennosta D -> R

OG9-5 4 ja 5vaihteisista en tiedä sitten.
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

Viesti Kirjoittaja blair »

Ellei auto ole sentronic? Mites siten toimitaan?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2647
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?

Viesti Kirjoittaja CDTA »

No jos on sentronikki, niin ainoa oikea tapa on kiljua niin kuin pikkutyttö :!:
:lol: :lol:





Ja jos et aiemmin huomannut, niin viesti on huumorilla kirjoitettu.

Ja tää on lähetetty täältä meiltä, ihan ilman patapalkkia :!:
Vastaa Viestiin