Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?
ikävästi ainakin vanhemmiten paukahtaa kun välyksiä tullut eripuolelle autoa jos jättää rotiskon p:n varaan.
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?
18.5 vuotta ajellu automaattisaabeilla, aina D asennossa liikennevaloissa ym paikoillaan oloissa, ei mitään ongelmia. Tonnarissa oli myytäessä mittarissa 440000 km, laatikko alkuperäisessä kunnossa.
Öljyt vaihdettu 40000 km välein.
Tarkoittaako tämä automaattivaihteiston öljyn vaihtoa. Muistaakseni huoltokirjassa sanotaan 80.000 km
Öljyt vaihdettu 40000 km välein.
Tarkoittaako tämä automaattivaihteiston öljyn vaihtoa. Muistaakseni huoltokirjassa sanotaan 80.000 km
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?
Mistään käyttöohjekirjasta en ole koskaan lukenut, että pitäisi liikennevaloissa vaihtaa N:lle. Ei siitä nyt haittaakaan ole, varsinkin jos joutuu minuuttikaupalla seisomaan, mutta silloinhan kannattaa toki sammuttaa jo moottorikin. Automaattiajelua on takana 16 vuotta eri aikakausien ja eri merkkisillä autoilla.
Tuo P:n varaan mäkeen pysäköiminen voi vähän riippua vaihteistosta. Joissain automaateissa se P-asennon lukitus siellä vaihteistoissa on ilmeisesti kovinkin hento, ja voi hajota helposti jos sen varaan laitetaan paljon kuormaa. Esim. mäkeen pysäköidessä kestää sen kuorman paikallaan, mutta jos edestä parkista lähtevä auto törmää kevyesti auton etupuskuriin, se voi katkaista kamelin selän ja lukitus hajoaa -> auto lähtee omille teilleen.
Tätä en ole itse kokenut, enkä ole mikään automaattilaatikkoteknikko, mutta joku jenkkilaatikoiden kanssa paljon puuhannut kertoi että ei luottaisi pelkkään P-asentoon mäkeen pysäköidessä. Ikävä sitä on ruveta vaihteistoa avaamaan vain sen takia, että ei jaksanut vetäistä käsijarrua päälle.
Eri asia on sitten se, että sen vaihteiston saaminen pois P:ltä voi olla hankalaa, jos on jättänyt auton parkkiin lukitusta vasten. Vähintäänkin siksi käytän aina seisontajarrua mäkeen pysäköitäessä.
Tuo P:n varaan mäkeen pysäköiminen voi vähän riippua vaihteistosta. Joissain automaateissa se P-asennon lukitus siellä vaihteistoissa on ilmeisesti kovinkin hento, ja voi hajota helposti jos sen varaan laitetaan paljon kuormaa. Esim. mäkeen pysäköidessä kestää sen kuorman paikallaan, mutta jos edestä parkista lähtevä auto törmää kevyesti auton etupuskuriin, se voi katkaista kamelin selän ja lukitus hajoaa -> auto lähtee omille teilleen.
Tätä en ole itse kokenut, enkä ole mikään automaattilaatikkoteknikko, mutta joku jenkkilaatikoiden kanssa paljon puuhannut kertoi että ei luottaisi pelkkään P-asentoon mäkeen pysäköidessä. Ikävä sitä on ruveta vaihteistoa avaamaan vain sen takia, että ei jaksanut vetäistä käsijarrua päälle.
Eri asia on sitten se, että sen vaihteiston saaminen pois P:ltä voi olla hankalaa, jos on jättänyt auton parkkiin lukitusta vasten. Vähintäänkin siksi käytän aina seisontajarrua mäkeen pysäköitäessä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?
Tämä lukee MY09 käsikirjassa ellei auto ole sentronic mallia.AZP kirjoitti:Mistään käyttöohjekirjasta en ole koskaan lukenut, että pitäisi liikennevaloissa vaihtaa N:lle. Ei siitä nyt haittaakaan ole, varsinkin jos joutuu minuuttikaupalla seisomaan, mutta silloinhan kannattaa toki sammuttaa jo moottorikin. Automaattiajelua on takana 16 vuotta eri aikakausien ja eri merkkisillä autoilla.
N-Asento
N-asennossa ei moottorin ja vaihteiston välillä ole
mitään yhteyttä. Moottori voidaan käynnistää.
Seisontajarrun tulee olla päällä, jotta auto ei liikkuisi.
Moottorin ja vaihteiston lämpötilan liiallisen kuumenemisen
välttämiseksi tulee N-asento valita pitempien
pysähdysten ajaksi, esim. liikenneruuhkissa.
Liikennevaloissa tulee vaihdevivun olla D-asennossa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?
Itse tykkään käytään N:llä esim valoissa, joissa pidempi jonottaminen. Varsinkin 4 lovinen laatikko vaatii reippaampaa jarrun painamista. Tasaisella pysyy Saab paikallan ilman jarrua. Matelu jarrua panamalla lasittaa vaan jarrupaloja
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
-
- "Kaasari"
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ke Heinä 07, 2010 18:59
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?
D-asennosta R-asentoon vaihtaessa on käsittääkseni syytä auton olla täysin seisahtuneena. Muuten menee turbiini ajan saatossa. Näin on eräs autoasentaja minulle kertonut. Ei tosin silloin ollut Saab kyseessä. Pätenee sentroniciin myös, vai kuinka?
Saab 9-3 sc 1,8t MY08
Ex: Saab 9-5 wagon 2,3t MY07
Ex:Saab 9-5 wagon 2,3t MY04
Ex: Saab 9-3 ss 1,8t MY04 Maptun stage 1
#4792
Ex: Saab 9-5 wagon 2,3t MY07
Ex:Saab 9-5 wagon 2,3t MY04
Ex: Saab 9-3 ss 1,8t MY04 Maptun stage 1
#4792
Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?
^ No eiköhän tuo nyt päde ihan aina autosta ja voimansiirtotavasta riippumatta.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?
Manuaalikaan tuskin innostuu jos auton eteenpäin liikkuessa kiskaisee pakin päälle ja kytkimen ylös..
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?
WIS:sä sanotaan NG9-3 6vaihteisesta automaatista: "Peruutusvaihdetta ei aktivoida, jos auto rullaa nopeammin kuin 7km/h".Saapittaja kirjoitti:D-asennosta R-asentoon vaihtaessa on käsittääkseni syytä auton olla täysin seisahtuneena. Muuten menee turbiini ajan saatossa. Näin on eräs autoasentaja minulle kertonut. Ei tosin silloin ollut Saab kyseessä. Pätenee sentroniciin myös, vai kuinka?
Eli tuo kai tarkoittaa sitä että vauhtia saa olla max 7km/h että voi vaihtaa lennosta D -> R
OG9-5 4 ja 5vaihteisista en tiedä sitten.
Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?
Ellei auto ole sentronic? Mites siten toimitaan?
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Kysymys automaattivaihteisella ajamisesta?
No jos on sentronikki, niin ainoa oikea tapa on kiljua niin kuin pikkutyttö
Ja jos et aiemmin huomannut, niin viesti on huumorilla kirjoitettu.
Ja tää on lähetetty täältä meiltä, ihan ilman patapalkkia
Ja jos et aiemmin huomannut, niin viesti on huumorilla kirjoitettu.
Ja tää on lähetetty täältä meiltä, ihan ilman patapalkkia