NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Irroitukseen tein paikallisen autokorjaamon ohjeiden mukaan tuosta osa 3:sta löyntityökalun sorvaamalla noin 150m pitkän 20mm akselin päähän noin 30mm pitkän 12mm ohennuksen. Työnsin sen holkkiin sisään ja hitsillä ulkopuolelta kiinni. Sen akselin ohennus toimii ohjurina puslan reiässä. Puslasta suojakumi raa-asti pois. Sitten kaasutoholla lämmitys siihen puslan pesään ja lekalla pieksämällä ulos. Ovat kuulemma rikkoneet useita ihan ammattilaistason puslatyökaluja nimenomaan irroitusvaiheessa. Kierteet vaan eivät kestä, kuin puslat juuttuu tosi tiukkaan. Asennusta ennen kannattaa puhdistaa pesät huolella ja laittaa puslien pintaan vaseliinia. Asennustyökalujen kierteiden voitelu ennen asennusta jokaisessa välissä saattaa jatkaa kierteiden ikää niin että ne pysyy kutakuinkin ehjänä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jus kirjoitti: Aika tarkkaa on sekä hylsyn ulko- ja sisähalkaisijan että pituuden kanssa. Ja ulosvedossa apuholkki oltava eri pituinen kuin sisäänpainossa. Alempi mahtuu liikkumaan vain yhteen suuntaan.
osa1 irroitukseen, osa2 asennukseen. Tosin epäillen suhtaudun että onnistuuko irroitus nuilla helppeillä. Omassa tosiaan oli toho+lyöntityökalu+leka -metodi ja hiki tuli sittenkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2499
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Termos »

Mulla on ollut tapana pyyhkäistä hiomapaperilla uusien puslien ulkokehän päätyjä, ettei niihin jää terävää särmää, joka voisi hirttää kiinni paikoilleen puristettaessa.

Kerran nimittäin yksi pusla jumitti totaalisesti, ainoastaan 4-5 milliä sen olisi vielä pitänyt liikahtaa, mutta kun ei liikahtanut :twisted:
En tiedä, että oliko se koneistettu kartioksi tms. koskapa hakkasin sen palasina ulos ja nakkasin romulaariin, sen kummemmin mittailematta.

Näin 8 puslan vaihtokokemuksella :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja jouscar »

Mulla on -99 2.3 Wagon. Mittarissa 270 tonnia. Pitäsiköhän tähän alkaa vaihtamaan puslia. Katsastuksessa eivät maininneet mitään välyksistä. Tunnen edellisen omistajan joka ei ole vaihdattanut ainakaan hänellä ollessaan.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja blair »

Kyllä jo harkitsisin rempan tekoa noilla kilsoilla. Saatat huomaa hanurin napakoituneen...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ekassa femmassa takapää alkoi tuntua löysältä pikkuhiljaa. Takapyörien rengaspaineen nosto auttoi, kunnes paineita piti olla 3bar ja vielä oli lötkö. :-) Sitten vaihdoin isot puslat ja tulipa hyvä. Nykyisessä femmassa heti tiesin mikä mättää kun auto muuttui levottomaksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja jouscar »

Mistä ne tällä hetkellä kannattaa hankkia ja minkä merkkiset hilut. Sama varmaa survoa kaikki uusiksi.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Veketti »

jouscar kirjoitti:Mistä ne tällä hetkellä kannattaa hankkia ja minkä merkkiset hilut. Sama varmaa survoa kaikki uusiksi.
Ulommat helat Motonetistä OE laatu Lemförder 18-2315 22,90€/kpl ja etuhela PCS:ltä Powerflexinä. Itse puristelin nuo ulommat puslat prässillä ulos. Oli aika taiteilu, kun ovat melkoiset vänkyräraudat, mutta onnistuu.
antti76
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 23:50
Paikkakunta: KAARINA

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja antti76 »

Tässä oma ratkaisuni työkaluksi:
12 mm kierretankoa
32 mm 1/2" hylsy (Biltema), ulkohalkaisija 44 mm eli tällä työnnetään pusla pois.
41 mm 3/4" hylsy (Biltema), sisämitta 42 mm, uuden osan puristaminen.
46 mm 3/4" hylsy(Biltema), sisämitta 48 mm, irroituksessa pusla mahtuu sisään, ulkoreuna tukee hyvin.
Lisäksi 12 mm jatkomutterit ja pari isoa aluslevyä.

https://www.flickr.com/photos/61629043@ ... otostream/

Ongelma oli kierretangon kestävyys, kaksi pätkää katkesi, lujuusluokka taitaa olla 4.6.
Osaako joku kertoa ruostumattoman kierretangon lujuudesta (din 975)?
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja suapas »

Esim. Kentsolta löytyy 12.9 pultteja, joita liittämällä saa tarpeeksi pitkän. Tosin m12 löytyy 120 pitkänä, mikä riittänee...
http://www.kentso.fi/prebeo/group/ruuvi ... o-12-9/661
Ainiin ja mutterithan kannattaa ottaa samaa vahvuutta :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

antti76 kirjoitti:Tässä oma ratkaisuni työkaluksi:
12 mm kierretankoa
32 mm 1/2" hylsy (Biltema), ulkohalkaisija 44 mm eli tällä työnnetään pusla pois.
41 mm 3/4" hylsy (Biltema), sisämitta 42 mm, uuden osan puristaminen.
46 mm 3/4" hylsy(Biltema), sisämitta 48 mm, irroituksessa pusla mahtuu sisään, ulkoreuna tukee hyvin.
Lisäksi 12 mm jatkomutterit ja pari isoa aluslevyä.

https://www.flickr.com/photos/61629043@ ... otostream/

Ongelma oli kierretangon kestävyys, kaksi pätkää katkesi, lujuusluokka taitaa olla 4.6.
Osaako joku kertoa ruostumattoman kierretangon lujuudesta (din 975)?
Veikkaampa, että rosterista korkkaa kierteet vielä helpommin.

Jotain kovaa ja harvakierteistä pitäis jostain löytää...

Itsellä korkkas ebäystä ostetun puslasarjan kierretanko, siis kummatkin, kun mukana tuli kaksi, kun viimmeinen pusla oli onneksi jo hieman nytkähtänyt irti, niin loppu tuli ulos ihan pulttihylly tavaralla, erimittaisia pultteja soveltamalla.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja jouscar »

Ootteko kokeilleet halppis jousipuristimien kierretankoja. Ovat harvaa kierrettä ja ehkä lujaakin. Äkkiä luulis näin olevan.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2499
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Termos »

jouscar kirjoitti:Ootteko kokeilleet halppis jousipuristimien kierretankoja. Ovat harvaa kierrettä ja ehkä lujaakin. Äkkiä luulis näin olevan.
Jep, yhdestä vedin kierteet sileäksi, eikä pusla inahtanutkaan :twisted:

Tosiaan 120 millinen M12, 12.9 - kovuudella toimii ja kestää. Itsellä mutterit (normaali ja jatko) on samaa kovuutta, heikommilla en viitsinyt edes kokeilla..
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2144
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Termos kirjoitti:
jouscar kirjoitti:Ootteko kokeilleet halppis jousipuristimien kierretankoja. Ovat harvaa kierrettä ja ehkä lujaakin. Äkkiä luulis näin olevan.
Jep, yhdestä vedin kierteet sileäksi, eikä pusla inahtanutkaan :twisted:

Tosiaan 120 millinen M12, 12.9 - kovuudella toimii ja kestää. Itsellä mutterit (normaali ja jatko) on samaa kovuutta, heikommilla en viitsinyt edes kokeilla..
Juu, ehdottomasti 12.9!
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja jus »

10.9-lujuuden kierretanko ja mutterit on minulla kestäneet, ostin Ruuvihankinnasta http://www.ruuvihankinta.fi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin