NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vähennä rengaspainetta. Jos on keväällä nollakeleillä vaihtanut renkaat alle ja pistänyt vielä varmuuden vuoksi pikkusen yläkanttiin ilmaa, voi helteillä alkaa juputtamaan. Lämpötila nostaa painetta noin 0,1 bar/10 celsius asteen verran lämpötilan kohotessa. Joissakin tapauksissa 0,1 ... 0,2 bar pudotuksella on jupinat hävinneet täysin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Jos alusta on kunnossa niin voi ajaa Saapin suositus paineillakin: 3 bar:lla.

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
Gudmund
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Elo 08, 2009 11:35
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Gudmund »

Osasin jopa olla sen verran oma-aloitteinen, että kokeilin myös eri rengaspaineita. Paineiden lasku toi vähän pehmeämmäksi perää, mutta ei poistanut pieniä nypytyksiä.

Vielä tuosta katsurista pitää sen verran sanoa, että uskon kyllä helposti ettei katsastussetä normaalissa määräaikaiskatsastuksessa löydä sanomista vähän heikommistakaan puslista, mutta nyt vein auton sinne ruuvipenkkiin varta vasten, ja setä kaivoi ja tonki pelkästää puslia sen 20min, joten olin jo hetken itsekin taipuvainen uskomaan ettei siellä ole mitään vikaa puslissa. Mutta herra katsastaja totesi itsekin, että mm. ne pitkittäistukivarsien etummaiset puslat on tosi vaikea tsekata.

Tällä hetkellä olisin itse ehkä kuitenkin sen puslarempan kannalla. Ja huomenna taas ne iskarit. :D
9-3 2.0t -01
99 -84
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2499
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Termos »

Gudmund kirjoitti: Vielä tuosta katsurista pitää sen verran sanoa, että uskon kyllä helposti ettei katsastussetä normaalissa määräaikaiskatsastuksessa löydä sanomista vähän heikommistakaan puslista, mutta nyt vein auton sinne ruuvipenkkiin varta vasten, ja setä kaivoi ja tonki pelkästää puslia sen 20min, joten olin jo hetken itsekin taipuvainen uskomaan ettei siellä ole mitään vikaa puslissa. Mutta herra katsastaja totesi itsekin, että mm. ne pitkittäistukivarsien etummaiset puslat on tosi vaikea tsekata.
Tuo on totta. Aikoinaan sigun Aeron määräaikaishuollon raporttiin oli kirjattu "alkavaa väljyyttä taka-akselin poikittaistuen nivelessä". Siis yhdessä, en muista papereita selaamatta missä niistä, oli edellisen omistajan teettämä huolto. Olosuhteiden pakosta en puslaa ehtinyt vaihtamaan, eikä siitä seuraavassa katsastuksessakaan mainittu mitään.

Noh, meni taas vuosi ajellessa, eikä seuraavassakaan katsastuksessa (viime keväänä) löytynyt huomautettavaa taka-akselin tuennoista. Mainitsin kyllä, että siellä saattaa klappia olla, vaan eipä löytynyt.

Kesällä sitten vaihdoin ne pikkupuslat ja ihan muusinahan ne oli :evil:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Gudmund kirjoitti:Kiitos tuesta.
Ei tosiaan mieltä hirveästi lämmitä, jos puslanvaihtokierroksen jälkeen auto on entistä huonompi. Tosin epäilen ettei näin olisi. Eräs saabisti sanoi, että puslat ovat kunnossa, jos ne näyttävät olevan kunnossa. Ja että katsurin pitäisi löytää viallinen pusla...

Tuo iskari vois olla kyllä syyllinen myös. Iskarit ovat Saabin orggis sport-iskarit, merkistä en tiedä. Olleet siis nyt 1v/40tkm auton alla.

Tarkennuksena vielä sen verran, että mitään ylimääräisiä kolinoita ei takapäästä tule, ja hidastetöyssyt ja muut kuopat menevät kyllä suhteellisen heijaamatta yli.

Jos kokeilumielessä vaihdattaa ne puslat ja iskarit taakse, niin auto tullee todnäk kuntoon, mutta mies on noin 700e köyhempi. Pienellä riskillä vois toki ekaks vaihtaa ne pelkät iskaritkin....ja säästäis ehkä jotain...
Eikös tuon ikäisissä iskareissa pitäisi olla takuut voimassa? Meinaan vaan, että jos hajonneet, niin jonkun toisen "firman piikkin" kuin omaan piikkinhän nuo saisi silloin laittaa.
Ei ne katsurit oman kokemuksen mukaankaan noita viallisia puslia kyllä aina löydä. Paremmin taitaa oireet löytyä ajossa, kuin konttorilla.
Saab 9-5 Aero
Pee
"Hirsch"
Viestit: 909
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Pee »

Gudmund kirjoitti: Ei tosiaan mieltä hirveästi lämmitä, jos puslanvaihtokierroksen jälkeen auto on entistä huonompi.
Jos tämä viittasi omiin kokemuksiini niin en tarkoittanut että puslanvaihdolla olisi ollut huonontava vaikutus, päinvastoin.
Peräpää jämäköityi huomattavasti ja auto rupesi kulkemaan sinne minne pitikin.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja jouscar »

Onko tällaiset takapään puslien valmistajat luotettavia. MOOD, TRW ja OSSCA, kannattaako alkaa asentamaan. Kyseessä ne 4 kpl:tta poikittais heloja.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja jouscar »

jouscar kirjoitti:Onko tällaiset takapään puslien valmistajat luotettavia. MOOG, TRW ja OSSCA, kannattaako alkaa asentamaan. Kyseessä ne 4 kpl:tta poikittais heloja.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Kyllä kai toi TRW ainakin on ihan kelpo merkki, Moodia olen toisen merkkiseen joskus laitellut eikä se nyt ainakaan heti porsinut. Mitä noi puslat maksoi? Ite ostin Lemförderiä about 25 euron kpl hintaan, ei kai paljoa orkkista häpeä. Hinta vaan aika paljon halvempi.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja jouscar »

Pari kymppiä kappale. Laitoin tilaukseen ja viitteeksi laitettiin että pitää olla ne Lenfordit tai sinne päin.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Gudmund
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Elo 08, 2009 11:35
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Gudmund »

Gudmund kirjoitti: Tällä hetkellä olisin itse ehkä kuitenkin sen puslarempan kannalla. Ja huomenna taas ne iskarit. :D
Noniin. Nyt on puslat (6 kpl) ja takaiskarit vaihdettu, ajattelin ottaa varman päälle kun samalla kertaa on takapää levällään. Vanhat puslat olivat löysiä, mutta mikään niistä ei ollut totaalisen revennyt/hajonnut.

Mutta ihanuus sen kun jatkuu. Vapina/tärinä ei kadonnut mihinkään tälläkään rempalla. Takapää alkaa olemaan uusittu (?). Seuraavaksi sitten etupää...

Pian alkaa olemaan hyvät neuvot tervetulleita. Kokeilin tuossa vielä toisella rengassatsillakin (3. eri satsi) --> sama homma, tärisee +100km/h nopeuksissa.
9-3 2.0t -01
99 -84
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Onko vanteet tarkistettu?
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja jouscar »

Tai vetarin sisemmät nivelet.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Gudmund
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Elo 08, 2009 11:35
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Gudmund »

Himo_kaappoo kirjoitti:Onko vanteet tarkistettu?
Ei ole muulla tavoin tsekattu, mutta renkaat tasapainotettu useampaan kertaan.
3 vannesarjaa tekee samaa --> päättelen että ei johdu vanteista.
9-3 2.0t -01
99 -84
Gudmund
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Elo 08, 2009 11:35
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Gudmund »

jouscar kirjoitti:Tai vetarin sisemmät nivelet.
Ei ole tarkistettu näitäkään. Olen koko ajan kuvitellut, että takapää täristää/vapisee, ja kun ratissa ei tunnu mitään tärinöitä. Persiissä tuntuu tärinä.
Mutta voi toki olla että etupäässä on jokin syyllinen. Voiko noita vetareiden kuntoa jotenkin tarkastaa?

Entä pyörän navat/laakerit, voiko ne aiheuttaa tuollaista tärinävikaa? Kaipa kaikki on mahdollista. Ei pidä mitään erityistä ääntä ajossa kuitenkaan tää pulkka.

Etujarrulevyt ajattelin seuraavaksi vaihtaa, jarruttaessa kun tuntuu pieni tärinä.
9-3 2.0t -01
99 -84
Vastaa Viestiin