Hyytyy ajossa
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 163
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
- Paikkakunta: Vantaa
Hyytyy ajossa
2.0t alkoi yhtäkkiä hyytymään moottoritiellä, nopeus alkoi hiljalleen pudota ylämäissä (10-15 km/h) vaikka cruise oli päällä. Automaattivaihteisto vaihtoi pienemmälle ja yritti näin nostaa kierroksia ja säilyttää nopeuden, mutta ei auttanut. Ylämäkien jälkeen nopeus palautui hiljalleen. Kaasun polkeminen nosti nopeutta vain hitaasti eikä kierroksetkaan nousseet normaaliin tapaan (nousivat vain n. 3000 kierrokseen asti), auto tuntui tukehtuvan. Ei kuitenkaan mitään nykimistä, auto kulki tasaisesti, mutta todella laiskasti.
Tyhjäkäynnillä auto toimii normaalisti ja ottaa kierroksia normaalista. Ei vikavaloja, ei vikakoodeja (nErr=0, Fcod=0, Limp=0). Päällisin puolin neljä pientä alipaineletkua (4 kpl, silikoniset) kunnossa, samoin kovamuoviset letkut. Letkujen puristelu ei vaikuttanut tyhjäkäyntiin eikä ylimääräisiä suhinoita. Softana vakio biopower 46T. Ajettu etanolilla, paitsi 200 km ennen tätä ongelmaa tankkasin 98:a, nyt ad85=27%. Amul=-12 ja lamdba pyörii +-500 välillä, jarrua polkemalla sain lambdan nousemaan 2000:een. Bensapumpulla (Walbro 255) ajettu 21tkm, tulpilla (NGK BCPR7ES-11) 1km.
Mistä lähtisi ongelman syytä etsimään?
Tyhjäkäynnillä auto toimii normaalisti ja ottaa kierroksia normaalista. Ei vikavaloja, ei vikakoodeja (nErr=0, Fcod=0, Limp=0). Päällisin puolin neljä pientä alipaineletkua (4 kpl, silikoniset) kunnossa, samoin kovamuoviset letkut. Letkujen puristelu ei vaikuttanut tyhjäkäyntiin eikä ylimääräisiä suhinoita. Softana vakio biopower 46T. Ajettu etanolilla, paitsi 200 km ennen tätä ongelmaa tankkasin 98:a, nyt ad85=27%. Amul=-12 ja lamdba pyörii +-500 välillä, jarrua polkemalla sain lambdan nousemaan 2000:een. Bensapumpulla (Walbro 255) ajettu 21tkm, tulpilla (NGK BCPR7ES-11) 1km.
Mistä lähtisi ongelman syytä etsimään?
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Re: Hyytyy ajossa
Kerrankin kunnon parametrit heti avauspostauksessa !
Pakoputki tai katti tukossa ? Irrota hukkaportin kellolta letku jolloin softa ei pysty säätämään ahtopainetta yhtään. Normaalitilanteessa tämä päätyy kiihdytyksessä fuelcuttiin 2500 rpm:n jälkeen mutta jos ei niin systeemi ei pysty tuottamaan painetta.
Pakoputki tai katti tukossa ? Irrota hukkaportin kellolta letku jolloin softa ei pysty säätämään ahtopainetta yhtään. Normaalitilanteessa tämä päätyy kiihdytyksessä fuelcuttiin 2500 rpm:n jälkeen mutta jos ei niin systeemi ei pysty tuottamaan painetta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 163
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Hyytyy ajossa
Kirjoitinpa huonosti. Siis tyhjäkäynti on normaali ja paikallaan (vaihde P) ottaa myös kierroksia normaalisti (5000+).2.0t Wagon kirjoitti:Tyhjäkäynnillä auto toimii normaalisti ja ottaa kierroksia normaalista.
@vesa67 Kiitoksia vinkistä. Voiko kellon ja letkun päät teipata rosklen yms. takia vai pitääkö olla auki? Jos syynä on pakoputki, niin miksi ei ahista myös paikallaan kaasua polkiessa?
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Hyytyy ajossa
Terve,
sorry, että nyt menee offtopiciksi, mutta löytyykö jostain listaa, joka kertoisi, missä lukemissa opensid lukemien pitäisi olla silloin, kun kaikki on suurinpiirtein kunnossa?
sorry, että nyt menee offtopiciksi, mutta löytyykö jostain listaa, joka kertoisi, missä lukemissa opensid lukemien pitäisi olla silloin, kun kaikki on suurinpiirtein kunnossa?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Hyytyy ajossa
Listan laatiminen on varmaan vähän hankalaa, kun muuttujia on niin paljon: mikä kone, softa, rauta jne. Helpompaa taitaa olla kirjata vika ja mainita kalusto, niin saa apuja.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Hyytyy ajossa
Tulee noista hyytymisoireista mieleen viallisena ostamani 9-5, mistä löytyi sitten kiinnileikannut garretti. Tehot sellaisella arviolta reilusti alle sadan hevosen. Tuskimpa näin on kuitenkaan käynyt, mutta kannattaa raottaa downpipeä irti turbosta ja katsoa pyöriikö siipi.
Re: Hyytyy ajossa
Ei sinne sen parin minuutin testin aikana ehdi mitään menemään mutta jos laitat jotain niin letkunpätkä ilman tulppaa sitten.2.0t Wagon kirjoitti: Voiko kellon ja letkun päät teipata rosklen yms. takia vai pitääkö olla auki? Jos syynä on pakoputki, niin miksi ei ahista myös paikallaan kaasua polkiessa?
Pakokaasumassaa tulee paljon enemmän kiihdytyskuormitustilanteessa ja sen synty on jatkuvaa. Paikallaan kaasuttelu on niin hetkittäistä ja pienellä energialla tehtävissä ettei se paljasta putken tukkoisuutta välttämättä.
Lisäksi pakokaasu putken päästä kokeiltaessa ajon jälkeen on todella kuumaa jos putki on tukossa.
Rikkinäinen turbokin voi olla syypää mutta avaamista nopeampi testi paineentuottoa testattaessa on irrottaa se W-letku hukkiksen kellolta hetkeksi.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 163
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Hyytyy ajossa
Siispä letku irti ja koeajolle. Letkun otin irti magneettiventtiilistä (keskimmäinen). Auto heräsi henkiin ja kierrokset nousivat normaaliin tapaan. Tai lähes normaaliin, vaikea sanoa. Kulku parani kuitenkin selvästi. Muutaman kerran kierrokset 3500, kerran kävi 4000+. Mitään fuelcuttia en huomannut.
Tarkoittaako tämä nyt sitä, että putki on tukossa? Voiko letku irti ajaa pitempään? Onko vaarana, että rikkoo jotain?
Tarkoittaako tämä nyt sitä, että putki on tukossa? Voiko letku irti ajaa pitempään? Onko vaarana, että rikkoo jotain?
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Re: Hyytyy ajossa
Vielä kun katsot pyydetyn ja toteutuneen ilmamassan ja ahtopaineen niin tiedetään onko sinne päinkään. Fuelcut kyllä pitäisi yllättää w-letku irti ellei putki ole tosiaan tukossa tai hukkis jostain syystä yhtäkkiä löystynyt/raollaan.
Ahdin kestää pitempäänkin sen 1,1-1,2 bar käyttöpainetta mutta sen yli on turha kiusata.
Tärkeää on myös varmistaa että ilmamassa ja ahtopaine korreloi eli seokset pysyy terveinä myös isommilla ahtopaineilla (ilmamassoilla). Eli mAir 1000 vastaa noin 1 bar ahtopainetta 2-litraisella koneella. 1,1-1,2 bar on jo merkki vanhentuneesta immusta.
Toki jos mreq ei edes yllä 1000 mg/c arvoon niin kyse lienee vakiobiopowerista mutta silloin kun w-letku on irti niin pyynnillä ei ole rajoitusta koska softa ei pysty kontrolloimaan hukkaporttia.
mikä vuosimalli kyseessä ?
Ahdin kestää pitempäänkin sen 1,1-1,2 bar käyttöpainetta mutta sen yli on turha kiusata.
Tärkeää on myös varmistaa että ilmamassa ja ahtopaine korreloi eli seokset pysyy terveinä myös isommilla ahtopaineilla (ilmamassoilla). Eli mAir 1000 vastaa noin 1 bar ahtopainetta 2-litraisella koneella. 1,1-1,2 bar on jo merkki vanhentuneesta immusta.
Toki jos mreq ei edes yllä 1000 mg/c arvoon niin kyse lienee vakiobiopowerista mutta silloin kun w-letku on irti niin pyynnillä ei ole rajoitusta koska softa ei pysty kontrolloimaan hukkaporttia.
mikä vuosimalli kyseessä ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 163
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Hyytyy ajossa
Vuosimalli on 2007, softa on vakio biopower 46T. Autolla ajettu 232 tkm ja immu on alkuperäinen, samoin ahdin.
Kattelen huomenna noita ilmamassoja ja ahtopaineita...
Kattelen huomenna noita ilmamassoja ja ahtopaineita...
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 163
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Hyytyy ajossa
Pari vetoa moottoritiellä: mReq oli maksimissaan 600 eikä nouse siitä. 600 tuli jo runsaalla 3000 kierroksella eikä se muuttunut, vaikka kierrokset nousi 5000:een. mAir nousee kyllä, oli suurimmillaan 733 ja Pinl 1510. Alle 600 mReq:n arvoilla mReq ja mAir näyttivät seuraavan suunnilleen toisiaan, eroa yleensä +-30.
Tyhjäkäynnillä mReq oli 126-135 ja mAir 127-143. Toi tyhjäkäynti näyttää vaihtelevan, sillä vetojen jälkeen auto oli sammuksissa 10 min, jonka jälkeen tyhjäkäynnillä mReq ja mAir molemmat 145-155 ja Pinl 410-420.
Nämä kaikki siis letku irrotettuna. Onko luvuissa mitään tolkkua?
Tyhjäkäynnillä mReq oli 126-135 ja mAir 127-143. Toi tyhjäkäynti näyttää vaihtelevan, sillä vetojen jälkeen auto oli sammuksissa 10 min, jonka jälkeen tyhjäkäynnillä mReq ja mAir molemmat 145-155 ja Pinl 410-420.
Nämä kaikki siis letku irrotettuna. Onko luvuissa mitään tolkkua?
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Re: Hyytyy ajossa
Jos w-letku irrotettuna ei irtoa tuon enempää painetta/mitattua ilmamassaa niin järjestelmä on tukossa tai turbo/hukkaportti rikki.
Mreg saattaa olla rajoitettu koska järjestelmä huomaa ettei alkuperäisiin tavoitteisiin päästä/hukkis ei tottele kontrollia mutta sillä ei ole merkitystä koska W-letku irti ecu ei pysty kontrolloimaan ahtopainetta. Eli tuloksena pitäisi olla maksimiahtopaine fuelcuttiin saakka.
Veikkaan takavaimenninta noiden lukujen perusteella, tuleeko pakokaasu lähes kättä polttavana putken päästä polkemisen jälkeen ?
Immu on ok tuolla mittausalueella mitä suoritit eikä se tällaista ongelmaa aiheuttaisikaan ilman CE valon loimottamista.
Mreg saattaa olla rajoitettu koska järjestelmä huomaa ettei alkuperäisiin tavoitteisiin päästä/hukkis ei tottele kontrollia mutta sillä ei ole merkitystä koska W-letku irti ecu ei pysty kontrolloimaan ahtopainetta. Eli tuloksena pitäisi olla maksimiahtopaine fuelcuttiin saakka.
Veikkaan takavaimenninta noiden lukujen perusteella, tuleeko pakokaasu lähes kättä polttavana putken päästä polkemisen jälkeen ?
Immu on ok tuolla mittausalueella mitä suoritit eikä se tällaista ongelmaa aiheuttaisikaan ilman CE valon loimottamista.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 163
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Hyytyy ajossa
Turbo oli hajalla. Garrett palveli ansiokkaasti lopppuun asti (232 tkm) päästäen toimintasavut ulos vasta korjaamon pihassa
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002