Männän halkaisu softa....
Re: Männän halkaisu softa....
Toki koneen orginaali viritystaso vaikuttaa. Koikeileppas ottaa vastaava lisäys Aerosta pelkällä softalla, niin että takuu säilyy. Esim. BSR lupaa 220+hp tuohon 2.0t:n.99Nm lisää vääntöä softalla. Maksimeja kun haetaan ja sitten revitellään, niin paikat hajoaa. Voi tuollaisella softalla ajaa niinkin että mäntä ei halkea.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Männän halkaisu softa....
Miksi ei kestäisi? Käsittääkseni perusmoottori on täysin sama onko se Aero vai 2.3t jos kyseessä T7 kone. Joten jos 2.3 aeron moottori kestää 230/250/260hv niin luulis että matalapainekin kestää.eklunto1 kirjoitti:Ei kait jengi oikeasti usko että Saabin padat kestää lapa tiskissä revittelyä pelkällä softan päivityksellä, jolla nostetaan merkittävästi vääntöä ja tehoja? Tässä esimerkki BSR:n ihmesoftasta...
http://sv.bsr.se/produkt/bsr_performanc ... are_508197
Tuossa luvataan mm. 48NM bensalla lisää vääntöä. Tollaisella softalla kun menee sitten ajaan radalle ja luulee että auton luotettavuus ei ole muuttunut mihinkään vaan taivaasta vain tippui kosmisesti lisää tehoa kun softaa päivitettiin. Herätys! Orkkis Saab softat ja Hirsrch on ainoat lailliset softat, joilla auton voi muutoskatsastaa ja takuut pysyy (jos sellainen sattuu olemaan.)
Re: Männän halkaisu softa....
mutta turbo ei enään olekkaan sama, huomattavasti suurempi terminen kuormitus koneella pienemmällä turbolla verrattuna isomman turbon samoihin tehoihin...Markkanenn kirjoitti:Miksi ei kestäisi? Käsittääkseni perusmoottori on täysin sama onko se Aero vai 2.3t jos kyseessä T7 kone. Joten jos 2.3 aeron moottori kestää 230/250/260hv niin luulis että matalapainekin kestää.eklunto1 kirjoitti:Ei kait jengi oikeasti usko että Saabin padat kestää lapa tiskissä revittelyä pelkällä softan päivityksellä, jolla nostetaan merkittävästi vääntöä ja tehoja? Tässä esimerkki BSR:n ihmesoftasta...
http://sv.bsr.se/produkt/bsr_performanc ... are_508197
Tuossa luvataan mm. 48NM bensalla lisää vääntöä. Tollaisella softalla kun menee sitten ajaan radalle ja luulee että auton luotettavuus ei ole muuttunut mihinkään vaan taivaasta vain tippui kosmisesti lisää tehoa kun softaa päivitettiin. Herätys! Orkkis Saab softat ja Hirsrch on ainoat lailliset softat, joilla auton voi muutoskatsastaa ja takuut pysyy (jos sellainen sattuu olemaan.)
jos turbosta kuin turbosta otetaan "kaikki irti" niin terminen kuorma sama ahtimien välillä mutta sitten tietysti isommalla turbolla saadaan enemmän tehoa ja mekaaninen rasitus on huomattavasti isompi...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Männän halkaisu softa....
Eli männät siis kestää 230hv tehoja paremmin jos ahtopaine tuotetaan mitsun ahtimella eikä pikku garretilla?
Re: Männän halkaisu softa....
kyllä näin väittäisin... garret alkaa olla tuossa ihan tapissa, pakopaineet varmasti 2xahdot..Markkanenn kirjoitti:Eli männät siis kestää 230hv tehoja paremmin jos ahtopaine tuotetaan mitsun ahtimella eikä pikku garretilla?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Männän halkaisu softa....
Niinhän sitä moni luulee ja sit on foorumit täynnä valitusta kun kone on rikki. Esim 99Nm tehon nosto (BSR) pelkällä softalla on todella paljon oli kone mikä tahansa normaali perheauton polttomoottori. Varovaisella/harkitulla ajolla myös tuollainen kestää. Ja eipä tuo 230 ja 260 Aero ole samoja kookoonpanoltaan.Markkanenn kirjoitti:Miksi ei kestäisi? Käsittääkseni perusmoottori on täysin sama onko se Aero vai 2.3t jos kyseessä T7 kone. Joten jos 2.3 aeron moottori kestää 230/250/260hv niin luulis että matalapainekin kestää.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Männän halkaisu softa....
On siihen joku teoria miten sama moottori (turboa ei lasketa, ei liity mäntiin) samalla softalla kestää ne tehot kun takaluukussa lukee Aero, mutta ei jos siellä lukee 2.3t?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Männän halkaisu softa....
usein riittää se Aero merkki.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Männän halkaisu softa....
Eikös siellä kuitenkin ole samat männät?eklunto1 kirjoitti:Niinhän sitä moni luulee ja sit on foorumit täynnä valitusta kun kone on rikki. Esim 99Nm tehon nosto (BSR) pelkällä softalla on todella paljon oli kone mikä tahansa normaali perheauton polttomoottori. Varovaisella/harkitulla ajolla myös tuollainen kestää. Ja eipä tuo 230 ja 260 Aero ole samoja kookoonpanoltaan.Markkanenn kirjoitti:Miksi ei kestäisi? Käsittääkseni perusmoottori on täysin sama onko se Aero vai 2.3t jos kyseessä T7 kone. Joten jos 2.3 aeron moottori kestää 230/250/260hv niin luulis että matalapainekin kestää.
Ja käsittääkseni jos softa on tehty oikein sen ei pitäisi antaa nakuttaa ollenkaan vaan sen pitäisi jo ennen nakutusta rikastaa/myöhäistää sytkää/laskea ahtoja.eklunto1 kirjoitti:Ensimmäisen BSR:n sai nakuttamaan kuumalla kun polki autoa kunnolla(tuosta aikaa n.13 vuotta, oli ekoja BSR T7 softia). Toki jos väkisin vääntää, niin uskon että kone hajoaa nopeammin kuin vakio.
Re: Männän halkaisu softa....
No kerro toki lisää. Missään vaiheessa ei ole kukaan vaivautunut selittämään ihan osa osalta, mitä eroa on 2.3t ja Aero koneilla ja mitä eroa on 230hv ja 260hv Aerojen välillä.eklunto1 kirjoitti:Ja eipä tuo 230 ja 260 Aero ole samoja kookoonpanoltaan.
Helpotan vähän:
- 235E vs. 235R?
- Aerossa on Mitsun ahdin eli selvä ero 2.3t:hen, se myös myöhemmin vaihtuu karvan verran erilaiseen (2006?), tiivisteet, vesiputket jne tietysti eroavat Garretin ja Mitsun välillä.
- Aerossa imucobra on aavaistuksen isompi ja sekin muuttuu 2006,
- suuttimet ovat eri,
- huohotus vaihtuu vuosien mittaan...
- kaasuläppäkotelo vaihtuu (2004?)...
- Evap muutos vuosien mittaan...
- Venttiilit, kanget ja männät muuttuvat ilmeisesti vuosien mittaan hieman, mutta ei eroa saman vuoden 235E ja 235R välillä.
- Lambda-anturien määrä 1 -- 2 kpl jossain välissä...
- pakopuolella jokin ero/muutos, joka vakioituu myöhemmin käyttöön myös tehottomammissa.
- Kytkin, jarrut, alusta, sisustus ja varustus ovat erilaisia toki myös...
__________________
Harrastus tauolla.
Harrastus tauolla.
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Männän halkaisu softa....
- 98-99 yhdellä lambdalla.
- 98-01 2.0 ja 2.3t on pienellä imukobralla. 2002 ja uudemmissa on iso imukobra, 06 ja uudemmissa aeroissa taitaa kuitenkin olla vielä isompi ns. king kobra.
- 98-01 2.0t/2.3t käsittääkseni eri materiaalista pakoventtiilit kuin 00-01 aeroissa on titaaniset(?)/rosteriset(?) valmistetut pakoventtiilit. 02 ja uudemmissa 2.0t ja 2.3t on aina titaaniset(?)/rosteriset(?) pakoventtiilit.
-Sama garretin turboahdin 98-09 2.0t ja 2.3t matalapaineissa.
-2.0t 98-00 "pienet suuttimet". 2001 ja uudemmissa 2.0t isot suuttimet
-98-09 2.3t ja 00- aeroissa saman kokoset suuttimet, väri tosin eri(?)
-Lohkoon tuli lisäreikä 2004 ja huohotusongelmian pitäisi olla täysin kunnossa. Huohotinvikaiset lohkot ovat 98-03.
-Männät yhtä heikkoja 1998-2009.
- 98-01 2.0 ja 2.3t on pienellä imukobralla. 2002 ja uudemmissa on iso imukobra, 06 ja uudemmissa aeroissa taitaa kuitenkin olla vielä isompi ns. king kobra.
- 98-01 2.0t/2.3t käsittääkseni eri materiaalista pakoventtiilit kuin 00-01 aeroissa on titaaniset(?)/rosteriset(?) valmistetut pakoventtiilit. 02 ja uudemmissa 2.0t ja 2.3t on aina titaaniset(?)/rosteriset(?) pakoventtiilit.
-Sama garretin turboahdin 98-09 2.0t ja 2.3t matalapaineissa.
-2.0t 98-00 "pienet suuttimet". 2001 ja uudemmissa 2.0t isot suuttimet
-98-09 2.3t ja 00- aeroissa saman kokoset suuttimet, väri tosin eri(?)
-Lohkoon tuli lisäreikä 2004 ja huohotusongelmian pitäisi olla täysin kunnossa. Huohotinvikaiset lohkot ovat 98-03.
-Männät yhtä heikkoja 1998-2009.
Re: Männän halkaisu softa....
Männät ovat perusrakenteeltaan samoja kaikissa T7 koneissa. Eikä kukaan varmaan ole väittänyt missään vaiheessa muuta? Se että mäntiä verrataan vanhoihin T5 tai takomäntiin ei taas tainnut olla tämän viestin topic. Kestävyyteen voi vaikuttaa monella eri tavalla ja se että suoraan syytetään jotain softan toimittajaa ei minusta ole kovinkaan sofistikoitunut tapa keskustella.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Männän halkaisu softa....
Ei kai tässä syytellä ketään,jokainen ajelee millä haluaa...
On vain muutaman viriputkan softissa ollu oikeesti persiillään muutama seikka,jotka ei ainakaan pidennä moottorin ikää...eli nakutunnistus pielessä ja ahtopaineiden heittelyä+sopan saatavuus ei tasainen jne....nämä siis todettu avaamalla softa suitella:).outoa että bulkkisofta toimisi 100%:sti esim kaikissa femmoissa tai kolkeissa,MONISSA tapauksissahan softa ajetaan purkkiin ja se olis siinä ilman asianmukaista testiajoa/loggausta jne....
Ite ainakin luotan täällä oleviin softaguruihin enemmän kuin maptuniin,bsr tai nordiciin.
Hullua maksaa suuria summia bulkkisoftasta,joka laitetaan kaikkiin.
On vain muutaman viriputkan softissa ollu oikeesti persiillään muutama seikka,jotka ei ainakaan pidennä moottorin ikää...eli nakutunnistus pielessä ja ahtopaineiden heittelyä+sopan saatavuus ei tasainen jne....nämä siis todettu avaamalla softa suitella:).outoa että bulkkisofta toimisi 100%:sti esim kaikissa femmoissa tai kolkeissa,MONISSA tapauksissahan softa ajetaan purkkiin ja se olis siinä ilman asianmukaista testiajoa/loggausta jne....
Ite ainakin luotan täällä oleviin softaguruihin enemmän kuin maptuniin,bsr tai nordiciin.
Hullua maksaa suuria summia bulkkisoftasta,joka laitetaan kaikkiin.
#2285
Re: Männän halkaisu softa....
En ole eri mieltä jykä66 kommentin kanssa. Nordic jne ovat testanneet softansa uuden moottorin kanssa. Jos softan lataa uuden auton moottoriin, niin luulisi että bulkki kama silloin toimii, vai ollaanko sitä mieltä että moottorin valmistustoleranssit ovat niin suuria että jokainen softa (lue tässä Stage 1) perus autoon pitäisi tehdä käsin? Jos näin niin sittenhän softaa pitää muokata uudelleen kun a) moottori kuluu b) olosuhteet muuttuu (kesä/talvi jne) c) ajotyyli vaihtelee (rata / maantie).
Väitän silti että ko firmojen softia käyttäviä asiakkaista löytyy enemmän tyytyväisiä kuin tyytymättömiä. Noiden firmojen PPC mokkulat ovat nykyään todella monipuolisia itseltäni löytyy mm. BRS:n ja vTunerin boksi, jolla voi logittaa, lukea/resetoida vikakoodeja, päivittää useita eri softaversioita autoon (itselläni 3 kpl + orkkis) Softan vaihto todella helppoa, ei tarvitse repiä boxia autosta irti. Kavereille voi lähettää oman auton logit ja tekevät myös sitä vastaan muutoksia. Eli kun vertaatte hintoja, niin ottakaa huomioon että tuo PPC maksaa myös. Ja köyhälle kaikki on kallista
Ja että ei guruille tule paha mieli, niin arvosta myös teidän osaamista.
Suurin männän halkaisija on oikeasti se tollo ratin ja jakkaran välissä.
Väitän silti että ko firmojen softia käyttäviä asiakkaista löytyy enemmän tyytyväisiä kuin tyytymättömiä. Noiden firmojen PPC mokkulat ovat nykyään todella monipuolisia itseltäni löytyy mm. BRS:n ja vTunerin boksi, jolla voi logittaa, lukea/resetoida vikakoodeja, päivittää useita eri softaversioita autoon (itselläni 3 kpl + orkkis) Softan vaihto todella helppoa, ei tarvitse repiä boxia autosta irti. Kavereille voi lähettää oman auton logit ja tekevät myös sitä vastaan muutoksia. Eli kun vertaatte hintoja, niin ottakaa huomioon että tuo PPC maksaa myös. Ja köyhälle kaikki on kallista
Ja että ei guruille tule paha mieli, niin arvosta myös teidän osaamista.
Suurin männän halkaisija on oikeasti se tollo ratin ja jakkaran välissä.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Männän halkaisu softa....
Eipä sillä moottorin uutuudella ole paljoakaan tekemistä sen faktan kanssa että tietyt softat on vaan tehty niin huonosti että mitään turvatoimintoja ei ole enää käytössä ja jatkuvasti mennään veitsen terällä. Yhtä paljon tehoa ja vääntöä voi irroittaa niinkin että maksimimäärä turvatoimintoja pysyy vielä käytössä. Tiettyjen kaupallisten softien testaus joskus aikoinaan tuskin on ollut muutamaa vetoa dynossa ja tien päällä kummempaa. Mitään poikkeustapauksia ei ilmiselvästi ole testattu.
Bulkkisoftassa ei ole sinänsä mitään vikaa jos rauta pysyy vakiona, kuten vakioautoissa tai hyvin määriteltyjen muutosten tapauksessa. Yksilöllinen viritys perussetuppien kanssa on tarpeetonta, potentiaalisesti jopa haitallista koska vikoja ei ole syytä mennä kompensoimaan softamuutoksilla vaan oikea toimintatapa on korjata viat.
Subjektiivisella asiakastyytyväisyydellä on kovin vähän tekemistä sen kanssa onko softa objektiivisesti hyvä vai huono, valitettavasti. Keskivertoasiakas on tyytyväinen jo siihen, jos vääntö (jonka perstuntuma huomaa paljon paremmin kuin tehon) vakioon nähden nousee edes vähän.
Bulkkisoftassa ei ole sinänsä mitään vikaa jos rauta pysyy vakiona, kuten vakioautoissa tai hyvin määriteltyjen muutosten tapauksessa. Yksilöllinen viritys perussetuppien kanssa on tarpeetonta, potentiaalisesti jopa haitallista koska vikoja ei ole syytä mennä kompensoimaan softamuutoksilla vaan oikea toimintatapa on korjata viat.
Subjektiivisella asiakastyytyväisyydellä on kovin vähän tekemistä sen kanssa onko softa objektiivisesti hyvä vai huono, valitettavasti. Keskivertoasiakas on tyytyväinen jo siihen, jos vääntö (jonka perstuntuma huomaa paljon paremmin kuin tehon) vakioon nähden nousee edes vähän.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com