NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meidän femmaan tuli kyllä dramaattinen parannus uusilla urtsapuslilla. Kun ne originaalit on nähnyt, omakätisesti tutkinut ja vertaa uretaanisiin, ei pitäisi jäädä yhtään epäselväksi kummat kestää pidempään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Poy kirjoitti:
Fakiiri kirjoitti:Onko nuo uretaaniset puslat muuttuneet jotenkin , eikös jossain vaiheessa
raportoitu että suuntausta ei saa kohilleen/pysymään kohdallaan noilla pitkittäistukien
uretaanipuslilla ?
Miten on, kannattaako vaihtaa uretaanipuslia?

Viime katsastuksessa huomasivat, että taka-akselin vasemman ylätukivarren ulompi pusla tulossa vaihtokuntoon, niin ajattelin sen nyt vaihdattaa ennen talvea. Talvella peräpää lähtenyt herkästi sivuluisuu käännöksessä, niin varmaan tuosta johtunut.

Kannattaako muut puslat vaihdattaa samalla ~190tkm ajettuun aeroon? Tai toki vaihdan jos kaikki uretaaniset tilaan.
No itsellä ollu ny noi pitkittäisten urtsit alla viimme talvesta, vielä ainakin jarruremonntia tehdessä vaikutti ehjiltä...

Itsellä meinas käydä ketterät tuon puslaremontin jälkeen , kun autosta ei enää kotiintuloväylän tutussa kohdassa lähtenytkään perä irti kaasun nostolla >> meinas mennä suoraan väärään paikkaan :lol:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä tuo 9-5:n alusta senverta turvallisen ennakoitavasti pelaa ehjänä ollessaan että se ei todellakaan ole yliohjaava käytökseltään, paitsi ehkä silloin jos takana on ihan sileet renkaat etusiin verrattuna...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Uretaaneista tuntuu olevan enemmän komenttia tyyliin että kyllähän ne parempia on kuin alkuperäiset ... mutta eipä ole paljon "faktaa" kertynyt niiden kestävyydestä tällekkään foorumille enemmänkin kaiken mailman "mutuiluja".

Mistähän se johtuu?

Nimimerkki yli 4 vuotta ja yli 100 000 km Lemfröderin tarvike puslilla eikä vieläkään mitään vikaa.

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Allekirjoituksen vanhempaan autoon vaihdettiin alustamuutoksen yhteydessä lähes kaikki alustan puslat (mm. takapitkittäistukivarret) Powerflexin uretaanipusliin keväällä 2002.

Kilometrejä on asennuksen jälkeen kertynyt himpun auki 200000. Iskareita ja jousia on uusittu, mutta puslille ei ole tarvinnut tehdä mitään. Nelipyöräsuuntaus tehdään joka toinen kevät.

Väljyyttä tai vikaa ei puslista ole katsastuksissa löytynyt ja alusta on edelleen jämäkkä ja ryhdikäs.

Eli, ainakin minun autossa uretaanit on kestäneet aikaa ja kilometrejä.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Miksi joka toinen vuosi nelipyöräsuuntaus?

Olen kuullut myös että uretaania käytettäessä jostain syystä on tarvetta enempi pyörien suuntauksille?
Saab 9-5 2.0t 1998
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Kullakin on tapansa hoitaa ja ylläpitää autoa. Minulla mm. tapa käydä tsekkaamassa pyöränkulmat kahden vuoden välein - ei tuosta vielä ole haittaa ollut.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tapoja on monia. Entisestä 9-5:stä ei katottu pyöräkulmia eikä ilmastointiakaan huolettu kertaakaan seitsemän vuoden aikana (125tkm). Hyvin pelasi, renkaat kului normaalisti, oli hyvä ajaa ja kylmääkin tuli kesäisin koppiin. Että semmosta. :oops:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja jouscar »

Tänään jumppasin toisen etummaisen puslan uretaaniseen. Aika ei riittänyt vielä poikittaiseen. Ylempi liikkui helposti mutta ei tuntunut väljältä, ilmeisesti vaihtokunnossa siltikin. Miten ootte puristaneet uuden poikkittaisen paikoilleen. Noilla hylsyillä tuntuu että ottaa kyllä helposti kumiin kiinni jotenka sen vaurioituminen on enemmänkin todennäköistä. Miksi muuten uretaani buslien vuoksi kulmat muuttuisi. Eihän siinä keskipultissa jolla se on kinni, ole säätöä.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja jus »

Pyöräkulmat muuttuvat etupuslan vaihdossa siksi, ettei se korvake kuitenkaan mene samaan paikkaan kuin ennen, vaikka kuinka merkkaisit alkutilanteen ja tähtäisit takaisin samoihin merkkeihin.

Poikittaispuslan paikalleen asentamisessa tarvitaan aika tarkalleen oikeankokoinenholkki, kumiin saa kyllä osua, mutta kumia ei saa rikkoa. Puslan ulkokehästä se sisääntyöntävä voima on saatava välittymään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä se nelipyöräsuuntaus on ihan asiaa. Tosin hyvin ton ekan 9-5:n kanssa sen etupuslan korvakon sai osumaan vanhalle kohdalle. Ruostetta ja muuta töhnää oli niin paljon jo siinä seudussa, että korvakon kohdalle jäi "kuva" sinne pohjaan. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja jouscar »

Pieni korjaus tekstiini. Ilman muuta vien kulmiin kun oon molemmille puolille vaihtanut. Tarkoitinkin että miksi pitää tarkastaa vuoden / parin välein kun siinä keskipultissa ei ole säätöä. Ja tjon poikittaisen helan asentamiseen mulla on forumilla esitettyjä hylsyjä mutta tuntuvat ottavan aika "tiukasti" kumiin kiinni. Eli homma on kyllä muuuten selvää kauraa.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Etummaisessa puslassa säätö on korvakkoa korissa siirtäen. Reiät on nääs ovaalit.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja jouscar »

Nimen omaan säätö on siinä. Eli mitenkä nylon puslat vaikuttaa siihen että niitä kulmia pitäisi säätää. Nehän ei vaikuta näihin ovaali säätöihin.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Paljon tehdään juttuja turhaankin. Joskus nuo varatarkastuksen tarkastukset voi johtua aiemmin omistetun auton ongelmista. Ajatellaan että tässäkin on vikaa. Kun alustan osia uusii, minimi on tarkastaa auraus. Toinen on ratin asento ennen ja jälkeen. Tämäkin indikoi onnistumista rempassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin