RHD:n muuttaminen LHD:ksi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
mika.koskinen
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 17:45
Paikkakunta: Helsinki

RHD:n muuttaminen LHD:ksi

Viesti Kirjoittaja mika.koskinen »

Moro,
Ymmärtäen, että kyse lienee laajasta projektista, kysyn silti: onko arvoisalla raadilla kokemuksia oikealta ohjattavan auton (9-5 vm. 2000) konversiosta vasemmalta ohjattavaksi? Mitä kaikkea pitää huomioida ja onko ylipäänsä mahdollista? Miten katsastaja suhtautuu asiaan?

Toinen juttu on, olisiko konversio taloudellisesti järkevää. Tuli vaan hommattua niin hyvä RHD-auto, että ei viitsisi sitä osiksikaan laittaa.

terv. Mika
mika.a.koskinen at gmail.com
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: RHD:n muuttaminen LHD:ksi

Viesti Kirjoittaja Keme »

mika.koskinen kirjoitti:Toinen juttu on, olisiko konversio taloudellisesti järkevää.
Ei.
jeeeeeee!
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: RHD:n muuttaminen LHD:ksi

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Voisi kuvitella, että ei tosiaan ole taloudellisesti kovin kannattava homma. Menee aika paljon asioita uusiks kuitenkin. Eli jos hommaa vasenkätisen luovuttaja-auton ja purkaa molemmat atomeiks ja sitten alkaa sovittamaan osia.

Taitaa tulla halvemmaks muuttaa Britteihin tai Japaniin..
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: RHD:n muuttaminen LHD:ksi

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Kaikki on suhteellista mutta kustannus puoli ei tuossa projektissa ole kuitenkaan kovin kummoinen elinten luovuttajia saa kuitenkin muutamalla satasella selkeesti alle tonnilla ... :saab:
Saab 9-5 2.0t 1998
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: RHD:n muuttaminen LHD:ksi

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Eikö ole järkevämpää ostaa leftin puolelta ajettava auto, kuin ostaa vempele, jota kovalla rahalla alkaa sitten muokkaamaan halutuksi.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Re: RHD:n muuttaminen LHD:ksi

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

Faktaa ei ole, mutta maalaisjärjellä ajateltuna vaihtoon menee

ohjausvaihde
kojelauta
polkimet
peilin sähkösäätö oikealta ovesta vasemmalle.
kuskin ja apparin penkki erilaisia ??

johtosarjoista en osaa sanoa
keskikonsolissa (sähköikkunat, virtalukko....) ei varmaan muutu mikään.
Radio, SID ilmastoinninohjausyksikkö käy varmaan samat

onko moottorinohjausyksikkö RHD oikealla puolen
sitten turvatyynyn anturit onko samat apparille ja kuskille????

Tekemistä on varmasti ja purkaessa paljastuu lisää.

Jos haluaa harrastaa, niin onhan siinä tekemistä, mutta jos teettää muilla EI KANNATA!
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: RHD:n muuttaminen LHD:ksi

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Maalaisjärjellä ajateltuna vaihtoon menee myös rintapelti, ajovalot ja johtosarjat rintapellista taaksepäin.

-> Unohda koko juttu. :roll:
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: RHD:n muuttaminen LHD:ksi

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Joskus asiaa selvittelin ja katsastusmiehellä ei ole asiaan sanomista. Näin ainakin haastatellun katsastusmiehen mukaan.

Vaihdettuvia osia tuossa on lueteltukin. Og9-5:n kohdalla asiaa en ole tutkinut, mutta esim. og900 homma on jo lähellä naurettavan helppoa kun taas ng9-3:ssa menee vaihtoon myös rintapelti. Ko. pellin vaihtohan on peltisepälle helppo nakki ja öljyn vaihtajalta jää tekemättä. Näppituntumalta veikkaan og9-5:n olevan vaikeusasteeltaan lähellä ng9-3:sta.

Itse en keksi ainuttakaan syytä miksi og9-5:sen kuljettajan haluaisin siirtää omalle paikalleen istumaan. Sen sijaan esim. avoautoissa tai muissa erikoismalleissa homman saattaisin tehdäkin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: RHD:n muuttaminen LHD:ksi

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Ei varmasti kannata ko. muutos!

Mites onko noissa RHD vehkeissä laatikossa sitten ykkönen omalla paikallaan
vaiko "käännetty" sekin -> löytyykö ykkönen vitosen paikalta....?
-*-Elämä on-*-
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: RHD:n muuttaminen LHD:ksi

Viesti Kirjoittaja nugge »

Ootko tosissas?
Viimeksi muokannut Pakari, Ma Loka 06, 2014 18:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu ylimääräinen lainaus.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: RHD:n muuttaminen LHD:ksi

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Jos ei autoa vielä verotettu suomeen niin kannattaa maksella verot ennen muutosta pois, saa kuulemma aika tuntuvan veronalennuksen kun on RHD, sen jälkeen ei kiinnosta verottajaa eikä konttorin setää kummalta puolelta autoa ajelee.
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: RHD:n muuttaminen LHD:ksi

Viesti Kirjoittaja patse »

Hyvä aihio :wink:
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/6760443
Eikös se olisi talven pimeinä päivinä kiva harrastella ja askarrella :?:
Ruotsista tai AVK:lta/yms. paikasta hankkia vikainen osan luovuttaja.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: RHD:n muuttaminen LHD:ksi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En lähtis muuttamaan autoa. Kaverilla on Briteistä muuttoautona tuotu Saabi ja sanoi että kyllä siihen väärältä puolelta ajamiseenkin tottuu. Tottumista helpottaa kun muistelee miten naurettavan halpoja Saabit on Briteissä. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Re: RHD:n muuttaminen LHD:ksi

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Vanha ketju mutta kun asiaa ei ollut mainittu niin kerronpa että RHD:n LHD:n rintapelti on täysin erilainen. Eli käytännössä vaatisi rakennettavan ja luovuttajan purkua niin perusteellisesti että voisi leikata koko rintapellin muotoineen molemmista irti ja sovittelemaan peltiä rakenneltavaan paikalleen.

Itse hankin Ruotsista RHD:n muutama vuosi sitten tuossa tarkoituksessa, mutta totesin tarkemmin tutkiskeltuani että hommassa ei ole mitään järkeä ja pienillä kilometreillä (maileilla) ollut auto joutui luovuttajan rooliin.

Väärältä puolelta ajaminen oli kamalaa hommaa ja pelkääjän paikka oli juuri sitä kirjaimellisesti.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
RallyeSaab
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
Paikkakunta: Tampere

Re: RHD:n muuttaminen LHD:ksi

Viesti Kirjoittaja RallyeSaab »

paikoista jossa liikenne on suomeen nähden vääränpuoleinen, on autoihin vaihdettava AINA lhd umpiot, piti auton oikealta ohjattavana tai ei...

Mutta ehkäpä jos haluaa tuon oikealta ohjattavan tavarat säästää vaikkapa esmerkiks vähäisen käytön tahi kilsojen takia, nii ehkäpä kannattaisi ostaa halpa vasuri ja siirtää tuo teku siihen... + kaikki muu mikä sopii... :)
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
Vastaa Viestiin