9-5 pölläyttää savut startissa. miksi?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
wiima62
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Syys 16, 2009 18:28

Re: 9-5 pölläyttää savut startissa. miksi?

Viesti Kirjoittaja wiima62 »

Anteeksi epämääräisyyteni. Tarkoitin paineensäätimen männän hiontaa, ja säätimen männän sylinterin "hoonausta"
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 9-5 pölläyttää savut startissa. miksi?

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Aaiivan :idea:
Tässä olikin monta ongelmallista samassa ketjussa.

Mutta Keme ainakin oli hoonannut sylinteritkin.
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: 9-5 pölläyttää savut startissa. miksi?

Viesti Kirjoittaja Keme »

Nojoo, ehkä toi pyttyjen soikeuskin voisi olla optio. En tiiä minkä verran näissä on todettu noita soikeita pyttyjä noin yleisesti. Se vaan olisi suht ikävä diagnoosi, kun niiden korjaaminen on niin saatanan työlästä ja kallista.
Öljyä toi kyllä polttaa, koska käry on palanut öljy eikä vanha viina. Noin +17 parkkihallista lähtiessä käryä ei kyllä nouse, mutta +10 parkkikselta lähtiessä nousee ja aika helvetisti.
jeeeeeee!
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 9-5 pölläyttää savut startissa. miksi?

Viesti Kirjoittaja CDTA »

En minäkään tiedä onko sellaisia juurikan aiemmin todettu. Heitin vaan ajatuksena ilmaan, kun aika paljon muita vaihtoehtoja on jo korjaamalla ja osia vaihtamalla suljettu pois.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 pölläyttää savut startissa. miksi?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei pitäs olla Saabin pannujen vaiva tuo soikeus. Sen kyllä poistaa aika iisisti. Vaihtaa uuden moottorin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jantteri
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Marras 01, 2012 19:55
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 pölläyttää savut startissa. miksi?

Viesti Kirjoittaja Jantteri »

Tämä kyllä kiinnostaisi itseäkin, että mistä johtuu. Kun ulkona on kylmempää kuin 8 astetta, niin saattaa pölläyttää pienet savut. Mutta jos on lohkolämmittimessä vaikka 10min, niin ei ole ikinä pölläyttänyt. Ja kesällä ei tietenkään mitään.

Seuraavaksi arvelin puhdistaa ne pillit sieltä venttiilikopasta.
Mieleen tuli myös, että onkohan motonetin "diesel" takaisku turhan jämäkkä kaasuläppäkotelon ja venttiilikopan välissä?
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: 9-5 pölläyttää savut startissa. miksi?

Viesti Kirjoittaja Keme »

Pienet pöllähdykset johtuu varmaan E85 vaatimista kylmärikastuksista jo 8 asteessa. Mun laitteessa tää öljyn palaminen kylmästartissa on kyllä niin huomattavaa ettei se kyllä ole normaalia. Kai noita pillejä pitäisi sitten rotsailla, jos niistä joku apu löytyisi.
jeeeeeee!
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: 9-5 pölläyttää savut startissa. miksi?

Viesti Kirjoittaja Pola »

Kertoisko joku miten tukkeutuneet pillit voi aiheuttaa tota savutusta?
#3272
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 pölläyttää savut startissa. miksi?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No paljonko öljyä häviää?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: 9-5 pölläyttää savut startissa. miksi?

Viesti Kirjoittaja Keme »

Mertmi kirjoitti:No paljonko öljyä häviää?
Hankala sanoa mitään kovinkaan tarkkaa, kun tuo vuotaa myös jakopäänkopan välistä jonkun verran öljyä, mutta vilkaisin aamulla niin noin 1200km ja puoli tikkua. Eli ihan helvetisti liikaa.
jeeeeeee!
Olli264
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Touko 14, 2014 13:00
Paikkakunta: Imatra

Re: 9-5 pölläyttää savut startissa. miksi?

Viesti Kirjoittaja Olli264 »

Täällä myös pöläyttää startissa. Itse huomasin asian, kun kesäinen aamuaurinko paistoi vielä matalalta takaa. Melkoinen pilvi.. Auto oli ollut ajamatta parivuorokautta.
Valuttaako palotilaan öljyä venttiilivarren kumeista ? Millainen tuo rakenne on ? Ei käsitystä.

Öljyä menee noin "puoli tikkua"/3000km. Nyt kesällä ollut vielä Delvacin MX koneessa. Joo, tiedän, tästä on varmaan mielipiteitä. Laitoin sen kun ostin auton, koska sillä on pesevä ominaisuus.

Mitä tapahtuu öljynkulutukselle, kun tuuppaa talveksi Mobilin RF:t koneeseen ?
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 pölläyttää savut startissa. miksi?

Viesti Kirjoittaja 3J »

Ei nyt suoranaisesti pöläytykseen liity, mutta jos olet käyttänyt erityisen pesevää öljyä, niin avaa öljypohja ja putsaa öljysihti. Ne pesun irroittamat karstankokkareet tukkii sen helposti.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Olli264
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Touko 14, 2014 13:00
Paikkakunta: Imatra

Re: 9-5 pölläyttää savut startissa. miksi?

Viesti Kirjoittaja Olli264 »

Öljypohja otettiin poies Tallinnassa Autotarvetella ja kollattiin imusihti.
Uusi Mitsun turbo vaihdettu toukokuussa.
Männänrenkaat / öljynkulutus ? :?: ajettu noin 240tkm, aiempi omistaja vaihdattanut öljyjä kolmenkympin välein. :evil:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 pölläyttää savut startissa. miksi?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Männänrenkaat, tukkeutunut huohotus, rikkoutuneet huohotuksen takaiskuventtiilit, turbo. Käsittääkseni vv-kumit ei vaivaa t7 -kansissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: 9-5 pölläyttää savut startissa. miksi?

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Rempattu kansi saabin alkuperäisillä ventiilinvarsi kumeilla ja lohko hoonattu ja uudet renkaat hyvä tuli.
syynä siihen öljyn kulutukseen on ne omat öljyrenkaat jotka ovat liian ponettomat,siksi jumittuvat helposti jos turbo särkyy tai cooleriin jää öljyä,ventiilivarsi kumit vuotaa joka myöhemmin palaa koneessa.

kun männän renkaat vaihtaa pitää lohko hoonata riitävän karkealla hoonipäällä,rengas urat pitää olla varsinkin öljyrankaan tosi puhdas ja ne renkaan katkos kohdat oikeassa asennossa.nyt viimemmäksi kun remppasin oli tehtaan jäljiltä yhdessä männässä ylä ja alempi rengas samassa linjassa katkos kohta niin varmasti kulutta öljyä.(männissä ja lohkoissa ei vikaa vaan kehno öljyrenkas männässä).

hyvän jos haluais niin sorvais öljyrenkaan uran leveämmän ja laittas esim.grantin valmistamat renkaat jossa levempi öljyrengas ja ponekaamat renkaat niin ei veis öljyä.tällä systeemillä on vain haettu pienempää kulutusta eli pienempi kita sylinterissä.
Vastaa Viestiin