jarrunesteen vaihtaminen itse

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

jarrunesteen vaihtaminen itse

Viesti Kirjoittaja blair »

Sigun femma, huoltokirjan mukaan jarrunesteitä ei ikinä vaihdettu. Merkkihuollosta käytetty. Tästä eteenpäin kaikki huollot teen itse, tuulepahan ainakin tehtyä.

En pysty sijoittamaan painevaihtimeen, joten mites näiden vaihto letkulla ja pullolla onnistuu? Kaveri painaa jarrua, etupyörästä 100ml pois - nesteen täyttö. Ristikkäisestä takapyörästä 50ml pois - nesteen täyttö. Toisesta takapyörastä 50ml pois - nesteen täyttö. Ristikkäisestä etupyörästä 100ml pois - nesteen täyttö.

That's it? Mikä menis pieleen jos mikään? Mitään vinkkejä antaa?

Edit: Ohjekirja neuvoo DOT4 nesteen, näinkö on?

Kiitos!
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: jarrunesteen vaihtaminen itse

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Noh itse teen noi hommat siten että säiliön imen tyhjäksi apteekin suurimmalla ruiskulla ja täytän tuoreella tavaralla. Sitten polkupyörän sisäkumi katkaistaan, solmitaan toisesta päästä ja toinen pää venytetään säiliön korkin tilalle ja nippusiteellä tiukkaan kiinni.
Paineilmaa pyöränkumiin sopivasti ja sitten bleedamaan jarruja niin kauan että tuntuu siltä että neste on vaihtunut sylinteristä ja letkusta varmasti. Sylintereitä voi painella sisään ja pumppailla polkimella siten että tuore neste vaihtuu sylintereihin varmasti.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: jarrunesteen vaihtaminen itse

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Omaan femmaan vaihdettiin kaverin kanssa levyt ja palat taakse ja jarrunesteet.

Olisi pitänyt aloittaa oikeasta takanurkasta mutta kun satuttiin aloittamaan hommat vasemmalta niin mentiin järjestyksessä: vasen taka, oikea etu, oikea taka, vasen etu :D

Toinen polki jarrua ja toinen oli ilmausnipalla. Niin kauan poljetaan kunnes tulee uutta kirkasta nestettä. Muistetaan täyttää säiliö välillä.

Nesteenä DOT5.1 (DOT4 käy myös) ja Bilteman 4.95€ ilmaussetti.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: jarrunesteen vaihtaminen itse

Viesti Kirjoittaja Pola »

Mites toi ABSin pumppu, eräs autotohtori sano että pitää saada tietokoneeseen kiinni että saa venttiilit auki ja näin nesteet vaihdettua myös sieltä?
#3272
Palju
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 20:15
Paikkakunta: Rauma

Re: jarrunesteen vaihtaminen itse

Viesti Kirjoittaja Palju »

Tuo ABS:n pumppu ei vaikuta jarrunesteen vaihtoon mitenkään, ainakaan femmassa. Jarrunesteen vaihto WIS:n ohjeen mukaan:

1. Tyhjennä jarrunestesäiliö tyhjäksi
2. Täytä uudella jarrunesteellä (DOT 4, myös DOT 5.1 käy)
3. Aloitetaan vasemmasta etupyörästä, laske n. 100ml nestettä ulos, lisää jarrunestettä säiliöön
4. Vuorossa oikea takapyörä, laske n. 50ml nestettä ulos ja lisää tämän jälkeen nestettä säiliöön
5. Oikea etupyörä, laske n. 100ml nestettä ulos ja lisää taas nestettä säiliöön
6. Vasen takapyörä, laske n. 50ml nestettä ulos ja lisää taas nestettä säiliöön

Manuaalivaihteisessa autossa laske vielä kytkimen ilmausruuvista n. 50ml nestettä ulos ja lisää nestettä säiliöön.

Tarkasta jarrujen toiminta ja manuaalivaihteisessa kytkimen toiminta... tarkasta vielä jarrunestemäärä säiliössä...
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 255
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: jarrunesteen vaihtaminen itse

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

Manuaalivaihteisessa autossa laske vielä kytkimen ilmausruuvista n. 50ml nestettä ulos ja lisää nestettä säiliöön.

Missäs tämä kytkimen ilmausruuvi on piilossa?
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: jarrunesteen vaihtaminen itse

Viesti Kirjoittaja suapas »

Se on vaihdelaatikon etupuolella. Eli akun vasemmalla puolella, alhaalla.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: jarrunesteen vaihtaminen itse

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Bilteeman tuoreessa kuvastossa oli monenlaisia ja hintaisia apuvälineitä jarrujen ilmaukseen. Mm kohtalaisen iso ruisku letkulla. Ei tarvi enää mennä apteekkiin ja saada kummia katseita, kun kyselee ruiskua. :lol:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: jarrunesteen vaihtaminen itse

Viesti Kirjoittaja eegas »

Kuva
Tuossa minun ilmaustyökalu, nestesäiliöiden korkkeihin polkupyörän venttiilit, pumpulla painetta järkevästi, tuolla kyllä saa säiliön helposti halki?
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: jarrunesteen vaihtaminen itse

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Itse käytin takajarruremontin yhteydessä myös sellasta vitosen settiä, paikallisesta centtilästä hankittu. Setissä on pullo, jossa magneetti, jolla pullonsaa nippaa korkeammalle. Hyvin toimi, loppu varmistus vielä perinteisesti, paremmanpuoliskon suorittaessa harvinaisempaa pumppaajan roolia.... :D
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
sairas
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Joulu 18, 2011 13:25

Re: jarrunesteen vaihtaminen itse

Viesti Kirjoittaja sairas »

Olen käyttänyt Bilteman imupumppua 36-190. Sillä ensin imetty jarrunestesäiliö tyhjäksi ja sitten lsopivalla letkulla pumppu kiinni ilmausruuviin. Täytetään nestesäiliö ja ilmaruuvi
auki, lisätään nestettä minkä pumppu imee. Puolen litran pullollisen kun imuttaa systeemin läpi niin kaikki varmaan vaihtuneet. Siis reilu desi per pyörä. On siisti homma ja
onnistuu yksin tehtynä. Tuolla pumpulla onnistuu öljynvaidot useimpiin autoihin, ruohonleikkureihin yms. Tosin Saabissa jättää jonkin verran öljyä koneeseen, ehkä 1/2
litraa joutuu valuttamaan.
Saapilla 1987.........
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: jarrunesteen vaihtaminen itse

Viesti Kirjoittaja suapas »

Mulla kanssa ko pumppu ollu jo vuosia. Todella kätevä ja kestävä laite. Suosittelen.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: jarrunesteen vaihtaminen itse

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

suapas kirjoitti:Mulla kanssa ko pumppu ollu jo vuosia. Todella kätevä ja kestävä laite. Suosittelen.
Yksin hommia tekevänä olen laittanut polkupyörän venttiilin letkun päähän joka pulloon ja se letku nippaan ja nippa auki. Sitten painelemaan jarrua kunnes tulee puhdasta nestettä. Nippa kiinni ja seuraava pyörä vuorossa. Venttiili estää jalkaa jarrulla nostettaessa ilman pääsyn takaisin linjaan.
Toimii...
Vastaa Viestiin