Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

Voisiko joku laittaa mulle osanumerot sekä kampiakselin stefasta ja siitä öljypumpun o-renkaasta? Autona on -03 femma 2.0 t manuaali...

Oireena on jakopään puolelta tihkuava öljy ja katsastuksessakin laittoivat otteeseen ympäristöhaitta,öljyvuoto. Paljoa sitä ei sieltä tihku, mutta...

Saa myös vinkata, että olisiko jokin muu mahdollinen vuodon aiheuttaja, mutta sellaisen diagnoosin sain eräältä korjaajalta, että siitä kampuran stefasta se vuoto tulee, mikä on aika tyypillistä näille vehkeille.
Saab 95 2.3t autom.-06
Arto Soikkeli
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas

Viesti Kirjoittaja Arto Soikkeli »

Mulla vanhassa -03 2.3t femmassa vuoti jakopään kiristäjä, kansipahvi ja kampiakselin stefa.
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas

Viesti Kirjoittaja nugge »

Stefa Elring 330.965, OE Nro. 55557231, 9173576, 9309204
Öljypumppukannen O-Rengas, OE Nr. 9130600

Silikonirasvaa suosittelen käyttämään asentaes. Tarviit myös mahdollisesti ulosvetäjää että irtoo hihnapyörä kun joskus aika hyvin jumissa.

Samalla käytät hihnapyöräntorxit auki ja laitat ruuvilukitetta niihin.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

henkkaw10 kirjoitti:Voisiko joku laittaa mulle osanumerot sekä kampiakselin stefasta ja siitä öljypumpun o-renkaasta? Autona on -03 femma 2.0 t manuaali...

Oireena on jakopään puolelta tihkuava öljy ja katsastuksessakin laittoivat otteeseen ympäristöhaitta,öljyvuoto. Paljoa sitä ei sieltä tihku, mutta...

Saa myös vinkata, että olisiko jokin muu mahdollinen vuodon aiheuttaja, mutta sellaisen diagnoosin sain eräältä korjaajalta, että siitä kampuran stefasta se vuoto tulee, mikä on aika tyypillistä näille vehkeille.
Non´niin!

Eipä siinä mennyt kun puoli vuotta ja noin 4000 km, kun taas alkoi vuotamaan tuo kampiakselin stefa!

Tuossa kun lueskelin vanhoja kirjoituksia vuotavista stefoista, niin en tiedä olisiko syypäänä PCS:n myymä OEM-laatua oleva stefa(musta) vai etanoliin siirtyminen vaiko molempien yhteensä...

Tällä foorumilla on varoiteltu niistä mustista stefoista aika paljon ja ihmettelenkin, miksi PCS myi minulle tarvikkeen.Oletin, että sieltä saisi orkkiskamaa,sillä helpommalla/halvemmalla olisin saanut stefan vaikkapa Motonetistä!Orkkis stefahan on sellainen punaruskea väriltään ja ilmeisesti materiaalissa on sitten paljon eroja...

En tiedä, että vaikuttaako etanoliin siirtyminen koko vuotoon mitenkään, mutta vuoto alkoi 500-800 kilometrin jälkeen siitä, kun viinalla aloin ajamaan.
Saab 95 2.3t autom.-06
jstrang
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 09:53
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas

Viesti Kirjoittaja jstrang »

Hyvä juttu lehdessä. Onko tämä myös 2.3l koneen ongelma?

Joku vuoto on alkanut. Pitää tutkia.

Janne
Janne

9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas

Viesti Kirjoittaja Hook »

Lähipiirissä on kolmelle käynyt niin, että asentanut (tietämättään laadusta) mustia tarvike stefoja ja öljyä mennyt jo ekalla öljynvaihtovälillä litra+ enemmän, eli ovat alle 1kk sisään vaihtaneet originalia oranssia (joku 3 kirjaiminen..) tai ruskeaa cortecoa, niin loppunut vuoto..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas

Viesti Kirjoittaja kallek »

Hook kirjoitti:Lähipiirissä on kolmelle käynyt niin, että asentanut (tietämättään laadusta) mustia tarvike stefoja ja öljyä mennyt jo ekalla öljynvaihtovälillä litra+ enemmän, eli ovat alle 1kk sisään vaihtaneet originalia oranssia (joku 3 kirjaiminen..) tai ruskeaa cortecoa, niin loppunut vuoto..
Orkkis maksaa enemmän kuin motonet mutta ei kannata mitään muuta käyttää. Osia tilattaessa kantsii aina varmistaa että osa on oikeasti alkuperäinen eikä vain OEM-laatu, tällaisissa osissa on jo merkitystä.
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
matula
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 21:00
Paikkakunta: Nurmijärvi Pohjoinen

Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas

Viesti Kirjoittaja matula »

Kampiakselin stefassa on tiivistepinnassa akselia vastaan ne hiuksenhienosti kohollaan olevat vinot pyyhinhuiskat.

Markkinoilla on näköjään myös samankokoista stefaa jossa huiskat toisin päin ja joka on siis tarkoitettu johonkin toisinpäin pyörivään moottoriin. Sellaisen kun asentaa Saabiin niin käy sillä tavalla, että stefa kaapii öljyä ulospäin.

Nuo tapaukset joissa vuoto ei loppunut Stefan vaihdolla voivat johtua myös siitä. Alkuperäinen on alkuperäinen. Silloin malli on edes oikea.
Saab 96 V4 Ryhmä 2:n ex-kuljettaja

Snabb, Snabbare, Saab
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

On muuten sama stefa mikä käy 80-90 -luvun H-moottoreihinkin. Niitäkin on varmasti vaihdelleet reppukaupalla vanhemman kaluston puolella foorumilla. Olisi mielenkiitoista tietää onko eri väristen vuoto-ominaisuuksia rekisteröitynyt vanhemmissä koneissakin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Kuinka syvälle uusi stefa kannattaa asentaa? Vanha oli pari milliä syvällä, suoraa seinämää näkyi jotain reilun millin. Onko tämä erityisen tarkka paikka, jos nyt halutaan kerralla tiivis.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Vanhan stefan sisähuuli on todennäköisesti kuluttanut pienen "uran" kampiakseliin, joten parhaan keston tiiveyden suhteen saa laittamalla uusi stefa hieman eri syvyydelle, kuin vanha.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Muutama päivä sitten vaihdettu stefa (PCS ruskea) ja o-rengas. Stefa 27€ o-rengas 3,50€ (voi olla että muistin väärin) Perille asti naputtelin uuden stefan, akselissa kuluma hyvin olematon. Pari päivää ja taas öljyä lattialla, ketjun kiristin vuosi. Valuu samasta kohtaa alas mitä vuotava stefa/o-rengas, eli kannattaa katsella myös sinne ylös.
Sitä oikeaa etsiessä...
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Eli siis periaatteessa stefan voi naputella pohjaan asti? Toisaalta, erikoinen ratkaisu olisi valmistaa tuohon kanteen alunperin liian syvä ura.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jupasaab kirjoitti:Muutama päivä sitten vaihdettu stefa (PCS ruskea) ja o-rengas. Stefa 27€ o-rengas 3,50€ (voi olla että muistin väärin) Perille asti naputtelin uuden stefan, akselissa kuluma hyvin olematon. Pari päivää ja taas öljyä lattialla, ketjun kiristin vuosi. Valuu samasta kohtaa alas mitä vuotava stefa/o-rengas, eli kannattaa katsella myös sinne ylös.
Sama homma on ollut nyt kaikissa omistamissani t7-koneissa. Voisi nimetä tyyppiviaksi...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

KN/Lieto kirjoitti:Eli siis periaatteessa stefan voi naputella pohjaan asti? Toisaalta, erikoinen ratkaisu olisi valmistaa tuohon kanteen alunperin liian syvä ura.
No näet sitten onko vanha stefa ja lika syönyt uran siihen akseliin. Aina siinä pieni ura on mutta ei yleensä aiheuta toimenpiteitä. Jos ura on syvä voi stefan jättää millin pari lyömättä. Suoraan se silti menee koska stefassa on ulkovaippa metallia.
Muista silikonirasva asennuksessa, saa ainakin voitelun heti käynnistyksen jälkeen. Siinä akselissa on sorvattu/kiillotettu tasainen alue jolle on varmaan tarkoitettu stefan sattuvan. Olisivatko insinöörit ajatelleet että uran syntyessä stefan paikkaa voi säädellä?
Sitä oikeaa etsiessä...
Vastaa Viestiin