Aero hyytyy kiihdytyksessä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Re: Aero hyytyy kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Kysytäänpä, miten tuon ESP:n (tai mikä lie Saabin terminologiassa) sitten pitäisi toimia, kun ottaa kiinni? Itselläni 06 Aerossa 08 Aeron pohjasoftalle rakennettu stage 1 ja kyllä tuo talvella kiinni ottaessaan hyydyttää menon totaalisesti, eli rajoittaa kiihtyvyyttä ja menoa todella rankasti. Voisiko olla softassa jokin parametri vinossa vai kuuluuko toimia noin..(?)

Tietysti tuo voisi selvitä, jos saisi jonkun vilkaisemaan softaa tuon ESP:n parametrien osalta.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Aero hyytyy kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja karg »

Kyllä noi Saabien ESP/TCS:t tuppaa leikkaamaan tehoja melkosesti, kun on liukasta. Tavoitteena on sutimisen esto. Huonoilla renkailla jäisellä alustalla liikkeellelähtö voi olla lähinnä paikallaan kytemistä.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aero hyytyy kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Saa sitä ESP:n sutimisenestoa lievennettyä kun muokkaa parametreja sopivasti
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Aero hyytyy kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Raser »

karg kirjoitti:Kyllä noi Saabien ESP/TCS:t tuppaa leikkaamaan tehoja melkosesti, kun on liukasta. Tavoitteena on sutimisen esto. Huonoilla renkailla jäisellä alustalla liikkeellelähtö voi olla lähinnä paikallaan kytemistä.
Tuli tuossa mieleen että saisiko nuo elektroniset ajonavustimet ohjelmoitua kokonaan v****n elikkä pois, eihän noista ainakaan mitään hyötyä ole, päinvastoin erittäin vaarallisia keksintöjä kun ottavat auton haltuunsa ja kuljettajasta tulee yht'äkkiä matkustaja!?!

Saabinhan pitäisi toimia niin kuin muutkin autot, elikkä tuossa vääränmerkkisellä kun lähden kesäisellä tiellä paikoiltaan kiihdyttämään, niin kaksi rengasta piirtää noin 10 metriä mustaa viivaa kumit vinkuen ja sitten isompaa vaihdetta kehiin talla pohjassa ilman mitään äkkipysäyksiä tai nykimisiä tms. sontaa???

Talvikelit on vääränmerkkiselläkin erikseen, silloin sutii tyhjää ja kaasunkäytöllä pitää hallita liikkeelle lähtö, mutta mitään totaali hyytymistä ajonvakautuksen/sutimiseneston (tai mitä ne nyt ikinä ovatkaan) takia ei koskaan tule...

Ovat kyllä aikoinaan todella pahasti sössineet ohjelmoijat/suunnittelijat tuon saabin sutimisenestotoiminnot. Ei ole menneet rata-/jäärata testit ihan putkeen!
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Aero hyytyy kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Kärkeviä on taas mielipiteet mutta eiköhän ne insinöörit tehtaalla asian paremmin tiedä. En tiedä kuinka paljon kokemusta edellisellä kirjoittajalla on esp:stä ja talviolosuhteista mutta itselle ei esp ainakaan ainuttakaan vaaratilannetta ole aiheuttanut, päin vastoin. Enkä usko että tämä on ratin ja penkin välistä kiinni, esp ei voi aiheuttaa hallinnanmenetystä. Yhtä vähän ymmärrän sutimisen estosta valitusta. Jos haluaa välttämättä piirtää niitä kymmenen metrin rantuja niin sen saa napista pois päältä. Tosiasiassahan se tyhjänjauhaminen talvikelillä ei hyödytä yhtään ketään ja rengaslasku kiittää kun jätetään se kipinöiden lennätys muille. Auto kiihtyy risteyksestä juuri tasan niin nopeasti kuin sitä pitoa löytyy töppösten alle. Näin siis ainakin viimeisimmillä päivityksillä joihin suosittelen tutustumaan ennen järjestelmän maanrakoon lyttäystä.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Aero hyytyy kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja suapas »

Eikös ESP.n saa pois päältä napista?
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Aero hyytyy kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Saa esp:n pois kunhan nopeutta on alle 60kmh, mutta ei sitä esp-off valoa taulussa jaksa katsella. Taistelin samojen hyytymis ja esp ongelmien kanssa. Ongelmat esp:n kanssa poistuivat kun softaa vaihdettiin jcarlsonin versioon. Myös liikkeelle lähtee liukkaalla hienosti ja esp nykyään pelaa vailla moitteen sijaa muutenkin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Aero hyytyy kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Raser »

Pakari kirjoitti:Saa esp:n pois kunhan nopeutta on alle 60kmh, mutta ei sitä esp-off valoa taulussa jaksa katsella. Taistelin samojen hyytymis ja esp ongelmien kanssa. Ongelmat esp:n kanssa poistuivat kun softaa vaihdettiin jcarlsonin versioon. Myös liikkeelle lähtee liukkaalla hienosti ja esp nykyään pelaa vailla moitteen sijaa muutenkin.
Kiitos kun joku edes vähän ymmärtää kokemusperäisesti mitä yritän tuoda esille kertoessani saabbini "hyytymisongelmista".

Eihän se nyt niin voi olla että jossain liikennevaloissa pitää alkaa miettiä teenkö tässä nyt ripeän kiihdytyksen ja painan jonkun (vielä piilossa ratin takana) olevan ESP napin päältä pois??? Tai joka ikininen kertako tuo nappi pitäisi painaa valmiiksi päältä pois kun starttaa auton, ei taida hammastikkukikka napin reunan väliin työnnettynä edes auttaa...

Sitä moralisointia minä en kanssa ymmärrä, että jos kerran kesässä haluaisi sutaista mustat viivat vaikka tyhjällä parkkipaikalla, niin mitä sitten? Jos haluaa vetää vanhat kesäkiekot loppuun, niin mitä sitten? Tai jos käyn hakemassa 20 eurolla käytetyt pinnatut nastarenkaat ja suditan niillä niin per****sti, niin keneltä se on pois? Mitä iloa on 260 heppaisesta Aerosta kun sillä ei voi koskaan missään kiihdyttää kaasu pohjassa kun auton elektroniikka ei sitä salli (tai moraalinvartija kanssa-saabistit)?

Ja kun lähdet kiihdyttämään moottoritien ramppia sinne tavoitenopeuteen 120-140 km/h, niin koko ajan pitää miettiä ettei vaan liian syvään mene kaasupoljin tai tulee se "fuel cut" ja totaalipysäys. Tietysti monet ovat sitä mieltä että pakkoko se on kaahata kun ehtii sitä kiihdyttää hitaamminkin, vaikka sitten siellä motarilla toisten seassa 60 km/h -> 100 km/h. Ja näitä hitaasti kiiruhtajiahan sitä riittää muidenkin merkkien edustajissa ihan tarpeeksi.

Entäs joku rekan ohittaminen? Saabilla se pitää tehdä niin että ottaa kaukaa riittävästi vauhtia ja sitten reipasta tasaista kiihdytystä nelosella tai vitosella. Käsittääkseni isoilla vaihteilla ei hyytymisilmiötä esiinnykään!?! Mitään äkkirepäisyjä ohituksiin ei vain uskalla ajatellakkaan koska luottoa ei saabin tekniikkaan ole. Kellotelkaa siinä sitten ohituskiihtyvyyksiä, joista saabbi on ainakin joskus ollut kovassakin maineessa, hah!?!

Toivottomin tilanne on tietysti rinnakkain liikennevaloissa jonkun 60 heppaisen Nissan Micran vieressä (nimi muutettu). Mikään rakettihan ei Saabbi ole viivalta lähdöissä muutoinkaan, mutta yritäppäs valojen vaihtuessa kiihdyttää sen verran reippaasti että pujahtaisit vaikka Nissanin eteen ennen kuin oma kaistasi päättyy. Kaikki menee hyvin siihen asti kun siirryt asiallisesti vilkuttaen kunnon turvavälillä Nissanin eteen ja sitten pysähtyy meno kuin seinään! Saabbi ei kiihdy mihinkään ja se Nissani tekee paniikkijarrutuksen myös siellä takana. Sitten soi töötti ja vilkkuu valot! Saabbi saa taas hyvää mainosta!!!

En siis todellakaan yritä tässä kertoa että tarkoitukseni on 260 heppaisella (Jee!) Aero Saabillani koko ajan kaahata päättömästi, vaan sen että saabin tulisi olla koko ajan kuljettajan hallittavissa, niin ettei mikään ohjelmasofta ala tekemään itsenäisiä päätöksiä, että "hei nyt on vauhtia liikaa, bensansyöttö poikki". Monessa autossa luullakseni pystyy nuo typeryydet (?) napsuttelemaan pysyvästi pois päältä ja auto on silloin täysin ajajan hallittavissa tai sitten ne järjestelmät ovat niin huomaamattomia että täyskaasukiihdytykset ym. onnistuvat ilman jatkuvaa pelkoa tilannehallinnan menetyksestä.

Kärkeviä on mielipiteet (kiitos ja anteeksi), mutta jos vaan yhtään tietäisitte miten se pelästyttää kun yht'äkkiä auto hyytyy kiihdytyksessä, niin ette ihmettelisi jos vähän v****aakin välillä. Siinä jalat tutisee oikeasti hetken aikaa kun miettii mitä olisi voinut sattua...
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
387
"Hirsch"
Viestit: 920
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Aero hyytyy kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja 387 »

Onneksi on automaatti omissa aeroissa ei kyllä ole tuommoista ongelmaa ainakaan huomannut. Silloin kun polakasee niin mennään oli siinä minkä merkkinen eessä tai vierellä. Toisessaa mimmin softa toiseeen ei tehty mitään :D
Hese
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Aero hyytyy kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Ostetaanko raserille uudet vaipat jos sattuu saabissa vaikka keltakolmio vilahtamaan talviliukkailla :lol: Juuri sitä kerran kesässä kuminpolttelua varten se nappi siellä on, jaksaa silläkin 260hp:lla jonkun kierroksen jauhaa tyhjää :wink: Kannattaa ainakin kokeilla se uusin softapäivitys ennen järjestelmän haukkumista alimpaan helvettiin, kumma kun nämä muilla tuntuvat kuitenkin toimivan... :roll:
Raser kirjoitti:Saabbi ei kiihdy mihinkään ja se Nissani tekee paniikkijarrutuksen myös siellä takana. Sitten soi töötti ja vilkkuu valot! Saabbi saa taas hyvää mainosta!!!
Saabbi saa "hyvää mainosta" juuri näiden päättyvällä kaistalla tehtyjen idioottimaisten arvovaltataisteluiden takia. :roll: Etenkin muidenmerkkisten ratissa huomaa sen, kuinka huomattavasti suurempi osa Saabilla ajavista kuin saksalaisten premium merkkien kuljettajista on näitä oman elämänsä formulakuskeja...
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Aero hyytyy kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Meillä on tässä 2 aeroa. Toinen -05 automaatti ja toinen -04 manuaali. Molemmissa oli täysin sama ongelma softattuna että esim. 3. vaihteella ei pystynyt ohittamaan kun esp tökki vastaan niin että ukko oli vöiden varassa kun kesken ohituksen esp teki jotain omiaan - ikäänkuin se olis iskeny jarrut päälle eikä hellittänyt ennenkuin löysäsi itse kaasua ja painoi sitten varovasti uudestaan kaasua. 4 ja 5 vaihteilla ei em. ilmiötä esiintynyt, vain noilla pienemmillä vaihteilla.

Minäkin kirosin esp:n ongelmien yhteydessä esp:n alimpaan hornaan.. mutta nyt kun laitteet pelaa niinkuin kuuluu niin, niin on sitä kuuluisaa ajamisen iloa. Ymmärrän täysin tuon turhautumisen esp:hen kun se ongelma on todella ärsyttävä jos se esiintyy.

Tämä ongelma oli siis myös kesäkeleillä joten raser ei ole ainoa joilla ko. ongelma on esiintynyt. Eikä se pvdriver liity talvikeliin vaan kyseessä on todellinen softaongelma - joka on kyllä ratkaistavissa. Käsittääkseni kyse on väännönmallinnuksesta softassa, ja kuten jcarlson aiemmin on kertonut niin samalla voi esp:n sallivuutta säätää. Molemmissa meidän aeroissa homma pelaa nyt niin hyvin että ei ole pienintäkään moitteen sijaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Aero hyytyy kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja 3J »

Sama TCS-ongelma oli itselläkin. Yhden vaaratilanteenkin sai aikaiseksi, kun kesken ohituksen pitikin polkaista reilummin kaasua niin tehot hävisi... Vaan nyt on softa päivitetty biopoweroinnin yhteydessä ja ei ongelmaa enää.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2499
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Aero hyytyy kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Termos »

Mulla on tuossa -06 manuaali-Aerossa keväällä 2013 hankittu JC:n biopower-softa (285Hv/450Nm etanolilla).
Toistaiseksi kaasua on voinut survoa pelotta lattiaan, kelillä kun kelillä, bensalla ja etanolilla.

Viikko sitten ohitin rekan suolatulla tieosuudella, lähdin ohi nelosella, kun luulin pitoa hyväksi. Reilusti kaasua, nupin kohdalla satasen vauhdissa irtosi pito kummaltakin eturenkaalta ja keula siirtyi kevyesti kaltevalla kaistalla kohti ojaa. Löysäsin kaasua, luistonesto ei vielä leikannut tehoa :D

Kesällä kehnoilla etukumeilla kärsi helposti piirtää reilun 5 metriä rantua kuivaan asfalttiin kakkosvaihteella tallaa polkiessa, eikä siinäkään luistonesto vielä puuttunut peliin.

Peilikirkkaaksi kiillotetuissa jäisissä risteyksissä kaupungilla onkin sitten ihan turhaa tallata kaasua, kolmio loimottaa, eikä auto kiihdy mihinkään. Ei se kyllä kiihdy noissa risteyksissä, vaikka luistoneston ottaisi pois päältä :evil:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Tatra
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Elo 31, 2013 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aero hyytyy kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Tatra »

Omassa Aerossa oli sama ongelma. Kuten tässä ketjussa jo aiemmin on todettu saa ongelman korjattua kun muokkaa parametreja sopivasti. Ongelma siis softassa, mutta osaavia softaajia (ketään mainostamatta) löytyy tältäkin foorumilta.
Ei kannata kärsiä ongelmasta joka on korjattavissa helposti. Rohkeasti vain yhteyttä osaaviin softaajiin.
Tällä hetkellä omassa Aerossa liikutaan n. 300 hp/420 Nm lukemissa ja ei mitään ongelmia esp:n/sutimisen eston kanssa. Toimii niinkuin pitääkin. On siis "kartat" muokattu sopivaksi nykyisille tehoille. Toimii aivan loistavasti jopa "alppi kitkat" alla. Jos pitoa on alla niin lähteeee...
Esp/sutimisen esto puttuu peliin hyvin hillitysti nykyisin. Niinkuin pitääkin. Ei tarvitse varoa ohitustilanteissa kaasun kanssa. Sen kuin survaisee pohjaan jos kaistalla tilaa. Maisemat vaihtuu kiitettävän nopeasti nykyisin :D . Pitää tietty olla varovainen kun tuota voimaa tuntuu nyt olevan vähän erilailla kuin aiemmin. :lol:
9-5 Aero MY07 Sedan Aut. 20T#8.5
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Aero hyytyy kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kyllä se fuelcutin iskeminen on softan laadusta luultavasti kiinni. Vaimon og9-3 aeron kun hain ruotsista niin kyllä lähti kuivalla asvaltilla kiihdyttäessä ja muutaman kerran sain fuelcutin aikaiseksi. No biopower softaa kehiin ala Nappe, samalla Nappe katteli softan ja joka oli autossa ollut ostaessa ja kirosi sen helvettiin, oli kaiken maailman vääntörajoitukset jne. poisteltu 1 ja 2 vaihteilla eli kunnon "autotallisofta". Biopower softauksen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia fuelcutin kanssa. Eli nämä muutamat tälläkin foorumilla pyörivät "velhot" kyllä tietävät mitä tekevät.
ESP on vähän hankalampi asia, talvella saattaa aiheuttaa ongelmia mutta eipä se iso asia ole ollut painaa pois päältä jos huomaa ettei sen kanssa pääse liikkeelle tarpeeksi ripeästi.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin