Ennakoivaa huoltoa!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
AERO-J
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Maalis 25, 2005 16:22

Ennakoivaa huoltoa!

Viesti Kirjoittaja AERO-J »

Onko kukaan aktiivinen Saabisti laatinut tarvikelistaa mitkä kannattaisi ennakoidusti vaihtaa ja millä kilometrimäärällä, että matkanteko olisi luotettavaa ja turvallista? Samaan taulukkoon voisi liittää varaosan valmistajan nimen, mikä on hyväksi/laadukkaaksi käytännössä testattu ja todettu!

T:Aero
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ennakoivaa huoltoa!

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

Olisi kyllä loistava lista! Siitä näkisi, mitä kaikkea pitikään irrottaa, tarkastaa, puhdistaa, kiristää, vaihtaa, huoltaa jne.
Huohotinpäivitys, hihnapyörän pultit, imusihti, jakoketjun kiristimen naksujen laskeminen, EVAP systeemin takaiskuventtiilit, öljynpaineanturi, kampiakselin asentoanturi ja ties mitä! :o
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
antoun
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ma Touko 05, 2014 16:01

Re: Ennakoivaa huoltoa!

Viesti Kirjoittaja antoun »

no ite ainakin vaihdoin huohotinpäivityksen uudestaan ( tai siis vanha omistaja oli asentanu jo aikaisemmin mutta en tiedä milloin )
Huohotin putket oli täynä vaaleen ruskeeta mönjää samoin huohotinboxi ja asensin sähkövastuksen huohotin järjestelmään, luotan siihen enemmän kuin siihen nippari eristys systeemiin.
Rupes toi öljypohjasta oleva huohotin menemään koko ajan tukkoon ja vuotamaan niin sen perusteella vaihdoin kaikki.
Samalla putsasin kaikki metallisetkin öljyputket mitkä oli helposti irotettavissa.
jarrusprayta ja painepuhallus nii tuli hyvä.

250tkm -02

Öljypohjan olen irottanut kerran 238tkm kohdalla
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Ennakoivaa huoltoa!

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Kannattaa käyttää tuota haku-toiminnallisuutta. Aika nopeaan pääsette kärryille autonne mahdollisista taudeista. Itse en ihan ymmärrä, miksi lähtisin vaihtamaan toimivaa osaa vai sillä tiedolla, että se on lahonnut jossain toisessa kulkineessa. Ymmärrän normi huoltotoimenpiteet.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Saapittaja
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2010 18:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ennakoivaa huoltoa!

Viesti Kirjoittaja Saapittaja »

Samaa mieltä 95greyturbon kanssa. Osia paukkuu samanmallisissa kulkineissa eri tahtiin jo senkin takia, että joku vaihtaa öljyt 10t välein ja toinen huoltokirjan mukaan. Tihennetty öljynvaihtoväli harventaa useiden osien vaihtoväliä!
Saab 9-3 sc 1,8t MY08
Ex: Saab 9-5 wagon 2,3t MY07
Ex:Saab 9-5 wagon 2,3t MY04
Ex: Saab 9-3 ss 1,8t MY04 Maptun stage 1
#4792
antoun
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ma Touko 05, 2014 16:01

Re: Ennakoivaa huoltoa!

Viesti Kirjoittaja antoun »

95greyturbo kirjoitti:Kannattaa käyttää tuota haku-toiminnallisuutta. Aika nopeaan pääsette kärryille autonne mahdollisista taudeista. Itse en ihan ymmärrä, miksi lähtisin vaihtamaan toimivaa osaa vai sillä tiedolla, että se on lahonnut jossain toisessa kulkineessa. Ymmärrän normi huoltotoimenpiteet.

No esm. Sihdin putsaus on ihan suositeltavaa vaikka ne on paukkunu muissa autoissa etanoli tai ei. Omassa autossa ei oo etanoli päivitystä ja sihti oli ihan tukossa.
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Ennakoivaa huoltoa!

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

antoun kirjoitti:
95greyturbo kirjoitti:Kannattaa käyttää tuota haku-toiminnallisuutta. Aika nopeaan pääsette kärryille autonne mahdollisista taudeista. Itse en ihan ymmärrä, miksi lähtisin vaihtamaan toimivaa osaa vai sillä tiedolla, että se on lahonnut jossain toisessa kulkineessa. Ymmärrän normi huoltotoimenpiteet.

No esm. Sihdin putsaus on ihan suositeltavaa vaikka ne on paukkunu muissa autoissa etanoli tai ei. Omassa autossa ei oo etanoli päivitystä ja sihti oli ihan tukossa.
Tuohan on itsestäänselvää, että sihti tarkistetaan ja puhdistetaan, jos pelko tukkeutumisesta ja auton historiaa ei tiedetä. Ylhäällä kuitenkin otetaan ihan osien, kuten esim. kampiakselin asentoanturin vaihto jne. Itse vaihtaisin tuollaiset vasta, kun ongelma on päällä enkä ennakoisia mahdollista tulevaa.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ennakoivaa huoltoa!

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Jo edellämainittuun listaan lisää bensapumppu about 200tkm ja DI kassu uusien tulppien kanssa peräkonttiin. Myös immu on kulutusosa, vaihto ei liene pahitteeksi jossain 200 tkm:n jälkeen. Jos sattuu olemaan Garrettin ahdin, niin siihen vaihtoon voi varautua, tapauksesta riippuen 70-350 tkm:n jälkeen :D.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ennakoivaa huoltoa!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

missä kohtaa bensapumppujen kestosta on lähteny 100tkm pois.???

omat siin 300tkm kahtapuolen aika tarkkaan hiipunu.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Ennakoivaa huoltoa!

Viesti Kirjoittaja jameli »

9000 automaatilla kirjoitti:Jo edellämainittuun listaan lisää bensapumppu about 200tkm ja DI kassu uusien tulppien kanssa peräkonttiin. Myös immu on kulutusosa, vaihto ei liene pahitteeksi jossain 200 tkm:n jälkeen. Jos sattuu olemaan Garrettin ahdin, niin siihen vaihtoon voi varautua, tapauksesta riippuen 70-350 tkm:n jälkeen :D.
Juuri nyt on aika hölmöä on immua venyttää mihinkään yli 150tkm kilsoille, 100eur marmoritiskillä ja 5min vaihtotyöhön parkkipaikalla.
http://webshop.saabparts.com/en/hem/luftmassamatare

Vertailun vuoksi 2.3t, 1997 valmistetusta yksilöstä historiaa:
Bensapumppu menee heittämällä 250tkm (bensakäytössä)...

Jakopään ketju äänteli venymisen merkiksi 160tkm paikkeilla, pelkkä ketju vaihdettiin ja hyvin pärjäsi 250tkm saakka...

2.3t Garretin ahdin selvisi 180tkm, vaihdon yhteydessä putsattiin öljysihti ja alakerta kun oli auki niin vaihdettiin laakerit ja tasapainoketjut katkottiin (en suosittele melun ja tärinän vuoksi). Myös pakoputkisto oli tullut tiensä päähän.

Kytkin antautui nostettujen tehojen (Garret --> Mitsu) johdosta 185tkm paikkeilla.

Jarrut ja alusta tehty uusiksi 200tkm paikkeilla.

Mankkuvena, bybas, kampiakselin asentoanturi, vesipumppu ja di-kasetti olisivat jaksaneet vielä ylikin 250tkm, mutta koneen vaihdon yhteydessä joutivat tulla vaihdetuiksi.

Koneen vaihtoon motivoinut tekijä oli vaihdelaatikon rikkoutumisen oireet (pakin päälle saaminen alkoi olla vaikeata 245tkm paikkeilla.

Laturi, startti ja kaasuläppäkotelo ovat vielä alkuperäisiä...

Takalokasuojien kaarien etuosat alkoivat osoittaa ruostumista 230tkm paikkeilla eli 15v. iässä. Pienellä purkutyöllä helmat käytiin läpi ja vaurion eteneminen pysäytettiin.

Auton 270tkm historian aikana eniten murheita on aiheuttanut oranssi valonvalvontarele (3. yksilö menossa), koiranluut (ties kuinka monta) sekä peräkontin johtosarja (kahdesti rakennettu uusiksi).

Alustan puslat vaihdettu kahdesti auton historian aikana, jälkimmäisellä kerralla perään uretaaniset.
__________________
Harrastus tauolla.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ennakoivaa huoltoa!

Viesti Kirjoittaja Risto »

Tuulilasiin tulee kivi tai nasta n. 150 tkm kohdalla, joten se kannattaa vaihtaa ennen tuota.Kuva
teamjakari
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 19:36
Paikkakunta: keskisuomi

Re: Ennakoivaa huoltoa!

Viesti Kirjoittaja teamjakari »

9000 automaatilla kirjoitti:Garrettin ahdin, niin siihen vaihtoon voi varautua, tapauksesta riippuen 70-350 tkm
370tkm pääs ihan täälläkin joskus kirjoitteleva klubilainen, öljyt vaihtoi 8-9tonnin välein.
Sama pata nous ehjänä nokalta eikä edes jakopäähän ollu koskettu. Rallattelukaan ei ollut merkittävä.

Omassa on ahdin laitettu ja jakopää kun on eka omistaja laskenut ihan huoltoohjeen mukaan.

Vähän ot.
Jännityskirjailija John Gardner valitsi Saab 900 Turbon agentti James Bondin kulkuneuvoksi kolmeen ensimmäiseen Bond-kirjaansa License Renewed (1981), For Special Services (1982) ja Tehtävä Suomessa, James Bond (1983)
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ennakoivaa huoltoa!

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Bensapumpun tuotto laskee vanhetessaan, en lähtis mäntiä sen takia sulattamaan...
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: Ennakoivaa huoltoa!

Viesti Kirjoittaja jouscar »

Olikohan jossain foorumilla ihan lista näistä "tyyppivioista" 9-5 2.3 T bensa autoille vm -99
Itsellä nyt tehty "lähiaikoina" seuraavaa.

- RE85 softa
- mitsun ahdin, tehokkaampi
- kansiremontti, pakoventtiilit loppu ja ohjurit myös, vv kumit
- mäntien rengastus, öljyrenkaat jumissa savutti ja kulutti öljyä
- kk- ja rk-laakereiden vaihto, oli ok
- nokkaketju vaihdettu
- öljysihti putsattu, puhdas oli
- bensapumppu uusittu, tehokkaampi
- hihnapyörän torx pultit tarkastettu, pari lähti helposti auki
- läppäkotelon johdottus, kuoret mureni käsiin kun purin
- vesipumppu uusittu, piti jo ääntä, laakerivika
- lämmityslaitteen hana, alkoi vuotamaan
- powerflex puslat taakse, vanhat oli ok
- virtalukko jumitteli, haitat kuluneet jumi jo muutaman kerran
- kytkimen vaiho 240 mm pakettiin työsylinteri, vanha kulunut ja kytkin ei irrottanut enää
- kytkimen sylintereiden välinen letku, vuoti
- kytkimen pääsylinterin vaihto
- huohotin päivityspaketin ja letkujen uusiminen
- kampiakselin molemmat stefat, etummainen vuoti
- vetoakseleiden stefat, ennakoivaa
- oik. vetoakselin kannatinlaakeri, karhea
- laturin hiilet ja hihnapyörän puoleinen laakeri, ennakoivaa
- startti, ok
- välissä normaalit öljynvaihdot ja suodattimien vaihdot
- ja jotain jäi varmaankin mainitsematta
Nämä on tehty välillä 250000 km - 283000 km.

Tekemättä on vielä ainakin
- merkit konepeltiin ja takaluukkuun.
- sytkäkasetti

Lisätkää jos jotain tulee vielä mieleenne.

Nyt kelpaa taas ajella ainakin lukeemin 500 000 km.

Kaikkihan eivät listalla luonnollisesttikkaan ole ainoastaan SAABin tyyppivikoja mutta osa taitaa olla.

Kevennyksenä todettakoon että useassa rikkonaisessa osassa taisi olla GM:n logo :lol:
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Ennakoivaa huoltoa!

Viesti Kirjoittaja 3J »

Sanoisin, että jos jotain tapahtuu 250000km paremmalla puolella, niin onko se enää niinkään tyyppivika. Normaalia kulumista.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Vastaa Viestiin