Pääsiäispähkinä purtavaksi:
Tuota tehonhukkaa on pukannut jo kauan, mutta nyt uskallan jo sanoa varmuudella, että ahtoja rajoitetaan vain silloin kun kone on käynnistetty kuumana.
Eli kun esim. aamulla starttaa kone kylmänä on kaikki hyvin niin kauan kuin ajoa kestää. Mutta esimerkiksi tänään ekat 100 km kaikki hyvin. Kun pysähdyttiin matkalla tankkaamaan, ei meno enää ollut lainkaan samaa, vaan ahtomittari jäi siihen valkoisen ja punaisen rajalle. Piti ohituksissa laittaa jo oikein pienempää vaihdetta
En ymmärrä moottorien sielunelämästä mitään, mutta voisiko teoriassa olla mahdollista että syypää on kampiakselin asentoanturi? Tai onko moottorissa jokin muu osa joka voisi rajoittaa tehoja silloin kun kone käynnistetään (tai käy) kuumana?
Ahtojen puutetta kun kone kuumana
Ahtojen puutetta kun kone kuumana
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Ahtojen puutetta kun kone kuumana
Tossa vähän vastaavanlaisia ongelmia parissakin ketjussa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ff#p884277
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ff#p884277
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
Re: Ahtojen puutetta kun kone kuumana
Kiitti
Ainakin tuon ketjun mukaan asentoanturiin tuo vika näyttäisi johtavan. Kokeillaanpa sen vaihtoa
Ainakin tuon ketjun mukaan asentoanturiin tuo vika näyttäisi johtavan. Kokeillaanpa sen vaihtoa
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Ahtojen puutetta kun kone kuumana
Mulla itselläni oli todennäköisesti bensapumppu viimeisillään, vaikka samassa yhteydessä kyllä uusittiin asentoanturikin.
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
Re: Ahtojen puutetta kun kone kuumana
Asentoanturi vaihdettu, mutta ei korjannut vikaa.
Torek lukaisi auton tiedot: ei vikakoodeja mutta nakutusvaroituksia oli kertynyt yli 10 000.
Sytyskasetti vaihdettiin viime kesänä - käytetty mutta todistetusti toimiva.
Mikä muu voisi aiheuttaa kuumalla koneella nakutusvaroituksia ja rajoittaa ahtoja? Hyvät ideat tervetulleita
Torek lukaisi auton tiedot: ei vikakoodeja mutta nakutusvaroituksia oli kertynyt yli 10 000.
Sytyskasetti vaihdettiin viime kesänä - käytetty mutta todistetusti toimiva.
Mikä muu voisi aiheuttaa kuumalla koneella nakutusvaroituksia ja rajoittaa ahtoja? Hyvät ideat tervetulleita
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Ahtojen puutetta kun kone kuumana
Viiru-Aero kadotti myös ahdot kuumana tuossa syksyllä. Ehdin jo kiroilla rahanmenoa, vaihdoin kuitenkin ekana edullisimmat osat, eli 12tkm ajetut tulpat (NKG BCPR 7 ES11) uusiin vastaaviin.
En olisi uskonut, että tulpat ovat noin tarkkoja kilsoista etanolilla ajettaessa, mutta niin vain kulku palasi ennalleen uusilla tulpilla
Miten sytkäkassun toiminta on varmistettu, kun vika on päällä?
En olisi uskonut, että tulpat ovat noin tarkkoja kilsoista etanolilla ajettaessa, mutta niin vain kulku palasi ennalleen uusilla tulpilla
Miten sytkäkassun toiminta on varmistettu, kun vika on päällä?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Ahtojen puutetta kun kone kuumana
Tää vika on kummitellut jo niin kauan, että tulpatkin on vaihdettu jo pariin otteeseen
Sain sytkäkassun kaverilta, joka oli vaihtanut omaansa uuden jostain syystä, mutta sanoi että kasetti oli virheetön. Eikä kasetin vaihto vaikuttanut oman auton käytökseen millään lailla suuntaan taikka toiseen, joten pidän kasetin vikaa hyvin pienenä todennäköisyytenä, tosin en mahdottomana...
Sain sytkäkassun kaverilta, joka oli vaihtanut omaansa uuden jostain syystä, mutta sanoi että kasetti oli virheetön. Eikä kasetin vaihto vaikuttanut oman auton käytökseen millään lailla suuntaan taikka toiseen, joten pidän kasetin vikaa hyvin pienenä todennäköisyytenä, tosin en mahdottomana...
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower