Lämmöt nousee paikallaan/hitaassa ajossa
Lämmöt nousee paikallaan/hitaassa ajossa
Uusi kone vaihdettu vasta ja lämpöjen kanssa on ollut pientä mietintää. Vesa67:n kanssa olen asiasta jonkin verran keskustellutkin, mutta laitan tänne yleiseen jakoon myös kysymyksen.
Eli normaaliajossa, ns. matka-ajossa, lämmöt pysyvät nätisti 90c tuntumassa ja termari aukeaa säännöllisesti viimeistään 92c ja pudottaa 87c paikkeille. Ongelma alkaa siis, kun vauhti putoaa tuonne kaupunkiajon tasolle tai auto pysähdyksissä, jolloin lämmöt nousee tasaisesti n. 100c asti, jolloin flekti pyörähtää käyntiin ja lämmöt putoaa 94c. Tästä sitten lämmöt sahaavat edes takaisin tuota em. väliä, kunnes vauhti nousee yli 50-60km/h. Ajoittain paikallaan lämmöt taitaa nousta hieman yli 100c - olisiko jotain 102c-104c myös sidistä katsottuna jossain vaiheessa ollut. Pääasiassa kuitenkin tuo 94c-100c on se vaihteluväli. Termostaatti siis aukeaa matka-ajossa normaalisti, mutta hitaassa ajossa/ pysähdyttäessä vaikuttaisi ettei termostaatti aukea, vaan flekti hoitaa jäähdyttämisen 100c kohdalla. Kokemuksia, ideoita?
Kun auton sammuttaa, niin lämmöt nousee open sidistä seuraamalla jopa 107c asti. Flekti ei käynnisty. Kun virrat käyttää päällä, niin flekti käynnistyy ja lämmöt putoaa reilusti alle 100c. Mistä johtuu, että flekti ei tajua itse käynnistyä? Lisäksi aina kun flekti käy (myös ajon aikana pysähdyksissä), niin molemmat flektit käy. Pitäisikö jossain vaiheessa (jo aikaisemmin, kuin 100c) vain toisen flektin käydä? Mainittakoon, että ilmastointi ei toimi tällä hetkellä, eli sen takia flekti ei ainakaan pyöri.
Sitten vielä tuo paisuntasäiliön nestetason nouseminen sammutuksen jälkeen. 2 kertaa olen ko. asian huomannut, eli parkissa sammutuksen jälkeen lämmöt lähtee nousuun ja 2 kertaa on jäähdytysnesteen pinta noussut. Ensimmäisellä kerralla koeajon jälkeen lähes korkkiin asti ja nyt 100tkm myöhemmin (=tänään) alarajalta ylärajalle. Katsoin open sidistä lämmöt 107c ja laitoin auton käyntiin. Termostaatti aukesi heti käynnistyksen jälkeen ja lämmöt putosi 90c:hen ja nestepinta laski takaisin alkuperäiseen. Vaihdoin paisuntasäiliön korkin tänään, jos siitä olisi jotain apua. Paisuntasäiliöön ei keräänny painetta mitenkään poikkeavasti eikä pulputa kuplia säiliöön.
Siinäpä pähkinää purtavaksi. Keskustelua ja ideoita otetaan mielellään vastaan
Eli normaaliajossa, ns. matka-ajossa, lämmöt pysyvät nätisti 90c tuntumassa ja termari aukeaa säännöllisesti viimeistään 92c ja pudottaa 87c paikkeille. Ongelma alkaa siis, kun vauhti putoaa tuonne kaupunkiajon tasolle tai auto pysähdyksissä, jolloin lämmöt nousee tasaisesti n. 100c asti, jolloin flekti pyörähtää käyntiin ja lämmöt putoaa 94c. Tästä sitten lämmöt sahaavat edes takaisin tuota em. väliä, kunnes vauhti nousee yli 50-60km/h. Ajoittain paikallaan lämmöt taitaa nousta hieman yli 100c - olisiko jotain 102c-104c myös sidistä katsottuna jossain vaiheessa ollut. Pääasiassa kuitenkin tuo 94c-100c on se vaihteluväli. Termostaatti siis aukeaa matka-ajossa normaalisti, mutta hitaassa ajossa/ pysähdyttäessä vaikuttaisi ettei termostaatti aukea, vaan flekti hoitaa jäähdyttämisen 100c kohdalla. Kokemuksia, ideoita?
Kun auton sammuttaa, niin lämmöt nousee open sidistä seuraamalla jopa 107c asti. Flekti ei käynnisty. Kun virrat käyttää päällä, niin flekti käynnistyy ja lämmöt putoaa reilusti alle 100c. Mistä johtuu, että flekti ei tajua itse käynnistyä? Lisäksi aina kun flekti käy (myös ajon aikana pysähdyksissä), niin molemmat flektit käy. Pitäisikö jossain vaiheessa (jo aikaisemmin, kuin 100c) vain toisen flektin käydä? Mainittakoon, että ilmastointi ei toimi tällä hetkellä, eli sen takia flekti ei ainakaan pyöri.
Sitten vielä tuo paisuntasäiliön nestetason nouseminen sammutuksen jälkeen. 2 kertaa olen ko. asian huomannut, eli parkissa sammutuksen jälkeen lämmöt lähtee nousuun ja 2 kertaa on jäähdytysnesteen pinta noussut. Ensimmäisellä kerralla koeajon jälkeen lähes korkkiin asti ja nyt 100tkm myöhemmin (=tänään) alarajalta ylärajalle. Katsoin open sidistä lämmöt 107c ja laitoin auton käyntiin. Termostaatti aukesi heti käynnistyksen jälkeen ja lämmöt putosi 90c:hen ja nestepinta laski takaisin alkuperäiseen. Vaihdoin paisuntasäiliön korkin tänään, jos siitä olisi jotain apua. Paisuntasäiliöön ei keräänny painetta mitenkään poikkeavasti eikä pulputa kuplia säiliöön.
Siinäpä pähkinää purtavaksi. Keskustelua ja ideoita otetaan mielellään vastaan
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Lämmöt nousee paikallaan/hitaassa ajossa
Vesipumppu on uusi ja tuli uuden koneen mukana.
Se piti vielä mainita, että koneen asennuksen yhteydessä asentaja oli laittanut ZERO longlife pinkit jäähdytysnesteet. Jos sillä nyt mitään vaikutusta on asiaan. Aiemmin oli pinkit saabin nesteet.
+ missään vaiheessa lämpömittarin viisari ei ole noussut yli vaakatason, joten mitään en olisi huomannut ilman open-sidiä poislukien tietysti nuo 2krt, kun nestepinta noussut paisarissa.
Se piti vielä mainita, että koneen asennuksen yhteydessä asentaja oli laittanut ZERO longlife pinkit jäähdytysnesteet. Jos sillä nyt mitään vaikutusta on asiaan. Aiemmin oli pinkit saabin nesteet.
+ missään vaiheessa lämpömittarin viisari ei ole noussut yli vaakatason, joten mitään en olisi huomannut ilman open-sidiä poislukien tietysti nuo 2krt, kun nestepinta noussut paisarissa.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Lämmöt nousee paikallaan/hitaassa ajossa
Itsellä ei ole juuri femmasta kokemuksia, mutta mielestäni tuo lämpötilan käyttäytyminen kuulostaa melko normaalilta lämpimien ilmojen käyttäytymiseltä, kun ilmastointi on kytkettynä pois.
Se, että lämmöt nousee paikallaan ollessa tai hitaassa ajossa sataan, ei johdu siitä etteikö termostaatti olisi auki. Termari on kyllä auki ja vesi kiertää syylarissa, mutta ajoviimaa ei ole riittävästi jäähdyttämään sitä syylaria. Siksi lämmöt nousee, kunnes flekti käynnistyy, ja sen tuoma viima tuo riittävän jäähdytystehon. Tällöin lämmöt laskevat, kunnes flekti saammuu ja lämpö alkaa taas nousta.
Kun koneen sammuttaa lämpöjen ollessa sadan paikkeilla, on täysin normaalia, että anturin näkemä lämpötila nousee kymmenenkin astetta, koska anturi on kannessa, eli melko kuumassa paikassa. Sylintereissä ei enää tuoteta sammuttamisen jälkeen uutta lämpöä, vaan sylinteriseinämien reilusti yli 100 asteinen lämpötila alkaa laskea, koska lämpö johtuu mm. sylinterikanteen ja siellä olevaan jäähdytysnesteeseen. Koska neste ei enää liiku, eli tilalle ei tuoda viileämpää nestettä jäähdyttimestä, nousee kannessa olevan nesteen lämpötila siihen johtuvan lämpöenergian ansiosta.
Ainakin omalla OG-kolkilla aikanaan noita lämpöjä tutkaillessa käyttäytyminen oli juuri tuollaista ilmastoinnin ollessa pois päältä. Jopa talvipakkasilla maantieltä kotipihaan ajaessa ja paikallaan tyhjäkäyttäessä lämmöt nousi aika nopeasti sataan, kunnes flekti käynnistyi.
Ilmastoinnin ollessa käytössä lämmöt ei nouse noin ylös, koska flekti käy tiuhaan johtuen ilmastoinnin lauhduttimiesta.
Se, että lämmöt nousee paikallaan ollessa tai hitaassa ajossa sataan, ei johdu siitä etteikö termostaatti olisi auki. Termari on kyllä auki ja vesi kiertää syylarissa, mutta ajoviimaa ei ole riittävästi jäähdyttämään sitä syylaria. Siksi lämmöt nousee, kunnes flekti käynnistyy, ja sen tuoma viima tuo riittävän jäähdytystehon. Tällöin lämmöt laskevat, kunnes flekti saammuu ja lämpö alkaa taas nousta.
Kun koneen sammuttaa lämpöjen ollessa sadan paikkeilla, on täysin normaalia, että anturin näkemä lämpötila nousee kymmenenkin astetta, koska anturi on kannessa, eli melko kuumassa paikassa. Sylintereissä ei enää tuoteta sammuttamisen jälkeen uutta lämpöä, vaan sylinteriseinämien reilusti yli 100 asteinen lämpötila alkaa laskea, koska lämpö johtuu mm. sylinterikanteen ja siellä olevaan jäähdytysnesteeseen. Koska neste ei enää liiku, eli tilalle ei tuoda viileämpää nestettä jäähdyttimestä, nousee kannessa olevan nesteen lämpötila siihen johtuvan lämpöenergian ansiosta.
Ainakin omalla OG-kolkilla aikanaan noita lämpöjä tutkaillessa käyttäytyminen oli juuri tuollaista ilmastoinnin ollessa pois päältä. Jopa talvipakkasilla maantieltä kotipihaan ajaessa ja paikallaan tyhjäkäyttäessä lämmöt nousi aika nopeasti sataan, kunnes flekti käynnistyi.
Ilmastoinnin ollessa käytössä lämmöt ei nouse noin ylös, koska flekti käy tiuhaan johtuen ilmastoinnin lauhduttimiesta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Lämmöt nousee paikallaan/hitaassa ajossa
Lainattu aikaisemmasta keskustelusta:
vesa67 kirjoitti:ihan oikein toimiiMarkkanenn kirjoitti:Mulla toimii samoin.Saabisti -77 kirjoitti:Missä lämpötilassa femma aeron (vm -01) jäähdytysflektin kuuluu käynnistyä? Itellä käynnistyy moottorinlämmön ollessa 99 astetta ja sammuu kun lämpö 94-95. Itestä tuntuu että käynnistyy liian myöhään ja sammuu liian aikaisin, eli kone pääsee liian kuumaksi? Vai kuuluuko sen toimiakkin noin? Termarin vasta vaihettu.
IP
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Lämmöt nousee paikallaan/hitaassa ajossa
Kiitos vastauksista! Kunhan saan auton käytettyä ilmastointihuollossa, niin toivon mukaan todentuu tuo ettei ole kyse mistään sen kummemmasta viasta. Kuitenkin tuo pari kertaa tapahtunut paisarin nestepinnan nousu hieman mietityttää. Olisiko vanhasta korkista vaan johtunut, tiedä häntä.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Lämmöt nousee paikallaan/hitaassa ajossa
Nestepinnan nousu paisarissa koneen lämmetessä kuuluu asiaan.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Lämmöt nousee paikallaan/hitaassa ajossa
Piti ihan testata omalla. Eli normiajossa 84-89 ja sit ryömintävauhtia,niin 94-100. Ulkolämpö 13 astetta. Helteellä varmaan nousee hiukan tuosta...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Lämmöt nousee paikallaan/hitaassa ajossa
50/50 seossuhteella kiehumispiste on vasta jossain 125 asteen paikkeilla. Eli ei muuta kuin kovaa ajoa. Yli 100 asteen lämpötilat on ihan normaalia silloin kun ilmavirta ei jäähdytä.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Lämmöt nousee paikallaan/hitaassa ajossa
125 asteen kiehumispiste vaatii kyllä vähän painettakin, mutta sitähän yleensä jäähdytysjärjestelmässä kuumana onkin. Mutta täysin normaalia on, että auton jäähdytysnesteen lämpötila voi kohota yli sadan asteen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Lämmöt nousee paikallaan/hitaassa ajossa
Sama havaittu täällä lauantaina. Maantiellä alta 90 ja kun siirryin hiekkatielle turuuttamaan 2kilometriä, nousivat lämmöt aste kerrallaan kohti 100c, josta lähtivät vasta putoamaan sinne 95c tietämille.suapas kirjoitti:Piti ihan testata omalla. Eli normiajossa 84-89 ja sit ryömintävauhtia,niin 94-100. Ulkolämpö 13 astetta. Helteellä varmaan nousee hiukan tuosta...
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Lämmöt nousee paikallaan/hitaassa ajossa
Jep. Kovaa ajoa siis, kunnes ilmenee uutta murehdittavaa
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t