Jarruongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Saadisti
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 09:51
Paikkakunta: Parainen

Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Saadisti »

Oli auto eilen huollossa ja vaihdettiin kaikki jarrulevyt.
Tänään kun lähdin töihin niin muutaman kilometrin päästä kun alkoi 80km/h rajoitus alkoi auto ravistamaan siihen tyyliin että luulin että oli rengas puhki tai irti. Pysähdyin tarkistamaan tilanteen mutta mitään vikaa ei näkynyt, ilmaa oli ja pultitkin kireällä. Lähdin uudelleen varovasti liikkeelle eikä mitään ongelmaa.

Kymmenisen kilometria myöhemmin nostin nopeuden taas siihen kahdeksaankymppiin ja taas hetken päästä alkoi ravistamaan jolloin taas jouduin pysähtymään, mutta ennen pysähtymistä vedin käsijarrusta ja siinähän se ongelma taisi olla kun käsijarrukahvakin vatkasi kuin mikäkin. Oikea takajarru savusi kuumuuttaan ja rumpuunkin oli ilmestynyt sinertäviä laikkuja jotka varmaan nekin kielivät ylikuumentumisesta. Soitin huoltoliikkeeseen joka ne jarrut vaihtoivat ja sovittiin tapaaminen huomisaamulle kun pakko oli töihin mennä.

Tämän jälkeen ei enää ongelmia tullut vaikka matkaa töihin oli vielä kymmenen kilometria ja osa matkasta oli satasen aluetta, työpaikan parkkipaikallekin päästyäni ei enää jarru/vannekaan tuntunut enää erityisen kuumalta.

Oliko siinä vain käsijarru jotenkin jumissa ja se auttoi kun vauhdista vedin käsijarrusta, vai pitäisikö vielä olla huolestunut?


Autona tuo sigun Aero.
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Saadisti
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 09:51
Paikkakunta: Parainen

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Saadisti »

Auto oli siis alunperin jarruhuollossa koska jarrutti epätasaisesti, totesivat että vasemmalla edessä ja oikealla takana (muistaakseni) jarrutti dynamometrissa epätasaisesti joten kaikki neljä levyä jouduttiin vaihtamaan.

Huoltomieheltä tuli rempan jälkeen mielenkiintoinen havainto kun oli pannut merkille levyjen epätavallisen värin sekä runsaan öljyn määrän napojen ja rumpujen ympärillä, ja sanoi että öljy levyillä luultavasti saanut aikaan epätasaisen kulumisen. Mitään vuodon lähdettä ei kuitenkaan ollut niin onkohan nyt käynyt niin että renkaiden vaihdon yhteydessä olen liikaa öljyä laittanut pultteihin joka sitten on roiskinut ympäriinsä ja aiheuttanut tuon levyjen kulumisen?
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
RallyeSaab
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja RallyeSaab »

En pidä mahdottomana, mutta epätodennäköisenä että tuo öljy sieltä renkaiden vaihdosta olisi vaikuttanut niin paljon. Missä kunnossa jarrusatulat ja liukupinnat?

Tuosta ravistuksesta sen verran että käsijarrukenkä jääny yläasentoon levyjen vaihdon yhteydessä tai peräti jopa säätämättä... Jos on vain jäänyt yläasentoon, antaa se osviittaa sille että myös käsijarruvaijerit kaipaavat vaihtoa. Ehkä jopa varsinkin sillon kun se ravistus iskee kahvalle asti.
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
Vastaa Viestiin