Bypass Valve Modification?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Manuaali aeroon laitoin vkl, kyllä muuttui selvästi parempaan 8O

Liikkeellelähdöt helpottui ja jaksaa nyt mennä 2 vaihteella nurkkapyörittelyssä paljon paremmin. Lisäksi viive pieneni vaihteen vaihtojen jälkeen ja mäkien tullessa eteen vakkari päällä.

Haitta ääniä en ole havainnut, suosittelen.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Modasin kans illalla kun alko kiinnostamaan. Käytös muuttu automaatissakin huomattavasti, sport-asento alkoi taas tuntumaan sportilta jne.. :p
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

Kokeilumielessä laitoin letkut "uuteen järjestykseen" ja tulppasin tuon yhden nipan kaasuläppäkotelosta. Kylläpä tuli totaalisen iso ero tuonne tyhjäkäynnin tuntumaan! 8O
Reilu puoli vuotta saabistelua takana ja olen koko ajan suorastaan vihannut tuota täysin voimatonta tyhjäkäyntialuetta ja sen välitöntä yläpuolta. Nyt lähtö tapahtuu täysin nykimättä ja voipumatta, ilman ärsyttävää kierrosten nostoa ja pientä luistatusta, aivan kuin lähtisi Scanialla liikkeelle! :lol:
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Mitä helevettiä. Ei tuon pitäisi vaikuttaa mihinkään.. No ehkä nanosekunnin verran vasteaika muuttuu, muttei mikään muu. Miten jotkut tuntee jotain muutoksia tuolla modilla... Joku oli sitten heillä rikkipoikki? ;)

Teen tuon lähipäivinä ja oikein vasitella testaan.

P.S.
Tuo varmaan on vähän niinkuin kun pesee auton tai öljyt vaihtaa niin tuntuu heti että pari heppaa ainaskin tuli lisää. :lol:
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Itsellä ärsyttänyt tosiaan tuossa manuaalissa, kun välittömästi siinä tyhjäkäynnin tuntumassa jos yrittää liikkeelle auto ikäänkuin tukehtuu. Sanoo KÖH ja jokapaikka korisee ja tärisee :)

Tuo ominaisuus lieveni huomattavasti kyseisellä modilla. Voihan minulla olla esim. läppäkotelo tai muuta ongelmaa tuossa, että se sitten korostuu venttiilin ollessa käytössä.

Mitä näissä muuten pitäisi olla joutokäynti? Itsellä 820-840 ja kompuran kytkiessä saattaa tipahtaa alle 800. Ei liene normaalia?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Elä pety, automaatti pehmentää. Mittaa käsittääkseni paine-eroa kaasuläpän kahta puolen. Pitää pässiä raollaan tasa kaasulla. Modi pitää kiini. Manuaalista huomaa helpommin. Helpottaa vaunun vetoa huomattavasti. Modiin menee aikaa 04- 5 min. Vanhemmassa ehkä 10 min. Siitäkin suurin osa tupakointiin. :mrgreen:

Ps. Sulake 17 irti minuutiksi.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

Rasittaako modaus by-passia?
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Enpä usko, kun avaa vain ku kaasuläppä menee kiinni. Edellisellä femmalla oli ajetut 3 70 th, joista 60 viimeistä tuhatta pässi modi kanssa. Luulisin että jopa säästää, kun ei avaa enää tasakaasulla. Jos olen väärässä, niin fiksumpi korjaa...
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
RallyeSaab
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja RallyeSaab »

Enpä ole itsellä huomannut mitään muutosta... :lol:
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Mitäs mieltä jcarlson on asiasta? Onko haitallinen modi?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

RallyeSaab kirjoitti:Enpä ole itsellä huomannut mitään muutosta... :lol:
Katso ensimmäiseksi venttiilikopan takana oleva takaisku, onko kunnossa? Sitte evapin vastaavat.
Kuulostaa sitä että Ahti karkaa. :wink:
Ps. Voi se pässikin valskata.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kulutus nousee modaamalla. Liikkeellelähdön ongelmat korjaa paremmin pedaalikartta joka antaa ronskimmin voimaa paikaltaan lähdössä kevyelläkin poljinasennolla. Tuo löytyy vakiona jo 2006- aeroista ja olen tavallisesti sen myös omiinkin softiin tehnyt. En usko että tuolla modilla on mitään suurempaa myönteistä vaikutusta, se mankku on siellä pumppaushäviöiden pienentämiseksi etenkin matka-ajossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

jcarlson kirjoitti:Kulutus nousee modaamalla. Liikkeellelähdön ongelmat korjaa paremmin pedaalikartta joka antaa ronskimmin voimaa paikaltaan lähdössä kevyelläkin poljinasennolla. Tuo löytyy vakiona jo 2006- aeroista ja olen tavallisesti sen myös omiinkin softiin tehnyt. En usko että tuolla modilla on mitään suurempaa myönteistä vaikutusta, se mankku on siellä pumppaushäviöiden pienentämiseksi etenkin matka-ajossa.

Ööh... Mä en ymmärrä, voisitko mitenkää avata tätä vielä niinku tällaselle savolaiselle :)
Miks lisää kulutusta yms. Ja voisitko tehdä semmose plussat ja miinukset listan tästä modista :) kiitos
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kulutus nousee koska turboahdin tekee tarpeetonta työtä, kaasuläppä joutuu kuristamaan enemmän koska imusarjaan halutaan vain tietty (matala) paine mutta läpän takana oli ylipaine.
Bypass-mankku avaa bypassin näissä tilanteissa ja estää ahtopaineen syntymisen. Kaasuläppä on enemmän auki ja ahdin pyörii kevyemmin -> vähemmän pakopainetta ja matalampi vastus ja kaasunvaihtohäviöt. Asia ei välttämättä heti aukea ns. maalaisjärjellä mutta näin se menee.

Mielestäni lähes ainoa plussa on jos ko. mankku hajoaa. Kaasunvaste voi olla tietyissä tilanteissa hieman ärhäkämpi modattuna kun läpän takana on heti ahtopaine, mutta käytös on sivistyneempi jos toimii kuten tarkoitettu ja kuten todettua, kulutukseen on vaikutus. Bypass-mankulla myös säädetään bypassin avautuminen kaasun nostossa niin että vanhoista og-satkuista tuttuja mölähdyksiä ei kuulu missään tilanteessa.

Mutta sinänsä aika pieni merkitys kokonaisuutena onko se mankku käytössä vai ei, ei siitä vaaraakaan ole jos ottaa pois.

Softamuutoksilla auton käytöksen saa ärhäkämmäksi ja liikkellelähdön sutjakammaksi muillakin keinoin, ns. fast throttle softamodi sekä tuo mainittu pedaalikartan automaattinen kiristyminen paikaltaan lähdöissä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Olisiko jollakin laittaa oikeen valokuva noista letkuista uudessa järjestyksessä?
Vois itekkin piruuttaan koittaa tuohon viiruun...
Tuo linkin kuva ei oikeen mulle auennut, tyhmä minä... :oops:
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Vastaa Viestiin