Femma pukkaa mustaa savua putkesta kiihdytyksissä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Femma pukkaa mustaa savua putkesta kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

Tuollainen oire olis uudessa kulkineessa... Etsillä löysin jotain, että lambda vois olla syypää tähän??

Olisko jotain muuta, mikä voisi aiheuttaa tuollaisen ilmiön? Öljyäkin meni 1600km:n matkalla juuri noin 0.5l, mutta selkeästi savu on mustaa, eikä sinertävää mitä putkesta tulee...
Saab 95 2.3t autom.-06
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Femma pukkaa mustaa savua putkesta kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja karg »

Musta savu vois kieliä liian paksusta seoksesta. Vanhentunut lambda voi aiheuttaa moista.
Kumiukko
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 19:14
Paikkakunta: Hattula

Re: Femma pukkaa mustaa savua putkesta kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja Kumiukko »

Itsellä myöskin lykkää mustaa savua kun reippaasti antaa kaasua. Auto myös nykinn reippaassa kiihdytyksessä 2000-3000rpm alueella. Voiko lambda aiheuttaa myös nykimisen?
henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Femma pukkaa mustaa savua putkesta kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

Kumiukko kirjoitti:Itsellä myöskin lykkää mustaa savua kun reippaasti antaa kaasua. Auto myös nykinn reippaassa kiihdytyksessä 2000-3000rpm alueella. Voiko lambda aiheuttaa myös nykimisen?
Mullakin vielä ratkaisematta tämä ongelma...

Sen verran katoin sidistä(mitä saa pixelivikaisesta selville), että alkuun amul oli 239, mutta sitten putosi nollaan ja siihen se myös jäikin. Lambda seilasi 0-250 välillä ja myös miinuksen puolellakin kävi.

Kulutusta en ole huomannut mitenkään poikkeavan suureksi..
Saab 95 2.3t autom.-06
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Femma pukkaa mustaa savua putkesta kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Yksi teki samaa ja seurauksena oli haljennut mäntä ja koneremontin jälkeen (8tkm) uudestaan männänpalasia öljypohjassa. Ilmamassa mittari on ensimmäinen mikä kannatta tarkastaa (toivottavasti ei ole käytetty vv-suodatinta). Hajoamisen syynä oli väärin tehty virisofta ja likaantunut ilmamassamittari.

Nykiminen on todennäköisesti nakutusta. Onko vakio softa vai päivitetty?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Kumiukko
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 19:14
Paikkakunta: Hattula

Re: Femma pukkaa mustaa savua putkesta kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja Kumiukko »

9000LPT kirjoitti:Yksi teki samaa ja seurauksena oli haljennut mäntä ja koneremontin jälkeen (8tkm) uudestaan männänpalasia öljypohjassa. Ilmamassa mittari on ensimmäinen mikä kannatta tarkastaa (toivottavasti ei ole käytetty vv-suodatinta). Hajoamisen syynä oli väärin tehty virisofta ja likaantunut ilmamassamittari.

Nykiminen on todennäköisesti nakutusta. Onko vakio softa vai päivitetty?
Mulla on ihan vakio B205.
henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Femma pukkaa mustaa savua putkesta kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

Kumiukko kirjoitti:
9000LPT kirjoitti:Yksi teki samaa ja seurauksena oli haljennut mäntä ja koneremontin jälkeen (8tkm) uudestaan männänpalasia öljypohjassa. Ilmamassa mittari on ensimmäinen mikä kannatta tarkastaa (toivottavasti ei ole käytetty vv-suodatinta). Hajoamisen syynä oli väärin tehty virisofta ja likaantunut ilmamassamittari.

Nykiminen on todennäköisesti nakutusta. Onko vakio softa vai päivitetty?
Mulla on ihan vakio B205.
Mulla on uusi ilmamäärämittari ja myös juuri laitettu viinasofta....
Saab 95 2.3t autom.-06
henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Femma pukkaa mustaa savua putkesta kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

Selvisi tämäkin mysteeri nyt. Se takaiskuventtiili oli rikki, mikä siinä öljyntäyttöputken ympärillä olevan suojan alla on. Siis se valkoinen takaiskuventtiili siinä suutintukin yläpuolella. Se takaisku päästi ilman molempiin suuntiin läpi.

Saas nähdä, että vaikuttaako tuohon öljynkulutukseen yhtään... Ahdin tutkittiin eilen ja yllätykseksi sieltä löytyi ehyt Mitsun ahdin, jotain positiivistakin :D

Myös automaattilaatikkoon löytyi uusi päivitys ja automaatin käytös muuttui oikein hyväksi, eikä tehty wissin mukaan edes sopeutusta, vaan sopeutus tehtiin ajamalla hissukseen pieni lenkki ja hyvin toimii!!

Kiitos kargille hyvästä palvelusta ja asiantuntemuksesta! Suosittelen "tekitysasioissa'ja muissakin Karia lämpimästi. On mun "tekitykset"sun muut hommelit tehnyt jo viiden vuoden ajan viiteen eri Femmaan ja kertaakaan ei oo mikään mennyt pieleen!
Saab 95 2.3t autom.-06
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Femma pukkaa mustaa savua putkesta kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja karg »

henkkaw10 kirjoitti:automaatin käytös muuttui oikein hyväksi, eikä tehty wissin mukaan edes sopeutusta, vaan sopeutus tehtiin ajamalla hissukseen pieni lenkki ja hyvin toimii!!
Eikä ees tarvinnu, sopeutustarve on sillon jos vaihteiston ohjausyksikkö vaihdetaan :)
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Femma pukkaa mustaa savua putkesta kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja Risto »

karg kirjoitti:Eikä ees tarvinnu, sopeutustarve on sillon jos vaihteiston ohjausyksikkö vaihdetaan :)
Jostakin syystä ovat kuitenkin WISsiin kirjoittaneet:
WIS kirjoitti:Kun automaattivaihteisto, TCM tai ohjelmisto on vaihdettu tai päivitetty, pitää vanhat sopeutustiedot poistaa ja uusi sopeutus tehdä alla olevan kuvauksen mukaisesti.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Femma pukkaa mustaa savua putkesta kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja karg »

Jostain syystä myös WIS:n yksityiskohtainen TCM:n huolto-ohjelmointiohje (SPS) ei sisällä vaatimusta sopeutukselle.
Vastaa Viestiin