Jakopäänkotelon irroitus???

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Ristola
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Su Kesä 30, 2013 15:13

Jakopäänkotelon irroitus???

Viesti Kirjoittaja Ristola »

Minulla on nytten jakopäänkotelon ruuvit irti ja kotelo heiluu, mutta kuinka pujotan kotelon kokonaan pois paikoiltaan? Kampiakselin pää tuntuu olevan niin pahasti tiellä?
Ex:siä ei ole, hyvistä kun en luovu.
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Jakopäänkotelon irroitus???

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

vaihdelaatikko irti
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Jakopäänkotelon irroitus???

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Voit esim. irroittaa moottorin kiinnitykset auton koriin / apurunkoon ja siirtää sitä voimapakettia niin paljon kuskin puolelle päin että kotelo mahtuu pois.
Saab 9-5 2.0t 1998
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Jakopäänkotelon irroitus???

Viesti Kirjoittaja nugge »

pvdriver kirjoitti:vaihdelaatikko irti
Tahallisesti väärän tiedon jakaminen on kielletty tällä foorumilla. Ihan vaan FYI.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Jakopäänkotelon irroitus???

Viesti Kirjoittaja soap95 »

WIS antaa tämmösen ohjeen, ei tässäkään vaihdelaatikkoa irroiteta moottorista, käsittääkseni :D . sitä en väitä että tämä olisi nopein ja helpoin tapa:

"Jakopäänkotelo
Irrotus

Menetelmä lähtee irrotetusta moottorivaihteistosta, joka on asennettu kiinnitintyökaluun.
1. Irrota öljynmittatikku.
2. Irrota ohjaustehostimen pumppu ja sen konsoli nostosilmukoineen.
3. Irrota vesipumppu sekä holkki O-renkaineen.
4. Irrota suojalevy ja öljypohja. Anna ohjausholkin olla paikallaan sylinteriryhmässä.
Pyyhi puhtaaksi tippuvasta öljystä.
5. Käytä vauhtipyörän lukitsinta 83 94 868 . Irrota kampiakselin hihnapyörä.
6. Irrota kampikammiohuohotuksen letku öljypohjasta.
7. Irrota jakopäänkotelossa olevat ohjaustapit tekemällä niihin sisäpuoleinen kierre
3/8”-UNC -kierretapilla, ja vedä ne ulos liukupainovasaralla 83 90 270 .
8. Irrota kaikki jakopäänkotelon ruuvit.
9. Vedä kotelo irti ensin alareunasta.
10. Nosta sitten kotelo ulospäin/alaspäin, ettei sylinterinkantta vasten oleva tiiviste
vaurioidu."
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
fender
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: La Joulu 19, 2009 14:58

Re: Jakopäänkotelon irroitus???

Viesti Kirjoittaja fender »

Eihän se koppa ole ollenkaan vaikea irrottaa irrallisesta moottoripaketista. Tilanahtaus hieman häiritsee koppaa irrotellen kun moottori on autossa paikoillaan. Pvdriverin vastaus on oikeinkin pätevä. Vaihdelaatikko irti KORISTA ja koko voimalinjan ja apurungon väliin parit puupalikat. Sen jälkeen motoripakettia siirretään niin paljon runkopalkin päällä kunnes vaihdelaatikon pääty vastaa vasempaan etuaisaan. Silloin jakokotelo on mahdollista irroittaa. Tämä on Saabin muutettu ohje jakopään huoltamiseksi. itse olen purkanut öljypumpun rojutkin jo valmiiksi pois niin kampuran päällä ei ole niin ahtaat oltavat koppaa käännellessä. Paljon mukavampi on tyoskennellä irtomoottorin parissa.
Ristola
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Su Kesä 30, 2013 15:13

Re: Jakopäänkotelon irroitus???

Viesti Kirjoittaja Ristola »

Joo, olisi kotelo varmasti helppo irroittaa moottori irroitettuna, mutta minulla moottori paikoillaan.
Sain koteloa sen verran raotettua auki että onnistui jakopään osien vaihto. Mutta kotelohan pitää ilmeisesti tiivisteliimata takaisin paikoilleen vai onko saatavana mistään valmista tiivistettä jonka tonne pujottaisi.
Ex:siä ei ole, hyvistä kun en luovu.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Jakopäänkotelon irroitus???

Viesti Kirjoittaja G-mies »

soap95 kirjoitti:WIS antaa tämmösen ohjeen...
Siellä on myös ohje, jakopään osien vaihto moottori paikoillaan. WIS ei nyt ole tällä koneella, joten en saa sitä hetkeen näkyville. Tämä kone paikoillaan tehtävä operaatio tuli ajankohtaiseksi, kun piti keksiä tapa miten korjailla niintä venyneitä ketjuja kustannustehokkaasti.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
fender
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: La Joulu 19, 2009 14:58

Re: Jakopäänkotelon irroitus???

Viesti Kirjoittaja fender »

Saabin jakopään korjaussarja sisältää tarvittavan tasotiivisteliiman. Toki "marmeladia" voi ostaa erikseenkin. Saman asian ajaa hyvälaatuinen alumiiniosille tarkoitettu tiivistesilikoni. Silloin täytyy olla huomattavan tarkka ettei silikonimakkaraa pääse öljypumpulta lähtevään painekanavaan. Saabin oma litku on tuossa kohtaa anteeksiantavampi.
Hämmästelen kovasti sinun työmenetelmää, jos jakokotelo on ollut edelleen paikallaan kampuran tumpissa kanittaen, kun vaihdat jakoketjusarjaa. Vai tarkoitatko saaneesi kopan lopulta pois? Kovin on rajoitettu näkyvyys ja tilat muutenkin. Tiivistepinnat täytyy saada täysin rasvattomaksi myös sylinterikannen tiivisteen osalta ja entiset liimajämät on rapsittava pois. Pesukoneen kautta kotelo on syytä käyttää tyypillisen öljykarstan poistamiseksi ja estämään jäännösöljyn tippuminen liimattaville pinnoille.
Ristola
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Su Kesä 30, 2013 15:13

Re: Jakopäänkotelon irroitus???

Viesti Kirjoittaja Ristola »

Kyllä ketjun sai sieltä pujoteltua paikoilleen. Pitää vielä yrittää kammeta tota moottoria että saa kotelon kokonaan pois, jos ei riitä että silmät kiinni ne liimat sinne levittelee :)
Ex:siä ei ole, hyvistä kun en luovu.
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Jakopäänkotelon irroitus???

Viesti Kirjoittaja Wege »

Koppahan melkein tipahtaa lattialle kun olen tehnyt seuraavasti:
Tunkki moottorin alle, kakkosnelosesta tms. tehty apuva-väline lohkon ja tunkin väliin jolloin moottorin asentoa voi hienosäätää ylös alas.
Sitten kirrataan liimauspuristimella "Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja"
mukaisesti konetta jolloin koppa mahtuu tulemaan pois. Mitään lootan kiinnikkeitä ei tarvi irroittaa.
Takavuosina tuli tapeltua kopan kanssa mutta nykyisin tällä metodilla koppa on hetkessä poissa tieltä.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Jakopäänkotelon irroitus???

Viesti Kirjoittaja j0ne »

7. Irrota jakopäänkotelossa olevat ohjaustapit tekemällä niihin sisäpuoleinen kierre
3/8”-UNC -kierretapilla, ja vedä ne ulos liukupainovasaralla 83 90 270 .
MIkä on tämän kohdan tarkoitus. Eikö koppa sovi tulemaan pois noita ohjaustappeja pitkin autossa ollessa vaikka siirtää koneen maksimi vasemmalle?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Jakopäänkotelon irroitus???

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Homma tehtynä. Ihan turha ohje tuo kierretappi homma. Voi unohtaa.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7535
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Jakopäänkotelon irroitus???

Viesti Kirjoittaja mestari »

kuinka löysällä jakop kopan torx 40 kannalla olevat pultit ovat? tarviiko hakata taltalla ensin auki ennenkuin pystyy kääntämään avaimella?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Jakopäänkotelon irroitus???

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Suurin osa aukesi mulla ainakin 1/4 räikällä eli ei kovin tiukassa. Yksi tai kaksi joutui ottamaan auki 1/2 räikällä jolloin kaveri väänsi konetta sivuun että sopi isompi räikkä väliin.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Vastaa Viestiin