Öljynpaine / Öljyvuoto B235R = Jakopääremontti jne.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Reikä on ton tutin ulkohalkaisijan kokonen.

Hyvä että syy selvisi.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Sitten vielä kun saisin puuhasteltua tuon kuntoon :lol:

Noh ihan kiva edes kun tietää missä vika niin pääsee alkuun....

Onko jossain lyhennettyä ohjetta jakopäänremonttiin kun kone paikoillaan? WIS:ssa kyl löytyy mutta taitaa olla puolet kohdista ylimääräsiä mitä luin läpi.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Voiko nuo tp-akselin sisemmät lakrut jättää paikoilleen jos ne siellä ovat? Eihän niihin ennenkään ole koskettu jos tp-ketju on pois otettu... Jos tulppaa vaan tuosta jakopäänpuolelta nuo mihin pääsen käsiksi.

Kun vaihtaa tuohon uudet laahaimet niin voiko sen tp-ketjun öljyhahlon kolvata umpeen siitä?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja Keme »

j0ne kirjoitti:Voiko nuo tp-akselin sisemmät lakrut jättää paikoilleen jos ne siellä ovat? Eihän niihin ennenkään ole koskettu jos tp-ketju on pois otettu... Jos tulppaa vaan tuosta jakopäänpuolelta nuo mihin pääsen käsiksi.
Ei. Jos niille laakereille ei tee mitään, niin sinne jää noin 7mm reiät mistä öljy pääsee virtaamaan vapaasti pois == Koneessa ei ole öljynpainetta.
j0ne kirjoitti:Kun vaihtaa tuohon uudet laahaimet niin voiko sen tp-ketjun öljyhahlon kolvata umpeen siitä?
Tuleeko siitä jotenkin voitelua myös jakoketjulle? Jos tulee niin ei voi kolvata, jos ei tule niin sittenhän sen voi tukkia.
jeeeeeee!
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Mitenkäs muuten, tuleeko tuohon ketjuohjurin nipan juureen O-rengas vai onko tiiveys hoidossa ilmankin?
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Pelkästään tiukahko sovite ja laahain kiristetään reiän ympärillä olevaa tasopintaa vasten.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ei. Jos niille laakereille ei tee mitään, niin sinne jää noin 7mm reiät mistä öljy pääsee virtaamaan vapaasti pois == Koneessa ei ole öljynpainetta.
Taitaa olla aika tekemätön paikka kone paikoillaan tehdä kaikki nuo tulppaukset ns. oikein. Taidan jättää nuo akselit tuonne paikoilleen hillitsemään öljyä ja tulppaamaan vaan nuo kohdat mitkä saa helposti jakopään puolelta (kiristin, ohjuri, ratas).
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Itse en suotta tulppaisi mitään. Uusi laahain paikoilleen ilman tp-ketjua ja menoksi.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Itse en suotta tulppaisi mitään. Uusi laahain paikoilleen ilman tp-ketjua ja menoksi.
Joo niin niin taidan tehdä. Tai tp-ketjun kiristimen jos tulppais kun helppo on. Tonnarissa siitä ainakin ilman ketjua mäntä oli ihan ulkona ja valui öljyä. Sekin varmaan aika marginaalista vuotoa että vaikuttaisi öpaineisiin.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja V-M »

Samaa ehotan ku coltti. Vaivattomin ja varmin tapa. Noiden akseleiden poiston merkitys on niin marginaalinen (paino).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Okko
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Kesä 01, 2014 01:31
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja Okko »

Lainataan aihetta kun samankaltaista ongelmaa omassa femmassa.

Eli potilaana vm2000 B205E moottorilla, ja lämpimällä koneella joutokäynnillä öljynpainevalo syttyy, sammuu heti kun kierrokset nousee yli 1000rpm.

Vuosi sitten tehtyä:
-Ehjä jakopäänkoppa
-Tp-ketju vaihdettu (oli venynyt ja tuhonnut jakopäänkopan)
-Paineenrajoitinventtiili tarkastettu ja liikkui herkästi
-Öljypohja ja sihti putsattu
Sain auto edullisesti, siksi korjausmetodit kokeillaan&perse edellä puuhun :oops: , no vuoden pelasi ongelmitta ja n. 17000km.

Nyt tehty:
-Öljynpaineanturi vaihdettu, ei vaikutusta
-Öljypohja ja sihti tarkastettu, ei ongelmaa - ei vaikutusta
-Jakopäänkoppa ehjä, joten vuosi sitten ollut ongelma ei ole uusiutunut
-Uudet öljyt ja suodatin, ei vaikutusta

Mitä seuraavaksi? Öljypohja uudestaan auki ja kampuran laakereita tutkimaan? Paineenrajoitinventtiilin tarkastus?
Saab 9-5 '00 2,0t BP
Saab 9-3 '02 2,0t Jubilee
Saab 9-5 '99 Hirsch
Saab 900 '92 T16
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mikä osa tuossa laturin vieressä on kahdella torxilla kiinni jakopäänkopassa? Joku metallirunko jossa muovipalikka kiinni?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Puhdas arvaus, toimiskohan se stopparina hihnankiristimelle kun kompura tempoo hihnasta?
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Puhdas arvaus, toimiskohan se stopparina hihnankiristimelle kun kompura tempoo hihnasta?
Joku semmonen se varmaan on juu.

Onko kokemuksia tuosta tarvikejakopäästä jos sellasen ostaa? Aattelin laahaimet ja ketjun vaihtaa. Onko orkkis rattaat paremmat kuin mitä tulee mukana? Kiristintä ei ainakaan kannata vaihtaa. 18mm oli kiristin ulkona ja kaks napsua tais olla varaa (310tkm ajettu).

Männän renkaat vaihdan tässä samalla kun on syönyt öljyäkin. Paljon pitäs olla katkosvälys vanhoissa / uusissa renkaissa ja miten syvältä mitataan?

Oletteko motonetistä millo viimeks kannentiivistettä ostanut? Tuleeko Victor Reinz?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljynpaine / Öljyvuoto B235R

Viesti Kirjoittaja V-M »

j0ne kirjoitti: Männän renkaat vaihdan tässä samalla kun on syönyt öljyäkin. Paljon pitäs olla katkosvälys vanhoissa / uusissa renkaissa ja miten syvältä mitataan?
Olettavasti hoonaat myös. Jos käytät uusia orkkis koko renkaita niin katkos välys luultavammin liian iso joka tapauksessa. Jos haluat tiukan sovituksen niin ylikoko renkaat joko customina devekseltä tai sitte orkkis renkaat seuraavassa ylikoossa ja sitten viilaamaan rako kohilleen. Mittaa vanhalla ylä renkalla sylinterin yläosassa/ylärenkaan ylimässä käynti kohdassa/keskellä sylinteriä/ylärenkaan alimmassa käynti kohdassa. Lukemat luultavammin välillä 1,5 - 0,7mm.

tuossa deveksen ohjeessa on ihan hyvät suunnat lukemille. -> http://www.deves.com/pistonrings_inst.php

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin